Pembentukan keluarga yang berjaya ialah yang mampu mengikat
perasaan suami isteri dengan ikatan yang saling mengerti antara satu sama lain.
Ikatan yang melahirkan suasana bahagia dengan hiasan cahaya mata yang menjadikan
kehidupan rumah tangga aman sejahtera dan bahagia. Kebahagiaan rumah tangga
bergantung kepada kedamaian. Tanpa kedamaian, kehidupan berumah tangga tiada
ertinya. Malah ia akan menjadi suatu gelanggang permusuhan dan pergaduhan di
antara suami dan isteri.
Bila perkara ini berlaku sudah tentu sebuah rumah tangga
tersebut terdedah kepada
kehancuran. Maka bagi mewujudkan kedamaian rumah tangga,
tanggungjawab adalah kunci yang paling utama di mana tanggungjawab tersebut
bukan sahaja terbatas sekadar menyediakan tempat tinggal dan memenuhi segala
tuntutan fizikal seperti pakaian, makan minum, kenderaan dan sebagainya. Malah
tanggungjawab yang lebih khusus dan lebih utama ialah memberi kasih sayang,
menjaga hati dan perasaan pasangan. Oleh itu Islam mengadakan undang-undang
yang lengkap bermula daripada seseorang itu merancang hendak berkahwin
hinggalah ke peringkat perceraian sekiranya hubungan suami isteri itu tidak
dapat diperbaiki lagi.
Perkahwinan dan Perceraian
Perkahwinan :
Perkahwinan merupakan satu komitmen yang serius di antara
lelaki dan perempuan untuk hidup bersama sepanjang hayat. Tujuan berumah tangga
ialah untuk “mencari ketenangan dan kedamaian di dalam
hidup” :
ô`ÏBur
ÿ¾ÏmÏG»t#uä
÷br&
t,n=y{
/ä3s9
ô`ÏiB
öNä3Å¡àÿRr&
%[`ºurør&
(#þqãZä3ó¡tFÏj9
$ygøs9Î)
@yèy_ur
Nà6uZ÷t/
Zo¨uq¨B
ºpyJômuur
4
¨bÎ)
Îû
y7Ï9ºs
;M»tUy
5Qöqs)Ïj9
tbrã©3xÿtGt
ÇËÊÈ (ar-Rum ayat 21)
21. dan di antara tanda-tanda Yang membuktikan kekuasaannya
dan rahmatNya, Bahawa ia menciptakan untuk kamu (Wahai kaum lelaki),
isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup
mesra dengannya, dan dijadikannya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih
sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya Yang demikian itu mengandungi
keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang Yang
berfikir.
1) Memandangkan perkahwinan dan pembentukan keluarga ini
sangat penting maka perkahwinan tidak boleh dianggap sebagai suatu perkara yang
mudah dan ringan kerana kewajipan yang dipertanggungjawabkan adalah sangat
besar.
Oleh itu setiap pasangan yang hendak berkahwin terutama
yang masih muda hendaklah disedarkan apakah dia sudah layak untuk berumah
tangga atau mampu untuk berkahwin? Sudahkah bersedia dengan ilmu
pengetahuan?Sekurang-kurangnya sekadar yang patut diketahui oleh bakal seorang
suami atau isteri, kewajipan menjadi seorang suami contohnya, hukum hakam yang
berkaitan dengan soal suami isteri dan tatasusila hidup berkeluarga.
Kedamaian hidup berumah tangga mestilah diatur sejak di
awal perkenalan iaitu mesti diselidiki latar belakang pasangan di peringkat
pemilihan pasangan lagi. Sekiranya pihak lelaki atau wanita mengikut kriteria
yang dianjurkan oleh Islam, insyaAllah akan ada kerukunan dalam perkahwinan.
Selain itu pasangan yang ingin berkahwin juga hendaklah memahami dengan
sebenarnya apakah tujuan di sebalik sesuatu perkahwinan tersebut. Andainya
perkahwinan itu sekadar memenuhi tuntutan nafsu dan melayan kehendak tanpa
memikirkan tujuan yang sebenarnya, maka perkahwinan tersebut akan lebih
terdedah kepada kehancuran. Justeru, bagi menjamin keharmonian, sesebuah
keluarga Islam mestilah mempunyai kekuatan iman dan taqwa, pengetahuan dan
tatacara hidup serta akhlak yang mulia.
Perceraian/ talak :
Cerai atau disebut juga sebagai talak mempunyai dua
pengertian, dari segi bahasa bermaksud melepaskan ikatan, manakala dari segi
syarak ialah melepaskan ikatan pernikahan dengan lafaz tertentu. Islam
memberikan kuasa talak kepada pihak suami manakala pihak isteri juga boleh
menuntut perceraian dalam bentuk-bentuk lain sama ada secara khuluk (tebus talak), fasakh dan taklik melalui saluran
Mahkamah Syariah. Ada tiga jenis talak yang perlu diketahui oleh setiap
pasangan suami isteri.
i) Talak Soreh iaitu talak yang jelas dan nyata.
Contohnya suami telah berkata: Aku
jatuhkan kamu dengan talak satu; atau seumpamanya.
ii) Talak Kinayah, iaitu talak yang memerlukan kepada niat di mana ada
kalanya lafaz yang diucapkan itu berbeza-beza tetapi niatnya memang hendak
menceraikan isterinya. Contohnya suami berkata kepada isterinya: Engkau tidak boleh aku gunakan lagi; atau kata-kata yang seumpamanya.
iii) Talak Taklik iaitu talak yang bergantung kepada
sesuatu perkara atau perbuatan. Contohnya suami berkata: Jika engkau keluar dari rumah ini, engkau aku talakkan
dengan talak satu. Ia juga boleh berlaku apabila suami
berkata: Kalau aku kahwin lagi satu, engkau aku
talak.
iv) Talak Tafwidh iaitu talak yang diberikan kuasa
mentalak oleh suami kepada isterinya untuk mentalak dirinya sendiri, lalu si
isteri mentalak dirinya. Contoh suami berkata: Kau nak talak sangat ya! Nah
kau talaklah diri kau sendiri, aku beri kuasa talak pada kau! Lalu si
isteri menyambut dengan menjawab: Ya! Aku talakkan diriku berlepas
tanggungjawab terhadap kau!
(Talak jenis ini jarang berlaku kes di hadapan mahkamah)
Sebagaimana cerai yang menunjukkan keterbukaan Islam dalam
menyelesaikan konflik rumah tangga begitulah juga Islam bersikap terbuka dalam
menyelamatkan sesebuah rumah tangga di mana telah disyariatkan adanya tempoh iddah yang antaranya
bertujuan untuk menilai kembali kesilapan, menimbulkan penyesalan kerana
keterlanjuran bertindak dan membolehkan pasangan suami isteri menyambung ikatan
kasih sayang mereka sebagaimana sebelumnya melalui rujuk.
Firman Allah SWT yang bermaksud:
ß,»n=©Ü9$#
Èb$s?§sD
(
88$|¡øBÎ*sù
>$rá÷èoÿÏ3
÷rr&
7xÎô£s?
9`»|¡ômÎ*Î/
3
wur
@Ïts
öNà6s9
br&
(#räè{ù's?
!$£JÏB
£`èdqßJçF÷s?#uä
$º«øx©
HwÎ)
br&
!$sù$ss
wr&
$yJÉ)ã
yrßãm
«!$#
(
÷bÎ*sù
÷LäêøÿÅz
wr&
$uKÉ)ã
yrßãn
«!$#
xsù
yy$oYã_
$yJÍkön=tã
$uKÏù
ôNytGøù$#
¾ÏmÎ/
3
y7ù=Ï?
ßrßãn
«!$#
xsù
$ydrßtG÷ès?
4
`tBur
£yètGt
yrßãn
«!$#
y7Í´¯»s9'ré'sù
ãNèd
tbqãKÎ=»©à9$#
ÇËËÒÈ
229. talak (yang boleh dirujuk kembali itu hanya) dua kali.
sesudah itu bolehlah ia (rujuk dan) memegang terus (isterinya itu) Dengan cara
Yang sepatutnya atau melepaskan (menceraikannya) Dengan cara Yang baik dan
tidaklah halal bagi kamu mengambil balik sesuatu dari apa Yang telah kamu
berikan kepada mereka (isteri-isteri Yang diceraikan itu) kecuali jika keduanya
(suami isteri takut tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah. oleh itu
kalau kamu khuatir Bahawa kedua-duanya tidak dapat menegakkan aturan-aturan
hukum Allah, maka tidaklah mereka berdosa - mengenai bayaran (tebus talak) Yang
diberikan oleh isteri untuk menebus dirinya (dan mengenai pengambilan suami
akan bayaran itu). itulah aturan-aturan hukum Allah maka janganlah kamu
melanggarnya; dan sesiapa Yang melanggar aturan-aturan hukum Allah, maka mereka
itulah orang-orang Yang zalim. (al-Baqarah: 229)
Faktor perceraian
“Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri”. Sebenarnya ramai pasangan suami isteri tidak mencapai
tujuan perkahwinan yang sebenarnya dalam erti kata tidak ada kebahagiaan rumah
tangga. Pelbagai bentuk konflik dihadapi dalam ikatan perkahwinan mereka di
mana konflik yang dilalui ini andainya tidak dapat diatasi pasti memaksa
sesuatu pasangan terbabit mencari jalan muktamad iaitu bercerai yang
memansuhkan ikatan perkahwinan.
Berdasarkan aduan yang diterima oleh Unit Perunding dan
Pembangunan Keluarga di beberapa Jabatan Agama Islam di negara ini, terdapat
beberapa faktor yang menyebabkan berlakunya perceraian seperti:
i) Salah seorang pasangan atau kedua-duanya meneruskan
kebiasaan tingkah laku dan sikap yang tidak sesuai dengan alam perkahwinan.
Bertindak bersendirian tanpa mengambil kira kesan kepada pasangan atau
perkahwinan. Membiarkan pasangan membuat tindakan secara sendirian.
ii) Penguasaan kefahaman terhadap agama berhubung dengan
kehidupan suami isteri kurang atau keluar daripada tuntutan Islam sebenar
(kesan kepada nilai dan personaliti).
iii) Pengurusan ekonomi rumah tangga tidak diuruskan
mengikut konsep kehidupan berumah tangga Islam iaitu berkongsi, bertolak ansur
dan mengutamakan yang utama.
iv) Pengurusan cara hidup keluar dari kawalan sosial dan
syariat Islam seperti minum arak, judi, menyalahgunakan dadah, berzina dan
sebagainya.
v) Pengurusan hubungan dan komunikasi dengan pasangan dan
keluarga tidak lancar seperti mengutamakan diri atau keluarga sendiri lebih
daripada pasangan atau keluarga pasangan. Tidak mengambil berat terhadap
kesihatan, kebajikan pendidikan dan keperluan emosi ahli keluarga.
vi) Menghadapi masalah peribadi yang tidak dapat dikongsi
bersama pasangan, mempunyai personaliti mendekat menjauh atau menjauh menjauh
seperti pemarah (emosional), cemburu buta, mendera dan mementingkan perasaan
sendiri.
vii) Salah seorang pasangan menghadapi masalah kesihatan
seperti penyakit yang menghalang berlaku hubungan jenis dalam jangka masa yang
terlalu lama, mempunyai nafsu seks yang terlalu tinggi atau lemah.
viii) Gagal mengimbangi tumpuan perhatian serta masa kepada
pasangan dan rumah tangga, lebih mementingkan kerjaya atau lain-lain kegiatan
luar rumah. Tidak dapat memahami budaya kerja pasangan.
ix) Pasangan tidak dapat mengawal pengaruh luaran daripada
pergaulan (kawan-kawan), persekitaran dan keluarga dalam membentuk atau
mencorak kehidupan suami isteri.
Bentuk-bentuk konflik
Terdapat tiga bentuk konflik yang biasa dihadapi oleh
pasangan iaitu:
i) Nusyuz – dilakukan oleh
salah seorang daripada pasangan. Dapat dikesan melalui komunikasi pasangan
seperti muka kelihatan masam, wajah selamba atau tidak mahu bertentangan masa.
Bercakap dengan kasar atau tidak mahu bertegur sapa, pura-pura tidak mendengar
atau berkomunikasi melalui perantaraan. Tidak menghiraukan pasangan, mengelak istimta’ (bercumbu) dan
bersetubuh. Tidak berlaku adil dalam poligami sedangkan pasangan yang seorang
lagi adalah orang yang berakhlak baik dalam pergaulan dengan pasangannya.
Bersikap atau tingkahlaku yang membawa nusyuz kepada pasangannya.
ii) Syiqaq – Perselisihan
faham suami isteri yang sudah sampai ke tahap saling cerca-mencerca serta pukul
memukul.
iii) Dharar – Penganiayaan
suami kepada isteri sedangkan isteri adalah wanita yang baik akhlaknya.
Cara menangani konflik rumah tangga:
i) Mengelak keadaan yang boleh menimbulkan konflik sebagai
langkah mencegah berlakunya konflik.
ii) Mengadakan proses menyelesaikan masalah mengikut punca,
bentuk dan tahap konflik yang dihadapi oleh pasangan.
Menghindari konflik:
Walaupun perceraian adalah suatu perbuatan yang diharuskan
oleh syarak, namun menghindarinya punca berlakunya perceraian (konflik) adalah
langkah yang paling bijak antaranya ialah:
i) Mengesan perubahan di peringkat awal dengan memerhatikan
air muka, gerak geri dan percakapan.
ii) Elakkan dari bersangka buruk terhadap pasangan.
iii) Apabila menyedari terdapat isu-isu atau masalah yang
berpotensi untuk mengeruhkan hubungan suami isteri segera tanganinya tanpa
menyimpan sehingga menjadi banyak masalah dan melewat-lewatkan tindakan
sehingga keadaan menjadi bertambah parah.
iv) Apabila menyedari kelemahan atau kesilapan pasangan,
bantu pasangan untuk membuat perubahan atau baiki kesilapan. Berikan motivasi.
v) Apabila berhadapan dengan sesuatu isu atau masalah,
pasangan perlu menyatakan pendapat secara terbuka, tidak mengkritik pasangan
atau menyerang pasangan. Buatlah perbincangan dengan sikap tolak ansur.
vi) Dalam pergaulan, pasangan hendaklah menyelaraskan
kehendaknya yang inginkan rumah tangga bahagia dan harmoni serta bertimbang
rasa dan bersikap terbuka, sedia menerima pandangan pasangan terhadap dirinya.
Tidak cepat melenting dan sentiasa meminta maaf bila menyedari kesalahan
sendiri. Tunjukkan kasih mesra yang ikhlas dengan mencari kekuatan dalam
hubungan suami isteri.
vii) Tidak mendapatkan nasihat atau panduan daripada mereka
yang tidak mempunyai kepakaran atau tidak menyukai diri suami atau isteri.
viii) Amalkan teknik komunikasi berkesan dalam pergaulan
suami isteri.
Prosedur Perceraian
Adalah disyorkan bahawa sebaik-baiknya perceraian itu hanya
menjadi pilihan terakhir jika semua cara penyelesaian lain menemui jalan buntu.
Manakala perceraian itu pula hendaklah dilakukan dengan makruf di mana perceraian
itu tidak sepatutnya digunakan untuk menjatuhkan martabat isteri. Islam telah
menetapkan peraturan perceraian dengan begitu halus dan teliti agar tidak ada
mana-mana pihak yang teraniaya di mana setiap negeri di Malaysia menggunakan
enakmen atau akta undang-undang keluarga Islam masing-masing.
Contohnya dalam Enakmen Undang-undang Keluarga Islam
Selangor seksyen 47;
(1) Seseorang suami atau seseorang isteri yang hendak
bercerai hendaklah menyerahkan suatu permohonan untuk perceraian kepada
Mahkamah dalam borang yang ditetapkan, disertai dengan satu akuan mengandungi
butir-butir mengenai perkahwinan itu dan nama, umur dan jantina anakanak, jika
ada, hasil daripada perkahwinan itu;
i)
Butir-butir mengenai fakta-fakta yang memberi bidangkuasa kepada Mahkamah di bawah Seksyen 45;
ii)
Butir-butir mengenai apa-apa prosiding yang dahulu mengenai hal
ehwal suami
isteri antara pihak-pihak itu, termasuk tempat
prosiding
itu;
iii) Suatu
pernyataan tentang sebab-sebab hendak bercerai;
iv) Suatu
pernyataan tentang sama ada apa-apa, dan jika ada, apakah
langkah-langkah
yang telah diambil untuk mencapai perdamaian;
v) Syarat
apa-apa perjanjian berkenaan dengan nafkah dan tempat
kediaman bagi
isteri dan anak-anak dari perkahwinan itu, jika ada,
peruntukan
bagi pemeliharaan dan penjagaan anak-anak dari
perkahwinan
itu, jika ada, dan pembahagian apa-apa aset yang
diperolehi
melalui usaha bersama pihak-pihak itu, jika ada, jika
tiada sesuatu
persetujuan tersebut telah tercapai, cadangan
pemohon
mengenai hal-hal itu; dan
vi)
Butir-butir mengenai perintah yang diminta.
(2) Selepas menerima sesuatu permohonan untuk perceraian,
Mahkamah hendaklah membuat satu saman untuk diserahkan kepada pihak yang satu
lagi itu bersama dengan satu salinan permohonan itu dan akuan berkanun yang
dibuat oleh pemohon, dan saman itu hendaklah mengarahkan pihak yang satu lagi
itu hadir di hadapan Mahkamah untuk membolehkan Mahkamah menyiasat sama ada
pihak yang satu lagi itu bersetuju atau tidak terhadap perceraian itu.
(3) Jika pihak yang satu lagi itu bersetuju terhadap
perceraian itu dan Mahkamah berpuashati selepas penyiasatan yang wajar bahawa
perkahwinan itu telah pecahbelah dengan tidak dapat dipulihkan maka Mahkamah
hendaklah menasihatkan suami supaya melafazkan satu talaq di hadapan Mahkamah.
(4) Mahkamah hendaklah merekodkan hal satu talaq itu, dan
hendaklah menghantar satu salinan rekod itu yang diperakui kepada Pendaftar
yang berkenaan dan kepada Ketua Pendaftara untuk didaftarkan.
(5) Jika pihak yang satu lagi itu tidak bersetuju terhadap
perceraian itu atau jika Mahkamah berpendapat bahawa ada kemungkinan yang
munasabah bagi suatu perdamaian antara pihak-pihak itu, Mahkamah hendaklah
dengan seberapa segera yang boleh melantik suatu jawatankuasa pendamai terdiri
daripada seorang pegawai Agama sebagai pengerusi dan dua orang lain, seorang
untuk seorang lagi bagi isteri, dan merujuknya kepada jawatankuasa itu.
(6) Pada melantik dua orang itu di bawah seksyen kecil (5),
Mahkamah hendaklah, jika boleh, memberi keutamaan kepada saudara-saudara karib
pihak-pihak itu yang tahu akan hal keadaan kes itu.
(7) Mahkamah boleh memberi arahan-arahan kepada
jawatankuasa pendamai dan ia hendaklah menjalankannya.
(8) Jika jawatankuasa itu tidak bersetuju atau jika Mahkamah
tidak berpuashati tentang cara ia menjalankan perdamaian, Mahkamah boleh
memecat jawatankuasa itu dan melantik jawatankuasa lain menggantikannya.
(9) Jawatankuasa itu hendaklah berusaha mencapai perdamaian
dalam tempoh enam bulan dari tarikh ia dibentuk atau dalam tempoh yang lebih
lama tidak sebagaimana yang dibenarkan oleh Mahkamah.
(10) Jawatankuasa itu hendaklah meminta pihak-pihak
terbabit hadir dan hendaklah memberi tiap-tiap seorang dari mereka peluang
untuk didengar dan membuat apa-apa penyiasatan yang difikirkan patut dan boleh,
jika ia fikirkan perlu, menangguhkan prosidingnya dari semasa ke semasa.
(11) Jika jawatankuasa pendamai itu tidak dapat mencapai
perdamaian dan tidak dapat memujuk pihak itu supaya hidup semula bersama
sebagai suami isteri, jawatankuasa itu hendaklah mengeluarkan suatu perakuan
tentang hal yang sedemikian itu dan boleh melampirkan pada perakuan itu apa-apa
syor yang difikirkannya patut berkenaan dengan nafkah dan penjagaan anak-anak
belum dewasa dari perkahwinan itu, jika ada, berkenaan dengan pembahagian
harta, dan berkenaan dengan hal-hal lain berhubung dengan perkahwinan itu.
(12) Tiada seseorang peguambela dan peguamcara boleh hadir
atau bertindakan bagi mana-mana pihak dalam sesuatu prosiding di hadapan
sesuatu jawatankuasa pendamai dan tiada sesuatu pihak prosiding di hadapan
sesuatu jawatankuasa pendamai dan tiada sesuatu pihak boleh diwakili oleh
sesiapa jua, selain daripada seorang ahli keluarganya yang karib, tanpa
kebenaran jawatankuasa pendamai itu.
(13) Jika jawatankuasa itu melaporkan kepada Mahkamah
bahawa perdamaian telah tercapai dan pihak-pihak itu telah hidup semula bersama
sebagai suami isteri, Mahkamah hendaklah menolak permohonan untuk perceraian
itu.
(14) Jika jawatankuasa mengemukakan kepada Mahkamah suatu
perakuan bahawa ia tidak dapat mencapai perdamaian dan tidak dapat memujuk
pihak-pihak itu supaya hidup semula bersama sebagai suami isteri, Mahkamah
hendaklah menasihatkan suami yang berkenaan itu melafazkan satu talaq di
hadapan Mahkamah, dan jika Mahkamah tidak dapat mendapatkan suami itu hadir di
hadapan Mahkamah untuk melafazkan satu talaq, atau jika suami itu enggan
melafazkan satu talaq, maka Mahkamah hendaklah merujuk kes itu kepada Hakam
untuk tindakan menurut seksyen 48. (15) Kehendak seksyen-kecil (5) tentang
rujukan kepada suatu jawatankuasa pendamai tidak dipakai dalam sesuatu kes di
mana pemohon mengatakan bahawa ia telah ditinggal langsung oleh pihak yang satu
lagi dan tidak tahu di mana pihak yang satu lagi itu berada;
i) Di mana
pihak yang satu lagi itu bermastautin di luar Malaysia
Barat dan
ianya tidak mungkin masuk ke dalam bidangkuasa
Mahkamah yang
berkenaan itu dalam masa enam bulan selepas
tarikh
permohonan itu;
ii) Di mana
pihak yang satu lagi itu sedang di penjara selama tempoh
tiga tahun
atau lebih;
iii) Di mana
pihak pemohon mengatakan bahawa pihak yang satu lagi
itu sedang
mengidap penyakit otak yang tak boleh sembuh; dan
iv) Di mana
Mahkamah berpuas hati bahawa ada hal keadaan yang
luarbiasa
yang menyebabkan rujukan kepada suatu jawatankuasa
pendamai
tidak praktik.
(15) Kecuali sebagaimana diperuntukkan dalam seksyen kecil.
(16) Sesuatu talaq yang dilafazkan oleh suami atau sesuatu
perintah yang dibuat oleh Mahkamah tidak boleh berkuatkuasa sehingga tamat
tempoh ‘iddah.
(17) Jika isteri hamil pada masa talaq itu dilafazkan atau
pada masa perintah itu dibuat, talaq atau perintah itu tidak boleh berkuatkuasa
sehingga berakhir kehamilan itu.
Oleh itu jika prosedur perkahwinan mesti didaftarkan maka
perceraian juga mestilah melalui saluran mahkamah serta didaftarkan. Kegagalan
berbuat demikian membolehkan pasangan dikenakan penalti oleh mahkamah. Semua
ini bertujuan untuk memelihara pasangan agar tidak mempermudahkan talaq selain memudahkan
isteri menuntut hak-hak selepas perceraian atau membuat isteri apabila ingin
berkahwin lain apabila tamatnya tempoh iddah.
Hukum perceraian melalui
sistem pesanan ringkas (SMS)
Perceraian merupakan kata-kata yang senang dilafazkan oleh
sesiapa jua pun. Janji manis di alam percintaan sehingga membawa ke alam rumah
tangga kenikmatannya dirasai sekejap sahaja. Telah banyak kedengaran pada hari
ini pada suami mempermainkan perkataan talaq atau cerai kepada isterinya disebabkan
kejahilannya dalam pengetahuan tersebut (tidak memahami hukum agama).
Manakala di pihak isteri pula tidak kurang juga yang
lantang menuntut cerai daripada suami tanpa memikirkan akibat yang akan menimpa
dirinya atau anak-anaknya. Sedangkan menuntut cerai kepada suami tanpa ada
sebab yang harus di sisi syarak adalah haram sebagaimana maksud hadis
Rasulullah SAW yang bersabda: “Wanita manapun
yang menuntut cerai kepada suaminya tanpa ada sebab yang syari’i maka haram baginya bau syurga” (Abu Daud dan Ibnu Majah). Malah baginda menegaskan lagi
dalam hadisnya yang lain yang maksudnya: “Perbuatan
halal yang sangat-sangat dimurkai Allah ialah talak (perceraian).” Manakala Allah SWT pula ada berfirman yang maksudnya: “Dan bergaullah
dengan mereka (isteri kamu itu) dengan cara yang baik. Kemudian jika kamu (merasai) benci (disebabkan
tingkah lakunya) janganlah pula kamu terburu-buru menceraikannya, kerana boleh jadi kamu
bencikan sesuatu sedang Allah hendak menjadikan pada apa yang kamu benci itu
kebaikan yang banyak untuk kamu.” (an-Nisa’:
19)
Sesungguhnya persoalan-persoalan baru mengenai perkembangan
moden yang ada kaitannya dengan hukum munakahat Islam memerlukan ijtihad semasa.
Samalah jua dengan senario cerai melalui SMS baru-baru ini yang menimbulkan
polemik yang pelbagai di kalangan masyarakat. Isu ini menjadi lebih hangat
apabila pihak media turut memberi tumpuan terutama apabila Mahkamah Rendah
Syariah Gombak Timur yang mengesahkan dan mensabitkan perceraian pasangan suami
isteri Shamsuddin Latif dan Azida Fazlina Abdul Latif yang dikirimkan melalui
Sistem Pesanan Ringkas (SMS). Ekoran daripada itu Muzakarah Jawatankuasa Fatwa
Majlis Kebangsaan bagi Hal Ehwal Agama Islam kali ke 55 yang bersidang pada 27
Julai 2003 telah membuat penelitian mendalam dan memberi pandangan mengenai
hukum perceraian melalui SMS sebagaimana berikut:
i) Talak dalam bentuk tulisan yang jelas daripada suami
yang ditujukan kepada isterinya secara khusus seperti melalui faksimili, SMS,
e-mail dan sebagainya merupakan talak berbentuk kinayah dan adalah sah
sekiranya disertai dengan niat.
ii) Semua perceraian perlu dikemukakan ke Mahkamah Syariah
untuk mensabitkan talak tersebut.
iii) Talak yang dilakukan dengan menggunakan alat
komunikasi moden adalah perceraian yang tidak menepati adab perceraian yang
digariskan oleh syarak.
Kesimpulan
Sesungguhnya dalam menjalani kehidupan berumah tangga
sesiapapun tidak dapat lari daripada kemungkinan menghadapi ujian atau konflik.
Tetapi pasangan yang sering kali menghadapi konflik dalam rumah tangga menunjukkan
bahawa kemungkinan mereka tidak pernah memikirkan secara serius berhubung
dengan perkembangan dan kehidupan normatif yang berlaku dalam rumah tangga
mereka sedangkan penilaian dalam kehidupan berumah tangga perlu selalu
dilakukan. Persoalan-persoalan seperti: “Adakah
pasangan saya
berpuas hati dengan keadaan perjalanan rumah tangga saya sekarang ini?” harus sentiasa dipersoalkan. Kehambaran dalam perkahwinan
akan mula dirasai apabila pertelingkahan sering timbul akibat daripada tidak
seriusnya individu untuk berbincang rasa tidak puas hati di antara satu sama
lain. Hakikatnya kecekapan suami dan kebijaksanaan isteri amat diperlukan di mana
dalam setiap perkahwinan perlu mempunyai matlamat di mana seorang suami atau
isteri wajib menambah dan mendalami ilmu mengenai kekeluargaan di samping
berusaha menjalankan tanggungjawab yang diberi dengan penuh amanah demi
memelihara keteguhan rumah tangganya di mana bagi seorang
suami yang menjadi ketua keluarga hendaklah lebih
berhati-hati dalam menggauli isteri mereka kerana wanita itu dicipta daripada
tulang rusuk kiri lelaki yang bengkok, maknanya jika dibiarkan sikap isteri
yang tidak elok, maka sikap itu akan kekal selama-lamanya. Lantaran itu dalam
memberi nasihat kepada isteri, hendaklah secara psikologi dan lemah lembut
sehingga yang bengkok akan lurus. Sebaliknya jika menggunakan kekerasan, maka
tulang yang bengkok itu akan mudah patah.
Dengan lain perkataan jika lemah seorang pemimpin itu maka
lemahlah struktur kepimpinannya. Rasulullah pernah bersabda yang maksudnya: “Awas! Kamu semua adalah pemimpin, bertanggungjawab terhadap rakyatnya. Ketua negara adalah
pemimpin, bertanggungjawab terhadap rakyatnya. Lelaki adalah pemimpin keluarganya, isteri
adalah pemimpin
di dalam rumah suaminya, bertanggungjawab terhadap suami dan anaknya. Dan hamba adalah pengurus harta
tuannya, bertanggungjawab terhadap
rakyat di bawah pimpinannya masing-masing.”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan