DONATE

Isnin, 28 Januari 2019

Kahwin Lari: Isu, Pandangan dan Penyelesaian dari Perspektif Hukum Syarak di Malaysia


**hanya gambar hiasan. Tiada kaitan dengan artikel ini**

Oleh
Lokmanulhakim Hussain
Felo Penyelidik Fatwa, JAKIM

1.      Pendahuluan

Kewalian dalam pernikahan merupakan satu perkara penting dalam kehidupan manusia, selari dengan kepentingan perkahwinan itu sendiri. Sebagaimana pentingnya perkahwinan dalam kehidupan manusiawi, begitu jugalah kepentingan kewalian, justeru ia dijadikan sebagai satu rukun dalam perkahwinan. Kedudukan kewalian dalam perkahwinan adalah bagi memastikan akad perkahwinan antara seorang lelaki dengan wanita dijalankan dengan penuh kemuliaan, kesempurnaan dan peradaban. Kewalian bukan bermaksud mengongkong kebebasan wanita dalam memilih pasangan, tetapi bagi menjadikan suatu akad nikah dijalankan oleh orang yang mempunyai kedudukan dalam keluarga wanita tersebut, tanpa menggugurkan hak wanita untuk membuat pilihan. Justeru, kewalian dalam Islam bukan berbentuk kongkongan dan kerendahan terhadap wanita, tetapi sebaliknya kewalian adalah bagi menjaga hak-hak wanita, menjaga maruah mereka, dan meletakkan keperibadian mulia dan malu seseorang wanita di tempat yang sewajarnya.

Kajian ini akan menganalisis satu permasalahan yang berkaitan dengan kewalian dalam perkahwinan iaitu isu perkahwinan perempuan yang melarikan diri daripada walinya untuk dikahwinkan berwalikan hakim. Isu ini adalah isu yang besar dalam perkahwinan kerana melibatkan satu rukun akad nikah iaitu wali. Ia juga merupakan satu isu yang berlaku dalam masyarakat Malaysia terutama dalam kes-kes melibatkan perkahwinan tanpa restu ibu bapa.

Dari sudut fatwa, Muzakarah Jawatankuasa Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia kali ke-5 yang bersidang pada 1 Julai 2002 telah membincangkan Perkahwinan Lari Meninggalkan Wali Lebih Dua Marhalah Mengikut Mazhab Syafie. Muzakarah telah memutuskan bahawa pernikahan yang dilakukan oleh jurunikah yang diiktiraf oleh pihak berkuasa bagi pasangan yang berjauhan dari wali lebih dari dua marhalah adalah sah menurut mazhab Al-Syafie.

Kajian ini akan membuat analisis semula terhadap isu tersebut, dengan merujuk kepada rujukan-rujukan muktabar mazhab Syafie, bagi melihat hujah-hujah dan dalil-dalil yang boleh dijadikan sandaran dalam hukum permasalahan.

Untuk tujuan tersebut, kajian ini akan memulakan perbahasan berkenaan dengan kewalian dalam situasi ghaybah, dengan menumpukan kepada dua permasalahan iaitu (i) siapa yang berhak mengahwinkan wanita dalam situasi wali ghaybah, dan (ii) kadar ghaybah yang boleh memindahkan kewalian. Seterusnya kajian ini akan membawakan syarat-syarat perkahwinan berwalikan hakim dalam kes ghaybah wali. Di akhir kajian ini, isu perkahwinan lari akan dianalisis berasaskan kepada syarat-syarat yang telah digariskan, beserta alasan-alasan pentarjihan.

2.      Kewalian dalam Situasi Wali Berjauhan (ghaybah)

Antara situasi-situasi yang diambil kira oleh Syarak dalam membenarkan perpindahan daripada wali aqrab kepada wali abʿad atau wali hakim (mengikut perbezaan pandangan mazhab) ialah apabila wali berjauhan dengan wanita yang hendak berkahwin. Ia dikenali sebagai isu ‘ghaybah al-waliy al-aqrab’ (ketidakhadiran wali yang hampir).  Keempat-empat mazhab; Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali bersepakat bahawa apabila berlaku situasi ghaybah al-waliy (ketidakhadiran wali), maka wanita berkenaan boleh dikahwinkan berwalikan kepada wali yang lain. Perincian kepada permasalahan ini akan dibincangkan dalam sub topik seterusnya.

2.1.   Siapa yang Berhak Mengahwinkan

Apabila berlaku situasi ghaybah al-waliy al-aqrab (ketidakhadiran wali yang hampir), ulama berselisih pandangan tentang siapakah yang sah mengahwinkan wanita, kepada dua pendapat:
Pendapat Pertama: Pihak yang sah mengahwinkan wanita ialah wali yang berada pada kedudukan berikutnya. Ini merupakan pendapat mazhab Hanafi (Al-Sarakhsī, 1414H, 4/220; al-Kāsānī, 1406H, 2/250), mazhab Hanbali (Ibn Ḥanbal, 1401H, 1/324; Ibn Qudāmah, 1388H, 7/32), dan satu riwayat daripada mazhab Maliki (Ibn Rushd, 1425H, 3/41).

Dalil yang dikemukakan oleh pendapat ini ialah:

1)      Hadis Nabi SAW:
السُّلْطَانَ وَلِيُّ مَنْ لَا وَلِيَّ لَهُ
Maksudnya: “Sultan (pemerintah) adalah wali bagi sesiapa yang tidak ada wali” (Abū Dāwūd, t.t., 2/229; al-Tirmidhī, 1998H, 2/398; Ibn Mājah, t.t., 1/605).
Wajh al-dilālah: Menurut Ibn Qudāmah (1388H, 7/32), wanita yang berkeadaan begini masih mempunyai wali, justeru pemerintah tidak boleh menjadi wali baginya.

2)      Qiyas kepada permasalahan apabila wali aqrab (wali yang hampir) meninggal dunia ataupun gila, di mana persamaan (ʿillah/ jāmiʿ) antara kedua-dua permasalahan ialah terdapat ketidakmampuan untuk berkahwin dengan berwalikan wali aqrab (wali yang hampir), maka ia berpindah kepada wali yang berada pada kedudukan berikutnya (Ibn Qudāmah, 1388H, 7/32).

3)      Kewalian disyariatkan dalam perkahwinan bagi tujuan mempertimbangkan urusan perkahwinan berdasarkan maslahah wanita yang di bawah kewaliannya. Justeru dalam situasi ghaybah al-waliy al-aqrab (ketidakhadiran wali yang hampir), perpindahan kewalian kepada wali berikutnya yang hampir hendaklah didahulukan, kerana pertimbangan dan pandangannya untuk kemaslahatan wanita tersebut lebih menyerlah (Al-Sarakhsī, 1414H, 4/221).

Pendapat Kedua: Pihak yang sah mengahwinkan wanita ialah sultan (pemerintah) ataupun penggantinya, yang juga diistilahkan sebagai wali hakim. Ini merupakan pendapat mazhab Syafie (Al-Shīrāzī, 1416H, 2/429; Al-Nawawī, 1412H, 7/69) dan satu riwayat dalam mazhab Maliki (Khalīl, 1426H, 97).

Dalil yang dikemukakan oleh pendapat ini ialah:

1)      Dalam situasi ghaybah al-waliy al-aqrab (ketidakhadiran wali yang hampir), status kewalian wali tersebut masih kekal dan tidak gugur. Kerana itu, jika wali tersebut dalam situasi demikian menikahkan wanita di bawah kewaliannya, maka sah perkahwinan (Al-Shīrāzī, 1416H, 2/429).

2)      Persamaan dengan permasalahan ʿaḍl (عضل) iaitu apabila wali aqrab melakukan tindakan ʿaḍl terhadap wanita di bawah kewaliannya, maka kewalian berpindah kepada sultan (pemerintah), bukan kepada wali yang berada pada kedudukan berikutnya. Titik persamaan (jāmiʿ) antara kedua-dua permasalahan ialah ia mendatangkan kemudaratan terhadap wanita (Al-Qāḍī Abd al-Wahhāb, t.t., 1/724).

2.2.   Kadar Ghaybah (Ketidakhadiran) yang Mengharuskan Pemindahan Kewalian

Ghaybah al-waliy al-aqrab (ketidakhadiran wali yang hampir) yang mengharuskan pemindahan kewalian merupakan perkara yang penting diperhalusi sama ada dari sudut hukum-hakamnya ataupun dari sudut perlaksanaannya. Ini kerana isu ini melibatkan rukun perkahwinan yang boleh membawa kepada ketidaksahan perkahwinan sekiranya dilakukan secara tidak hak. Justeru, sebahagian ulama ketika membicarakan isu ini menekankan kaitannya dengan Syarak dengan menggunakan perkataan ghaybah sharʿiyyah (Al-Ramlī, t.t., 3/159;ʿUmayrah, 1415H, 3/229). Ini memberi isyarat bahawa pengertian ghaybah (ketidakhadiran) hendaklah dirujuk kepada penjelasan fiqhī oleh ulama-ulama Islam supaya ia benar-benar menepati situasi ghaybah yang diperakui Syarak. Ia juga ditekankan oleh al-Nawawī (1412H, 7/70) dengan menyifatkan situasi ghaybah ini sebagai ghaybah muʿtabarah (ketidakhadiran yang diambil kira oleh Syarak).

Meskipun demikian, pendetailan berkenaan kadar atau had ghaybah (ketidakhadiran) dalam permasalahan kewalian sangat kompleks kerana tidak ada sandaran daripada nas berkaitannya. Permasalahan ini sangat bergantung kepada ijtihad dan uruf setiap tempat dan zaman. Ini dijelaskan oleh Ibn Qudāmah (1388H, 7/32):
فَإِنَّ التَّحْدِيدَاتِ بَابُهَا التَّوْقِيفُ، وَلَا تَوْقِيفَ فِي هَذِهِ الْمَسْأَلَةِ، فَتُرَدُّ إلَى مَا يَتَعَارَفُهُ النَّاسُ بَيْنَهُمْ

Maksudnya: “Perkara-perkara taḥdīd (meletakkan had/ kadar) termasuk dalam ruangan tawqīf, sedangkan tidak ada tawqīf dalam permasalahan ini, justeru hendaklah dikembalikan kepada uruf masyarakat”.

Ketiadaan tawqīf daripada nas-nas Syarak tentang had dan kadar ghaybah (ketidakhadiran) mengheret isu ini kepada pelbagai pandangan, malahan dalam setiap mazhab terdapat beberapa pendapat/ qawl/ riwayat yang berbeza-beza. Kertas ini akan membincangkan pandangan-pandangan ulama dalam keempat-empat mazhab dengan memberikan penekanan terhadap pandangan mazhab Syafie sebagai mazhab yang dipraktikkan di Negara.


Pandangan mazhab-mazhab berkenaan had/ kadar ghaybah (ketidakhadiran) adalah seperti berikut:

Pertama: Mazhab Hanafi

Sumber-sumber mazhab Hanafi menyebut bahawa ghaybah (ketidakhadiran) yang mengharuskan pemindahan kewalian ialah ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus) sebagaimana Al-Kāsānī (1406H, 2/250) menukilkannya daripada Abū Ḥanīfah, Abū Yūsuf dan Muḥammad ibn al-Ḥasan. Ia juga disebut oleh al-Sarakhsī (1414H, 4/220), al-Marghīnānī (t.t., 1/195) dan lain-lain. Cuma mereka berbeza-beza pandangan dalam menentukan kadar yang dianggap ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus). Al-ʿAwfī (1427H, 2/152-153) menghimpunkan 10 pandangan dalam mazhab Ḥanafī yang sebenarnya sebahagian pandangan-pandangan tersebut dikemukakan berdasarkan tempat dan geografi faqih-faqih yang berijtihad. Pandangan-pandangan tersebut ialah:

i)                   Ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus) ialah apabila wali berada di negeri yang mana rombongan perdagangan hanya sampai ke sana sekali setahun.
ii)                 Ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus) ialah apabila wali melepasi tempoh minimum permusafiran.
iii)               Ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus) ialah situasi jika menunggu kehadiran wali aqrab, maka perempuan di bawah kewaliannya akan terlepas berkahwin dengan pasangan yang sekufu.
iv)               Ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus) ialah jarak antara Jābalaqā (kampung di sebelah Timur) dan Jābalatā (kampung di sebelah Barat).
v)                  Ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus) ialah jarak antara Baghdad dan Rayy.
vi)               Ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus) ialah perjalanan sebulan ke atas.
vii)             Ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus) ialah jarak antara Kufah dan Rayy.
viii)           Ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus) ialah jarak antara Riqqah dan Basrah.
ix)               Ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus) ialah apabila wali keluar dalam keadaan sentiasa bergerak dari satu tempat ke tempat lain, sehingga kedudukannya tidak dapat dikesan dan khabar beritanya tidak dapat diketahui.
x)                  Ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus) ialah apabila permusafiran ke tempat tersebut memerlukan kepada sewaan kenderaan secara bayaran beberapa kali..

Pendapat-pendapat tersebut adalah perincian secara ijtihadi oleh ulama-ulama mazhab Hanafi untuk memudahkan pemahaman tentang maksud ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus).


Kedua: Mazhab Maliki

Mazhab Maliki memperincikan isu ini dengan membezakan antara wali mujbir dan wali bukan mujbir.
Bagi wali bukan mujbir, ghaybah (ketidakhadiran) yang mengharuskan pemindahan kewalian ialah apabila melepasi jarak perjalanan tiga malam (Al-Mawwāq, 1416H, 5/67).

Manakala bagi wali mujbir, ghaybah (ketidakhadiran) yang mengharuskan pemindahan kewalian ialah ghaybah baʿīdah (ketidakhadiran yang sangat jauh). Al-Dusūkī menyebut:
وَأَمَّا إذَا كَانَتْ الْغَيْبَةُ بَعِيدَةً جِدًّا... زَوَّجَ الْحَاكِمُ ابْنَةَ الْغَائِبِ الْمُجْبَرَةَ
Maksudnya: “Jika ghaybah (ketidakhadiran) wali tersebut sangat jauh, maka hakim yang mengahwinkan anak perempuan kepada wali yang berjauhan tersebut” (t.t., 2/229).
Selain menggunakan istilah ghaybah baʿīdah (ketidakhadiran yang sangat jauh), mazhab Maliki juga menggunakan istilah seperti mazhab Hanafi iaitu ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus)

Ini sebagaimana dinukilkan dalam Al-Mudawwanah bahawa Imam Mālik berkata:
إذَا غَابَ غَيْبَةً مُنْقَطِعَةً مِثْلَ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ يَخْرُجُونَ فِي الْمَغَازِي فَيُقِيمُونَ فِي الْبِلَادِ الَّتِي خَرَجُوا إلَيْهَا مِثْلِ الْأَنْدَلُسِ أَوْ إفْرِيقِيَّةَ، أَوْ طَنْجَةَ، قَالَ: فَأَرَى أَنْ يُرْفَعَ أَمْرُهَا إلَى السُّلْطَانِ فَيَنْظُرَ لَهَا وَيُزَوِّجَهَا
Maksudnya: “Jika wali tidak hadir secara ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus) seperti mereka yang keluar dalam peperangan lalu mereka menetap di negara-negara yang mereka tuju seperti Andalus, Afrika, atau Tangier (di Morocco), maka aku berpendapat bahawa urusannya hendaklah diangkat kepada pemerintah/ sultan, maka pemerintah akan mempertimbangkan dan mengahwinkannya” (1415H, 2/106).

Kenyataan Imam Mālik ini juga mengisyaratkan kepada pensyaratan bahawa ghaybah (ketidakhadiran) yang diambil kira ialah yang membawa kepada wali tersebut bermastautin di tempat ghaybahnya. Ini sebagaimana pandangan Ibn al-Qāsim bahawa dalam isu wali keluar berniaga ataupun yang keluar tanpa niat untuk menetap di negara-negara tersebut, maka pemerintah/ sultan tidak boleh sewenang-wenangnya mengahwinkan wanita yang di bawah kewalian wali tersebut  (1415H, 2/106).

Tafsiran ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus) juga dijelaskan oleh al-Ḥaṭṭāb (1412H, 3/436) sebagai, “orang yang lama tempoh menetapnya sehingga pada kebiasaannya tidak diharapkan lagi untuk pulang dengan segera. Manakala orang yang keluar kerana keperluan atau berniaga, niatnya adalah untuk pulang dan tempoh menetapnya di luar tidak lama, maka anak perempuannya tidak boleh dikahwinkan (oleh orang lain)”.


Ketiga: Mazhab Syafie

Imam al-Shāfiʿī (8/266) menaskan isu ghaybah al-waliy al-aqrab (ketidakhadiran wali yang hampir):
فَإِنْ كَانَ أَوْلَاهُمْ بِهَا مَفْقُودًا أَوْ غَائِبًا بَعِيدَةً كَانَتْ غَيْبَتُهُ أَمْ قَرِيبَةً زَوَّجَهَا السُّلْطَانُ
Maksudnya: “Sekiranya wali yang paling aqrab di kalangan mereka mafqud (hilang) atau ghaybah sama ada ghaybah yang jauh atau ghaybah yang dekat, maka sultan (pemerintah) mengahwinkannya”.

Berdasarkan kepada kenyataan Imam al-Shāfiʿī di atas, fuqaha mazhab tidak berselisih pandangan bahawa ghaybah baʿīdah (ketidakhadiran secara jauh) membolehkan perpindahan kewalian kepada sultan/ pemerintah.

Dalam penentuan had ghaybah baʿīdah (ketidakhadiran secara jauh), fuqaha mazhab Syafie berpendapat ia adalah jarak permusafiran yang mengharuskan pengambilan rukhsah, sebagaimana kenyataan  Imām al-Ḥaramayn (1428H, 12/104), “Semua yang kami sebutkan tadi adalah dalam isu ghaybah baʿīdah (ketidakhadiran yang jauh), dan di sisi aṣḥāb kami ia adalah jarak yang membolehkan solat diqasarkan”.

Kesemua sumber muktamad dalam mazhab Syafie bersepakat menetapkan bahawa ghaybah baʿīdah (ketidakhadiran secara jauh) yang dimaksudkan ialah jarak permusafiran yang membolehkan solat diqasarkan (Imām al-Ḥaramayn, 1428H, 12/104; Al-Shīrāzī, 1416H, 2/429; al-ʿImrānī, 1421H, 9/176).

Yang dimaksudkan dengan jarak permusafiran ialah yang melepasi dua marhalah, sebagaimana dijelaskan oleh Al-Nawawi dalam al-Minhāj (1425H, 207):
ولو غاب الأقرب إلى مرحلتين زوج السلطان
Maksudnya: “Jika wali aqrab sedang ghaybah (tidak hadir) hingga dua marhalah, maka sultan (pemerintah) yang mengahwinkannya”.

Manakala kenyataan Imam al-Shāfiʿī berkenaan dengan ghaybah qarībah (ketidakhadiran secara dekat), fuqaha mazhab berbeza pandangan berkenaan dengannya kepada dua pendapat;

Pendapat Pertama: ghaybah qarībah (ketidakhadiran secara dekat) juga mengharuskan perpindahan kewalian kepada sultan/ pemerintah. Pendapat ini disandarkan kepada hujah bahawa ʿillah dalam kedua-dua isu iaitu ghaybah qarībah (ketidakhadiran secara dekat) dan ghaybah baʿīdah (ketidakhadiran yang jauh) adalah sama, iaitu (i) wujud kesukaran (mashaqqah) untuk mendapatkan keizinan daripada wali yang ghaybah, dan (ii) ghaybah yang berpanjangan akan membawa kemudaratan kepada perempuan di bawah kewaliannya dan menafikan haknya untuk berkahwin (Al-Māwardī, 1419H, 9/111).

Pendapat Kedua: ghaybah qarībah (ketidakhadiran secara dekat) tidak mengharuskan perpindahan kewalian kepada sultan/ pemerintah, maka pemerintah tidak boleh mengahwinkannya kecuali dengan keizinan walinya. Pendapat ini adalah pendapat yang lebih kuat (aṣaḥḥ) dalam mazhab (Al-Nawawī, 1425H, 207).

Kesimpulan mazhab Syafie dalam permasalahan ini ialah ghaybah (ketidakhadiran) yang diambil kira dalam mengharuskan perpindahan kewalian kepada sultan/ pemerintah ialah ghaybah baʿīdah (ketidakhadiran yang jauh) iaitu yang melebihi jarak permusafiran yang membenarkan pengambilan rukhsah.

Keempat: Mazhab Hanbali

Dalam mazhab Hanbali pula, ghaybah (ketidakhadiran) yang diambil kira ialah ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus) sebagaimana dinaskan dalam Masā’il al-Imām Aḥmad dengan riwayat anaknya ʿAbdullāh (1401H, 1/324).

Manakala penentuan had yang dikatakan ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus) pula, terdapat beberapa pandangan dalam mazhab, sebagaimana berikut:

i)                   Ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus)  ialah jarak yang tidak dicapai melainkan dengan kesukaran dan kepayahan. Ini adalah nas Imam Aḥmad sendiri sebagaimana dalam Masā’il al-Imām Aḥmad dengan riwayat anaknya ʿAbdullāh (1401H, 1/324).   
غيبَة مُنْقَطِعَة لَا تدْرك إِلَّا بالكلفة وَالْمَشَقَّة
Maksudnya: “Ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus) yang tidak dapat dicapai melainkan dengan kepayahan dan kesukaran”. Ia juga adalah pilihan Abū Bakr (Ibd Qudāmah, 1414H, 3/13).
ii)                 Ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus)  menurut al-Khiraqī ialah keberadaan di tempat yang tidak sampai utusan surat kepadanya di tempat tersebut, ataupun sampai utusan surat tetapi tidak ada balasan daripadanya (Ibd Qudāmah, 1414H, 3/13). Dalam keadaan seperti ini, wujud ketidakmampuan untuk mendapatkan pertimbangan dan keizinannya untuk mengahwinkan perempuan di bawah kewaliannya (Al-ʿAwfī, 1427H, 2/157).
iii)               Ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus) ialah apabila wali berada di negeri yang mana rombongan perdagangan hanya berulang alik ke sana sekali setahun (Ibd Qudāmah, 1414H, 3/13).
iv)               Manurut Abū al-Khaṭṭāb, ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus) ialah yang melebihi jarak yang dibenarkan solat diqasarkan, kerana permusafiran yang tersebut merupakan permusafiran yang berkait dengan hukum-hakam (Ibn Qudāmah, 1388H, 7/32).


3.      Garis Panduan Perkahwinan Berwalikan Pemerintah/Hakim dalam Kes Ghaybah (ketidakhadiran) Wali

Dalam fasal yang lepas, kajian ini telah menjelaskan pandangan mazhab-mazhab berkenaan penentuan had ghaybah (ketidakhadiran) yang membolehkan seseorang perempuan dikahwinkan oleh pihak lain, sama ada oleh wali yang berikutnya ataupun hakim. Dalam fasal ini, kajian ini akan mengeluarkan syarat-syarat yang akan dijadikan sebagai garis panduan bagi membolehkan pernikahan seseorang perempuan berwalikan hakim di dalam isu ghaybah (ketidakhadiran wali). Bagi tujuan meraikan amalan mazhab Syafie di Negara, syarat-syarat yang dikemukakan adalah berdasarkan kepada rujukan sumber-sumber mazhab Syafie.


Syarat-syarat yang membolehkan hakim/ pemerintah mengahwinkan perempuan dalam isu ghaybah (ketidakhadiran) adalah seperti berikut:


Semua sumber rujukan mazhab Syafie ketika membicarakan isu ghaybah, mengungkapkan bahawa yang keluar ghaybah ialah wali.

Imam al-Shāfiʿī (1410H, 5/15) memulakan perbicaraan isu dengan dengan ungkapan tajuk, “مغيب بعض الولاة  iaitu ‘ketidakhadiran sesetengah wali’. Kesemua perkataan yang menunjukkan ketidakhadiran seperti ghaybah, ghā’ib, dan maghīb dalam perbicaraan isu ini oleh beliau disandarkan kepada wali.

Begitu juga fuqaha mazhab Syafie seperti Imām al-Ḥaramayn (1428H, 12/104), al-Shīrāzī (1416H, 2/429), al-Nawawī (1412H, 7/70), dan al-Asyūṭī (1417H, 2/13) mengungkap dengan perkataan “غاب الولي  iaitu wali yang ghaybah. Al-Nawawī dalam al-Minhāj yang merupakan matan fiqah mazhab Syafie yang dihuraikan oleh ramai fuqaha muta’akkhirīn, menyebut dengan perkataan غاب الأقرب iaitu (wali) aqrab yang ghaybah.

Selain menggunakan perkataan ghaybah, fuqaha mazhab juga menggunakan perkataan permusafiran yang disandarkan kepada wali. Imam al-Ḥaramayn (1428H, 12/100) mengungkapkan dengan perkataan, “إذا سافر الولي الغائب” iaitu  apabila wali keluar musafir. Begitu juga istilah yang sama diungkapkan oleh al-Muḥāmilī (1416H, 302).

Selain itu, sesetengah fuqaha mazhab juga menjelaskan gambaran permasalahan dengan menyebut bahawa yang menjadi punca kepada ghaybah ialah wali aqrab, sebagaimana al-Shīrāzī (1416H, 2/429) dan al-Ramlī (t.t., 3/176) menyebut “من جهة الولي الأقرب iaitu ketidakmampuan berpunca daripada pihak wali aqrab.

Ini juga bertepatan dengan taʿlīl yang dikemukakan oleh fuqaha mazhab Syafie yang menyamakan isu ghaybah (ketidakhadiran) dengan isu ʿaḍl (menghalang), di mana dalam isu ʿaḍl, pihak yang menjadi sebab perpindahan kewalian kepada sultan/ pemerintah ialah wali. Maka begitu juga dalam isu ghaybah, pihak yang menjadi sebab perpindahan kewalian kepada sultan/ pemerintah ialah wali. Justeru yang diambil kira dalam isu ghaybah ialah apabila wali keluar sehingga terjadi ghaybah.
Ini dinyatakan oleh al-Ramlī:

لِأَنَّ عِلَّةَ تَزْوِيجِهِ تَعَذُّرُهُ مِنْ جِهَةِ الْوَلِيِّ الْغَائِبِ
Maksudnya: “Kerana ʿillah hakim boleh mengahwinkan perempuan tersebut ialah kerana wujud ketidakmampuan untuk mengahwinkannya daripada sisi wali yang ghaybah (t.t., 3/176).
Dengan syarat ini, sekiranya wali aqrab tidak bermusafir keluar daripada negeri tempat tinggal perempuan di bawah kewaliannya, maka wali aqrab dianggap sebagai wujud, dan tidak berstatus ghaybah, justeru hakim/ pemerintah tidak sah mengahwinkan perempuan di bawah kewalian wali tersebut, sebagaimana kenyataan al-Anṣārī (t.t., 3/134):

تَزْوِيجَ الْحَاكِمِ لَا يَصِحُّ مَعَ وُجُودِ الْوَلِيِّ الْخَاصِّ
Maksudnya: “Perkahwinan yang dilakukan oleh hakim tidak sah dalam situasi wujudnya wali yang khas”.


Jika diteliti perbincangan tentang had/ kadar ghaybah al-waliy al-aqrab (ketidakhadiran wali yang hampir) yang mengharuskan pemindahan kewalian menurut keempat-empat mazhab, didapati bahawa secara ringkasnya terdapat dua pandangan utama, iaitu pandangan majoriti ulama dan pandangan mazhab Syafie (al-ʿAwfī, 1427H, 2/157). Majoriti ulama menetapkan ia mestilah ghaybah munqaṭiʿah (ketidakhadiran yang terputus) yang menyebabkan ketidakmampuan atau kesukaran yang tinggi untuk mendapatkan keizinan wali aqrab. Manakala mazhab Syafie meletakkan had dua marhalah sebagai had penentuannya.
Walaupun demikian, ʿillah kepada hukum ini bukanlah permusafiran jarak dua marhalah semata-mata, tetapi yang sebenarnya menjadi sandaran hukum ialah ketidakmampuan ataupun kesukaran dan kepayahan yang tinggi untuk mendapatkan keizinan wali. Penetapan dua marhalah dalam mazhab Syafie adalah gambaran kepada ketidakmampuan dan kesukaran pada zaman silam ketika fuqaha berijtihad dalam perkara yang tidak kedapatan nas padanya.
ʿIllah dibolehkan perpindahan kewalian kepada hakim/ pemerintah dalam kes ghaybah dinyatakan oleh fuqaha mazhab sebagaimana berikut:
Al-Shīrāzī (1416H, 2/429) menyebut:
وإنما تعذر من جهته فقام السلطان مقامه
Maksudnya:Dan ia adalah kerana wujud ketidakmampuan (untuk perempuan dikahwinkan) dari sisi wali tersebut, maka sultan/ pemerintah akan menggantikannya”.
Al-Anṣārī (t.t., 3/129) menyatakan:
فَإِذَا تَعَذَّرَ مِنْهُ نَابَ عَنْهُ السُّلْطَانُ
Maksudnya: “Maka apabila wujud ketidakmampuan (untuk perempuan dikahwinkan) daripada wali aqrab, maka sultan/ pemerintah akan menggantikannya”.
Menurut al-Ramlī pula:
لِأَنَّ عِلَّةَ تَزْوِيجِهِ تَعَذُّرُهُ مِنْ جِهَةِ الْوَلِيِّ الْغَائِبِ
Maksudnya: “Kerana ʿillah hakim boleh mengahwinkan perempuan tersebut ialah kerana wujud ketidakmampuan untuk mengahwinkannya daripada sisi wali yang ghaybah (t.t., 3/176).
Al-ʿImrānī (1421H, 9/176) menyebut ʿillah kesukaran (mashaqqah):
جاز للسلطان تزويجها، لأن في استئذانه مشقة، فصار كالمفقود
Maksudnya: “Harus bagi sultan/ pemerintah mengahwinkannya, kerana wujud kesukaran untuk mendapatkan keizinannya, maka wali tersebut sama hukumnya dengan mafqūd (orang yang hilang)”.
Rujukan moden mazhab Syafie seperti Al-Khin (1413H, 4/68) juga menyebut ʿillah yang sama, iaitu:
فإن تعذر استيفاء حق الزوجة منه لغيبته، ناب عنه الحاكم
Maksudnya: “Maka jika tidak mampu untuk disempurnakan hak isteri disebabkan ghaybah, maka hakim hakim menjadi pengganti baginya”
Penetapan ʿillah ketidakmampuan dapat dilihat apabila fuqaha mazhab Syafie membenarkan pemindahan kewalian kepada sultan/ pemerintah dalam kes wali aqrab berada dalam penjara/ kurungan yang pada tahap tidak dapat dihubungi/ ditemui untuk mendapatkan keizinannya, walaupun penjara/ kurungan berada dalam negeri (al-Sharbīnī, 1415H, 4/261; al-Haytamī, 1357H, 7/260;  Qalyūbī, 1415H, 3/229).
Ini menunjukkan bahawa ʿillah kepada keharusan sultan/ pemerintah mengahwinkan perempuan dalam isu ghaybah ialah ketidakmampuan untuk mendapatkan keizinan wali atau kesukaran dan kepayahan yang boleh memudaratkan perempuan di bawah kewaliannya.

Syarat Ketiga: Pemerintah/ hakim yang sah mengahwinkan perempuan dalam isu ghaybah ialah pemerintah/ hakim yang mempunyai otoriti yang sah

Dalam kes-kes pemerintah menjadi wali dalam mengahwinkan perempuan, yang dimaksudkan dengan pemerintah ialah pemerintah Islam yang mempunyai otoriti dalam sesebuah negara. Ini kerana, pemerintah bertanggungjawab menguruskan kemaslahatan rakyat berdasarkan kepada Syariah.
Di samping itu, mereka yang diberikan mandat oleh pemerintah menjadi wali pernikahan juga adalah sah menjadi wali, seperti naib-naib pemerintah, hakim-hakim, qadhi-qadhi, dan mereka yang diberikan mandat untuk menjadi wali pernikahan (Al-.ʿAwfī, 1427H, 2/171).
Dalam menegaskan perkara ini, Imam al-Shāfiʿī menyebut dalam al-Umm (1410H) dengan perkataan:
وَلَا يُزَوِّجُهَا إلَّا السُّلْطَانُ الَّذِي يَجُوزُ حُكْمُهُ
Maksudnya: “Perempuan tersebut tidak boleh dikahwinkan melainkan oleh sultan/ pemerintah yang sah terlaksana hukumnya”.
Berdasarkan kepada syarat ini, perkahwinan yang berwalikan imam-imam persendirian yang tidak dilantik oleh Kerajaan, dalam kes ghaybah (ketidakhadiran) wali, adalah tidak sah.


Dalam situasi ketidakmampuan atau kesukaran untuk mendapatkan keizinan wali aqrab disebabkan ghayabah, pemerintah/ sultan/ hakim boleh mengahwinkan perempuan berkenaan di atas kapasiti sebagai pengganti kepada wali tersebut di bawah konsep niyābah. Maka yang sah menggantikan walinya yang keluar secara ghaybah adalah pemerintah di negeri tersebut.
Ini kerana pemerintah/ sultan/ hakim negeri tempat tinggal perempuan tersebutlah yang mempunyai tenggungjawab dan akan bertindak mempertimbangkan urusan perkahwinannya dengan melihat kepada kemaslahatan. Pemerintah/ sultan/ hakim negeri perempuan juga yang mengetahui atau mempunyai akses untuk mengetahui berkenaan dengan perempuan tersebut.
Nukikan fuqaha mazhab berkenaan syarat perkahwinan dijalankan oleh pemerintah negeri tempat tinggal wanita, adalah sebagaimana berikut:
Al-Sharbīnī (1415H, 4/260) ketika membuat ulasan terhadap kalam al-Nawawī dalam al-Minhāj (زوجها السلطان), beliau mengulas:
أَيْ سُلْطَانُ بَلَدِهَا أَوْ نَائِبُهُ لَا سُلْطَانُ غَيْرِ بَلَدِهَا
Maksudnya: “Iaitu sultan/ pemerintah negeri perempuan tersebut, ataupun naibnya, bukan sultan/ pemerintah yang lain daripada negeri perempuan tersebut”.
Al-Ghamrāwī (t.t., 366) dalam syarahnya terhadap teks tersebut juga menyatakan:
أَي سُلْطَان بَلَدهَا أَو نَائِبه
Maksudnya: “Iaitu sultan/ pemerintah negeri perempuan tersebut, atau naibnya”
Dalam teks al-Rawḍ al-Ṭālib:
زَوَّجَهَا قَاضِي بَلَدِهَا
Maksudnya: “Yang mengahwinkan perempuan tersebut ialah qadi negerinya”.
Al-Anṣārī (t.t., 3/133) dalam ulasannya terhadap teks tersebut menyebut:
وَلَا قَاضِي غَيْرُ بَلَدِهَا
Maksudnya: “Dan bukannya qadi selain negerinya”.
Al-Sharbīnī (t.t., 4/119) juga secara jelas menyebut bahawa dalam isu ghaybah, perempuan berkenaan tidak boleh memberi keizinan kepada hakim negeri bukan tempat tinggalnya, untuk mengahwinkannya. Dalam Ḥāshiyah kepada kitab al-Ghurar al-Bahiyyah, beliau mengulas:
وَلِأَجَلِ كَوْنِهَا اقْتَضَتْهَا الْوِلَايَةُ امْتَنَعَ عَلَى الْمَرْأَةِ أَنْ تَأْذَنَ لِحَاكِمِ غَيْرِ مَحَلِّهَا لِيُزَوِّجَهَا
Maksudnya: “Oleh kerana niyābah (penggantian) tersebut adalah di atas kapasiti sebagai pemerintah (wilāyah), maka perempuan berkenaan tidak boleh memberi keizinan kepada hakim selain tempat tinggalnya untuk mengahwinkannya”.
Rujukan moden mazhab Syafie seperti Al-Khin (1413H, 4/68) juga menyatakan hukum yang sama, dengan menyebut pemerintah negeri wali tersebut:
وإنما يزوجها سلطان بلده
Maksudnya: “Yang boleh mengahwinkan perempuan tersebut ialah pemerintah negeri wali tersebut”.
Al-Anṣārī (t.t., 3/129) ketika membincangkan isu ini telah membangkitkan persoalan adakah boleh berlaku seorang pemerintah/ hakim sah mengahwinkan perempuan yang bukan di bawah wilayahnya. Beliau kemudian menukilkan jawapan daripada al-Bulqīnī sebagaimana berikut:
هَلْ لَنَا حَاكِمٌ مِنْ حُكَّامِ الْمُسْلِمِينَ يُزَوِّجُ امْرَأَةً بِوِلَايَةِ الْحُكْمِ وَهِيَ فِي بَلَدٍ لَيْسَتْ فِي وِلَايَتِهِ قَالَ الْبُلْقِينِيُّ يُتَصَوَّرُ بِصُورَتَيْنِ الْأُولَى إذَا كَانَ لِيَتِيمٍ أَمَةٌ وَكَانَ الْيَتِيمُ مُقِيمًا مَثَلًا بِالْمَحَلَّةِ وَأَمَتُهُ مَثَلًا مُقِيمَةٌ بِدِمْيَاطَ فَإِنَّ التَّصَرُّفَ فِي مَالِهِ بِالْبَيْعِ وَالنُّمُوِّ لِحَاكِمِ بَلَدِهِ وَهِيَ الْمَحَلَّةُ وَحَاكِمُ بَلَدِ الْمَالِ وَهِيَ دِمْيَاطُ لَيْسَ لَهُ التَّصَرُّفُ فِي مَالِهِ سِوَى بِالْحِفْظِ وَالتَّعَهُّدِ كَمَا هُوَ الْمُقَرَّرُ فَحِينَئِذٍ إذَا تَزَوَّجَتْ أَمَتُهُ لَا يُزَوِّجُهَا إلَّا حَاكِمُ بَلَدِهِ وَالصُّورَةِ الثَّانِيَةِ امْرَأَةٌ حُرَّةٌ مُقِيمَةٌ بِالْمَحَلَّةِ مَثَلًا وَلَيْسَ لَهَا وَلِيٌّ سِوَى الشَّرْعِ الشَّرِيفِ وَلَهَا أَمَةٌ مُقِيمَةٌ بِدِمْيَاطَ مَثَلًا فَإِنَّ الَّذِي يُزَوِّجُ أَمَتَهَا هُوَ الْحَاكِمُ الَّذِي لَهُ الْوِلَايَةُ عَلَى سَيِّدَتِهَا
Maksudnya: “Adakah di sisi kami ada hakim dari kalangan hakim-hakim orang Islam boleh mengahwinkan seorang perempuan -di atas kapasiti kewalian pemerintah- sedangkan perempuan tersebut tinggal di negeri yang bukan dalam wilayahnya? Al-Bulqīnī berkata: Ia boleh berlaku dalam dua situasi, Pertama: Jika seorang anak yatim mempunyai hamba perempuan, di mana anak yatim itu tinggal di satu tempat, manakala hamba perempuannya tinggal di Dumyat. Dalam situasi ini, pengendalian harta anak yatim berkenaan untuk urusan jual beli dan pengembangan harta dilakukan oleh hakim negeri anak yatim tersebut. Hakim Dumyat yang merupakan hakim negeri tempat hartanya (hamba perempuan) berada tidak boleh mengendalikan (taṣarruf) harta anak yatim tersebut kecuali dalam bentuk menjaganya sebagaimana ditetapkan. Justeru apabila hamba wanita tersebut berkahwin, yang hanya boleh mengahwinkannya ialah hakim negeri anak yatim. Kedua: Situasi seorang perempuan (merdeka) menetap di suatu tempat, tidak mempunyai wali, dan mempunyai seorang hamba wanita yang menetap di Dumyat. Maka yang mengahwinkan hamba perempuan ialah hakim yang menguasai wilayah tempat tinggal wanita yang merupakan tuannya”.
Penjelasan di atas menunjukkan bahawa dalam isu-isu lain -termasuk isu ghaybah-, perkahwinan perempuan hendaklah dikendalikan oleh hakim/ pemerintah negeri perempuan tersebut.
Dengan pensyaratan ini, sekiranya berlaku ghaybah wali aqrab maka pemerintah/ hakim/ sultan/ qadi negeri lain tidak boleh bertindak menjadi pengganti wali aqrab serta tidak sah mengahwinkan perempuan di bawah kewalian wali tersebut. Sebaliknya urusan perkahwinan hendakalah dipertimbangkan dan dijalankan oleh pemerintah negeri tempat tinggal perempuan.

4.      Pandangan Fiqhi Terhadap Isu Pernikahan Wanita yang Melarikan Diri dari Wali

Dalam fasal ini, pengkaji akan menganalisi pandangan hukum syarak terhadap status perkahwinan wanita melarikan diri daripada walinya seperti ke luar negara, dengan tujuan dikahwinkan berwalikan hakim yang terdiri daripada qadhi-qadhi di negara luar tersebut. Permasalahan yang dianalisis terhad kepada mereka yang mempunyai wali nasab yang sah di dalam Negara, tidak mempunyai halangan atau sekatan untuk bertemu dan berkomunikasi, serta tidak termasuk dalam permasalahan ʿaḍl (عضل).
Dengan limitasi yang disebutkan di atas, kajian ini berpendapat bahawa perkahwinan wanita yang melarikan diri daripada walinya untuk tujuan berwalikan hakim oleh qadhi-qadhi di luar Negara, adalah tidak sah. Pandangan ini berasaskan kepada hujah-hujah dan sudut-sudut pentarjihan di bawah:
a)      Dalam isu wanita melarikan diri daripada walinya untuk dikahwinkan berwalikan qadhi di luar Negara, orang yang menjadi punca berlaku ghaybah ialah wanita itu sendiri, bukannya wali. Situasi ini menyalahi Syarat Pertama yang digariskan di atas, iaitu ghaybah berlaku dari pihak wali aqrab, iaitu wali aqrab yang keluar bermusafir sehingga terjadi ghaybah.

Di dalam permasalahan ini, wali aqrab tidak bermusafir keluar daripada negeri tempat tinggal perempuan di bawah kewaliannya, maka wali aqrab dianggap sebagai wujud, dan tidak berstatus ghaybah. Justeru, permasalahan perempuan keluar bermusafir untuk melarikan diri daripada wali adalah bukan merupakan isu ghaybah yang menjustifikasikan perkahwinan berwalikan pemerintah/ hakim.

b)      Dalam isu ini tidak wujud keuzuran, kesukaran atau kepayahan (mashaqqah) bagi perempuan untuk bertemu dengan dengan wali aqrab, kerana sebenarnya wali aqrab wujud dalam Negara dan tidak sukar untuk bertemu dan berkomunikasi dengannya.

Maka dalam situasi ini, perkahwinan berwalikan qadhi-qadhi di luar Negara menyalahi Syarat Kedua yang digariskan di atas iaitu hendaklah dipastikan wujud ketidakmampuan (ʿudhr) atau kesukaran dan kepayahan untuk mendapatkan keizinan wali aqrab.

Manakala sekiranya wali aqrab sudah dirujuk dan dirunding untuk mengahwinkan perempuan, tetapi sebaliknya dia menghalang dan enggan mengahwinkan wanita di bawah kewaliannya tanpa alasan Syarak, maka kes seperti ini hendaklah dirujuk sebagai isu ʿaḍl (عضل).

c)      Isu ini juga menyalahi syarat yang diletakkan oleh fuqaha sebagaimana Syarat Keempat iaitu pemerintah/ hakim yang sah mengahwinkan perempuan dalam isu ghaybah ialah pemerintah/ hakim negeri tempat tinggal perempuan tersebut.

Justeru, perkahwinan yang dijalankan oleh qadhi-qadhi luar Negara terhadap perempuan yang keluar Negara dengan tujuan melarikan diri daripada wali dan berkahwin berwalikan hakim adalah tidak sah.

d)      Tindakan perempuan yang bermusafir melarikan diri daripada wali dengan tujuan berkahwin berwalikan hakim adalah menyalahi prinsip keringanan dalam Syariat. Ini kerana, permusafiran wanita tersebut sengaja dilakukan dengan tujuan mencipta mashaqqah ketiadaan wali. Dengan status ‘ketiadaan’ wali yang dicipta melalui permusafiran, maka kewalian perempuan kononnya berpindah kepada hakim.
Ini menyalahi prinsip keringanan dalam Syariat, iaitu seseorang yang melakukan suatu tindakan yang memberikan rukhsah, dengan tujuan hanya untuk melakukan rukhsah, maka ia tidak menjustifikasikan pengambilan rukhsah. Ini diungkapkan dalam satu kaedah fiqah:
تعاطي سبب الترخص لقصد الترخص لا يبيح
Maksudnya: “Mengambil sebab keringanan untuk tujuan melaksanakan keringanan tidak mengharuskan (mengambil keringanan)” (Al-Zarkashī, 1405H, 2/170).
Sebagai contoh, seseorang yang bermusafir dengan tujuan hanya untuk melakukan rukhsah, tidak harus melakukannya.
Justeru, seseorang perempuan yang tidak mempunyai keuzuran ghaybah wali, jika dia bermusafir dengan tujuan mewujudkan situasi ghaybah wali untuk berkahwin berwalikan hakim, maka tidak sah dia berkahwin berwalikan hakim.

e)      Perkahwinan merupakan akad yang menghalalkan perhubungan antara seorang lelaki dan perempuan. Tanpa akad yang sah di sisi Syarak, perhubungan antara lelaki dan wanita adalah haram. Justeru, dalam perkara-perkara berkaitan akad perkahwinan, kaedah-kaedah Syarak yang menghendaki iḥtiyāṭ (langkah berjaga-jaga) hendaklah diberikan tumpuan, seperti:
·         Kaedah: الأصل في الأبضاع التحريم
Maksudnya: “Hukum asal dalam perkara-perkara melibatkan kemaluan adalah haram” (Al-Zarkashī, 1405H, 1/177).
·         Kaedah: الْأَبْضَاع أَوْلَى بِالِاحْتِيَاطِ مِنَ الْأَمْوَالِ
Maksudnya: “Perkara-perkara berkaitan kemaluan adalah lebih utama diambil langkah berjaga-jaga berbanding dengan harta” (Al-Nawawī, 1392H, 12/6).
Berdasarkan kepada alasan-alasan di atas, kajian ini berpandangan bahawa perkahwinan wanita yang melarikan diri daripada walinya untuk dikahwinkan berwalikan qadhi di luar Negara adalah tidak sah.

5.      Penutup

Kajian yang ditulis ini adalah satu perbahasan akademik berkenaan isu perkahwinan lari dengan fokusnya terhad kepada perempuan yang mempunyai wali nasab yang sah di dalam Negara, tidak mempunyai halangan atau sekatan untuk bertemu dan berkomunikasi, serta tidak termasuk dalam permasalahan ʿaḍl (عضل). Kajian ini berpendapat perkahwinan tersebut adalah tidak sah menurut mazhab Syafie, kerana tidak memenuhi syarat perpindahan kewalian dalam isu ghaybah.
Wallahu A’lam.


RUJUKAN
Abū Dāwūd, Sulaymān ibn al-Ashʿath al-Sajistānī. (t.t.). Sunan Abī Dāwūd. Beirut: Al-Maktabaha al-ʿAṣriyyah.
Al-Anṣārī, Zakariyyā ibn Muḥammad ibn Zakariyyā. (t.t.). Asnā al-Maṭālib fī Sharḥ al-Rawḍ al-Tālib. Dār al-Kitāb al-Islāmī.
Al-Asyūṭī, Muḥammad ibn Aḥmad ibn ʿAlī. (1417H). Jawāhir al-ʿUqūd wa Muʿīn al-Quḍāh wa al-Muwaqqiʿīn wa al-Shuhūd. Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah.
Al-ʿAwfī, ʿAwaḍ ibn Rajā’. (1427H). Al-Wilāyah fī al-Nikāḥ. Madinah: Al-Jāmiʿah al-Islāmiyyah bi al-Madīnah al-Munawwarah.
Al-Dusūkī, Muḥammad ibn Aḥmad ibn ʿArafah. (t.t.). Ḥāshiyah al-Dusūkī ʿalā al-Sharḥ al-Kabīr. Dār al-Fikr.
Al-Ghamrāwī, Muḥammad al-Zuhrī. (t.t.). Al-Sirāj al-Wahhāj ʿalā Matn al-Minhāj. Beirut: Dār al-Maʿrifah.
Al-Ḥaṭṭāb, Abū ʿAbdillāh Muḥammad ibn Muḥammad ibn ʿAbd al-Raḥmān. (1412H). Mawāhib al-Jalīl fī Sharḥ Mukhtaṣar Khalīl. Dār al-Fikr.
Al-Haytamī, Ibn Hajar Aḥmad ibn Muḥammad. (1357H). Tuḥfah al-Muḥtāj. Mesir: Al-Maktabah al-Tijāriyyah al-Kubrā.
Al-ʿImrānī, Abū al-Ḥusayn Yaḥyā ibn Abī al-Khayr. (1421H). Al-Bayān fī Madhhab al-Imām al-Shāfiʿī. Jeddah: Dār al-Minhāj.
Al-Kāsānī, Abū Bakr ibn Masʿūd. (1406H). Badā’iʿ al-Ṣanā’iʿ. Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah.
Al-Khin Muṣṭafā, al-Bughā Muṣṭafā, al-Sharbajī ʿAlī. (1413H). Al-Fiqh al-Manhajī. Damshiq: Dār al-Qalam.
Al-Marghīnānī, Abū al-Ḥasan Burhān al-Dīn. (t.t.). Al-Hidāyah fī Sharḥ Bidāyah al-Mubtadī. Beirut: Dār Iḥyā’ al-Turāth al-ʿArabī.
Al-Mawwāq, Muḥammad ibn Yūsuf. (1416H). Al-Tāj wa al-Iklīl li Mukhtaṣar Khalīl. Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah.
Al-Muḥāmilī, Aḥmad ibn Muḥammad ibn Aḥmad. (1416H). Al-Lubāb fī al-Fiqh al-Shāfiʿī. Madinah: Dār al-Bukhārī.
Al-Nawawī, Abū Zakariyyā Yaḥyā ibn Sharaf. (1412H). Rawḍah al-Ṭālibīn wa ʿUmdah al-Muftīn. Beirut: Al-Maktab al-Islāmī.
Al-Nawawī, Abū Zakariyyā Yaḥyā ibn Sharaf. (1425H). Minhāj al-Ṭālibīn. Dār al-Fikr.
Al-Nawawī, Abū Zakariyyā Yaḥyā ibn Sharaf. (1392H). Sharḥ al-Nawawī ʿAlā Muslim. Beirut: Dār Iḥyā’ al-Turāth al-ʿArabī.
Al-Sarakhsī, Muḥammad ibn Aḥmad. (1414H). Al-Mabsūṭ. Beirut: Dār al-Maʿrifah.
Al-Shāfiʿī, Muḥammmad ibn Idrīs. (1410H). Al-Umm. Beirut: Dār al-Maʿrifah.
Al-Shāfiʿī, Muḥammmad ibn Idrīs. (1410H). Mukhtaṣar al-Muzanī (cetakan bersama kitab Al-Umm). Beirut: Dār al-Maʿrifah.
Al-Sharbīnī, al-Khaṭīb Muḥammad ibn Aḥmad. (1415H). Mughnī al-Muḥtāj ilā Maʿrifah Maʿānī Alfāẓ al-Minhāj. Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah.
Al-Sharbīnī, al-Khaṭīb Muḥammad ibn Aḥmad. (t.t.). Ḥāshiyah al-Sharbīnī ʿalā al-Ghurar al-Bahiyyah (cetakan bersama al-Ghurar al-Bahiyyah  fī Sharḥ al-Bahjah al-Wardiyyah). Al-Maṭbaʿah al-Maymaniyyah.
Al-Shīrāzī, Abū Isḥāq Ibrāhīm ibn ʿAlī. (1416H). Al-Muhadhdhab fī Fiqh al-Imām al-Shāfiʿī .Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah.
Al-Qāḍī Abd al-Wahhāb. (t.t.). Al-Maʿūnah ʿalā Madhhab ʿĀlim al-Madīnah. Makkah: Al-Maktabah al-Tijāriyyah.
Al-Ramlī, Shihāb al-Dīn Aḥmad ibn Ḥamzah. (t.t.). Fatāwa al-Ramlī. Al-Maktabah al-Islāiyyah.
Al-Tirmidhī, Muḥammad ibn ʿĪsā ibn Sawrah. (1998H). Sunan al-Tirmidhī. Beirut: Dār al-Gharb al-Islāmī.
Al-Zarkashī, Badr al-Dīn Muḥammad ibn ʿAbdillāh. (1405H). Al-Manthūr fī al-Qawāʿid al-Fiqhiyyah. Wizārah al-Awqāf al-Kuwaytiyyah.
Ibn Ḥanbal, Aḥmad ibn Muḥammad al-Shaybānī. (1401H). Masā’il Aḥmad ibn Ḥanbal riwāyah ibnihī ʿAbdillāh. Beirut: Al-Maktab al-Islāmī.
Ibn Mājah, Abū ʿAbdillāh al-Qazwīnī. (t.t.). Sunan Ibn Mājah. Dār Iḥyā’ al-Kutub al-ʿArabiyyah.
Ibn Qudāmah, Abū Muḥammad Muwaffaq al-Dīn. (1388H). Al-Mughnī. Maktabah al-Qāhirah.
Ibn Qudāmah, Abū Muḥammad Muwaffaq al-Dīn. (1414H). Al-Kāfī fī Fiqh al-Imām Aḥmad. Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah.
Ibn Rushd al-hafīd, Abū al-Walīd Muḥammad ibn Aḥmad. (1425H). Bidāyah al-Mujtahid wa Nihāyah al-Muqtaṣid. Kaherah: Dār al-Ḥadīth.
Imām al-Ḥaramayn, Abū al-Maʿālī ʿAbd al-Malik ibn ʿAbdillāh al-Juwaynī. (1428H). Nihāyah al-Maṭlab fī Dirāyah al-Madhhab. Beirut: Dār al-Minhāj.
Khalīl ibn Isḥāq ibn Mūsā. (1426H). Mukhtaṣar Khalīl. Kaherah: Dār al-Ḥadīth. Dār al-Minhāj.
Qalyūbī, Aḥmad Salāmah. (1415H). (1415H). Ḥāshiyah Qalyūbī wa ʿUmayrah. Beirut: Dār al-Fikr.
ʿUmayrah, Aḥmad. (1415H). Ḥāshiyah Qalyūbī wa ʿUmayrah. Beirut: Dār al-Fikr.



Tiada ulasan: