|
BAB II
REMAJA DAN AKHLAK: SUATU KAJIAN SECARA TUNTAS
2.1 PENGENALAN
Di zaman kemajuan dunia ini, masalah umat Islam menjadi semakin besar
apabila telah memasuki era globalisasi dan kemajuan sains, menjadikan
perkembangan komunikasi, elektronik, internet dan lain-lain secara meluas dan tiada sempadan. Ditambahi pula dengan media massa yang
beraneka warna dan tidak terkawal menyebabkan semakin berkembangnya pengaruh
budaya pengagungan material secara berlebihan, pemisahan kehidupan duniawi dari
agama, pemujaan kesenangan hidup yang mengejar kenikmatan dunia semata-mata dan
berlaku kerosakan akhlak yang semakin ketara. Gejala ini merupakan penyimpangan
jauh dari budaya luhur turun temurun serta telah menimbulkan berbagai bentuk krisis
moral secara meluas.
Dunia pendidikan pula sejak akhir-akhir ini dikejutkan dengan fenomena yang
kurang menggembirakan. Kelihatan banyak perlakuan yang begitu menyedihkan
berlaku di kalangan remaja seperti pergaulan bebas di kalangan remaja, menonton
filem dan gambar pornografi, masalah pakaian yang terlalu mendedahkan dan
menjolok mata, mempercayai perkara mistik, suka kepada hiburan yang melalaikan,
dadah dan sebagainya.
Sebenarnya golongan remaja dan akhlak adalah dua aset yang sangat penting di
dalam penerusan tamadun dan bangsa. Golongan remaja akan menjadi aktor utama
dalam pentas kesejagatan (millenium ketiga), kerana itu generasi muda yakni
remaja harus dibina dengan budaya yang kuat berintikan nilai-nilai dinamik
yang relevan dengan realiti kemajuan di era globalisasi. Budaya adalah wahana
kebangkitan bangsa. Maju mundurnya suatu bangsa ditentukan oleh kekuatan
budayanya. Keutuhan budaya bertumpu kepada individu dan himpunan institusi
masyarakat yang memiliki kapasiti berkemampuan dalam mempersatukan seluruh potensi
yang ada. Perkembangan masa hadapan banyak ditentukan oleh peranan remaja
sebagai generasi penerus dan pewaris dengan pemilikan ruang interaksi yang
jelas menjadi agen sosialisasi untuk menggerakkan kelanjutan survival kehidupan
di masa depan. Ketakutan di atas keruntuhan perilaku moral dan akhlak,
kehilangan kendalian para remaja, sepatutnya menjadi kerisauan semua pihak. Ini
kerana ketahanan bangsa akan lenyap dengan lemahnya remaja (Abidin t.th.).
Permasalahan akhlak pula adalah merupakan permasalahan
besar yang dihadapi oleh semua ummah di dunia, kerana akhlak adalah merupakan
tonggak atau asas sesebuah tamadun manusia. Jatuh bangunnya sesebuah masyarakat
adalah berpunca daripada akhlaknya (Ghazali 1997). Sejarah telah menyaksikan
bahawa antara sebab yang membawa kemusnahan dan kehancuran sesuatu bangsa ialah
akibat daripada kerakusan manusia dan hilangnya nilai-nilai kemanusiaan serta
akhlak dalam kehidupan. Al-Quran berkali-kali menegaskan bahawa kebinasaan
sesuatu bangsa atau kaum itu hakikatnya adalah akibat daripada kecuaian manusia
tentang permasalahan akhlak (Asmawati 2009) seperti mana firman Allah s.w.t :
Maksudnya:
Dan
sesungguhnya Kami telah membinasakan umat-umat yang ada sebelummu semasa mereka
berlaku zalim padahal telah datng kepada mereka rasul-rasul mereka membawa
keterangan-keterangan, dan mereka masih jua tidak beriman. Demikianlah kami
membalas kaum yang melakukan kesalahan (Al-Qur’an, Yunus 10:13).
Dengan itu jelaslah bahawa turun naiknya sesuatu
bangsa dan tamadun itu terletak pada akhlak dan penerus generasi iaitu remaja.
Oleh itu sebagai manusia yang beriman kepada Allah s.w.t pastinya kita akan
berpegang kepada al-Quran, al-Sunnah serta ijtihad sebagai panduan dan
bimbingan kita khususnya pada bimbingan akhlak yang komprehensif mencakupi
setiap aspek kehidupan manusia dan meliputi dunia dan akhirat. Setiap persoalan
akhlak pasti akan terjawab dan akan ada penyelesaiannya di dalam Islam.
Oleh itu, menerusi bab ini pengkaji memfokuskan perbincangan
tentang definisi bagi remaja dan akhlak kerana keperluan memahami konsep remaja
dan akhlak ini perlu difahami terlebih dahulu sebelum melakukan langkahan
seterusnya. Definisi remaja akan dikupas melalui definisi semasa, menurut
perspektif Islam dan Barat. Kupasan akhlak juga perlu dilihat melalui definisi
semasa, menurut Islam dan Barat dan dikembangkan dengan melihat tentang
keistimewaan akhlak Islam. Ini kerana dengan melihat kepada beberapa
perspektif, pengkaji akan dapat membuat perbandingan dengan lebih jelas
terhadap definisi tersebut. Sesungguhnya akhlak boleh membentuk tingkah laku
remaja. Dengan itu kupasan dan perbincangan tentang keperluan berakhlak mulia
ke atas remaja dan kebinasaan ke atas remaja yang tidak berakhlak turut juga
dititikberatkan di dalam bab ini.
2.2 DEFINISI REMAJA
Definisi remaja boleh dilihat kepada tiga bahagian iaitu definisi
semasa, definisi remaja perempuan menurut Islam dan definisi remaja menurut
Barat.
2.2.1 Definisi semasa
Remaja menurut Kamus Dewan (1998) ialah peringkat umur mulai dewasa,
sudah akil baligh, sudah cukup umur untuk berkahwin dan mulai timbul rasa cinta
berahi (Zainal
Abidin 1995).
Dalam bahasa Inggeris disebut sebagai ‘adolescent’
iaitu suatu proses meningkat dewasa, pertambahan umur manusia di mana tempoh
perkembangan dari zaman kanak-kanak ke zaman dewasa. Pada lazimnya remaja
perempuan berumur dari 12 hingga 21 tahun (The Oxford English Dictionary
2004).
Menurut Philip Bobcock Gove, perkataan remaja disebut
sebagai ‘adolescence’ dari perkataan bahasa latin ‘adolescere’ bermaksud
meningkat, beransur-ansur kepada kematangan tubuh badan, jantina, emosi dan
akal (Gove 1966: 28). Melalui perkataan ini remaja bererti satu proses yang
lebih tepat dari tempoh masa iaitu proses mencapai satu tingkah laku dan
kepercayaan yang diperlukan untuk memberi kesan kepada penyertaan dalam
masyarakat (Rogers 1997).
‘Adolescence’ juga menunjukkan kepada masa remaja
dalam usia antara kanak-kanak dan dewasa iaitu secara kasar antara umur 13 dan
17 tahun (Hornby 2000).
Dalam bahasa arab remaja disebut sebagai ‘shab’
ataupun ‘fata’. Kedua-dua perkataan ini digunakan untuk menunjukkan peringkat
individu yang telah baligh sebelum masuknya peringkat dewasa (Ibn Manzur t.th.).
Menurut perspektif pendidikan, remaja ialah tempoh
masa yang berlangsung dari kira-kira 12 atau 13 tahun hingga ke akhir belasan
tahun atau awal dua puluhan. Perbezaan tempoh masa ini bergantung kepada
perbezaan individu dan kebudayaan. Contohnya remaja Barat lebih cepat matang
berbanding remaja Melayu. Ia juga merupakan tempoh masa penyesuaian kepada
perubahan sosial dan fizikal yang membezakan tingkah laku kanak-kanak dengan
tingkah laku orang dewasa (Sharifah Alwiah 1992).
Manakala melihat dari sudut perspektif psikologi pula,
zaman remaja adalah jambatan di antara kanak-kanak dan alam dewasa. Ia
merupakan satu tempoh di mana seorang individu perlu menyesuaikan dan mengubah
tingkah laku zaman kanak-kanak kepada bentuk dewasa untuk diterima sebagai satu
budaya (Dusek 1991).
Di dalam perspektif perundangan Malaysia tiada istilah
yang khusus mengenai remaja dinyatakan. Namun, terdapat beberapa akta yang berkaitan
dengan umur golongan ini, diantaranya ialah:
a. Akta Perlindungan Kanak-kanak 1991 menyatakan bahawa
kanak-kanak ialah yang berumur 18 tahun ke bawah (Akta Perlindungan Kanak-kanak
1991).
b. Akta Mahkamah juvana 1947 mentakrifkan kanak-kanak sebagai
mereka yang berada di bawah umur 18 tahun ke bawah (Akta Mahkamah Juvana 1947).
c. Akta Pekerjaan Kanak-kanak dan Orang Muda 1996
mendefinisikan kanak-kanak sebagai mereka yang berada dalam lingkungan umur 10
hingga 14 tahun. Manakala orang muda ialah bukan lagi kanak-kanak tetapi belum
mencapai umur 16 tahun (Akta Pekerjaan Kanak-kanak dan Orang Muda 1996).
d. Akta Kanak-kanak 2001, seksyen 2(a) mentakrifkan kanak-kanak
sebagai individu yang berumur 18 tahun ke bawah (Akta Kanak-kanak 2001).
e. Akta Pentafsiran 1948 dan 1967 menyatakan minor bermaksud
individu yang tidak mencapai umur dewasa yang telah ditafsirkan oleh
undang-undang yang sesuai dengannya (Akta Pentafsiran 1948 dan 1976).
Secara keseluruhannya dapatlah disimpulkan bahawa
remaja ini merupakan satu tempoh masa atau jambatan yang berada di
tengah-tengah alam antara alam kanak-kanak dan alam orang dewasa. Tempoh masa
remaja ini adalah berbeza bergantung kepada perbezaan individu dan kebudayaan. Setiap
individu remaja itu perlu mengubah tingkah laku dan cuba menyesuaikan dirinya
dari alam kanak-kanak kepada alam dewasa untuk diterima sebagai satu budaya.
Ini perlu kerana dikatakan remaja itu apabila berlaku perubahan dalam proses
penyesuaian kematangan sama ada pada tingkah laku, sosial atau fizikal remaja
itu daripada kanak-kanak kepada alam dewasa. Secara umumnya bolehlah dikatakan
tempoh masa remaja ini adalah di antara umur 12 tahun hingga awal dua puluhan
kerana inilah tempoh yang paling sesuai menurut beberapa pandangan melihat kepada
perbezaan individu dan kebudayaan.
2.2.2 Definisi remaja perempuan menurut Islam
Menurut Ibn Manzur dalam Lisan al-‘Arab remaja perempuan disebut sebagai al-murahiqah.
Ia membawa maksud al-ghulam iaitu budak. Al-murahiqah juga
bermaksud orang yang hampir baligh (al-Razi 1993).
Menurut Ahmad Zaki, al-murahiqah ialah
peringkat perkembangan yang bermula dari umur baligh iaitu kira-kira umur 13
tahun dan berakhir pada umur matang iaitu sekitar 18 atau 20 tahun. Di mana
kematangan dari segi akal, perbuatan dan hubungan sosial (Ahmad Zaki 1987).
Di dalam Mu‘jam mustalahat ‘ilmi al-Nafs pula menyebutkan, al-murahiqah
ialah tempoh kehidupan individu di antara tempoh baligh dan umur dewasa.
Terdapat perbezaan dalam perkembangan yang berlaku pada beberapa anggota badan
dan juga terdapat perubahan dari sudut pengaruh dalaman serta sosial (Abdul
Majid et al.1998).
Walaupun tiada istilah khusus mengenai definisi remaja
perempuan dalam Islam, namun begitu dalam Islam usia baligh boleh dijadikan sebagai
asas takrif ke alam remaja (Ellias 1998). Pembahagian remaja ini boleh
dibahagikan kepada tiga peringkat umur iaitu pra remaja berumur 10 hingga 12
tahun, awal remaja berumur 13 hingga 16 tahun dan akhir remaja berumur 17
hingga 21 tahun (Mustafa 1971).
Jadi, boleh dikatakan bahawa umur remaja perempuan adalah
bermula dari usia baligh hingga umur 21 tahun (al-Zarad 1997).
Persoalan baligh ini menjadi satu perbahasan ulama di
mana ia menjadi sebagai asas takrif ke alam remaja. Di antara perbahasan ulama
fiqh terhadap baligh:
Perkataan baligh berasal dari kata dasar ‘balaghan’ atau ‘bulughan’ yang memberi maksud ‘adruku’ iaitu mengetahui.
Perkataan mengetahui membawa maksud seseorang yang telah baligh adalah
seseorang yang mengetahui erti tanggungjawab dirinya terhadap agama (Ibrahim
t.th: 69). Ia juga diertikan dengan ‘al-wusul’ yang memberi maksud sampai. Perkataan sampai
tersebut membawa maksud telah sampai taklif agama terhadap siri seseorang yang
telah baligh (Muhammad Rawwas &
Hamid Sadiq 1985).
Penentuan baligh ditentukan dengan dua cara iaitu
melalui tabi’i dan perkiraan umur. Terdapat beberapa khilaf ulama di dalam
menentukan tanda-tanda baligh melalui cara tabi’i:
Pertama, mengikut mazhab Hanafi bahawa tanda baligh
bagi anak lelaki adalah dengan bermimpi, keluar air mani atau menghamilkan
perempuan. Yang dimaksudkan dengan mimpi ialah keluar air mani waktu tidur atau
jaga (sedar), melalui persetubuhan atau cara-cara lain (al-Zuhayli 1985). Dalilnya ialah firman Allah s.w.t:
Maksudnya :
Dan apabila anak-anakmu telah sampai umur baligh, maka hendaklah mereka
meminta izin…’(Al-Quran, al-Nur 24:59).
Bagi kanak-kanak perempuan tanda-tandanya adalah
keluar haid dan hamil. Hamil membuktikan bahawa kanak-kanak perempuan sudah
mengeluarkan air mani, jadi ia dihukum baligh sebaik saja ia hamil (al-Zuhayli 1985).
Kedua, mengikut mazhab Maliki, tanda-tanda baligh
melalui cara tabi’i ada tujuh. Lima daripada tanda-tanda tersebut ada pada
lelaki dan perempuan manakala dua lagi
tanda tersebut khas untuk perempuan. Tanda pertama adalah keluar air
mani sama ada di dalam tidur atau jaga. Keduanya adalah tumbuh bulu yang kasar
di bawah pusat dekat dengan kemaluan. Ketiganya adalah tumbuh bulu ketiak.
Keempatnya adalah hujung hidung mengembang apabila ditekan dan kelimanya adalah
berubah suara menjadi garau dan kasar (al-Zuhayli 1985).
Bagi mazhab Shafie dan Hanbali pula, tanda-tanda
baligh bagi lelaki dan perempuan ialah keluar air mani dan tumbuh bulu kasar di
pangkal kemaluan yang memerlukan pencukuran. Tanda-tanda khas bagi perempuan
adalah haid. Adapun mengenai bulu ketiak dan janggut tidak boleh dipegang
sangat kerana amat jarang seseorang kanak-kanak di bawah umur 15 tahun
ditumbuhi tersebut (al-Zuhayli
1985).
Menurut ‘Abd al-Rahman
al-Jaziri, air mani
tersebut mestilah setelah berumur 9 tahun, sekiranya air mani itu keluar
sebelum usia tersebut ia dikira sebagai penyakit (al-Jaziri t.th).
Terdapat juga permasalahan khilaf ulama tentang
penentuan baligh melalui perkiraan umur bagi remaja perempuan:
Pendapat pertama menurut Imam Ahmad, Imam Malik dan al-Zahiri mengatakan bahawa umur tidak boleh menentukan tanda
baligh kanak-kanak jika tidak bermimpi. Mereka tidak dianggap mencapai baligh
walaupun umur mereka mencapai 40 tahun atau 50 tahun (Mahmud 2002).
Pendapat kedua pula mengatakan terdapat umur tertentu
bagi menjelaskan umur baligh walaupun tiada sedikit dari tanda-tanda baligh
yang lain. Pendapat ini disepakati oleh jumhur fuqaha’. Mereka berselisih pendapat
tentang penentuan umur bagi kanak-kanak yang mencapai umur mukallaf. Pendapat
ini di bahagi kepada lima iaitu:
a. Apabila kanak-kanak perempuan telah mencapai umur 15 tahun
maka mereka telah baligh dengan hukum syara’. Ini adalah pendapat golongan Syafi‘iyyah, Hanabilah dan Zaidiyyah.
b. Umur baligh bagi kanak-kanak perempuan adalah apabila mereka
mencapai umur 17 tahun. Ini merupakan pendapat Imam Abu Hanifah.
c. Apabila sempurna umur 18 tahun bagi kanak-kanak perempuan.
Pendapat ini disepakati oleh golongan Malikiyyah.
d. Apabila kanak-kanak perempuan mencapai umur 16 tahun.
Pendapat ini menjadi perselisihan di kalangan Malikiyyah.
e. Kanak-kanak perempuan mencapai umur 19 tahun. Imam Ibn Hazm berpegang dengan pendapat ini.
Berdasarkan kepada lima pendapat ulama yang telah disebutkan,
maka jumhur ulama’ berpendapat, pandangan yang pertama merupakan ukuran yang
paling tepat dalam menentukan umur baligh bagi remaja perempuan (Mahmud 2002).
Tanda baligh melalui penentuan umur adalah berbeza
mengikut semula jadi manusia, keadaan persekitaran dan kekuatan tumbesaran
kanak-kanak. Ahli perubatan mendapati kanak-kanak mencapai baligh pada umur 5
tahun di India, 6 tahun di Afrika dan had maksima umur baligh adalah 17 tahun (Muhammad
Rawwas 2000).
Menurut Wahbah al-Zuhayli, individu baligh merupakan seorang mukallaf yang
bertanggung jawab pada semua kewajipan syarak dengan menunaikan suruhan agama
Islam. Mereka dituntut beriman dengan rukun iman, melaksanakan lima rukun
Islam, menjauhi perkara maksiat dan kemungkaran yang memudaratkan kemaslahatan
individu serta masyarakat (al-Zuhayli 1997).
Jumhur ulama tidak menentukan umur al-rushd
(kematangan) kerana tiada nas syarak yang menentukannya. Namun, ia bergantung
kepada persediaan individu, pendidikan yang diterima dan persekitarannya.
Negara Syria menetapkan individu berusia 18 tahun sebagai al-rushd,
manakala negara Mesir pula menetapkannya pada umur 21 tahun (al-Zuhayli 1997).
Secara umumnya penulis-penulis Islam mengatakan usia
remaja hanya berakhir apabila seseorang itu memasuki alam dewasa. Walau
bagaimanapun sebahagian pendapat mengatakan bahawa ianya berakhir sehingga usia
30 tahun, manakala sebahagian lainnya mengatakan sehingga 32 tahun (al-Zubaydi 1967).
Kesimpulan yang boleh dibuat di sini ialah bahawa
berlaku percanggahan pendapat para ulama terhadap definisi remaja. Ini berlaku
kerana tidak ada istilah yang khusus di dalam agama terhadap remaja ini dan
kesukaran dalam menentukan had umurnya. Sebab itulah dikatakan awal berlaku
proses remaja ini ialah bermulanya proses baligh dan baligh itu mempunyai masa
tempoh yang tidak dapat ditetapkan kerana berlaku perbezaan mengikut semula
jadi manusia, pengaruh persekitaran dan kekuatan tumbesaran kanak-kanak itu. Namun
demikian bolehlah diambil pendapat jumhur ulama yang menyatakan bahawa umur 15
tahun itu adalah had umur terakhir bagi tempoh awal remaja perempuan. Begitu
pula dengan tempoh akhir remaja tidak dapat dipastikan tempoh masanya yang
sebenar mengikut had umur remaja itu. Kebanyakan para ulama menentukan akhir
remaja itu dengan umur kematangan yang mana ia bergantung kepada persediaan
individu, pendidikan yang diterima dan persekitarannya. Berakhirnya alam remaja
itu ialah apabila ia telah memasuki kepada alam dewasa.
2.2.3 Definisi remaja menurut Barat
Menurut Garrison, remaja boleh dilihat dari beberapa sudut iaitu remaja
sebagai fenomena fisiologi, remaja sebagai fenomena sosial, remaja sebagai
fenomena budaya dan remaja merupakan peringkat zaman peralihan (Garrison 1975).
Bagi Thomas pula, remaja itu adalah satu peringkat
pertumbuhan manusia dari peringkat kanak-kanak kepada manusia dewasa (Jersild
1963).
Menurut E. Muuss, remaja boleh dilihat dari tiga sudut
iaitu sudut sosiologi, psikologi dan kronologi. Dari sudut sosiologi beliau
menyatakan bahawa remaja sebagai individu yang mengalami proses perubahan dari
zaman kanak-kanak ke alam dewasa. Pada peringkat ini remaja mula berdikari.
Dari sudut psikologi pula beliau menyatakan bahawa remaja sebagai individu yang
berada di dalam keadaan mencari penyesuaian untuk menukar sifat kanak-kanak
kepada sifat dewasa (Muuss 1968: 108). Ia merujuk kepada keadaan fikiran,
sikap, cara hidup yang bermula pada masa kematangan jantina dan berakhir
apabila seseorang itu dapat berdikari tanpa pertolongan keluarganya (Adams 1976).
Dari sudut kronologi pula beliau berpendapat bahawa remaja sebagai individu
yang berada dari jarak 12 hingga 20 tahun (Muuss 1968).
Remaja dari segi fisiologi pula, bolehlah ditetapkan
apabila lelaki itu bertukar suaranya, tumbuh rerambut tertentu di tubuh
badannya, meningkat tinggi dan mengalami peningkatan berat yang begitu ketara
sekali. Bagi perempuan pula masa haid yang pertama merupakan petanda ke alam
remaja diikuti dengan perubahan-perubahan bentuk badan terutama pada bahagian
dada dan punggungnya yang begitu ketara pembesarannya (Malm & Jamison 1952).
Begitu juga dengan Theron Alexander
menyatakan bahawa bermulanya tanda remaja bagi lelaki ialah dada dan bahunya
membesar, tumbuhnya misai dan janggut dan mempunyai suara yang garau. Manakala
bagi perempuan ialah membesarnya buah dada, punggung yang mula melebar dan
datang haid (Alexander 1969).
Zaman remaja merupakan zaman ketegangan dan tekanan
kerana zaman ini menunjukkan zaman peralihan yang penuh dengan berbagai-bagai
masalah seperti konflik diri, konflik nilai, tekanan persekitaran dan lain-lain
yang jika tidak dikawal sedar awal akan membawa akibat yang tidak baik (Lester &
Alice 1965). Ini menjadikan proses pencapaian kematangan dan kepercayaan yang
lebih berkesan terhadap remaja di dalam masyarakat. Mereka sudah mengerti
tentang matlamat hidup dan fungsinya sekali secara dinamis (Rogers 1977).
Melihat kepada pembahagian perkembangan remaja, Luella
Cole dan Irma Nelson Hall telah membahagikan remaja kepada tiga peringkat perkembangan
iaitu remaja peringkat awal berumur di antara 14 hingga 15 tahun bagi lelaki
dan perempuan di antara 13 hingga 14 tahun. Peringkat pertengahan remaja ialah
pada umur 16 hingga 18 tahun bagi lelaki dan 15 hingga 17 bagi perempuan.
Peringkat akhir remaja berumur 19 hingga 20 tahun bagi lelaki dan perempuan
ialah 18 hingga 20 tahun. Mereka menyatakan bahawa remaja pada peringkat awal
remaja mengalami perubahan dari segi tubuh badan dan sedikit sebanyak
kematangan kognitif. Manakala pada peringkat pertengahan pula remaja mula
mencari identiti yang baru, mula bertemu janji dan banyak menghabiskan masa
dengan rakan sebaya. Sementara pada peringkat akhir pula banyak keputusan
penting dibuat seperti keputusan mengenai kerjaya dan proses pemikiran juga sudah
matang (Cole & Hall 1970). Jadi, penentuan umur remaja secara purata iaitu
remaja perempuan umur antara 13 hingga 18 tahun dan remaja lelaki pada umur 14
hingga 18 tahun (Hurlock 1973).
Melihat kepada perkara asas yang berkaitan dengan
remaja, Robert Irving Watson dan Henry Clay Lindgren telah menyenaraikan 9
perkara asas iaitu :
a. Penerimaan fizikal dan peranan kejantinaan.
b. Mencapai hubungan baru dan hubungan yang lebih matang dengan
rakan sebaya bagi kedua-dua jantina.
c. Membina emosi ingin bebas dari ibubapa dan orang dewasa yang
lain.
d. Mencapai keinginan ketidak bergantungan ekonomi.
e. Memilih dan bersedia untuk bekerja.
f. Membina skil-skil intelektual dan konsep-konsep yang perlu
untuk kecekapan sivik.
g. Berkeinginan untuk mencapai tingkahlaku dan tanggung jawab
sosial.
h. Membuat persediaan untuk berkahwin dan hidup berkeluarga.
i. Membina nilai-nilai sedar dalam keadaan harmoni dengan
gambaran dunia saintifik yang diingini (Watson & Lindgren t.th).
Melihat kepada definisi-definisi remaja menurut Islam
dan Barat, dapatlah disimpulkan bahawa terdapat beberapa persamaan dan
perbezaan di antara Islam dan Barat. Di
antara persamaan antara keduanya ialah dari sudut fisiologi iaitu apabila
lelaki mencapai usia remaja akan bertukar suaranya menjadi kasar dan garau,
tumbuh rerambut tertentu di tubuh badannya dan bagi perempuan pula ialah dengan
kedatangan haid.
Dilihat pula perbezaannya, Islam tidak menentukan had
umur terhadap remaja sebaliknya berlaku proses awal remaja ialah bermulanya
proses baligh dan baligh itu mempunyai masa tempoh yang tidak dapat ditetapkan
kerana berlaku perbezaan mengikut semula jadi manusia, pengaruh persekitaran
dan kekuatan tumbesaran kanak-kanak itu. Namun demikian bolehlah diambil
pendapat jumhur ulama yang menyatakan bahawa umur 15 tahun itu adalah had umur
terakhir bagi tempoh awal remaja perempuan. Begitu pula dengan tempoh akhir
remaja tidak dapat dipastikan tempoh masanya yang sebenar mengikut had umur
remaja itu. Kebanyakan para ulama menentukan akhir remaja itu dengan umur
kematangan yang mana ia bergantung kepada persediaan individu, pendidikan yang
diterima dan persekitarannya. Berakhirnya alam remaja itu ialah apabila ia
telah memasuki kepada alam dewasa. Manakala Barat pula telah membahagikan
perkembangan remaja kepada tiga peringkat perkembangan iaitu remaja peringkat
awal berumur di antara 14 hingga 15 tahun bagi lelaki dan perempuan di antara
13 hingga 14 tahun. Peringkat pertengahan remaja ialah pada umur 16 hingga 18
tahun bagi lelaki dan 15 hingga 17 bagi perempuan. Peringkat akhir remaja
berumur 19 hingga 20 tahun bagi lelaki dan perempuan ialah 18 hingga 20 tahun.
Jadi, penentuan umur remaja secara purata iaitu remaja perempuan umur antara 13
hingga 18 tahun dan remaja lelaki pada umur 14 hingga 18 tahun.
2.3 DEFINISI AKHLAK
Definisi akhlak ini dibahagikan kepada tiga kategori iaitu definisi
semasa, definisi menurut Islam dan definisi menurut pandangan Barat.
2.3.1 Definisi semasa
Menurut Kamus Dewan (1998) akhlak ialah budi pekerti, kelakuan dan
tabiat. Dalam bahasa Inggeris akhlak disebutkan sebagai ‘behave’ yang membawa
maksud bertindak atau bersikap dengan cara tertentu atau berkelakuan dengan
cara yang khusus. ‘Behavior’ ialah cara memperlakukan orang lain; perangai,
cara bertindak atau bertugas, kelakuan dan perilaku (Hornby
2000).
Akhlak menurut bahasa Arab dari sudut bahasa merupakan
bentuk jama’ kepada perkataan al-khuluq atau al-khulq, yang
bererti tabiat atau budi pekerti (Ibn Manzur 1968).
Dari sudut istilah ialah suatu keadaan yang melekat
pada jiwa manusia, yang daripadanya lahir perbuatan-perbuatan dengan mudah,
tanpa melalui proses pemikiran atau pertimbangan (Ibn Mishkawayh 1966).
Keadaan jiwa ini terbahagi kepada dua macam. Pertama,
sifat-sifat yang telah ada semenjak semulajadi manusia, seperti seseorang lekas
marah hanya kerana sebab terkecil, dan seseorang pengecut kerana perkara
ringan; dan seseorang lekas tertawa. Kedua, sifat-sifat yang diperolehi dengan
pembiasaan dan latihan, yang pada mula-mula ianya dengan pertimbangan dan
pemikiran, kemudian diamalkan secara berterusan sehingga ia menjadi sifat dan
tabiat (Ibn Mishkawayh 1966).
Jika keadaan jiwa melahirkan perbuatan yang baik dan
terpuji mengikut pandangan akal dan syara’ maka disebut akhlak mulia. Tetapi
jika perbuatan-perbuatan yang ditimbulkan itu tidak baik maka dinamakan akhlak
yang buruk (Ensiklopedia Islam 1994:102).
Meskipun perkataan akhlak berasal daripada bahasa Arab
namun ia tidak disebut dalam al-Quran kecuali dalam dua bentuk mufrad (tunggal)
yang disebutkan sebanyak dua kali, iaitu salah satu pada ayat berikut:
Maksudnya:
Dan Sesungguhnya kamu benar-benar
berbudi pekerti yang agung.”(al-Quran, al-Qalam
68:4).
Dan ayat lainnya:
Maksudnya:
(Agama kami) Ini tidak lain hanyalah
adat kebiasaan orang dahulu.”(al-Quran, al-Shu‘ara’
26:137).
Dalam hadis ia sering digunakan sama ada dalam bentuk
tunggal atau bentuk jama’ seperti hadis :
انما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق
Maksudnya:
“Saya dibangkitkan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia.” (Malik Ibn
Anas, al-Muwatta’ t.th: 904).
2.3.2 Definisi akhlak menurut Islam
Menurut kamus al-Muhit akhlak berasal daripada kalimah al-Khuluq yang
membawa kepada empat pengertian iaitu perangai, tabiat, maruah dan agama
(Ghazali 1997). Akhlak itu juga disebutkan sebagai budi pekerti, perangai,
tingkah laku atau tabiat (al-Munjid fi al-Lughah wa al-‘Ilam 1989: 164).
Di dalam kamus Lisan al-‘Arab akhlak bermaksud tingkah laku seseorang yang telah menjadi
tabiat dan merupakan satu gambaran bagi menunjukkan zahir dan batin seseorang.
Ia juga membawa maksud kejadian yang semula jadi al-khuluq iaitu setiap
manusia mempunyai sifat-sifat semula jadi yang memang sedia ada pada dirinya
sama ada yang telah menjadi pembawaan diri dari segi tingkah laku atau perangai
(Ghazali 1997).
Menurut Ibn Athir, al-khuluq atau akhlak itu ialah bentuk
kejadian manusia dari sudutnya yang batin, sementara al-khalq pula ialah
bentuk kejadian manusia dari sudutnya yang lahir. Pendapat Ibn Athir ini jelas menghubungkan akhlak itu dengan bentuk
kejadian manusia; iaitu paduan antara bentuk kejadian yang lahir yang biasa
disebut dengan jasmani dan bentuk kejadian yang batin yang biasa disebut dengan
rohani (Mohd Sulaiman 1992).
Menurut Ibn Maskawayh, al-khuluq itu ialah
suatu hai’ah atau keadaan bagi diri/jiwa yang sifatnya mendorong pada diri/jiwa
itu untuk melakukan perbuatan atau tindakan dengan senang dan mudah tanpa
didahului oleh daya pemikiran, kerana sudah menjadi sifat atau kebiasaan (Mohd
Sulaiman 1992).
Manakala Imam al-Ghazali pula menyatakan bahawa akhlak
adalah sifat yang tertanam dalam jiwa yang menimbulkan perbuatan-perbuatan
dengan senang dan mudah, tanpa memerlukan pemikiran dan pertimbangan (al-Ghazali
1989). Ini bermakna sesorang yang dikatakan baik bentuk kejadiannya dan
akhlaknya ialah baik lahir dan batinnya.
Menurut Ahmad al-Hufi, akhlak ialah ‘azimah
(kemahuan) yang kuat tentang sesuatu yang dilakukan berulang-ulang sehingga
menjadi adat (membudaya) yang mengarah kepada kebaikan atau keburukan (al-Hufi 1970).
‘Abd al-Karim Zaydan pula menyatakan akhlak adalah nilai-nilai dan sifat-sifat yang
tertanam dalam jiwa yang dengan sorotan dan timbangannya seseorang dapat
menilai perbuatannya baik atau buruk, kemudian memilih untuk melakukan atau
meninggalkannya (Zaydan 1976).
Menurut Ibrahim Anis akhlak ialah sifat yang tertanam
dalam jiwa, yang dengannya lahirlah macam-macam perbuatan, baik atau buruk,
tanpa memerlukan pemikiran atau pertimbangan (Ibrahim 1972).
Menurut tokoh-tokoh ilmu psikologi Islam definisi
akhlak boleh dilihat dari dua sudut iaitu dari sudut batiniah dan zahiriah. Batiniah ialah satu ilmu yang membahaskan
masalah-masalah dalaman manusia khasnya yang mengupas hal-hal kejiwaan.
Manakala zahiriah pula ialah satu cara atau jalan yang memperlihatkan sesuatu
yang berbentuk zahir. Aliran al-Aqli ini sama pendapatnya dengan fahaman
Mu’tazilah kerana kedua-duanya berpegang kepada prinsip akal dalam memahami
masalah akhlak (Ghazali 1997).
Menurut ahli falsafah Islam pula akhlak mengandungi
tiga maksud mengikut aliran-aliran tertentu. Pertama, aliran al-‘Aqli ; Shaykh Rashid Reda
menyebutkan akhlak ialah al-‘Aqli iaitu akal fikiran. Akal fikiran memancarkan akhlak,
akal yang dipandu oleh wahyu seperti para nabi dan rasul akan melahirkan akhlak
yang bersih dan terpuji, ertinya hanya manusia sahaja yang memiliki akhlak
kerana manusia sahaja yang mempunyai akal. Kedua, aliran Ruhi ; telah dipelopori oleh tokoh-tokoh tasawuf Islam
yang membataskan tasawuf itu kepada akhlak sahaja. Ibn al-‘Arabi apabila ditanya tentang tasawuf, beliau menyatakan
bahawa tasawuf itu ialah memasuki setiap perkara baik dan keluar daripada
setiap perkara yang jahat. Ketiga, aliran al-Aqli dan al-Ruhi; aliran ini terjelma pada Imam al-Ghazali dalam
analisisnya yang memahami dan menyelesaikan akhlak dalam dua konsepsi iaitu
menerusi aliran falsafah dan tasawuf. Beliau telah mementingkan analisis jiwa
dan roh yang banyak dipraktikkan pada sepanjang hayatnya termasuk cara-cara
membersihkan jiwa dan batin menerusi pembuangan sifat-sifat buruk dan
menggantikannya dengan hiasan diri sifat-sifat fadail
(Ghazali 1997).
Menurut para tokoh akhlak menyimpulkan definisi akhlak
ialah gambaran daripada prinsip dan kaedah-kaedah yang tersusun bagi tindak
tanduk manusia yang telah diatur oleh wahyu bagi kehidupan manusia untuk
mencapai matlamat adanya manusia dalam dunia ini serta bertujuan mencapai
tahap-tahap manusia yang sempurna (Ghazali 1997).
Daripada definisi-definisi di atas disimpulkan bahawa akhlak
itu adalah suatu keadaan atau sifat yang telah tetap tertanam di dalam jiwa
manusia, yang melahirkan tindakan atau perbuatan atau perlakuan atau perilaku
amalan sama ada baik atau buruk dengan mudah tanpa memerlukan pemikiran dan
pertimbangan terlebih dahulu, serta tidak memerlukan dorongan dari luar.
Dengan itu jelaslah suatu perilaku yang bersifat
akhlak sama ada baik atau buruk itu memerlukan dua syarat iaitu mudah dan
senang untuk dilakukan dan tidak memerlukan pemikiran dan perancangan ketika adanya
suatu peristiwa atau suasana yang menyentuh sifat yang telah tetap dalam diri
kerana telah menjadi tabiat dan kebiasaan. Sebagai contoh seorang yang bersifat
pemurah, apabila melihat orang yang memerlukan bantuan dan pertolongan, maka
dengan mudah dan senang segera menghulurkan bantuan tanpa memikir-mikir atau
merancang-rancang. Demikian juga seorang yang bersifat pemarah, apabila
tersinggung perasaannya maka dengan mudah ia akan naik darah dan marah-marah
(Mohd Sulaiman 1992).
Oleh itu sekiranya seseorang itu sekali sekala sahaja
memberikan bantuan dan pertolongan, maka sifat pemurah itu belum lagi menjadi
sifatnya atau akhlaknya begitulah juga dengan orang yang jarang-jarang marah
apabila tersinggung perasaannya maka ia juga belum dikatakan akhlak lagi. Ini kerana
sifat itu belum menetap dan tertanam dalam dirinya.
2.3.3 Definisi akhlak menurut Barat
Menurut ahli sosiologi barat seperti Larry Bruh telah mengupas tentang
akhlak dengan tiga definisi. Katanya, pertama, akhlak ialah himpunan pemikiran
dan hukum-hukum perasaan serta kebiasaan yang berhubung dengan hak-hak manusia
dan kewajipan kepada diri dan orang lain yang diterima dan diakui oleh individu
dalam sesuatu masa tertentu. Kedua, akhlak ialah ilmu yang mengkaji tentang
gejala-gejala tingkah laku dan tindak tanduk manusia termasuklah cita rasa,
perangai, kehendak, keinginan yang dijelmakan melalui sifat dalam bentuk
pemikiran, perlakuan dan perasaan dan ketiga, akhlak ialah perlaksanaannya itu
sendiri (Ghazali 1997).
Tokoh aliran Idealisme atau al-Mithali
menyatakan akhlak ialah tindak tanduk manusia sebagaimana sepatutnya
bersesuaian dengan contoh-contoh agama yang tinggi. Atau satu keadaan yang
melakukan sesuatu perkara kerana ia dipandang ideal dan baik di samping kerana
terlebih dahulu ia difikirkan sebagai yang semestinya begitu. Di antara pelopor
aliran ini ialah Kent (Ghazali 1997).
Manakala tokoh aliran Pragmatik pula seperti John
Denway dan Wiliam James secara keseluruhannya berpegang kepada manfaat al-‘ammah
yang mementingkan hasil sesuatu perbuatan tetapi tidak mementingkan unsur-unsur
perbuatan itu sendiri. Aliran ini tidak bersetuju dengan kumpulan Idealisme
dalam menanggapi akhlak kerana masalah akhlak ialah masalah metafizik
(ketuhanan) iaitu satu tahap di mana manusia harus menerima apa sahaja yang
datang daripada tuhan tanpa bersoal jawab (Ghazali 1997).
Apa yang jelas di sini bahawa akhlak mengikut
pandangan mereka ialah ilmu yang mengkaji tentang gejala tingkah laku dan
tindak tanduk manusia berkaitan perasaan dan kebiasaan termasuklah cita rasa,
perangai, kehendak, keinginan yang dijelmakan melalui sifat dalam bentuk
pemikiran, perlakuan dan perasaan. Akhlak ini menurut mereka juga sepatutnya
bersesuaian dengan contoh-contoh agama yang tinggi.
Setelah melihat kepada definisi-definisi akhlak
menurut perspektif Islam dan Barat, dapatlah disimpulkan bahawa pandangan yang
dibawakan oleh Islam dan Barat hampir sama maksudnya kerana dikatakan akhlak
itu ialah tingkah laku dan perbuatan manusia yang dijelmakan dari dalam diri
manusia itu sendiri. Namun Islam telah menekankan akhlak itu suatu sifat yang tertanam
dalam diri manusia tanpa perlu kepada perhitungan pemikiran dan pertimbangan
untuk melahirkan tindakan atau perbuatan atau perlakuan sama ada baik atau
buruk. Berbanding akhlak menurut Barat ialah sifat dalam bentuk pemikiran,
perlakuan dan perasaan yang melahirkan tindak tanduk manusia yang terlebih
dahulu difikirkan sebagai mana yang semestinya di pandang ideal. Dengan itu
perlakuan yang akan lahir hanyalah perbuatan yang baik-baik sahaja.
2.3.4 Keistimewaan akhlak Islam
Islam adalah agama yang berbeza dengan agama-agama yang lain sama ada
dari segi nama, sumber dan asas ajarannya, biarpun agama itu berasal dari
langit seperti agama kristian dan yahudi ataupun agama yang datang dari ciptaan
manusia yang disebut sebagai agama budaya seperti agama hindu dan buddha. Dalam
keluasan dan dan kedalaman Islam itu tersimpul dan tersaring beberapa ciri-ciri
keistimewaan yang bersifat universal dan meluas itu. Ciri-ciri keistimewaan Islam
ini menyusupi dan dan menyerapi setiap sistem yang terkandung dala Islam,
termasuklah sistem akhlaknya. Di antara ciri-ciri keistimewaan akhlak yang
telah digambarkan oleh al-Quran dan al-Hadith ialah:
a. Akhlak Islam bersifat al-Ilzam
Akhlak ini ditentukan atau dicipta oleh Allah dan rasulnya. Dengan itu
akhlak Islam bersifat sempurna seperti mana firman Allah s.w.t:
Maksudnya:
(Dialah)
yang menciptakan langit dan bumi. Bagaimanakah Ia mempunyai anak sedang Ia
tidak mempunyai isteri? Ia pula yang menciptakan tiap-tiap sesuatu, dan Dialah
Yang Maha Mengetahui akan segala-galanya. Yang demikian
(sifat-sifatNya dan kekuasaanNya) ialah Allah Tuhan kamu, tiada Tuhan (yang
berhak disembah) melainkan Dia, yang menciptakan tiap-tiap sesuatu, maka
beribadatlah kamu kepadaNya. Dan (ingatlah) Dialah yang mentadbirkan
segala-galanya (Al-Qur’an, al-‘An‘am 6:101-102).
Oleh kerana Allah lah yang menciptakan segala sesuatu
di atas muka bumi ini maka sewajarnyalah dia mengetahui setiap sesuatu perkara
itu sama ada baik atau buruk serta yang bersesuaian atau yang bertentangan
dengan manusia. Maka di atas kesempurnaan itu jugalah maka akhlak juga termasuk
di dalam perkara ciptaannya yang ditentukan untuk makhluknya daripada jenis
manusia sahaja. Kelahiran manusia ke muka bumi ini adalah berturutan dengan
kelahiran akhlak sebagai tabiat manusia untuknya bertingkah laku terhadap
Allah, manusia dan alam. Firman Allah s.w.t :
Maksudnya:
Dialah
yang telah mengutus Rasul-Nya (Muhammad, s.a.w) dengan membawa hidayah petunjuk
dan agama yang benar (ugama Islam), supaya Ia memenangkannya dan meninggikan atas
segala agama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya
(Al-Qur’an, al-Saf
61:9).
Akhlak yang Allah perturunkan bersama-sama dengan
kelahiran manusia ditentukan prinsip-prinsip asasnya, tatacara, sifat-sifat mahmudah,
mazmumah, cara memperoleh akhlak dan cara membuang sifat-sifat buruk oleh
Rasulullah s.a.w melalui hadithnya. Rasulullah mendidik dan membentuk akhlak
manusia melalui dua cara:
a. Menerusi percakapan, teguran, nasihat yang baik berupa
rangsangan atau ancaman.
b. Menerusi contoh teladan daripada gerak geri dan
perlakuannya.
Melalui dua cara tersebut Rasulullah berjaya membentuk
akhlak terpuji ditengah-tengah kejahilan masyarakat Arab Quraysh Mekah dalam marhalah
pertama dakwahnya (Ghazali 1997).
b. Akhlak Islam bersifat rabbani.
Ajaran akhlak Islam bersumber dari wahyu tuhan yang termaktub di dalam
al-Quran dan al-Sunnah. Di dalam al-Quran terdapat kira-kira 1500 ayat yang
mengandungi ajaran akhlak, baik secara teori mahupun secara praktikal. Begitu
juga dengan hadith-hadith nabi amat banyak memberikan pedoman tentang akhlak.
Sifat rabbani dari akhlak juga bersangkut dengan tujuannya iaitu untuk
memperoleh kebaikan dan kebahagiaan di
dunia mahupun di akhirat. Sifat rabbani juga menegaskan bahawa akhlak dalam
Islam bukanlah moral yang kondisional dan situasional, tetapi akhlak yang
benar-benar memiliki nilai yang mutlak. Akhlak rabbanilah yang mampu
menghindari kekacauan dan keruntuhan nilai-nilai moral dalam kehidupan manusia
(Ilyas 1999). Firman Allah s.w.t :
Maksudnya:
Dan
bahawa sesungguhnya inilah jalan-Ku (agama Islam) yang betul lurus, maka
hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut jalan-jalan (yang lain
dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari
jalan Allah. Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu
bertaqwa (Al-Qur’an, al-‘An‘am 6:153).
c. Akhlak Islam bersifat manusiawi.
Akhlak Islam adalah selaras dengan fitrah semulajadi manusia dalam
kehidupan dan ketamadunannya, bukan bertentangan dan bercanggahan dengan
fitrahnya. Sebagaimana Islam itu sendiri seperti yang ditegaskan oleh nas
adalah selaras dengan fitrah manusia maka demikian jugalah dengan sudut akhlak
dan sudut-sudut lain yang terkandung di dalam Islam (Mohd Sulaiman 1992).
Kerinduan jiwa manusia kepada kebaikan akan dapat dipenuhi dengan mengikuti
ajaran akhlak dalam Islam. Ajaran akhlak dalam Islam diperuntukkan bagi manusia
yang merindukan kebahagiaan dalam hakikat yang sebenar sahaja. Ia benar-benar
memelihara eksistensi manusia sebagai makhluk yang terhormat dan sesuai dengan
fitrah semula jadi manusia itu sendiri (Ilyas 1999).
d. Akhlak Islam bersifat syumul dan universal.
Sifat ini mencakupi segala bidang kehidupan manusia baik dalam aktiviti
berpolitik, ekonomi, sosial, pendidikan, pentadbiran, pemerintahan dan
sebagainya. Ini telah dinukilkan oleh Mohd Nasir Omar melalui pendapat al-Qardawi
terhadap kesyumulan akhlak Islam kepada:
i. Akhlak terhadap diri sendiri, seperti memelihara kesihatan
diri, membersihkan jiwa dari sebarang kekotoran, melatih jiwa supaya berfikir
dan menganalisa, tidak melampaui batas dan sebagainya.
ii. Akhlak terhadap keluarga, seperti suami perlu bergaul dengan
isterinya dengan cara yang baik, berbuat baik kepada kedua ibubapa, kepada
orang yang lebih tua atau muda dari kita, jangan membunuh anak kerana
bimbangkan kemiskinan, berlaku adil kepada semua orang, anak-anak dan
isteri-isteri, berbuat baik dan memberi bantuan kepada kaum keluarga yang dekat
dan yang jauh.
iii. Akhlak terhadap masyarakat, antaranya jangan memasuki
sesebuah rumah kecuali mendapat izin dan memberi salam kepada penghuninya,
jangan mengurangkan timbangan, kembalikan amanah kepada empunyanya, hakimlah di
antara manusia dengan adil dan sebagainya.
iv. Akhlak terhadap alam, seperti menyedari bahawa alam
semulajadi ini diamanahkan oleh Allah kepada manusia untuk mentadbirnya.
Kepelbagaian alam ini memanisfestasikan kekuasaan Allah, dalam meneroka dan
mengguna setiap kurnia yang wujud didalamnya, manusia harus sederhana,
bermatlamatkan kepentingan bersama, tidak menipu, mengeksploitasi, melakukan
monopoli, sorok dan perlu dijiwai dengan rasa syukur.
v. Akhlak terhadap Allah. Akhlak yang paling tinggi dan
mengatasi segala-galanya adalah akhlak manusia terhadap Allah, darinya sumber
segala hukum dan nilai hidup. Tuhan yang berhak mendapat semua pujian, segala
ketaatan. Dialah sahaja yang layak dan perlu disembah, tempat meminta-minta pertolongan,
pengampunan dan hidayah (Mohd Nasir 1986).
Dengan melihat kepada keshumulan di atas telah
memperlihatkan keistimewaan akhlak Islam yang tidak ada pada suatu agama pun
selain Islam. Ini dijelaskan lagi oleh Mohd Sulaiman melalui ciri akhlak Islam
dalam hubungan antara bangsa. Pilihan ini adalah kerana adanya dakwaan
mengatakan bahawa tidak ada hubungan da tidak ada tempat bagi akhlak dalam
hubungan antara bangsa. Oleh kerana itu penipuan, pengkhianatan, pendustaan dan
bermuka-muka menjadi nilai kepada kepintaran dalam percaturan politik. Islam
tetap menafikan pandangan salah ini. Apa yang dianggap buruk pada individu
adalah buruk juga pada hubungan antara bangsa dan begitulah juga sebaliknya.
Islam menetapkan dan memutuskan agar negara Islam mematuhi ciri-ciri akhlak
dalam hubungan antara bangsa yang lebih luas (Mohd Sulaiman 1992).
e. Akhlak Islam bersifat seimbang
Ajaran akhlak Islam berada di tengah-tengah antara menjadikan manusia
seperti malaikat yang menitik beratkan kebaikannya sahaja dan menjadikan
manusia seperti haiwan yang menitik beratkan sifat keburukannya sahaja. Manusia
menurut pandangan Islam memiliki dua kekuatan dalam dirinya, kekuatan baik pada
hati nurani dan akal dan kekuatan buruk pada hawa nafsunya.Manusia juga
memiliki unsur rohani dan jasmani yang memerlukan pemakanan secara seimbang.
Manusia bukan sahaja hidup untuk di dunia sahaja bahkan diteruskan kehidupannya
sampai akhirat. Dengan itu akhlak Islam telah memenuhi tuntutan keperluan
manusia, jasmani dan rohani secara seimbang menuruti fitrah manusia, dan
memenuhi tuntutan hidup bahagia di dunia dan di akhirat secara seimbang juga.
Bahkan memenuhi keperluan peribadi harus juga seimbang dengan keperluan
terhadap masyarakat seperti mana Rasulullah s.a.w membenarkan ucapan Salman kepada Abu Darda’: “Sesungguhnya Tuhanmu mempunyai hak yang wajib kau penuhi,
dirimu mempunyai hak yang wajib kau penuhi, isterimu mempunyai hak yang wajib
kau penuhi, berikanlah orang-orang yang mempunyai hak akan haknya (Ilyas 1999).”
f. Akhlak Islam bersifat realistik
Ajaran akhlak dalam Islam melihat kepada kenyataan hidup manusia yang
sebenar. Walaupun manusia terdiri di kalangan makhluk Allah s.w.t yang terbaik
kerana memiliki kelebihannya seperti akal fikiran namun manusia juga tidak
terlepas daripada mempunyai kelemahan-kelemahan seperti kecenderungan untuk
keperluan material dan spritual. Dengan kelemahan-kelemahan itu manusia
berkemungkinan akan melakukan kesalahan dan perlanggaran. Oleh sebab itu Islam
memberikan kesempatan kepada manusia yang melakukan kesalahan untuk memperbaiki
diri dengan cara bertaubat. Bahkan dalam keadaan terpaksa, Islam membenarkan
manusia melakukan sesuatu yang mana sekiranya dalam keadaan biasa adalah tidak
dibenarkan (Ahmad Azhar 1993). Firman Allah s.w.t :
Maksudnya:
Sesungguhnya
Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai dan darah, dan daging
babi, dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah, maka sesiapa
terpaksa (memakannya kerana dharurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak
pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu), maka tidaklah ia
berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani (Al-Qur’an,
al-Baqarah 2:173).
g. Akhlak Islam bersifat mudah (al-yusra).
Sifat ini bermaksud senang dan mampu untuk diikuti oleh manusia.
Ciri-ciri akhlak Islam sesuai dengan tabiat manusia tidak menyusahkan untuk
diamalkan dan mampu dilaksanakan oleh semua lapisan manusia. Islam ialah al-Din
yang mudah dilaksanakan. Begitu juga dengan sifat akhlaknya. Firman Allah s.w.t
:
Maksudnya:
Allah
tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat
pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia menanggung dosa kejahatan yang
diusahakannya. (Mereka berdoa): Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan
kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah
Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah engkau
bebankan kepada orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah
Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tak terdaya memikulnya. Dan
maafkanlah kami, dan ampunkanlah kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah
Penolong kami; maka tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum yang
kafir (Al-Quran, al-Baqarah 2:286).
Islam juga merupakan ajaran yang tidak membebankan
penganutnya dengan bermacam-macam perintah yang berat-berat di luar kemampuan
manusia untuk melaksanankannya. Apa yang diperintahkan dan apa yang dilarang
oleh Allah s.w.t adalah sesuai dengan kemampuan manusia (Ghazali 1997).
h. Akhlak Islam bersifat tetap dan umum (al-thubut wa al-‘umum).
Prinsip-prinsip akhlak bersifat tetap adalah tidak berubah seperti Allah
s.w.t mewajibkan anak-anak untuk menghormati dan berbuat baik kepada kedua
ibubapanya. Perlakuan berbuat baik kepada kedua ibubapa itu bersifat tetap dan
tidak akan berubah dalam apa keadaan sekalipun tetapi cara dan bagaimana hendak
melakukan kebaikan itu adalah bersifat umum, terpulanglah kepada si anak itu
untuk melakukannya sama ada dengan cara memberikan wang kepada mereka atau
membina rumah, memelihara dan menggembirakan hati mereka, membelikan kereta
kepada mereka dan sebagainya, sebenarnya tidak ditentukan syarak terhadap
ketetapan ini. Dengan itu boleh lah dikatakan bahawa ajaran-ajaran yang
terkandung dalam akhlak Islam bersifat tetap dan cara perlaksanaannya adalah
bersifat umum diserahkan kepada individu itu bagaimana harus melakukan asalkan
tidak terkeluar daripada ajaran akhlak tetap tersebut (Ghazali 1997).
i. Akhlak Islam bersifat kebaikan yang mutlak
Walau bagaimana besar usaha dan daya pemerasan akal fikiran manusia
sekalipun seperti yang dilakukan oleh ahli-ahli falsafah akhlak zaman berzaman,
namun tidak akan dapat menjamin manusia dengan kenaikan yang sempurna dan shumul
yang bersih daripada faktor-faktor kepentingan diri atau kepentingan satu
golongan ke atas satu golongan yang lain, atau dari tarikan dan runtunan hawa
nafsu ataupun dari pengaruh alam persekitaran ataupun sekurang-kurangnya dari
kekeliruan yang dapat menjamin umat manusia dengan kebaikan tersebut. Kehadiran
Islam telah membentuk akhlak manusia menjadi ideal dan berjaya melahirkan
kebaikan yang bersih dan suci kepada individu juga kepada seluruh manusia, pada
semua masyarakat dalam semua keadaan dan suasana, pada semua peringkat masa.
Islam telah menyuruh kepada sifat-sifat mulia dan menggalakkannya kerana ia
adalah kebaikan yang wajib dilakukan. Demikian juga Islam melarang sifat yang
keji dan tercela dan menyekat dari dilakukan kerana ia kejahatan yang wajib
ditinggalkan. Islam telah menjadikan mereka yang melakukan kebaikan dan
meninggalkan kejahatan bersih dan suci dan tinggi kemuliaan kerana tidak
mengharapkan dari kebaikannya itu sesuatu balasan dari manusia, sebab balasan
yang sebenarnya adalah datang daripada Allah .s.w.t. Demikianlah Islam
membersihkan mereka dari menjadikan bahan kebaikan itu sebagai tangga untuk
mencapai kemasyhuran, kedudukan, kebanggaan, pengaruh, kekuasaan, seronok,
kelazatan atau mendapat kepentingan material sama ada dalam jangka masa pendek
atau panjang, kerana kebaikan itu wajib diqasadkan kerana Allah Ta‘ala jua.
Firman Allah s.w.t :
Maksudnya:
Tidak
ada kebaikan pada kebanyakan bisikan-bisikan mereka, kecuali (bisikan-bisikan) orang
yang menyuruh bersedekah, atau berbuat kebaikan atau mendamaikan di antara
manusia. Dan sesiapa yang berbuat demikian kerana mencari keredhaan Allah,
tentulah Kami akan memberi pahala yang amat besar (Al-Qur’an, al-Nisa’ 4:114).
Dan firman Allah s.w.t lagi :
Maksudnya :
Dan
orang yang sabar kerana mengharapkan keredhaan Tuhan mereka semata-mata, dan
mendirikan sembahyang, serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka,
secara bersembunyi atau berterang-terang; dan mereka pula menolak kejahatan dengan
cara yang baik; mereka itulah disediakan baginya balasan yang sebaik-baik
(Al-Qur’an, al-Ra‘d 13:22).
j. Akhlak Islam bersifat meraikan apa yang berlaku di alam
nyata
Akhlak Islam bukan suatu alam yang ideal sehingga tidak berpijak di bumi
nyata dan tidak dapat dipraktikkan di dala berbagai bidang kehidupan. Akhlak
Islam merupakan suatu latihan yang bersungguh menerusi amalan yang benar-benar
nyata dalam kehidupan manusia kerana ia selaras dan sesuai dengan tabiat
manusia itu sendiri, sehingga ia merasakan ingin melakukannya. Akhlak Islam
dengan kerelaan hatinya sendiri bukan dibuat-buat atau dipaksa-paksa. Setiap
akhlak Islam, sama ada akhlak yang asasi ataupun akhlak yang juz’I adalah
merupakan suatu yang disukai oleh manusia yang berjiwa normal dan biasa serta
waras ftrah semula jadinya. Sifat-sifat seperti bermaruah, menjaga kehormatan,
perasaan malu, mengutamakan orang lain, menghormati jiran dan tetamu, merasa
belas kepada anak yatim dan fakir miskin adalah sifat yang disukai oleh jiwa
manusia. Dengan adanya perasaan ini membuktikan keupayaan manusia untuk
melaksanankan sifat-sifat tersebut seterusnya menjadi amalan yang berterusan
dalam hidupnya sehingga meningkat ke taraf yang lebih sempurna dan ideal (Mohd
Sulaiman 1992).
k. Akhlak Islam bersifat hidup dan positif
Oleh kerana akhlak Islam selaras dengan tabiat manusia dan selaras pula
dengan kehidupan di alam nyata serta bersifat mudah dan menyeluruh dalam semua
bidang kegiatan hidup manusia maka dengan sendirinya akhlak Islam adalah akhlak
yang hidup dan bersifat positif atau ijabi. Denagn erti bahawa akhlak Islam
yang sebenar tidak membentuk sikap yang negatif yang membawa gejala yang
merugikan dalam kehidupan manusia di dunianya lebih-lebih lagi kehidupan di
akhirat. Sebaliknya akhlak Islam yang sebenar sentiasa membawa kepada sikap dan
tindakan yang positif yang melahirkan fenomena kebaikan dan kebajikan dalam
kehidupan manusia. Dalam setiap juzu’ akhlak Islam menyeru dan mendorong,
menarik dan menggerakkan kepada unsur kebaikan, sama ada pada tubuh badannya,
pada fikirannya, pada rohaninya. Seiring dengan itu juga mencela dan melarang,
menegah dan menghalang dari kejahatan dan keburukan dalam semua bentuknya (Mohd
Sulaiman 1992).
l. Akhlak Islam bersifat selari antara wasilah dan ghayah
Akhlak Islam bertentangan dan bercanggah sama sekali dengan dasar ”matlamat
menghalalkan cara”. Konsep, metode dan perlaksanaan mestilah selari dengan
matlamat. Islam menolak sesuatu perkara yang matlamatnya baik tetapi
perlaksanaannya tidak baik, seperti mana mengikut kaedah usul fiqh “matlamat
tidak menghalalkan cara”. Umpamanya bersalaman di antara lelaki dan perempuan
yang bukan mahramnya adalah haram walaupun tujuannya untuk merapatkan hubungan
(Ghazali 1997). Akhlak Islam hanya tertegak di atas dasar ketepatan dan
keselarasan antara wasilah (jalan) dengan ghayah (matlamat). Niat dan
tujuan yang baik sahaja tidak cukup dalam penilaian akhlak tetapi mestilah
selaras dengan wasilah yang baik juga. Allah menegaskan bahawa keagongan akhlak
Muhammad adalah kerana menepati dengan akhlak al-Quran. Tidak ada keagongan
sebenar melainkan keagongan yang diberikan oleh Allah s.w.t yang mempunyai
sifat-sifat maha Tinggi dan nama-nama yang maha indah.
Pengakuan dan pengiktirafan dari Allah inilah juga
satu kelayakan yang mutlak untuk menjadi contoh ikutan dan suri tauladan yang
abdi kepada umat manusia. Sebagaimana panduan akhlak yang tersurat itu dijamin
kekal dalam kekudusan dan kesuciannya, demikian juga panduan akhlak yang
tersirat dalam surah Muhammad adalah terjamin kekal dan terpelihara.
Berdasarkan kepada hakikat ini maka perjuangan nafsu
untuk membersihkan jiwa dan menyucikan hati pastilah mengikut panduan al-Quran
dan al-Sunnah. Tegasnya berakhlak dengan akhlak Allah sebagai wasilah untuk
mencapai matlamat dan tasawwuf itu pastilah sewajibnya mengikut panduan akhlak
Rasulullah s.a.w. Hanya itulah panduan yang akan menyampaikan kepada matlamat
sufi yang sebenar dan hakiki sehingga melayakkan diri untuk menerima gelaran
insan rabbani (Mohd Sulaiman 1992).
2.4 AKHLAK MEMBENTUK TINGKAHLAKU REMAJA
Menurut Ibn Mishkawayh terhadap metode terbaik dalam mendidik
kanak-kanak ialah metode tabi’i iaitu menyelaraskan penyemaian akhlak dengan
pertumbuhan dan perkembangan kekuatan jiwa yang ada di dalam diri kanak-kanak.
Kekuatan yang paling awal wujud hendaklah dipilih sebagai perkara yang
pertama-tama pula diluruskan, dan kemudian dilanjutkan dengan meluruskan
kekuatan-kekuatan yang muncul kemudiannya. Dapat diketahui bahawa kekuatan yang
mula-mula wujud dalam diri kanak-kanak adalah kekuatan makanan, kemudian
kekuatan marah dan cinta kepada kemuliaan, dan seterusnya kekuatan cinta kepada
ilmu pengetahuan. Oleh itu, akhlak yang pertama sekali perlu ditanamkan pada
diri kanak-kanak adalah tentang adab makan dan minum, kemudian melatih mereka
mengawal kekuatan marah dan keinginan kepada kemuliaan dan seterusnya yang
terakhir adalah dengan memenuhi kekuatan cintanya terhadap ilmu pengetahuan (Ibn
Mishkawayh 1966).
2.4.1 Keperluan berakhlak mulia ke atas remaja
Akhlak adalah satu topik penting yang perlu diperbincangkan dalam
mana-mana bahagian cara hidup muslim. Ini kerana akhlak boleh mempengaruhi
manusia khususnya remaja sama ada menjadi manusia yang berguna atau sebaliknya.
Keperluan berakhlak mulia ini sangat diperhitungkan kerana setiap rangka
ibadah, baik yang khusus mahupun umum, yang ijmali atau tafsili
tidak akan terlepas daripada pengaruh akhlak. Menurut Ghazali (1997) beliau
telah menggariskan keperluan manusia kepada akhlak ini ialah :
a. Ia merupakan garis pemisah antara yang berakhlak dengan
orang yang tidak berakhlak. Sebagaimana firman Allah s.w.t:
Maksudnya :
Dan
sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang
mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan
mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah), dan
mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat);
mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka
itulah orang yang lalai (Al-Qur’an, al-A‘raf 7:179).
b. Akhlak merupakan roh bagi Islam. Agama tanpa akhlak samalah
seperti jasad yang tidak bernyawa. Oleh itu salah satu misi yang dibawa oleh
baginda Rasulullah s.a.w ialah membina kembali akhlak manusia yang telah runtuh
sejak zaman para nabi yang terdahulu ekoran penyembahan al-Asnam
wa al-Ausan oleh pengikutnya yang telah menyeleweng. Hal ini juga
berlaku pada zaman jahiliah, akhlak manusia telah runtuh berpunca daripada
mewarisi perangai umat yang terdahulu dengan meminum arak, membuang anak,
membunuh, melakukan kezaliman sesuka hati, menindas suka memulau kaum yang
rendah martabatnya dan sebagainya. Dengan itu mereka tidak berakhlak tidak ada
bezanya dengan yang tidak beragama.
c. Akhlak juga merupakan nilai yang menjamin keselamatan
daripada api neraka. Islam menganggap mereka yang tidak berakhlak tempatnya di
neraka. Umpamanya seseorang itu melakukan maksiat, menderhaka kepada kedua
ibubapanya, melakukan kezaliman dan sebagainya. Sudah pastinya Allah akan
menolak mereka untuk menjadi penghuni syurga.
d. Ia merupakan ciri-ciri kelebihan di antara manusia kerana
lambang kesempurnaan iman, ketinggian taqwa dan kealiman seseorang manusia yang
berakal. Dalam hal ini, Nabi Muhammad s.a.w telah bersabda di dalam hadith yang
bermaksud “Orang yang sempurna imannya ialah mereka yang paling baik
akhlaknya.”
e. Kekalnya sesuatu ummah kerana kukuh akhlaknya dan sebaliknya
runtuh sesuatu ummah itu kerana lemah akhlaknya. Hakikat kenyataan ini
dijelaskan dalam kisah-kisah sejarah dan tamadun manusia melalui al-Quran.
Lihatlah kisah kaum Lut,
Thamud, kaum nabi
Allah Ibrahim, Bani Israel dan lain-lain. Bahkan hakikat itu juga ialah
undang-undang Allah ke atas manusia dalam kehidupannya. Firman Allah s.w.t :
Maksudnya:
“Katakanlah
(wahai Muhammad): “Mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah
bagaimana akibat buruk (yang menimpa) bagi orang yang mendustakan (Rasul-rasul)
itu (Al-Qur’an, al-An‘am 6:11).”
Juga firman Allah s.w.t :
Maksudnya:
“Sesungguhnya
telah berlaku sebelum kamu peraturan-peraturan Allah yang tetap; oleh itu
mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana akibat orang
yang mendustakan (Rasul-rasul) (Al-Qur’an, Ali ‘Imran 3:137).”
Dimaksudkan dengan sunnah Allah di sini ialah hukuman
Allah berupa mala petaka atau bencana yang ditimpakan kepada orang yang
mendustakan rasul. Dengan itu tegap sesuatu ummah itu adalah kerana berpandukan
kepada satu sunnah (undang-undang) Allah. Ummah yang berakhlak tinggi dan
sentiasa berada di bawah keredhaan dan perlindungan Allah ialah ummah seperti
ummah Madinah pada zaman Rasulullah s.a.w dahulu.
f. Ketiadaan akhlak baik pada diri individu atau masyarakat akan
menyebabkan berlaku pelbagai krisis dalaman dan luaran seperti krisis nilai
diri, keruntuhan rumah tangga, masyarakat belia yang mundur dan boleh membawa
kepada kehancuran sesebuah negara. Presiden Perancis ketika memerintah Perancis
dahulu pernah berkata: “Kekalahan Perancis di tangan Jerman disebabkan
tenteranya runtuh moral dan akhlak.”
g. Dalam Islam tamadun manusia berasaskan kepada
akhlak yang murni sedangkan tamadun dunia menghala ke arah kehancuran akhlak.
Perlunya akhlak dalam kehidupan seseorang ialah untuk mengharmonikan
(menyatukan) di antara ketamadunan manusia dengan ketamadunan dunia (Ghazali
1997).
Sebab itulah keperluan akhlak di dalam kehidupan
manusia sangat penting untuk diambil beratkan kerana ia menjadi suatu asas
penting di dalam ketamadunan manusia. Namun, perlu dilihat bahawa manusia itu
sendiri mempunyai pelbagai jenis golongan seperti yang diungkapkan oleh
al-Ghazali.
Al-Ghazali telah membahagikan manusia kepada empat
golongan. Pertama, manusia yang lalai dan tidak boleh membezakan antara
kebaikan dan keburukan. Mendidik orang seperti ini adalah yang paling mudah.
Jika dibimbing oleh seorang guru maka akan baik budi pekertinya dalam waktu
yang relatif singkat. Kedua, manusia yang dapat membezakan antara mana yang
baik dengan yang buruk namun dia melakukan keburukan. Manusia seperti ini lebih
sulit untuk dibentuk daripada kelompok yang pertama. Ketiga, manusia
berkeyakinan bahawa akhlak-akhlak yang buruk merupakan kewajipan yang dianggap
baik. Manusia seperti ini hampir saja tidak dapat diubati lagi. Keempat,
manusia yang sejak kecilnya telah berkembang dengan keyakinan yang salah. Ia telah
terbiasa dengan akhlak yang buruk dan merasa bangga dengannya. Manusia yang
tergolong ke dalam kelompok ini merupakan orang yang paling sukar untuk dididik
atau diperbaiki lagi akhlaknya (al-Ghazali 1979).
Secara keseluruhannya, diketahui bahawa baiknya akhlak
itu kembali kepada kesempurnaan akal dan
hikmah dan kesempurnaan amarah dan nafsu keinginan. Dan adanya sifat-sifat itu
patuh kepada akal dan juga agama. Kesempurnaan akhlak manusia dapat dicapai
melalui dua jalan. Pertama, melalui kurnia tuhan yang menciptakan manusia
dengan fitrah dan akal sempurna, akhlak yang baik, dan nafsu syahwat serta
nafsu amarahnya sentiasa tunduk dengan akal dan agama. Manusia tersebut dapat
memperolehi ilmu tanpa belajar dan terdidik tanpa melalui proses pendidikan. Manusia
yang tergolong ke dalam kelompok pertama ini adalah para nabi dan rasul Allah.
Kedua, akhlak tersebut diusahakan dengan cara mujahadah (berjuang secara
bersungguh-sungguh) dan riyadhah (latihan) iaitu membiasakan diri melakukan
akhlak-akhlak mulia (al-Ghazali t.th).
Akhlak Islam tidak akan melekat pada diri seseorang
selama mana ia tidak dibiasakan menjadi
seperti adat kebiasaan yang baik, dan selama mana ia tidak meninggalkan
perbuatan yang buruk. Dan perlu dibiasakan seperti orang yang rindukan kepada
perbuatan-perbuatan yang baik. Ia merasa nikmat dengan perbuatan yang baik dan
merasa benci kepada perbuatan yang keji, sebagaimana hadith Nabi s.a.w yang
bermaksud: “Dijadikan ketetapan mataku (kesenanganku) pada sembahyang (al-Ghazali
1980).”
Jelasnya, menurut Islam seperti yang digariskan oleh
al-Quran bahawa akhlak adalah menjadi syarat mutlak kepada kemajuan dan
ketinggian umat dan tamadunnya, seterusnya menjadi syarat mutlak kepada kekal
dan keterusan umat dan tamadunnya. Menganalisa kisah sejarah umat manusia
seperti yang dirakamkan oleh al-Quran akan sampai kepada kesimpulan bahawa
kehancuran dan kemusnahan umat dan tamadunnya tidak terpisah sama sekali dari
faktor akhlak, iaitu tiada sistem akhlak dalam kegiatan hidup bermasyarakat dan
bernegaranya. Jelasnya krisis moral dan keruntuhan akhlak adalah sebab awal dan
terakhir kepada kerosakan tamadun dan kehancurannya (Mohd Sulaiman 1992).
2.4.2 Kebinasaan ke atas remaja yang tidak berakhlak
Ada beberapa faktor
yang menyebabkan berlakunya kerosakan akhlak di kalangan remaja khususnya
berpunca dari dalam diri remaja itu sendiri. Di antara fenomena yang dikenal
pasti ialah:
a. Meninggalkan amalan dan penghayatan
Islam.
Islam
adalah agama wahyu yang diredhai oleh Alah. Ia mengatur sistem dan cara hidup
yang lengkap dalam segenap bidang kehidupan manusia, sama ada di dunia atau di
akhirat. Berbahagialah kehidupan orang yang mengikuti dan menghayati ajarannya,
dan rugilah orang yang tidak mengikut dan mengamalkan ajaran tersebut. Firman
Allah s.w.t :¨
Maksudnya:
Dan sesungguhnya
inilah jalan Ku (agamaku) yang lurus, maka hendaklah kamu ikutinya, dan
janganlah kamu mengikut jalan-jalan yang lain, kelak akan memporak perandakan
kamu (menyesatkan kamu) dari jalan-nya (Al-Qur’an, al-An‘am 6:153).
b. Mengabaikan solat fardhu.
Solat
fardhu sehari semalam lima waktu merupakan kewajipan yang wajib dilaksanakan
setiap umat Islam. Solat fardhu lima waktu ini menjadi rukun Islam kedua. Ia
menjadi tiang agama. Ia merupakan identiti penting yang membezakan orang Islam
dengan bukan Islam. Fungsi solat sebagai pencegah kejahatan telah dilupakan.
Berdasarkan realiti dala kehidupan hari ini, ada sesetengah pelajar dan remaja
mengabaikan amalan solat ini, terutamanya ketika subuh, asar dan isyak. Mafhum
hadith Nabi s.a.w: “Solat itu tiang agama. Maka sesiapa yang meninggalkannya ia
telah meruntuhkan agamanya”.
c. Ketandusan adab sopan dan penghayatan
nilai-nilai murni.
Adab
sopan adalah tingkah laku serta tutur kata yang halus. Setiap muslim hendklah
menjaga adab sopan yang telah ditetapkan supaya kesejahteraan hidup di dunia dn
akhirat dapat dijaminkan. Adab sopan dapat membezakan antara manusia dan haiwan.
Penyair arab ada berkata: “Ketinggian umat bergantung kepada ketinggian akhlak
dan adab sopannya. Sebaliknya jika akhlak itu runtuh maka runtuhlah umat
tersebut”.
d. Mudah terpengaruh dengan gaya hidup barat
dan budaya senang (hedonisme).
Di
zaman pembangunan teknologi maklumat yang canggih, dunia telah menjadi global,
melalui arus globalosasi dan perkembangan teknologi maklumat telah membawa
pensejagatan budaya dalam kehidupan individu. Secara tidak langsung, arus
tersebut berjaya memeperkenalkan gaya hidup barat kepada seluruh dunia. Gaya
hidup tersebut seperti pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan,
berpeleseran di tempat hiburan pub dan disko, cara berpakaian mendedahkan
aurat, fesyen rambut, meminum arak, mengedar dadah, menjadi samseng dan
lain-lain budaya yang boleh meruntuhkan akhlak serta menghakis budaya timur
yang diwarisi sejak zaman berzaman. Mafhum hadith Rasulullah s.a.w: “Malu itu
sebahagian daripada iman”. (Riwayat al-Bukhari)
e. Sikap negatif yang menghalang kejayaan.
Terdapat
beberapa sikap negatif yang masih wujud dalam diri seseorang individu seperti
malas berusaha, mudah berputus asa, mudah menyerah dan memadai dengan
pencapaian yang ada. Sikap negatif ini boleh menghalang kejayaan kita, terutama
jika kita seorang pelajar.
Sikap
negatif ini berpunca daripada sikap malas berusaha dan berfikir, sukakan
hiburan dan kemewahan hidup. Sikap malas belajar mengakibatkan mereka ponteng
sekolah. Apabila mereka terlibat dengan masalah disiplin mereka akan dibuang
sekolah. Begitu juga dengan sikap gemarkan hiburan yang boleh melalaikan,
merugikan masa dan wang. Mereka akan lupa tanggung jawab diri kepada Allah,
masyarakat dan negara. Akhirnya akan ketinggalan untuk mengejar kejayaan (Seminar Pembangunan Remaja 2000:5-8).
Inilah
keadaan bagi remaja yang telah rosak akhlaknya. Menurut al-Ghazali, kerosakan
akhlak ini berlaku dan ada kaitan yang sangat kuat dengan iman. Kuat dan
lemahnya iman seseorang itu dapat diukur dan diketahui dari perilaku akhlaknya.
Iman yang kuat akan mewujudkan akhlak yang baik dan mulia, sedang iman yang
lemah mewujudkan akhlak yang hina dan buruk laku, mudah melakukan perbuatan
keji yang merugikan diri sendiri dan orang lain.
Allah
s.w.t dalam firmannya yang termaktub dalam al-Quran banyak menyeru manusia
untuk berbuat baik dan melarang berbuat jahat, sebagai tuntutan iman dan taqwa
kepadanya. Firman Allah s.w.t:
Maksudnya :
“Wahai
orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah, dan hendaklah kamu berada
bersama-sama orang yang benar (Al-Qur’an, al-Taubah 9:119).”
Begitu
pula sabda Nabi Muhammad s.a.w dalam menilai keadaan orang yang lemah imannya,
yang diwujudkan dalam bentuk perilaku buruk dan jahat, diantaranya digambarkan
oleh nabi, orang yang tidak punya rasa malu dalam melakukan perbuatan keji dan
hina serta suka menganggu tetangganya. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Rasa
malu dan iman itu sebenarnya berpadu menjadi satu maka bila mana lenyap salah
satunya hilang pula lah yang lain.” (Hadith riwayat Hakim & Tabrani).
Jelaslah
di sini bahawa rasa malu itu sangat berkaitan dengan iman hingga boleh
dikatakan bahawa tiap-tiap yang beriman itu pastilah ia seorang yang pemalu dan
tiap-tiap orang yang tidak pemalu itu tidak ada iman di dalam jiwanya walaupun
lidahnya mengatakan aku telah beriman (al-Ghazali 2002).
Oleh
sebab itu apabila berlaku perlanggaran di dalam perlakuan akhlak ini akan
mendapat balasan dan hukuman kerana ia merupakan ciri khas dalam Islam. Kerana
itu juga Islam telah menetapkan dalam perlaksanaan akhlaknya adanya perintah
dan larangan, setiap perlanggaran terhadap perintah Allah bererti di ancam
dengan seksaan dan azab, seperti mana firman Allah .s.w.t :
Maksudnya:
“Kecelakaan
besar bagi tiap-tiap pencaci, pengeji (Al-Qur’an, al-Humazah 104:1).”
Sebaliknya
akan mendapat pahala bagi orang yang mentaati perintah dan mematuhi ajaran
akhlak yang telah ditetapkan Islam. Hukum perlanggaran akhlak sering dijatuhkan
kepada mereka yang melanggar akhlak, atau dengan kata lain hukuman dijatuhkan
kepada mereka yang berakhlak buruk. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “Bahawasanya
telah binasa mereka yang sebelum kamu, kerana apabila ada orang-orang bangsawan
mereka mencuri, mereka tidak diapa-apakan (tidak diambil tindakan untuk
dihukum), tetapi apabila yang mencuri orang-orang yang lemah, barulah mereka
mengambil tindakan.”
Syariat
Islam telah menetapkan hukuman ta’zir kepada mereka yang mengemukakan
persaksian palsu, kifarat kepada mereka yang melanggar sumpah, hukuman hudud
kepada mereka yang mencuri dan berzina, bahkan selalu diperlihatkan balasan
kepada mereka yang derhaka kepada kedua ibubapanya semasa di dunia lagi.
Inilah
beberapa perlanggaran yang sering berlaku terhadap akhlak manusia yang
menyebabkan keruntuhan dan kerosakan
akhlak. Namun demikian Allah s.w.t tidak menutup pintu bagi mereka yang telah
sedar dan bertaubat kepadanya demi untuk memperbaiki diri mereka. Firman Allah
s.w.t :
Maksudnya:
“Sesungguhnya
Allah mengasihi orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang yang sentiasa
mensucikan diri (Al-Qur’an, al-Baqarah 2:222).”
Ayat
ini memberikan kesan kepada orang yang bertaubat itu akan memperolehi
kebersihan dosa dan memperoleh kesayangan dan kecintaan dari Allah s.w.t. Jadi,
sebagai manusia biasa tentumya kita tidak terlepas dari melakukan kesalahan dan
melanggar larangan Allah s.w.t baik dengan sengaja ataupun tidak sengaja. Dalam
hal ini hendaknya kita selalu memperbanyakkan perbuatan yang baik sebagaimana
yang telah dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w yang bermaksud : “Berbaktilah
kamu kepada Allah di mana sahaja kamu berada dan iringkanlah kejahatan dengan
kebajikan, supaya ia menghapuskan dan bergaullah dengan manusia ramai dengan
perangai yang baik dan tinggi(al-Ghazali 2002).”
2.5 KESIMPULAN
Masa depan sesebuah
negara dan bangsa ditentukan oleh generasi muda iaitu remaja. Kuatnya satu
generasi muda itu ialah kerana kuatnya pegangan dan keyakinan mereka dengan
agamanya. Kejayaan generasi ini apabila mereka memelihara akidah dan iman
mereka kepada Allah .s.w.t. seterusnya meneladani akhlak yang dibawa oleh
Rasulullah s.a.w. seperti mana firman Allah s.w.t :
Maksudnya:
“Dan
bahawa sesungguhnya engkau mempunyai akhlak yang sangat-sangat mulia Al-Qur’an,
al-Qalam 68:4).”
Contoh
teladan yang dibawakan oleh baginda s.a.w adalah contoh ikutan paling baik yang
mendapat pengiktirafan dan perakuan sendiri oleh Allah s.w.t seperti yang
dijelaskan daripada firman Allah s.w.t di atas. Kita sebagai manusia yang jelas
dengan agama kita Islam sebagai al-Din, adalah merupakan agama yang syumul dan
menyeluruh di dalam segenap aspek kehidupan. Maka di atas segala apa-apa
masalah di dalam kehidupan manusia sekalipun agamalah yang menjadi pedomannya.
Pedoman hidup di dunia mahupun di akhirat. Atas sebab itulah sebenarnya
kehidupan di dunia ini sekiranya dihiasi dengan amal kebajikan, mengikut
syariat Islam dalam apa jua aspek kehidupan, percayalah sesungguhnya sesuatu
masalah itu akan dapat diselesaikan dengan mudah, dengan berhikmah dan mendapat
ganjaran dari Allah bahkan akan dinilai pula sebagai satu ibadah.
Konsep
taubat yang diterapkan di dalam Islam adalah untuk menjamin penerusan hidup
manusia yang mempunyai kesedaran dan penyesalan di dalam hidupnya. Allah tidak
sekali-kali mengabaikan manusia yang seperti ini kerana mereka juga berhak
untuk hidup dan orang yang mempunyai penyesalan seperti ini kadang-kadang akan
lebih kuat taqwanya berbanding orang yang tidak pernah berbuat salah. Ini
kerana kesedaran, penyesalan dan taubat yang bersungguh-sungguh dari
kesalahannya akan membuatkannya lebih bertaqarrub kepada yang maha Esa.
Begitulah indahnya Islam, walaupun adanya manusia yang berbuat durjana dan
kesalahan di atas muka bumi ini namun masih lagi Islam memberi ruang dan
kesempatan kepada umatnya untuk bertaubat. Taubat yang bersungguh-sungguh akan
diampunkan oleh Allah s.w.t. dan boleh memasuki syurga Allah s.w.t di akhirat
kelak.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan