DONATE

Isnin, 28 Januari 2019

KEPERLUAN KEPADA FIQH TEMPATAN DALAM MEREALISASIKAN PRINSIP MAQASID SYARIAH DALAM UNDANG-UNDANG JENAYAH SYARIAH DI MALAYSIA


Oleh:
Mahmood Zuhdi Haji Abd Majid

BIODATA PENULIS (TOKOH ILMUAN)

Dato’ Dr. Mahmood Zuhdi Haji Abd Majid adalah prof. Emeritus Universiti Malaya. Beliau dilahirkan di Kota Bharu, Kelantan pada tahun 1945. Persekolahan beliau bermula pada tahun 1950 di bawah bimbingan ayah beliau sendiri di Madrasah Majidiyah, Kg. Kayu Rendang, Melor, Kota Bharu Kelantan. Di peringkat menengah beliau belajar di Ma’had Muhammadi Kota Bharu, Kelantan. Pengajian Tingginya juga bermula di negeri itu, iaitu di Yayasan Pengajian Tinggi Islam Kelantan yang kemudiannya diserapkan sebagai Akademi Islam Universiti Malaya. Kesarjanaannya diperolehi daripada Universiti al-Azhar dalam bidang Syariah, dan dari University of Kent, England dalam bidang Pengajian Asia Tenggara. Sementara PhD beliau diperolehi dari Universiti Malaya dalam bidang Syariah.

Di bidang akademik, beliau pernah menjawat jawatan Dekan Fakulti Syariah Universiti Malaya selama lebih kurang lima tahun, bermula pada tahun 1985, dan selepas itu Pengarah Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya selama lapan tahun. Beliau menjadi Profesor di bidang Syariah di Universiti Malaya sejak tahun 1995 dan terus bertugas dalam jawatan tersebut, termasuk selama empat tahun secara kontrak sesudah bersara wajib sehingga Januari 2008 apabila beliau berpindah  jawatan sebagai Profesor di Jabatan Fiqh dan Usul Fiqh, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Beliau terus memegang jawatan tersebut sehingga bulan Julai 2016. Dalam tempoh tersebut beliau pernah menjawat jawatan Timbalan Dekan dan kemudian nya Dekan di International Institute of Islamic Thought and Civilization (ISTAC), begitu juga Dekan Fakulti Ilmu Wahyu dan  Sains Kemanusiaan (IRKHS). Pada tahun 2011 beliau telah dianugrah oleh Universiti Malaya kedudukan sebagai Professor Emeritus, iaitu suatu pangkat kekal sepanjang hayat.

Di bidang kewangan Islam, beliau sekarang seorang ahli Lembaga Pengarah bukan executive Public Islamic Bank Berhad (PIBB) merangkap pengurusi Jawatankuasa Syariah, serta juga berbagai ahli jawatankuasa di bawah Lembaga Pengarah bank tersebut, termasuk jawatankuasa audit dan jawatankuasa pengurusan risiko. Beliau adalah juga Pengurusi Jawatankuasa Syariah AIA Public Takaful serta juga Pengurusi Jawatankuasa Syariah bagi  Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) Securities. Selain itu beliau adalah juga ahli jawatankuasa Syariah Permodalan Nasional Berhad (PNB), Amanah Nasional Berhad (ANB), dan al-Salihin Trustee. Sebelum ini beliau pernah menjadi ahli kepada The Council of Scholars for International Shari’ah Research Academy for Islamic Finance, Bank Negara Malaysia, (ISRA) selama enam tahun.

Dalam bidang-bidang yang lain beliau adalah Pengurusi Majlis Dakwah Negara, Timbalan Pengurusi Lembaga Pendidikan Islam Malaysia (LEPAI), Ahli Lembaga Universiti Islam Malaysia (UIM), Ahli Lembaga Pemegang  Amanah Yayasan Dakwah Islamiyah Malaysia (YADIM), Ahli Lembaga Penasihat Institut Wasatiyyah Malaysia (IWM), Ahli Majlis Perunding Islam Malaysia (MPI),  dan Ahli Jawatankuasa Penasihat Syariah bagi Pensijilan MS 1900: 2005 SIRIM

Antara khidmat yang pernah beliau berikan sebelum ini ialah sebagai Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Kelantan (1990 – 2012), Penal Hakim Mahkamah Rayuan Syariah Negeri Kelantan (1990 – 2012), Ahli Lembaga Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) (2006 – 2012), Ahli Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YAPIM) (2004 – 2013), Pesuruhjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM) (2010-2016) dan Pengurusi Majlis Dekan Pengajian Islam Malaysia (2012-2014)

 Setakat ini beliau telah menghasilkan sebanyak 34 buah buku dan menyumbang artikel dalam 26 buah buku. Antara buku beliau yang penting ialah Sejarah Pembinaan Hukum Islam (1988); Pengantar Undang-Undang Islam Di Malaysia (1997) Tokoh-Tokoh Kesarjanaan Sains Islam (2000); Bidangkuasa Jenayah Mahkamah Syariah di Malaysia (2001); Pengurusan Zakat (2003) Pengantar Pengajian Syariah (2004) Memahami Islam Hadhari (2008),Transformasi Fiqh Semasa (2010) dan Peribadi Muslim (2011). Selain itu beliau pernah menjadi editor kepada Jurnal Syariah, Universiti Malay, editorial advisor kepada beberapa jurnal seperti Journal of Islam and Civilizational Renewal (IIAS), The journal of Muamalat and Islamic Finance Research (USIM), Shariah & Law Journal, (USIM), al-Shajarah (ISTAC), Jurnal Hadhari  (UKM) dan Jurnal Fiqh (UM) .

**Kertas kerja ini dipetik daripada Konvensyen Perundangan Jenayah Syariah Tahun 2018 pada 1 November 2018**

Pendahuluan


            “Maqasis Syar’iyah” ( المقاصد الشرعية ) adalah pendekatan (approach/ التقريب )[1] dalam menentukan hukum. Ia bukan methodology hukum, iaitu  “Usul Fiqh “ (  أصول الفقه ) sepertimana yang difahami oleh sesetengah orang. Samalah juga dengan “Siasah Syar’iyah” ( السياسة الشرعية)[2]. Ia bukan hukum biasa yang berasaskan kepada kaedah biasa, sepertimana yang ditentukan berasaskan “Usul-Fiqh”, tetapi sebalik nya adalah hukum alternatif yang ditentukan berasaskan “Polisi semasa”. Sedangkan “Fiqh al-Aulawiyat” (فقه الأولويات ),[3] adalah sebahagian dari “Usul Fiqh”. Ia berasaskan kepada kemahiran menganalisis antara kehendak idealism yang terdapat dalan nas Syararak ( فقه النصوص ) dan kepentingan masyarakat yang berasaskan kepada realiti hidup (    فقه الواقع ).

Bagaimanapun, semuanya berasaskan kepada konsep pragmatism (    المصلحة) . Mengikut methodologi hukum Islam, iaitu  “Usul Fiqh” ia merupakan sumber sekunder (secondary source / المصدر التبعي ) bagi hukum Islam.  Maksudnya dalam hal-hal yang tiada keterangan nas mengenainya, samada secara umum (  العموم ) atau khusus (     الخصوص), dan samada secara tersurat (   المنطوق )  atau tersirat  (   المفهوم),  atau pun “Ijma’” (    الاجماع) atau juga pentafsiran secara memperluaskan pemakaian sesuatu nas, iaitu yang dikenali sebagai “Qiyas” ( القياس) .

Dalam pengajian Syariah “Maslahah” ada tiga jenis; pertama Maslahah yang jelas disebut oleh “Nas Syarak” (    النص الشرعي ) sebagai diambil kira, iaitu yang dikenali sebagai “Maslahah Mu’tabarah” (   المصلحة المعتبرة). Keduanya Maslahah yang disebut secara jelas oleh “Nas Syarak” sebagai tidak diambil kira, iaitu yang dikenali sebagai “Maslahah Ghair Mu’tabarah”(المصلحة غير المعتبرة). Ketiganya Maslahah yang tidak disebut secara jelas jelas oleh Nas samada diambil kira oleh Syarak atau sebaliknya, iaitu yang dikenali sebagai “Maslahah Mursalah” (  المصلحة المرسلة )

Berasaskan kepada pembahagian tersebut, penerimaan terhadap maslahah, atau kepentingan masyarakat dari jenis pertama berasaskan “Nas Syarak” yang menyatakan ia adalah diambil kira ( منصوص) .  Begitu juga penolakan terhadap maslahah jenis kedua berasaskan “Nas Syarak” yang menyatakan ia tidak diambil kira. Dengan kata lain, yang dimaksudkan dengan pragmatism yang dikategorikan sebagai “Sumber” sekundar bagi hukum Islam itu ialah “Maslahah” dari jenis ke tiga tadi, iaitu “Maslahah Mursalah” (  المصلحة المرسلة ).

Latar Belakang:

          Sekurang-kurangnya ada dua teori yang lahir dari konsep “Maslahah Mursalah” sepertimana yang dihurai di atas tadi. Pertamanya “Masoleh Mursalah” (   المصالح المرسلة )  dan keduanya “Maqasid Syar’iyah” (   المقاصد الشرعية ) . Bagaimana pun kedua-duanya berada pada lokasi yang berbedza. “Masoleh Mursalah” merupakan sebahagian dari usul fiqh. Maksudnya, suatu teori tentang hukum. Sementara “Maqasid Syariah” pula bukan suatu teori hukum, tetapi sebaliknya pendekatan dalam menentukan hukum. Dengan lain perkataan, “Maslahah Mursalah” adalah sumber hukum. Sedangkan “Maqasid Syar’iyah” adalah pendekatan dalam mentafsirkan hukum, samada yang bersumberkan al-Quran, al-Sunnah, Ijma’, Qiyas dan seterusnya.
Oleh kerana itu, berbicara tentang “Maqasid Syariah” tidak bermaksud berbicara tentang menentukan hukum berasaskan “Maslahah”, tetapi sebaliknya bermaksud berbicara tentang mencari pendekatan hukum berasaskan objektif nya, iaitu menegakkan “Maslahah” (dan menolak  “Mafsadah”).(    جلب المصلحة ودفع االمفسدة/ جلب المنفعة ودفع المضرة ), tanpa mengira samada ia nya bersumberkan al-Quran, atau al-Sunnah atau Ijma’ atau qiyas atau ‘Urf atau sebagainya.

Namun sebelum itu, satu perkara yang perlu difahami ialah tidak semua para fuqaha menerima pendekatan pragmatik (مقاصدي) ini.  Malah sebaliknya, sebahagian daripada mereka menolaknya dan lebih gemar kepada pendekatan formal (   شكلي/ رسمي ),atau tegasnya konservatif, iaitu dengan mentafsirkan nas Syarak secara literal (    حرفي )  dan bukan berasaskan kepada objective (  مقصد)

Sebenarnya dua pendekatan ini, dari segi sejarah telah wujud sejak zaman Rasulullah lagi. Dan kedua-duanya disifatkan betul oleh Baginda Rasulullah s.a.w. Sewaktu satu kumpulan para Sahabah berada jauh dari Baginda Rasulullh s.a.w. entah bagaimana sekurang-kurangnya dua orang telah mengalami junub atau hadath besar. Oleh kerana di tempat itu tidak ada air, tayammum perlu dilakukan, iaitu berasaskan hukum yang tersebut di dalam al-Quran. Tapi, bagaimana tayammum untuk itu perlu dilakukan, sedangkan belum ada contoh yang pernah ditunjukkan oleh Baginda Rasulullah?
Dalam keadaan seperti itu mereka perlu berijtihad. Sahabah pertama menggunakan pendekatan “Maqasidi, lalu mengambil tayammum sama seperti mengambil wudu`. Asasnya ialah kedua duanya mempunyai objektif yang sama, iaitu kebersihan daripada hadath. Sedangkan sahabah kedua pula bertayammum seluruh badan dengan alasan bahawa ianya sebagai ganti mandi junub, iaitu meratakan air keseluruh badan. Sekembali ke Madinah mereka berdua dan para sahabah lain lagi datang berjumpa Rasulullah bagi tujuan menentukan mana yang satu betul ? Sabda Baginda, kedua-duanya betul.

Pada zaman Sahabah ada tiga para fuqaha yang sama nama tetapi mempunyai pendekatan yang berbeza dalam menetukan hukum. Abdullah Ibn Umar pendekatannya ialah “Formal” (    شكلي ) Sementara Abdullah Ibn Mas’ud dan Abdullah Ibn Abbas pula lebih bersifat pragmatic  (   مقاصدي )

Antara contoh bagi kedua dua pendekatan yang berbeza ini, selain daripada yang tersebut di atas ialah misalnya dalam mentafsirkan hadis “ انما سنّ رسول الله صلى الله عليه وسلّم الزكاة في الحنطة والشعير والتمر والزبيب والذرة" (Bahawa Rasulullah mengenakan zakat pada gandum, barli, tamar, zabib dan jagong”. Bagi pendekatan paling formal, zakat tanaman hanya dikenakan atas lima perkara yang tersebut dalam hadis berkenaan sahaja. Kerana itulah yang tersebut dalam Nas. Tapi pendekatan yang lebih objektif daripada itu menyimpulkan bahaw yang dimaksudkan oleh hadis berkenaan bukanlah lima jenis hasil tanaman itu sahaja. Sebaliknya kelima-lima makanan itu adalah contoh makanan ruji. Lalu maksudnya apa yang dikenakan zakat itu ialah apa saja makanan ruji bagi masyarakat berkenaan seperti padi di negara kita sekarang. Pendekatan yang lebih objektif pula berpendapat hadis berkenaan perlu bermaksud apa saja hasil tanaman, samada ia merupakan makanan ruji atau sebaliknya, termasuklah getah dan kelapa sawit dalam realiti negara kita sekarang. [4]

Dalam bidang kewangan Islam, masalah riba boleh dijadikan contoh. Dalam al-Quran Allah berfirman “      ولا تأكلوا الربا “( Jangan kamu makan riba     ) Dalam hadis Baginda Rasulullah s.a.w bersabda “  كل قرض جرّ نفعا فهو ربا“ ( Semua hutang yang melibatkan interest adalah riba).

Bagi para fuqaha Syakli, asas kepada “riba” itu ialah “hutang” + “faedah” atau interest. Maka, untuk mengelak daripada berlaku pengambilan riba segala akad hutang tidak boleh melibatkan pengambilan untung (  القرض الحسن). Kalau mahu untung, akad yang dimetraikan perlu bersifat jual beli. Kerana dalam al-Quran perbezaan antara kedua-dua kontrak atau akad itu jelas. Allah berfirman “  أحلّ الله البيع وحرّم الربا ( Allah menghalalkan Jual beli dan mengharamkan riba.) 

Namun bagi fuqaha Maqasidi, persoalannya bukan masalah pengambilan untung melalui akad hutang ( القرض/الدين ), tetapi kerana akad seperti itu biasanya boleh membawa kepada penindasan para pemodal yang kaya atas peminjam yang miskin( ربا الجاهلية). Kerana itu dalam ayat di atas ada sebutan “      أضعافا مضاعفة “ (Secara berganda-ganda). Maksudnya, dalam akad seperti itu biasanya berlaku perbuata “Ganda wang anda”. Maka kalau dalam akad jual beli sekali pun, sekiranya berlaku pengambilan untung secara berganda sehingga menyebabkan berlakunya penindasan daripada pihak pemodal yang kaya (Kapitalis) terhadap pengguna yang miskin (Marhain) maka ia adalah haram.   Sebaliknya pula kalau sekiranya pengambilan untung melalui akad hutang (    القرض/ الدين) itu dalam kadar yang rendah, malah sebaliknya boleh memberi peluang kepada penghutang berkenaan melabur balik dan mendapat untug dari pelaburan balik itu, maka itu bukanlah riba yang dimaksudkan dalam al-Quran itu tadi. Kerana di dalamnya tidak ada unsur penindasan yang menjadi objektif kepada pengharaman riba itu[5].

Kerana itu dalam kotab-kitab fiqh kelasik ada satu Islah yang bernama “     تلقى الركبان “ yang boleh diterjemahkan dalam bahasa perdagangan sebagai “Menjadi orang tengah”.  Konsepnya, sepertimana yang dihuraikan oleh para penganalisa hadis yang mengharamkan perbuatan seperti itu, ialah memborong secara murah barangan yang dibawa oleh para pengluar sebelum barangan itu sampai ke pasar dengan secara mengeploitasi kebodohan para pengeluar tentang harga atau selok belok pasaran. Maksudnya, pengharaman di sini berasaskan kepada adanya eksploitasi kaum kapitalis terhadap orang ramai, bukannya menjadi orang tengah itu sendiri.[6]
Makanya, maqasid Syariah itu ialah melihat sesuatu berasaskan kepada objektif yang hendak dicapai, dan bukan sekadar berasaskan pengertian nas secara litral. Ini berdasarkan kepercayaan bahawa objektif sebenar Syariat Islam diturunkan ialah untuk merialisasikan kepentingan ( جلب المصالح ) manusia dan membendung keburukan (  دفع المفاسد )daripada mereka.[7]


Maqasid Syariah:

            Apa yang berlaku dalam masalah kewanagn awam (Public finance) seperti yang ditunjukkan dalam masalah zakat tadi, dan dalam masalah transasi kewangan, sepertimana yang dicontohkan dengan masalah riba dan orang tengah tadi berlaku juga dalam masalah jenayah, termasuk hudud. Dari segi konsep umum, satu persoalan tentang objektif pensyariatan “Hukuman” (العقوبة /punishment) boleh dibuat. Apakah tujuannya ialah untuk bertindak balas atas pesalah atau untuk mendisiplinkan masyarakat?

Seorang Faqih Maqasidi yang ekstrimis mungkin berkata, tujuan atau objektifnya (    المقصد ) ialah untuk mendisiplinkan masyarakat. Maksud nya, bila kita bercakap tentang hukum jenayah kita sebenarnya bercaklap tentang disiplin Islam yang tinggi dalam pembentukan masyarakat. Samalah juga objektif hukum yang lain, bermula dari bab taharah (     باب الطهارة), iaitu yang berkait dengan “Kebersihan diri” sampai kepada bab al-Jihad wa al-Siyar (      باب الجهاد والسير), iaitu perhubungan antarabangsa. Persoalannya ialah “Mengapa” semua itu disyariatkan?

Tapi bagi faqih Syakli yang ekstrimis pula, persoalan tentang “Mengapa” yang menjadi asas kepada penentuan hukum berasasklan method maqasidi adalah tidak wajar. Kata al-Jabba’i, ia seperti menyoal Allah, mengapa itu dan ini disyariatkan? Sebagai hamba Allah kita sepatutnya bersifat dogmatic. Buat saja apa yang Allah suruh dan sebaliknya tinggal saja apa yang dilarang semata-mata kerana kepatuhan kita kepadannya ( تعبّدي ). Kemudian apa yang akan terjadi terserahlah kepada Allah sendiri.[8]

Sebenarnya, kedua-dua idealism ini mempunyai asas yang cukup dalam Islam. Bagi golongan pertama, kita perlu melihat lebih jauh dan tidak sekadar memahami arahan nas al-Quran, misalnya semata-mata berasaskan neraca atau pertimbangan bahasa sahaja.[9]  Bagi golongan kedua pula kita perlu lakukannya dengan penuh patuh dan berserah diri, dan Allah sahaja yang menentukan hasilnya.[10]

Seorang penyelidik yang serius dalam ilmu Fiqh tentunya tidak hanya akan menerima begitu-gitu sahaja mana satu antara dua pandangan berkenaan tanpa kajian atau penelitian yang mendalam. Sekurang-kurangnya cuba memahami latar belakang aliran-aliran berkenaan. Antara contoh atau misalnya, mengapa pandangan yang pragmatic itu subur di bawah naungan Fiqh Maliki yang perkembangan pada zaman awal nya di Madinah? Kata Imam Malik, (secara pengertian keseluruhannya), Madinah adalah tempat di mana wahyu diturunkan, yang tentunya bererti tempat paling pertama segala hukum hakam itu direalisasikan. Dengan kata lain, Imam Malik lebih percaya kepada hasil pembudayaan hukum Islam di Madinah berbanding mana-mana nas hadis yang bertentangan dengannya. Sampai beliau mengatakan, beliau akan mengutamakan “Budaya masyarakat Madinah” (   عمل أهل المدينة  ) kalau ada pertentangan antaranya dan mana-mana nas yang tidak mutawatir.

Sedangkan Ahl al-Zahir pula, yang asas pemikiran mereka dapat dilihat melalui pandangan Daud al-Zahiri dan muridnya Ibnu Hazm bukan orang Madinah.  Daud orang Kufah sementara Ibn Hazm orang Andalus. Pada mulanya Daud seorang pelajar yang sangat fanatik terhadap gurunya al-Imam al-Syafi’I tetapi kemudiannya memilih jalan sendiri sampai menafikan kedudukan Qiyas sebagai sumber hukum, dimana pandangannya itu diikuti oleh muridnya Ibn Hazm.  Dengan kata lain, di hadapan mereka tidak ada budaya tempatan yang boleh dijadikan contoh kepada realisasi yang sebenar hukum Islam seperti yang berlaku di Madinah. Maka pilihan mereka yang selamat ialah bergantung kepada nas atau teks al-Quran dan al-Sunnah sepenuhnya.
Selain dari dua mazhab di atas, pendirian yang ditunjukkan adalah sederhana. Ini dapat dilihat kepada pandangan Ibrahim al-Nakha’i (96h), iaitu guru kepada al-Imam Abu Hanifah, al-Syafi’I ( 204h), al-Juwaini (478h), al-Ghazzali (505h), al-Razi 606h), al-‘Izz Ibn Abd Sakam  (660h),al-Tufi (716h) dan kemudiannya Ibn Taimiyah (728h) serta muridnya Ibn al-Qaiyim (751h). Malah, termasuk juga al-Syatibi (790h) yang boleh disifatkan sebagai kemuncak kepada idea berkenaan.


Di Malaysia, tentu sekali penerimaan terhadap konsep atau pendekatan ini boleh berlaku dengan secara sederhana memandangkan kedudukan mazhab al-Syafi’i sebagai mazhab yang dominan di dalamnya. Bagaimana pun masih lagi ada persoalan yang timbul, iaitu apakah yang dimaksudkan dengan mazhab Syafi’i itu dalam konteks negara Malaysia sekarang? Samada warisan hukum fiqh nya (  فقه الفروع),  seperti yang terdapat dalam kitab kitab warisan (     كتب الترآث  )  yang banyak itu?  Atau yang dimaksudkan ialah methodologinya,  iaitu sepertimana yang diwarisi sejak zaman berzaman juga melalui kitab-kitab  “Usul al-Fiqh”  (      أصول الفقه ) . Apa pun jawapannya, sifat kesederhanaan itu perlu merupakan faktor penting di dalam nya, iaitu sesuai dengan pendirian mazhab berkenaan dalam masalah ini.


Antara Syariah, Fiqh dan Undang-Undang:


            Bagi menjawab persoalan tersebut, perbezaan antara tiga perkara di bawah ini perlu difahami dengan jelas, iaitu Syariah, Fiqh dan Undang-Undang. Dalam perkara jenayah, Syariah adalah nas-nas Syariah yang menyebut tentang perkara demikian baik secara tersurat (     المنطوق ) atau secara    (      المفهوم  ), secara khusus (      الخصوص ) atau secara umum    (     العموم ), dan sebagainya. Sementara fiqh pula adalah kefahaman para fuqaha terhadap nas tadi, bukan sahaja berasaskan pengertian bahasa tetapi juga berasaskan kepada objektif penentuan hukum berkenaan dalam konteks semasa.  Sedangkan undang-undang pula ialah pandangan fiqh yang dilaksanakan dalam masyarakat dengan bersandarkan kepada kuasa  pelaksanaan yang ada pada kerajaan.


Sehubungan dengan perkara demikian, kebenaran “Syariah Islam”  (       الشريعة الاسلامية ) adalah “Mutlak” dan “Universal” . Tiada siapa yang boleh mempertikaikannya, dan kalau berlaku juga orang itu menjadi kafir. Berbeza sekali dengan “Fiqh Islam” ( الفقه الاسلامي  ). Kebenarannya bersifat relatif (   نسبي). Kerana meskipun ia berasaskan wahyu, iaitu al-Quran dan al_Sunnah, namun unsur Kefahaman manusia ( الفهم الانساني ) dan pengambil kiraan persekitaran hidup ( البيئة الحياتية )di dalam nya telah menjadikan ketentuannya tidak lagi bersifat mutlak dan universal. Menolaknya juga tidak boleh menjadikan seseorang itu kafir. Sebab itu, perpecahan mazhab diterima dengan baik oleh Islam pada peringkat ini. Sedangkan “Undang-undang Islam” (  القانون الاسلآمي ) merupakan hukum yang dipilih oleh kerajaan dari mana-mana pandangan fiqh dan  diperundangkan  (    التشريع ) bagi dikuatkuasakan dengan menggunakan kuasa  ( السلطة) yang ada pada kerajaan. Pada peringkat ini perbezaan pendapat tidak lagi dibenarkan. Kerana apabila kerajaan membuat keputusan memilih mana-mana pendapat fiqh yang ada maka peluang untuk berbeza pendapat tiada lagi (حكم الحاكم يرفع الخلآف) .

Ambil satu contoh. Dalam al-Quran Allah berfirman “ السارق والسارقة فاقطعوا ايديهما   “ (Pencuri lelaki dan pencuri perempuan hendaklah kamu potong tangan kedua duanya). Ini adalah hukum Syariat yang kebenarannya bersifat mutlak dan sesiapa yang mengingkarnya menjadi kafir. Tetapi apakah maksud “Tangan” yang perlu dipotong itu?

Dengan merujuk pengertian Bahasa dan hadis –hadis yang berkait, para ulama berbeza pendapat. Ada yang berkata potong di siku. Kerana dalam wudu’ maksud tangan perlu sampai ke siku (Penggunaan Qiyas). Ada pula yang berkata di pergelangan tangan. Kerana pada kadar itu sudah cukup untuk dinamakan tangan. (Menggunakan pentafsiran berasaskan uruf, iaitu kebiasaan dalam masyarakat). Malah ada yang kata sekadar jari sahaja. Kerana jari juga disebut tangan. (Menggunakan pengertian Bahasa). Pada peringkat ini tidak berbangkit lagi soal kafir, setelah menerima hukum berkenaan secara umum. 

Kemudian para ulama berbeza pendapat lagi tentang syarat yang membolehkan tangan pencuri itu dipotong, misalnya tentang nisab atau kadar harta yang dicuri itu. Kemudian mereka berbeza pendapat lagi tentang siapa yang wajar dipotong dan siapa yang tidak wajar? dan banyak lagi. Semuanya ini dalam kerangka  ” fiqh”  dan bukan dalam kerangka “Syariah”. Maksudnya para ulama boleh berbeza pendapat. Maka dalam menganalisis semua perkara ini, pendekatan formal ( التقريب الشكلي ) dan pendekatan objektif (  التقريب الموضوعي) perlu memainkan peranan masing-masing. Samada hukum yang hendak kita laksanakan itu sifatnya ketat dan konservatif atau sebaliknya longgar dan moderate?

Maka apabila kerajaan yang memerintah memutuskan bahawa hukuman kerat tangan itu perlu dilakukan dipergelangan tangan, misalnya dan bahawa kecurian itu perlu berlaku dengan cara tertentu, dalam keadaan tertentu, pada kadar tertentu, dalam persekitaran ekonomi dan kewangan tertentu dan sebagainta berasaskan pandangan para fuqaha, maka barulah ketentuan itu apabila sudah diperundang-undangkan, perlu dipatuhi. Apa saja pelanggaran terhadapnya akan mengakibatkan hukuman. Namum belum tentu melibatkan kekufuran dari segi agama.

Dengan kata lain, persoalan sebenar yang ada dihadapan kita ialah bukan persoalan “Syariah” atau persoalan “Undang-Undang”, tetapi persoalan “Fiqh”.  Maksudnya, “Fiqh” manakah yang akan digunakan oleh para fuqaha (jurist) kita sebagai alat untuk mentafsir kehendak Syariah sepertimana yang ada dalam al-Quran dan al-Sunnah itu?, dan yang akan digunakan oleh legislator sebagai asas kepada pengkanunan undang-undang berkenaan? Apakah “Fiqh warisan” yang kita warisi dari zaman keagongan Islam dan ditulis dalam persekitaran di mana masyarakat Islam benar-benar berbudaya dengan ajaran Islam yang sebenar dan cukup tinggi disiplin hidup mereka atau satu “Fiqh semasa” yang mengambil kira segala kelemahan umat Islam pada hari ini dan di sini?


Konsep Fiqh

            Sebagai satu istilah dalam pengajian Syariah, Fiqh bermaksud memahami hukum Syarak yang berkait dengan amalan hidup secara praktikal dan terperinci berasaskan kepada sumbernya yang asli”. Dengan kata lain, seorang faqih itu adalah seorang yang terpelajar dalam bidang fiqh. Dalam realiti sekarang, dia adalah seorang ahli akademik yang mempunyai kemampuan yang tinggi dalam pengajaran, penyelidikan dan penerbitan. Atau seorang pengamal yang berpengalaman tinggi dalam bidang kehakiman atau guaman dan mampu menghasilkan penulisan bermutu dalam buku atau jurnal yang berprestasi tinggi berasaskan penyelidikan dan pengalam dalam kerja berkaitan. Selain itu dia perlu seorang yang diterima umum sebagai seorang yang berkredibiliti tinggi di bidang berkenaan. Dengan kata lain, secara kuantitatif dan kualitatifnya perlu seorang scholar yang diiktiraf oleh masyarakat akademik atau professional diperingkat yang tinggi.


Dengan lain perkataan, dia bukan sekadar seorang yang pandai baca kitab fiqh klasik meski bagaimana mahir sekalipun, atau hafal kitab-kitab itu. Hal ini adalah penting kerana ia boleh menentukan hujung jatuh usaha mempertingkatkan pelaksanaan undang-undang jenayah Islam di negeri ini dengan cara yang bijaksana lagi berkesan.
Namun, dalam usaha yang ada satu atau beberapa orang yang sangat kecil bilangannya belum cukup untuk menangani masalah yang dicita-citakan ini. Pengalaman di bidang kewangan Islam menunjukkan kita gagal merumus satu resolusi yang tepat dalam memperkenalkan satu sistem kuawangan Islam yang mantap. Apa yang kita lakukan selama ini ialah pengislaman secara kosmatik terhadap produk konvensional, lalu kita logokannya dengan logo Islam. Bagaimana pun kita berterima kasih banyak kepada para ahli akademik dan professional kita yang bekerja keras dibidang itu. Hasilnya tetap kita bangga dan kita cukup berbangga dengan mereka yang menghasilkannya.  Cuma bezanya antara yang itu dan yang ini ialah yang itu sekadar melibatkan wang dan harta, sedangkan yang ini melibatkan nyawa, tubuh badan, maruah dan sebagainya
Memandangkan keseriusan tugas seperti ini, sebuah akademi Fiqh perlu ditubuhkan diperingkat kebangsaan. Ia perlu dianggotai oleh para fuqaha yang serius dengan kerja-kerja akademik dan professional, dan yang mampu melakukan “Tajdid Fiqhi” bagi kegunaan masyarakat kita sendiri.  Dalam melaksanakan kerja –kerja penyelidikan bagi memenuhi objektif penubuhan akademi seperti ini, nilai-nilai setempat perlu diambil kira. Kita memerlukan bukan sahaja fiqh semasa yang tinggi nilai penganalisaanya , tetapi juga Fiqh tempatan yang mengambil kira ciri-ciri khusus masyarakat setempat dalam menentukan hukum, sama seperti apa yang dilakukan oleh para fuqaha terdahulu apabila fiqh mereka dikenali sebagai, misalnya Fiqh Hijaz, Fiqh Makkah, Fiqh Madinah, Fiqh Iraq, Fiqh Syria dan sebagainya. Maksudnya kita perlukan Fiqh Nusantara yang menjiwai realiti hidup masyarakat di sebelah sini.


Konsep Fiqh Tempatan:

            Sifat tempatan bagi sesuatu fiqh yang dihasilkan dapat dilihat dari perpektif samada ia menjiwai realiti hidup persekitaran hidup berkenaan atau sebaliknya. Al-Imam Abu Hanifah, sebagai seorang tokoh fiqh terulong di Iraq pernah memberi fatwa harus membaca al-Quran dalam bahasa farsi bagi tujuan menunaikan solat. Kata para pengulas, sebabnya kerana pada waktu itu rata-rata masyarakat Iraq yang berbangsa Farsi itu tidak tahu membaca dalam Bahasa Arab. Kemudian beberapa lama selepas itu beliau menarik balik fatwa berkenaan, iaitu apabila keadaan telah berubah.

Khusus berkait dengan masalah jenayah, Abu Hanifah kelihatannya lebih libral dan demokratik terhadap kedudukan orang bukan Islam apabila beliau menegaskan tentang persamaan antara orang Islam dan bukan Islam dalam masalah qisas dan diyat, iaitu satu pandangan yang sangat berbeza dengan pandangan para fuqaha lain. Sebabnya ialah kerana masyarakat Iraq yang berlandaskan tamadun Parsi pada waktu itu mempunyai sifat yang agak berbeza dengan masyarakat Arab di Hijaz.

Malah al-Imam al-Syafi’I telah menukar banyak pendirian fiqh nya yang lama sewaktu berada di Baghdad,  iaitu di kalangan masyarakat Parsi apabila beliau bertpindah ke Mesir dan hidup serta beraktiviti dalam kalangan dan budaya masyarakt Roman. Sehingga pada suatu peringkat beliau telah melahirkan fiqh baru ( القول الجديد) sebagai alternative kepada fiqh lama (  القول القديم  ) beliau sewaktu di Iraq.

Ungkapan “Perubahan hukum kerana perubahan zaman dan tempat” (  تغير الأحكام بتغير الظروف والأمكنة ) cukup popular di kalangan para fuqaha terutama dari barisan mujaddid seperti Ibnu Taimiyah dan Ibnu al-Qaiyim.   Namun kaedah tersebut bukanlah ciptaan mereka sendiri. Sebaliknya adalah rumusan yang maju terhadap pendirian fiqh para fuqaha sebelum mereka.[11]

Untuk daerah kita sendiri, antara fiqh yang cemerlang ialah fatwa Syekh Daud Fatani tentang harta sepencarian, iaitu suatu fatwa yang tidak terdapat dalam persuratan fiqh dalam bahasa Arab. Kata beliau, fatwa tersebut berlandaskan kepada budaya hidup masyarakat “Di bawah angina – Maksudnya masyarakat Nusantara”, dimana para isteri mereka ikut sama bekerja mencari rezki.

Fatwa al-Raniri dan Fansuri di Acheh yang membenarkan Ratu Safiyatuddin menjadi Raja juga merupakan fiqh tempatan yang sangat menarik. Malah komentar Ibnu Batutah tentang kewujudan Raja perempuan yang memerintah di Kelantan apabila beliau sampai ke sini dalam pelayarannya juga menggambarkan bahawa para ulama tempatan terdahulu telah pun mencapai rekod yang baik dalam masalah pembinaan fiqh tempatan yang boleh kita namakan sekarang sebagai “Fiqh Nusantara” yang mengambil kira nilai tempatan dalam menentukan hukum.


Penutup:

            Hasrat untuk mereformasikan Undang-undang jenayah Islam di negara ini agar pelaksanaanya lebih komprehensif dan lebih berkesan adalah sangat terpuji. Bagaimana pun ia tidak semudah untuk diperkatakan. Persoalan besar yang dihadapi ialah ia belum menjadi cita-cita masyarakat. Sedangkan undang-undan, seperti kata orang cerdik pandai, sama seperti sastera, iaitu pengungkapan kepada hasrat dan cita-cita masyarakat.  Ini bererti bahawa pelaksanaan sesuatu undang-undang yang tidak menjiwai hasrat dan cita-cita masyarakat samalah dengan menanam benih di tanah gersang. Setinggi mana sekalipun mutu benih itu ia tidak akan tumbuh dan berkembang subur.

Mengmukakan konsep “Maqasid Syariah” sebagai satu pendekatan yang dipercayai mampu mengubah keadaan juga merupakan langkah yang betul. Tetapi persoalan nya bagaimana kah pendekatan “Maqasid “itu boleh direalisasikan dalam usaha berkenaan ? Sedangkan “Maqasid Syariah “ selama-lama nya bertunjangkan kepada “Maslahah”, yang bererti kepentingan  hidup semasa dan setempat ?

Dalam keadaan kita bergantung sepenuhnya kepada fiqh warisan, agak mustahil pendekatan “Maqasid” ini boleh direalisasikan. Kerana “Maqasid” merupakan pendekatan yang menyeluruh berasaskan kepentingan semasa dan setempat, yang tentunya tidak ada dalam keputusan hukum yang terdapat dalam kitab-kitab fiqh kelasik, walau pun sangat diakui tentang ketinggian mutunya. Kerana yang ada dalam kitab-kitab berkenaan adalah hukum yang berasaskan kepentingan masyarakat lampau dan bukan di daerah ini pula.

Mungkin terdapat orang yang berpendapat bahawa pencedokan hukum lama dari dalam kitab fiqh kelasik dengan tujuan untuk merawatnya semula agar sesuai dengan keadaan semasa merupakan sesuatu yang boleh dilakuklan dan boleh mencapai objektif pembaharuan hukum. Bagaimana pun, langkah pembaharuan secara kosmatik seperti itu telah terbukti gagal sepertimana yang dialami dalam bidang kewangan Islam di negara ini. Meskipun kebaikannya dan jasanya yang banyak dalam langkah Islamisasi  kewangan Islam di negara ini, namun dari segi “Fiqh” itu sendiri ia tetap sebagai perubahan kosmatik yang bersifat utilitarian yang tidak bersandarkan kepada teori yang konsisten sepertimana yang terdapat dalam konsep “Maqasid Syariah” yang boleh disifatkan sebagai Pragmatism.

Maka persoalannya ialah masalah ketiadaan “Fiqh” yang benar-benar menjiwai “Kepentingan masyarakat semasa dan setempat “ sepertimana yang diperlukan oleh teori “Maqasid Syariah”.  Maka bertitik tolak dari hakikat inilah cadangan melahirkan “Fiqh tempatan”   (     الفقه المحلي ) dicadangkan.



[1] Antara kitab fiqh kelasik yang menggunakan istilah  التقريب ini ialah kitab  الغاية والتقريب متن ابي شجاع ( Idealisme dan Pendekatan- karangan Abu Syuja’)
[2] Lihat kitab Ibny Taimiyah السياسة الشرعية  في اصلاح الراعي والرعية ( Polisi Syarak dalah mereformasikan kerajaan dan rakyat)
[3] Lihat missal nya karangan al-Qaradhawi  فقه الأولويات(Fiqh keutamaan)
[4] Rujuk al-Qaradhawi, Fiqh al-Zakat.
[5] Rujuk al-Sanhuri, Masadir al-Haq.
[6] Rujuk kitab Gadis dan fiqh berkaitan  تلقى الركبان، النجش  dan sebagainya dalam bab al-Muamalat.
[7] Rujuk al-Syatibi, al-Muafaqat.
[8] Hal seperti ini bukan sahaja dibincangkan dalam perkara yang berkait dengan “Maqasid al-Syari’ah” tetapi juga yang berkenaan dengan Ilmu Kalam dalam bab “       افعال الله وافعال العباد
[9] Lihat pandangan seperti ini dalam kitab-kitab fiqh Mazhab Maliki, terutama kemuncak pemikirannya yang terdapat dalam الموافقات  karangan al-Syatibi.
[10] Bagi mendalami pemikiran seperti ini, kitab المحلّى   karangan Ibn  Hazm al-Andalusi boleh ditunjuk sebagai antara yang paling berkaitan. Dalam kitab tersebut, Ibn Hazm malah menolak Qiyas, yang kata nya tidak boleh diterima sebagai sumber hukum.
[11] Lihat huraian yang panjang lebar dalam masalah ini dalam اعلآم الموقعين karangan Ibnu Qaiyim al-Jauziah

Tiada ulasan: