DONATE

Isnin, 13 Mei 2019

Isu-Isu Dalam Permohonan Dan Pengeluaran Sijil Faraid Di Mahkamah Syariah


1.0 Pendahuluan

Faraid dari segi bahasa bermaksud ketetapan. Menurut istilah di dalam syarak faraid adalah pembahagian harta pusaka selepas kematian seseorang islam yang telah di tetetapkan di bawah Hukum Syarak ke atas waris-waris yang sah dan layak seperti anak, isteri, suami, ibu bapa dan lain-lain.Harta yang di bahagikan kepada waris adalah baki harta yang di tinggalkan selepas di tolak segala pembiayaan pengurusan jenazah, hutang-hutang, kepada manusia dan memunaikan wasiat yang di benarkan syarak.

Pembahagian harta pusaka menurut Islam selepas berlakunya kematian seseorang muslim,maka wujudlah hak-hak tertentu terhadap harta yang di tinggalkan. Hak-hak tersebut telahpun ditentuka sendiri oleh Allah secara khusus di bawah hukum faraid.
Pembahagian faraid kepada yang berhak hukumnya wajib untuk di tunaikan dan Fardhu kifayah kepada umat islam untukmenyelesaikannya.

Terdapat banyak kesan sekiranya umat islam mengabaikan pembahagian harta pusaka dengan menggunakan sistem faraid, antaranya di khuatiri akan berlakunya  memakan harta anak yatim, memakan harta saudara-mara dan memakan harta baitul mal.

Firman Allah S.W.T “Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya). (Surah al-Nisa’ 4 : 29) . Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang bermaksud:- “Barang siapa merampas seluas satu jengkal tanah, nescaya ia akan dibelit oleh tanah itu dari tujuh lapisannya”

Terdapat banyak isu dan permasalahan yang timbul dalam proses permohonan dan pembahagian faraid yang akan kami huraikan dalam kertas kerja ini.


2.0 Konsep Faraid (harta pusaka )

Terdapat beberapa definisi harta pusaka dari segi mazhab :

1.     Syafie -Segala apa yg menjadi kepunyaan si mati di masa hidupnya, kmudian ditinggalkan untuk waris-warisnya sama ada harta benda, hak-hak & apa yang termasuk ke dalam miliknya setelah dia mati [1]

2.     Maliki - Hak yang boleh dibahagikan & menjadi thabit kepada orang yang berhak mendapatnya setelah orang yang memilikinya dahulu itu mati

3.     Hanbali - Sesuatu hak yang diambil alih dari si mati 

4.     Hanafi - Apa yang ditinggalkan oleh si mati dari hartanya yang bersih dari bersangkut paut dengan hak orang [2]

5.     Kesimpulannya  Jumhur (Shafi’i, Maliki & Hanbali) Mengatakan  harta pusaka ialah apa yang ditinggalkan oleh si mati dari harta benda & hak-hak . Hanafi pula mengatakan  harta pusaka ialah harta benda yang ditinggalkan sahaja tak termasuk hak-hak kecuali hak berkenaan mengikut harta tersebut.


Secara ringkasnya  harta pusaka ialah semua harta peninggalan si mati iaitu harta yang dimiliki oleh seseorang semasa hayatnya & berkekalan miliknya sehingga dia mati Apabila disebut semua harta peninggalan si mati, maka ia meliputi kesemuanya termasuk dari sekecil-kecilnya seperti pinggan mangkuk sehingga sebesar-besarnya sperti rumah, tanah dan sebagainya.


3.0 Pensyariatan pusaka

Pensyariatan mengenai pusaka dapat dilihat dalam surah al-Nisa’ ayat 11, 12 dan 176. Daripada definisi di atas dapat disimpulkan bahawa rukun-rukun pusaka Islam ialah:

                           i.          al-Muwarrith – pewaris yang mati sama ada mati secara hakiki atau hukmi.
                          ii.          al-Warith – orang yang akan mewarisi harta peninggalan si mati dengan adanya sebab-sebab pewarisan.

                         iii.          al-Mawruth – harta yang ditinggalkan oleh si mati selepas diselesaikan semua hak yang berkaitan dengannya.


Terdapat beberapa kepentingan memahami ilmu faraid. Antaranya kita boleh mengenal pasti sama ada seseorang itu merupakan waris atau bukan waris. Seseorang itu juga boleh mengenalpasti bahagian dan saham setiap waris yang  berhak kepada harta pusaka.peninggalan Si Mati. Antara kepentingan lainnya adalah cara pengiraan (hisab) yang boleh menyampaikan kepada bahagian atau habuan setiap waris melalui kaedah pengiraan (matematik).


4.0 Bidang kuasa

Bidang kuasa Pentadbiran dan Pembahagian Harta Pusaka di Malaysia adalah bidang kuasa Kerajaan Persekutuan seperti yang diperuntukkan di dalam Perlembagaan Persekutuan Perkara 4(e)(1) Senarai 1, Jadual Kesembilan yang memperuntukkan Undang-Undang berkaitan pewarisan harta berwasiat dan tidak berwasiat adalah terletak di bawah senarai Persekutuan.

4.1 Bidang kuasa mahkamah tinggi

Perkara 1, Senarai 2 Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan Hukum Syarak dan Undang-Undang diri dan keluarga bagi orang Islam termasuk Hukum Syarak berhubung dengan mewarisi harta berwasiat dan tidak berwasiat adalah terletak di bawah Senarai Negeri.

Peruntukkan ini sebenarnya terhad kepada penentuan dari segi bahagian-bahagian waris mengikut faraid, kesahihan wasiat serta hibah, nasab, tuntutan harta sepencarian dan sebagainya yang berkaitan dengan undang-undang diri simati yang Islam


4.2 Harta pusaka kecil

Bidangkuasa berkenaan dengan harta pusaka kecil diperjelaskan di bawah seksyen 4(1) Akta berkenaan “Kecuali sebagaimana Akta ini memperuntukkan sebaliknya tiada kepentingan dalam apa-apa harta pusaka kecil hendaklah diturunkan atau terletak hak dalam mana-mana orang menurut kuasa mana-mana instrumen selain daripada suatu perintah atau pemberian yang dibuat di bawah Akta ini.”

 Seksyen 3(3) Akta Pusaka Kecil (Pembahagian) 1955 iaitu Akta 98 mentakrifkan harta pusaka kecil seperti berikut:- “ Bagi maksud Akta ini suatu harta pusaka kecil diertinya suatu harta pusaka simati yang mengandungi keseluruhan atau sebahagian harta tak alih yang terletak dalam mana-mana negeri dan tidak melebihi dua juta ringgit dalam nilai total
Permohonan pembahagian pusaka kecil dibuat mengikut kehendak di bawah seksyen 8 (akta 98) mereka yang layak membuat permohonan adalah waris kadim, pemiutang, pembeli, penghulu atau pegawai petempatan mengikut kehendak seksyen 8 akta 98, amanah raya berhad dan baitulmal (jika simati tiada meninggalkan waris).


5.0 PERINTAH FARAID (dahulunya dipanggil sijil faraid)
Perintah Faraid adalah dokumen akuan pewarisan orang beragama Islam, yang menyatakan kesahihan ahli-ahli waris dan bahagian-bahagian yang diperoleh. Permohonan Perintah Faraid hendaklah dibuat di Mahkamah Syariah kerana hanya Mahkamah Syariah yang berbidangkuasa untuk menentu sahkan siapakah waris yang berhak kepada harta pusaka Si Mati dan berapakah nilaian pembahagian bagi waris tersebut. Perintah Faraid diperlukan contohnya bagi kes-kes seperti berikut:
1.     Pasangan si mati ingin menuntut harta sepencarian. Perintah Faraid diperlukan terlebih dahulu sebab dengan adanya Perintah Faraid barulah boleh ditentukan siapakah pemohon dan siapakah responden dalam permohonan harta sepencarian.
2.     Waris ingin mengeluarkan harta alih si mati yang disimpan oleh institusi-institusi perbankan, Tabung Haji, amanah saham, dan sebagainya. Sebagai alternatif kepada Surat Kuasa Mentadbir, Perintah Faraid boleh digunakan oleh waris sebagai dokumen bagi mencairkan harta alih si mati yang dibekukan oleh institusi-institusi perbankan, Tabung Haji, amanah saham, dan sebagainya.
3.     Waris ingin menjual harta tak alih si mati. Dalam hal ini, Perintah Faraid hendaklah diekshibitkan (ditunjukkan) oleh pemohon (selalunya pentadbir) dalam permohonan perintah jualan di mahkamah tinggi. Kesemua waris yang dinyatakan dalam Perintah Faraid hendaklah menandatangani afidavit persetujuan bagi menyatakan persetujuan mereka bagi pemohon menjual harta tak alih si mati. Sekiranya ada waris yang tidak dapat dihubungi, maka ARB boleh mewakili waris yang hilang tersebut dan wang hasil jualan harta tak alih si mati akan disimpan oleh ARB sebagai pemegang amanah sehinggalah waris tersebut menuntutnya.Walau bagaimanapun, Perintah Faraid tidak diperlukan sekiranya permohonan bicara pusaka dibuat di Unit Pusaka Kecil di pejabat-pejabat tanah kerana unit pusaka kecil sudahpun mempunyai bidangkuasa dalam menentusahkan waris dan membuat pengiraan faraid

6.0  PROSEDUR PERMOHONAN PERINTAH FARAID

Permohonan perintah faraid boleh dibuat sendiri atau anda boleh melantik peguam syarie untuk membuat permohonan bagi pihak anda. Bagi anda yang tidak biasa dengan prosedur
mahkamah, hal ini akan menjadi sukar kerana anda perlu menyediakan dokumen-dokumen
mengikut tatacara mahkamah syariah dan akan melalui proses perbicaraan.
Secara ringkasnya, prosedur permohonan perintah faraid adalah sebagaimana berikut:
       I.          Menyediakan notis permohonan untuk mendapatkan sijil faraid[3]
     II.          Menyediakan afidavit sokongan bagi menyokong permohonan sijil faraid tersebut;10 [4]
    III.          Mengekshibitkan dokumen-dokumen sokongan seperti salinan sijil kematian si mati,salinan surat nikah pasangan si mati, salinan sijil kelahiran anak-anak si mati, salinan sijil kematian bagi waris-waris fardhu si mati yang telah meninggal dunia lebih awal dari si mati, dan lain-lain dokumen yang sesuai sebagai lampiran kepada afidavit sokongan.[5]
   IV.          Memfailkan notis permohonan beserta afidavit sokongan dan ekshibit-ekshibit tersebut di mahkamah syariah tempat pemohon bermastautin

     V.          Mahkamah syariah akan menghantar notis mengenai tarikh perbicaraan kepada pemohon;
   VI.          Pemohon hadir dengan membawa salinan asal dokumen yang diekshibitkan;
 VII.          Mahkamah akan menyoalsiasat pemohon tentang waris-waris si mati bagi mengesahkan waris-waris yang layak mendapat harta pusaka si mati
VIII.          Mahkamah akan menyoalsiasat saksi-saksi bagi mengesahkan siasatan terhadap pemohon

   IX.          Setelah mahkamah berpuas hati, hakim syarie akan mengeluarkan perintah pengesahan waris dan pembahagiannya mengikut faraid (perintah faraid); Setelah siap perintah faraid dimeterai, pemohon boleh mengambilnya di pejabat pendaftaran Mahkamah

7.0 Isu-Isu Dalam Permohonan Dan Pengeluaran Sijil Faraid Di Mahkamah

7.1 Tiada Jabatan Khusus
Ketiadaan jabatan khusus dalam pengeluaran Perintah Faraid ini boleh menyulitkan waris-waris dan menyebabkan terjadinya kekeliruan dan kesukaran dalam mempercepatkan urusan pembahagian.

Sudah tiba masanya Malaysia mewujudkan satu jabatan yang khusus yang akan menguruskan semua urusan bermula dari permohonan sehinggalah kepada pembahagian harta.

7.2 Ketiadaan statut pusaka
Setakat ini tiada lagi sebarang statut pusaka yang boleh di guna pakai sebagai rujukan dalam bab faraid ini. Rujukan utama Mahkamah Syariah adalah hukum syarak terutama mazhab Shafi’i Keadaan ini menimbulkan kesukaran kepada hakim

7.3. Waris Hilang (Mafqud)
Jika terdapat waris yang tidak diketahui maklumat mereka, sudah tidak dapat dihubungi oleh waris yang lain, tidak diketahui sama ada mereka masih hidup atau sudah meninggal dunia, mengikut hukumnya,mereka dianggap masih hidup (kerana asalnya hidup) kecuali terbukti bahawa mereka sudah meninggal dunia.Peruntukan yang sama juga terdapat dalam enakmen wasiat di Negeri Sembilan, dan Melaka. Dalam perbincangan usul fiqh, prinsip ini dikenali sebagai istishab.

Jika boleh dibuat carian maklumat di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) & JPN sahkan bahawa mereka sudah meninggal dunia, maka bolehlah dianggap waris tersebut sudah meninggal dunia mengikut tarikh mati yang disahkan oleh JPN. Satu carian sijil kematian juga boleh dibuat bagi mendapatkan maklumat lanjut tentang kematian waris tersebut.
 Jika waris yang ada berhasrat untuk menganggap waris yang hilang tersebut sudahpun meninggal dunia berdasarkan bukti-bukti yang dianggap kukuh, mereka boleh membuat permohonan anggapan kematian berdasarkan seksyen 108 Akta Keterangan 1950 di Mahkamah Tinggi. Orang yang hilang tersebut hanya dianggap mati bermula dari tarikh anggapan kematian disahkan oleh mahkamah. Beberapa elemen di bawah seksyen 108 hendaklah dipenuhi oleh pemohon sebelum permohonan ini boleh dibenarkan oleh mahkamah. Selalunya mahkamah mahukan afidavit sokongan dari seseorang yang kali terakhir melihat orang tersebut melebihi tempoh sekurang-kurangnya tujuh (7) tahun, bukti tentang usaha pencarian yang telah dibuat bagi mencari orang yang hilang tersebut seperti iklan di surat khabar, dan lain-lain sebagainya.

Secara alternatif, permohonan anggapan kematian juga boleh dibuat di mahkamah syariah yang mana tempoh kehilangan orang tersebut lebih singkat iaitu selama tidak kurang empat (4) tahun daripada hari terakhir ia dilihat atau diketahui. Walau bagaimanapun, setakat ini  permohonan anggapan kematian di mahkamah syariah setakat ini hanya digunakan oleh pihak-pihak bagi memohon pembubaran perkahwinan sahaja.

Bahagian waris yang hilang tadi (yang dianggap masih hidup) hendaklah diserahkan kepada syarikat pemegang amanah yang dilantik oleh pentadbir tanah atau mahkamah. Selalunya pihak ARB akan dilantik sebagai pemegang amanah bagi waris yang hilang sehinggalah waris tadi datang menuntut hak mereka. Satu fail/akaun akan dibuka oleh ARB & ARB akan merekodkan maklumat setakat yang dimaklumkan kepada mereka.

 Dalam perintah faraid, nama waris yang hilang ini akan ditulis sebagaimana yang diberi dalam keterangan oleh pemohon dan saksi-saksi semasa sesi bicara dalam permohonan sijil faraid, dan bahagian pengenalan diri mereka selalunya akan dicatat sebagai ‘tiada maklumat’


7.4. Bayi Dalam Kandungan/Janin

Bayi dalam kandungan/janin berhak mewarisi harta pusaka dengan syarat memang sah bayi tersebut sedang dikandungkan sewaktu si mati meninggal (walaupun berusia sehari), dan dia sempat hidup sewaktu dilahirkan (walaupun untuk beberapa saat).

Untuk menetapkan kewujudan bayi di dalam kandungan ibunya, maka perlulah dilihat daripada:
(a) Perbezaan waktu antara akad nikah dengan kelahiran anak tersebut;
(b) Perbezaan waktu perceraian dengan kelahiran anak tersebut.


Para ulama bersepakat bahawa perbezaan waktu kandungan mestilah berusia enam (6) bulan dan ke atas.

Bagi bahagian waris yang tidak terjejas sama ada bayi tersebut hidup atau meninggal sewaktu dilahirkan, bahagian pusaka bagi waris tersebut boleh dibahagikan. Tetapi bagi bahagian yang ada kemungkinan perubahan pengiraan bergantung kepada hidup atau mati janin, atau kebarangkalian jantina lelaki atau wanita janin, maka simpanlah bahagian paling maksima atas kebarangkalian-kebarangkalian pengiraan supaya hak janin tetap terpelihara


7.5. Masalah Bahagian Waris Tidak Boleh Didaftarkan

 Ini adalah kerana adanya halangan dari aspek undang-undang:
1.     Hakmilik yang didaftarkan di bawah Akta Tanah Penempatan Berkelompok 1960 yang hanya membenarkan dua orang pemilik bersama.
2.     Halangan memilikki tanah bagi bukan warganegara Malaysia – perlukan kebenaran Pihak Berkuasa Negeri
3.     Tanah Rezab Melayu yang tidak membenarkan bukan Melayu didaftarkan sebagai pemilik

Dalam keadaan seperti ini ada beberapa pendekatan diambil untuk menjaga hak-hak waris. Bagi kes pertama di atas, seoarang atau dua orang akan dilantik sebagai Pentadbir Harta simati dan Pentadbir Harta diperintah membahagikan segala bentuk hasil keuntungan dari harta tersebut mengikut faraid atau mengikut persetujuan bersama ahli waris. Bagi kes bukan warganegara, waris akan diberi Surat Kuasa Mentadbir untuk tujuan memohon kebenaran dari pihak berkuasa Negeri supaya nama waris yang terbabit boleh didaftarkan atau waris yang lain diberi peluang menebusbeli bahagian waris berkenaan mengikut syarat-syarat yang dipersetujui atau mengikut perintah Pentadbir Tanah. Bagi kes tanah rezab Melayu, waris tiada pilihan untuk menebus bahagian waris berkenaan atau dalam kes tertentu jalan terakhir adalah dengan mendapatkan perintah kebenaran menjual.


7.6. Pentadbir Harta Yang Tidak Amanah

Di dalam kes-kes tertentu seperti contoh di atas, lebih-lebih lagi yang melibatkan rancangan tanah Felda atau Felcra, isu dan masalah yang sering dibangkitkan ialah Pentadbir Harta yang dilantik tidak amanah dan tidak melaksanakan tanggongjawab membahagikan segala hasil keuntungan seperti yang diarahkan. Sikap tamak, tidak menghiraukan hukum, meletak hukum ditangan sendiri dan bergaduh sesama waris, kesemuanya menyumbang kepada masalah Pentadbir Harta yang tidak amanah.

Untuk mengatasi masalah ini, waris yang tidak berpuashati boleh memohon bicara (seksyen 17 Akta 98) supaya dilantik Pentadbir Harta yang baru mengantikan Pentadbir Harta yang tidak amanah. Isu ini tidak terhenti di sini, malah terdapat banyak permohonan dalam harta pusaka yang sama untuk membatalkan dan melantik Pentadbir Harta yang baru. Ini seolah-olah tiada kesudahannya. Hendak membenarkan urusan tebus beli bahagian, nilaian harta agak tinggi dan waris tiada kemampuan. Hendak dilelong atau diperitah jual pula melibat beberapa faktor undang-undang berkaitan. Oleh itu dicadangkan agensi yang berkenaan terutamanya Felda mengambil tindakan yang lebih drastik termasuk meminda undang-undang berkaitan agar pihak Felda sendiri boleh mengambil alih atau mentadbir atau membeli bahagian waris untuk diserahkan kepada peneroka yang baru dalam bentuk pinjaman.


7.7. Meninggalkan Waris Dengan Sengaja

Isu memberi keterangan palsu atau menipu semasa memberi keterangan bukanlah perkara baru di dalam mana-mana proses perbicaraan serta perudangan. Walaupun ada undang-undang dan hukuman yang berat akan dikenakan kepada mana-mana pihak yang memberi keterangan palsu, kes-kes menipu tetap berlaku.

7.8. Kematian Serentak


Dalam kes kematian serentak / kematian bersama, contohnya dalam kes kemalangan jalan raya, kapal tenggelam, nahas kapal terbang/helikopter, gempa bumi, tanah runtuh, tsunami, kebakaran, dan lain-lain sebagainya, dalam keadaan tidak diketahui siapa yang mati terdahulu dan siapa yang mati terkemudian, maka hukumnya, tiada pusaka-mempusakai di antara mereka yang mati tadi.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang bersidang kali ke-83, pada 22-24 Oktober 2008 di Kelantan telah membincangkan hukum pewarisan bagi kes kematian serentak. Muzakarah telah memutuskan bahawa:

             “Mana-mana ahli keluarga yang meninggal dunia secara serentak dalam kejadian yang sama atau sebaliknya dan tidak dapat ditentukan siapa yang mati terlebih dahulu bagi menentukan hak perwarisan, maka mereka tidak akan saling mewarisi antara satu sama lain. Ini berdasarkan syarat-syarat perwarisan, waris al-warith) hendaklah masih hidup semasa kematian orang yang mewariskan (al-muwarrith). Oleh itu, harta pusaka si mati akan dibahagikan kepada waris-waris yang hidup tanpa mengambil kira bahagian ahli keluarga yang mati bersama-samanya. Bagi merekodkan waktu kematian, perakuan pakar perubatan hendaklah diterima pakai dan dicatatkan dalam sijil kematian[6]


7.9. Isu Baitumal

Tiada keseragaman di antara negeri-negeri dari segi kaedah menebusbeli bahagian baitulmal. Ada yang meminta bahagian baitulmal didaftarkan terlebih dahulu dan urusan tebusbeli dibuat seperti jualbeli biasa. Ada pihak baitulmal negeri yang mengikut jumlah nilaian harta yang ditetapkan oleh Pentadbir Tanah dan ada yang ingin membuat penilaian sendiri. Ada pihak baitulmal negeri yang enggan membuat permohonan walaupun dimaklumkan simati tiada meninggalkan waris dan ada juga yang enggan membuat bayaran perintah walaupun baitulmal mendapat bahagian.


8.0 Penutup


Kesedaran dalam ilmu faraid hendaklah di titikberatkan pada zaman sekarang, Jika di lihat telah banyak pihak-pihak yang menganjurkan seminar bahkan membuka kelas pengajian di masjid-masjid akan tetapi kesedaran individu dalam bab faraid ini menyebabkan penganjuran program-progam ini tidak mendapat sambutan.

Dari segi pengurusan harta pusaka pula, banyak kes pusaka menjadi tergendala dan tidak boleh diselesaikan adalah kerana perangai waris-waris yang tidak boleh bekerjasama. Undang-undang yang ada, walaupun mungkin belum sempurna, sudah pun mampu menyelesaikan kes-kes pusaka secara saksama, dan jika pun ada percubaan penipuan dalam pembahagian harta pusaka, ia bukanlah sesuatu yang mudah jika semua pihak mengikut lunas perundangan yang ada

Kesedaran mengenai ilmu pengurusan harta ini amatlah penting untung di kembangkan agar masyarakat lebih memahami dan menerima ketetapan yang telah di syariatkan dan boleh mengelak berlakunya salahfaham antara ahli waris akibat dari tiada ilmu mengenai pembahagian harta pusaka ini.



[1] Badran Abu al-‘Aynayn Badran, Ahkam al-tarikah, 32.
[2] Ibid., 33.
[3] Borang MS 3 Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah
[4] MS 26 Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah
[5] MS 27 Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah
[6] Lihat Amir Bahari, Soal Jawab Wasiat Islam; Solusi Permasalahan Pewarisan Islam, m/s. 139-140

Tiada ulasan: