DONATE

Selasa, 30 September 2008

Khutbah Raya pada 1 Syawal 1429

“ AIDIL-FITRI HARI KEMENANGAN BAGI UMAT ISLAM ”
( 01 Oktober 2008 / 01 SYAWAL 1429H )


*اَللهُ أَكْبَرُ, اَللهُ أَكْبَرُ, اَللهُ أَكْبَرُ, * اَللهُ أَكْبَرُ, اَللهُ أَكْبَرُ, اَللهُ أَكْبَرُ
*اَللهُ أَكْبَرُ, اَللهُ أَكْبَرُ, اَللهُ أَكْبَرُ, *وَللهِ الْحَمْدُ

اَللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا وَالْحَمْدُ للهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلاَ.
لاَ اِلَهَ إِلاَّّ اللهُ وَحْدَهُ,
صَدَقَ وَعْدَهُ,
وَنَصَرَ عَبْدَهُ,
وَأَعَزَّ جُنْدَهُ وَهَزَمَ اْلأَحْزَابَ وَحْدَهُ.
أَشْهَدُ أَنْ لاَ اِلَهَ إِلاَّ الله ُ وَحْدَهُ َلا شَرِيْكَ لَهُ, وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ. اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَالتَّابِعِينَ وَتَابِعِيْهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلىَ يَوْمِ الدِّيْنِ.

أَمَّا بَعْدُ, فَيَا عِبَادَ الله إِتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوْتُنَّ إِلاَّ وَاَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ.


Muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah,

Pada hari yang mulia ini, semua umat Islam di seluruh dunia menyambut hari raya idilfitri yang merupakan hari kemenangan bagi kita semua, kerana telah berjaya menempuh satu ujian yang berat. Sebulan lamanya kita telah berpuasa dengan penuh keikhlasan dan kesabaran dalam menempuh pelbagai ujian dan dugaan, ini semata-mata untuk mencari keredhaan Allah S.W.T.


اَللهُ أَكْبَرُ, اَللهُ أَكْبَرُ, اَللهُ أَكْبَرُ, وَللهِ الْحَمْدُ

Muslimin dan muslimat yang dikasihi sekalian,

Ketahuilah bahawa tidak ada yang lebih menggembirakan kita semua melainkan puasa yang kita laksanakan itu diterima oleh Allah S.W.T. Kita hendaklah sentiasa berdoa semoga Allah S.W.T. menerima segala amalan puasa kita pada tahun ini agar lebih baik dari tahun-tahun yang sebelumnya. Maka pada hari ini kita tambahkan lagi kegembiraan itu dengan ucapan pujian serta kesyukuran kepada Allah, iaitu dengan menunaikan zakat fitrah, melakukan solat sunat hari raya, bersedekah, mengeratkan silaturrahim dan sebagainya. Inilah pengisian penting di hari raya dan inilah yang dimaksudkan kegembiraan bagi orang yang berpuasa. Hal ini dijelaskan dalam hadis Rasulullah S.A.W. yang berbunyi:

كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ يُضَاعَفُ الْحَسَنَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا إِلَى سَبْعِمِائَةِ ضَعْفٍ, قَالَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ : إِلاَّ الصَّوْمُ فَإِنَّهُ لِيْ وَأَنَا أَجْزِيْ بِهِ, يَدْعُ شَهْوَتَهُ وَطَعَامَهُ مِنْ أَجْلِيْ, لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ : فَرْحَةٌ عِنْدَ فِطْرِهِ, وَفَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبَّهِ, وَلَخُلُوْفُ فِيْهِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللهِ مِنْ رِيْحِ الْمِسْكِ. (رواه البخاري ومسلم)
Maksudnya:
“Semua amalan anak Adam a.s. digandakan kebaikannya sepuluh kali ganda serupa dengannya sehingga tujuh ratus kali ganda, Allah Azza wa Jalla berkata : “melainkan ibadat berpuasa (sahaja), kerana ianya untukku dan aku sendiri yang akan membalasnya, mereka meninggalkan syahwat dan makanan kerana-Ku ”. Bagi orang yang berpuasa mereka akan mendapat dua kegembiraan, kegembiraan ketika berbuka puasa dan kegembiraan ketika menemui Tuhannya, dan bau busuk (dari mulut orang yang berpuasa) kerana berpuasa lebih wangi di sisi Allah Taala daripada bau kasturi.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
اَللهُ أَكْبَرُ, اَللهُ أَكْبَرُ, اَللهُ أَكْبَرُ, وَللهِ الْحَمْدُ

Muslimin dan muslimat yang dihormati sekalian,

Setelah selesai kita berpuasa sebulan pada tahun ini, marilah kita berazam agar segala amalan pada bulan Ramadhan dapat kita terus melakukan sepanjang tahun. Kita tidak mahu amalan di bulan Ramadhan itu hanya dijadikan sebagai adat yang akan dilaksanakan setahun sekali sahaja, bahkan bulan Ramadhan itu sebenarnya adalah sebagai latihan untuk kita amalkan sepanjang masa. Amalan berpuasa bukan sekadar sebagai amalan menahan diri dari makan dan minum atau menjauhi tuntutan-tuntutan biologi semata-mata, tetapi ia adalah suatu bentuk pendidikan untuk menyemai dan mengukuhkan kesedaran dan kewujudan Allah S.W.T. Kesedaran berlandaskan ketakwaan inilah membimbing seseorang ke arah menghasilkan tingkah laku yang baik dan terpuji, di samping tampil sebagai seseorang yang berbudi pekerti, mulia dan menjadi teladan kepada semua.


اَللهُ أَكْبَرُ, اَللهُ أَكْبَرُ, اَللهُ أَكْبَرُ, وَللهِ الْحَمْدُ

Muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah,

Islam telah mensyariatkan kita semua memulakan pagi hari raya dengan melaksanakan sembahyang sunat hari raya yang mana terkandung di dalamnya ucapan-ucapan syukur, zikir dan doa. Pada hari ini juga, jelas kelihatan semua umat Islam gembira dan riang, dipenuhi dengan suasana ceria dan mesra serta masing-masing saling berkunjungan dan mengucapkan selamat antara satu sama lain. Islam juga menganjurkan umatnya mengambil kesempatan dari hari raya ini dengan memupuk perasaan kasih muhibbah antara satu sama lain, lebih-lebih lagi kepada kedua ibu bapa, kaum keluarga, jiran tetangga, sahabat handai dan masyarakat yang ada di sekeliling kita tanpa mengira pangkat dan usia. Sama-samalah kita manfaatkan kesempatan di hari yang mulia ini untuk bermaaf-maafan dan berbakti sesama manusia yang mungkin jarang sekali kita lakukan di masa-masa yang lain supaya matlamat perayaan hari raya ini akan tercapai.

Di antara amalan-amalan yang sangat dituntut untuk dilakukan dalam kita menyambut hari raya ini ialah:

1. Memperbanyakkan ucapan takbir, tasbih dan tahmid kepada Allah Taala.
2. Amalan ziarah menziarahi bagi mengeratkan hubungan silaturrahim.
3. Memohon kemaafan serta bersedia memberi maaf kepada yang meminta.
4. Amalan bersedekah kepada golongan yang memerlukan.
5. Mengelakkan diri dari melakukan perbuatan-perbuatan yang dilarang oleh agama.

Oleh yang demikian, alangkah rugi serta amat dukacita sekiranya terdapat di kalangan umat Islam pada hari ini yang meraikan hari raya tanpa mengikut panduan yang digariskan oleh Islam. Di antaranya ialah seperti lalai dengan hiburan sehingga lupa mengingati Allah Taala, melakukan pembaziran dalam berbelanja sehingga menyebabkan terpaksa menanggung hutang dan sebagainya.

Oleh kerana itu, Islam mengingatkan kita supaya sentiasa berjimat cermat dengan mewujudkan sifat merancang di dalam berbelanja supaya jangan kita dibebani dengan hutang yang banyak dan menyulitkan untuk membayarnya. Ini kerana kesan hutang yang banyak dan tidak mampu untuk dibayar boleh menyebabkan kita akan diburu oleh pemiutang yang mana boleh mengancam nyawa sendiri dan keluarga.

اَللهُ أَكْبَرُ, اَللهُ أَكْبَرُ, اَللهُ أَكْبَرُ, وَللهِ الْحَمْدُ

Muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah,

Islam mengajar umatnya walau di mana sahaja berada supaya taat dalam melaksanakan perintah Allah Taala dan meninggalkan larangan-Nya serta sentiasa menjalinkan hubungan baik sesama manusia. Dalam hal ini sekiranya terdapat di kalangan umat Islam atau sesiapa sahaja yang ditimpa kesusahan atau musibah, maka hendaklah segera dibantu samada dari segi tenaga mahu pun kewangan.

Namun begitu, kita merasa amat dukacita bila masih terdapat di kalangan umat Islam di beberapa pelusuk dunia pada hari ini tidak dapat menyambut hari raya sebagaimana sepatutnya kerana mereka sentiasa terbelenggu dengan peperangan, penderitaan, ditimpa pelbagai musibah, kemiskinan dan bermacam lagi. Bahkan sepanjang Ramadhan yang baru sahaja berlalu, masih terdapat di kalangan umat Islam yang hidup di negara-negara yang ditimpa musibah hanya mampu berpuasa dan menyambut hari raya dalam suasana yang dihimpit oleh rasa ketakutan, kekurangan dan serba kedhaifan.

Oleh itu, sebagai umat Islam di negara ini, marilah kita bersyukur kepada Allah Taala kerana kita tidak merasai semua itu dan dapat menikmati kehidupan yang baik serta dapat berhari raya dalam suasana aman tenteram.


Muslimin dan muslimat yang berbahagia sekalian,

Akhirnya, bersempena pada hari yang mulia ini, marilah sama-sama kita sucikan jiwa dengan kembali kepada fitrah sebagaimana yang dikehendaki oleh Islam. Selain itu, kita juga hendaklah mengawasi diri dan keluarga kita agar tidak hanyut dengan perkara-perkara yang melalaikan kerana ianya boleh mencacatkan suasana menyambut hari raya.

Firman Allah SWT. dalam surah Ibrahim, ayat : 7


Maksudnya:
“Dan ingatlah tatkala Tuhan kamu memberitahu, demi sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan tambahi nikmat-Ku kepadamu, dan sesungguhnya jika kamu kufur ingkar, sesungguhnya azab-Ku amatlah keras”.


بَارَكَ اللهُ لِى وَلَكُمْ فِى الْقُرْءَآنِ الْعَظِيْمِ, وَنَفَعَنِى وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ, وَتَقَبَّلَ مِنِّىْ وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ, إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ. أَقُوْلُ قَوْلِى هَذَا, وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ لِى وَلَكُمْ, وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ, وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ, فَاسْتَغْفِرُوْهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُوْرُ الرَّحِيْمُ.


خطبة كدوا عيد الفطرى

* اللهُ أَكْبَر، اللهُ أَكْبَر، اللهُ أَكْبَر * اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ،
* اللهُ أَكْبَر، وَللهِ الْحَمْدُ.

الْحَمْدُ للهِ الَّذِى لَهُ مَا فِى السَّمَوَاتِ وَمَا فِى الأَرْضِ وَلَهُ الْحَمْدُ فِى الأَخِرَةِ. أَشْهَدُ أَنْ لاَ اِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَه، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ سَيِّدُ الْخَلائِقِ وَالْبَشَرِ. اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا وَنَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ.

أَمَّا بَعْدُ، فَيَا عِبَادَ اللهِ، أُوْصِيْكُمْ وَإِيَّايَ بِتَقْوَى اللهِ فَقَدْ فَازَ ﭐلْمُتَّقُوْن.

مسلمين دان مسلمات يغ بربهاضيا،
سباضايمان كيت سديا معلوم، رمضان دافت ممبنتوق كمولياءن دان كقواتن جيوا، دمكينله جوض دغن مغلواركن زكاة يغ واجب سام اد زكاة فطرة اتاو زكاة هرتا ترماسوق عملن2 لاءين سفرتي صدقة، صلاة سونة دان سباضايث. هندقث هاري اين بوكنله منجادي نقطه كفد عملن2 يغ دلاكوكن دبولن رمضان. سباليقث دتروسكن د بولن2 برايكوتث. نبى محمد صلى الله عليه وسلم ساغت منكنكن تنتغ فواسا سونة انم هاري دبولن شوال برداسركن حديث يغ دروايتكن اوليه امام ابو داود دري ابو ايوب رضي الله عنه:

" مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ بِسِتٍّ مِنْ شَوَّالٍ فَكَأَنَّمَا صَامَ الدَّهْرَ. "

مقصودث: "سسيافا يغ برفواسا دبولن رمضان، كمدين مغيكوتيث دغن برفواسا انم هاري دبولن شوال، مك سأوله-اوله دي برفواسا سفنجغ تاهون."

اضام إسلام مغنجوركن اضر مشاركت إسلام هيدوف برساتو فادو، بركاسيه سايغ، براخلاق مليا دان تيدق اد فراساءن بنخي-ممبنخي، برفواق-فواق، ممندغ فغكت دان درجت. فرمان الله دالم سورة الحجرات ايات 11:


مقصودث: "واهاي اورغ2 يغ برايمان، جاغنله سكومفولن اورغ لاكي2 مرندهكن كومفولن يغ لاءين، بوليه جادي يغ دترتاواكن ايت لبيه باءيق دري مريك. دان جاغن فولا سكومفولن فرمفوان مرندهكن كومفولن لاءينث، بوليه جادي يغ درندهكن ايت لبيه باءيق. دان جاغنله سوكا منخلا ديريمو سنديري دان جاغن ممغضيل دغن ضلرن يغ مغاندوغ ايجيقن. سبورق-بورق فغضيلن اداله (فغضيلن) يغ بوروق سسوده ايمان دان بارغسياف يغ تيدق برتوبة، مك مريك ايتوله اورغ2 يغ ظاليم."

اخيرث، ماريله سام2 كيت مغمبيل كسمفتن عيد الفطرى المبارك اين اونتوق كيت ممفرتيغكتكن هوبوغن دغن الله سبحانه وتعالى دغن ممبريكن كوميتمن يغ فادو كفد فرينته2 الله سبحانه وتعالى، بضيتو جوض هوبوغن سسام ماءنسي دغن مغهيدوفكن عملن برمعاف-معافن دان ممفركوكوهكن هوبوغن صلة الرحيم. سموض كهيدوفن كيت دبركتي الله سبحانه وتعالى ددنيا دان اخيرة. سلامت هاري راي عيد الفطرى.

اللهُ أَكْبَر، اللهُ أَكْبَر، اللهُ أَكْبَر، وَللهِ الحَمْد.

إِنَّ اللهَ وَمَلآئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلىَ النَّبِىِّ، يآأَيُّهَا الَّذِيْنَ ءَامَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ.

وَارْضَ اللَّّهُمَّ عَنِ الصَّحَابَةِ وَالْقَرَابَةِ أَجْمَعِيْنَ. وَعَنِ التَّابِعِيْنَ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنَ.

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ اْلأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَاْلأَمْوَات. اَللَّهُمَّ أَنْزِلِ الرَّحْمَةَ وَالسَّكِيْنَةَ وَالسَّلاَمَةَ وَالْعَافِيَةَ عَلَى مَلِكِنَا،

سري فدوك بضيندا يغ دفرتوان اضوغ الواثق بالله توانكو ميزان زين العابدين ابن المرحوم سلطان محمود المكتفي بالله شاه. دان راج فرمايسوري اضوغ توانكو نور زاهيره سرتا فوترا فوتريث.

اَللَّهُمَّ اجْعَلْ مَالِيْزِيَّا وَسَائِرَ بِلاَدِ الْمُسْلِمِيْنَ طَيِّبَةً آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً رَخِيَّةً.

اَللَّهُمَّ انْصُرِ الإِسْلاَمَ وَالْمُسْلِمِيْنَ وَاَهْلِكِ الْكَفَرَةَ وَالْمُنَافِقِيْنَ اَعْدَاءَكَ اَعْدَآءَ الدِّيْنَ، اَللَّهُمَّ انْصُرْ اِخْوَانَنَا الْمُجَاهِدِيْنَ فِيْ لُبْنَانِ، وَفَلَسْطِيْن، وَعِرَاق وَأَفْغَانِسْطَان، وَفِي أَيِّ مَكَانِ الَّذِيْنَ يُجَاهِدُوْنَ فِى سَبِيْلِكَ وَالَّذِيْنَ بَذَلُوْا نُفُوْسَهُمْ فِى دِيْنِكَ. رَبَّنَا آتِنَا فىِ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلأَخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ.

عِبَادَ اللهِ، إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ، وَإِيْتَآئِ ذِى الْقُرْبىَ، وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْىِ، يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذْكُرُوا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ، وَاشْكُرُوْهُ عَلىَ نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ، وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ، وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرُ، وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُوْنَ.

اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، لاَ إِلَهَ إلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ وَللهِ الْحَمْدُ.

Tiada ulasan: