Nor Azlina binti Abd. Wahab, Norafifah
binti Ab Hamid, Norajila binti Che Man
Akademi
Pengajian Islam Kontemporari (ACIS), UiTM Melaka
azlina406@melaka.uitm.edu.my
ABSTRACT. Dhawi al-arham merupakan kerabat yang mempunyai hubungan
kekeluargaan dengan si mati selain ashab al-furud dan ashab al-casabah.
Menurut amalan di Malaysia harta pusaka yang tidak mempunyai waris yang berhak
atau ada waris, tetapi masih terdapat lebihan setelah diberikan kepada waris
yang berhak. Harta tersebut akan diserahkan kepada baitulmal. Hasil kajian ini
mendapati sistem faraid dilaksanakan menurut pendapat mazhab Shafici
yang menolak dhawi al-arham dari menerima harta pusaka, dan baki harta
tidak berwaris diserahkan kepada Baitulmal.
Kata
kata kunci:Harta Pusaka, Waris,
Dhawi al-Arham, Baitulmal
Pendahuluan
Allah S.W.T telah menerangkan secara terperinci mengenai pembahagian
pusaka di dalam Al-Qur’an, di mana di dalamnya telah dijelaskan mengenai
bahagian setiap waris serta kedudukan mereka dalam mewarisi harta peninggalan
si mati. Sepertimana yang telah disebut di dalam surah al-Nisa’ ayat 11, 12 dan
176. Walau bagaimanapun, bahagian-bahagian yang telah ditetapkan kepada
waris-waris adalah berbeza bergantung kepada jauh atau dekatnya hubungan
waris-waris tersebut dengan si mati.
Apabila berlaku kematian, pembahagian dan pengurusan harta pusaka
merupakan satu perkara yang mesti dilaksanakan mengikut kaedah dan prosedur
tertentu yang telah ditetapkan oleh syarak dan undang-undang (Mohd Ridzuan bin Awang, 1988).
Sebagaimana
yang telah diketahui, sistem faraid di dalam Islam merupakan satu sistem
pembahagian pusaka yang adil dan seimbang. Ini kerana sistem tersebut telah
mengakui hak setiap waris terhadap harta peninggalan si mati, tanpa membezakan
samada ianya lelaki atau perempuan, besar atau kecil. Malah ianya juga memberi
ruang yang luas-seluasnya kepada mereka yang mempunyai hubungan dengan si mati
samada melalui hubungan darah atau perkahwinan untuk mewarisi harta peninggalan
tersebut.
Malah sistem
ini juga, melindungi bahagian setiap waris dengan menetapkan kadaryang tertentu
dan menghadkan kadar wasiat yang hanya pada kadar satu pertiga sahaja dari
hartanya, demi untuk mengelak si mati meninggalkan warisnya dalam kemiskinan.
Selain itu, Islam juga telah menentukan waris-waris yang berhak ke atas harta
peninggalan si mati iaitu waris ashab al-furud, casabah
dan dhawi al-arham.
Walau bagaimanapun, bahagian waris dhawi
al-arham tidak dinyatakan di dalam Al-Qur’an, al-Sunnah mahupun Ijmak
sepertimana waris ashab al-furud dan casabah. Keadaan
inilah yang menjadi punca kepada pertikaian para ulama samada waris dhawi
al-arham berhak ataupun tidak untuk menerima harta peninggalan si mati.
Definisi Harta Pusaka
Harta pusaka ialah sesuatu yang
ditinggalkan oleh si mati daripada harta dan segala hak-hak yang menjadi
miliknya semasa hidup, dan hak tersebut akan menjadi milik waris selepas
kematiannya.
Al-Mirath dalam bahasa Arab adalah masdar daripada perkataan [ورث] [يرث] [إرثا] [وميراثا].
Maksud pusaka atau al-mirath dari
segi bahasa ialah kekal, atau memindahkan sesuatu, samada ianya berbentuk
harta, ilmu atau kemuliaan dan kehormatan daripada seseorang kepada seseorang
yang lain atau daripada satu kaum kepada kaum yang lain (Mustafa al-Khin, Mustafa al-Buqha &cAli
al-Syarbaji, 2000). Sebagaimana Rasulullah s.a.w bersabda yang
bermaksud:
“Sesungguhnya ulama itu pewaris nabi-nabi, mereka itu mewarisi
ilmu, maka siapa mengambil (ilmu itu) dia akan beruntung”.(H.Riwayat Bukhari)
Manakala dari segi istilah pula,
harta pusaka ialah seseuatu yang ditinggalkan oleh si mati daripada harta benda
dan hak-hak yang akan diwarisi oleh waris disebabkan kematian pewaris. Al-Mirath
atau pusaka juga boleh dimaksudkan sebagai pindahnya hak milik orang yang
meninggal dunia kepada warisnya yang masih hidup, dan apa yang ditinggalkan itu
sama ada harta alih atau harta tak alih atau hak-hak menurut hukum syarak (al-Sabuni, Muhammad cAli, 2002).
Berdasarkan
daripada definisi di atas dapatlah disimpulkan bahawa harta pusaka ialah
sesuatu yang ditinggalkan oleh si mati samada berbentuk harta benda dan
sifat-sifat yang mempunyai nilai kebendaan, seperti hak untuk melalui jalan
yang dibuat oleh si mati, atau hak-hak berbentuk harta benda, atau hak-hak yang
bukan berbentuk harta benda.
JENIS-JENIS WARIS DAN KEDUDUKAN MEREKA
DALAM PEMBAHAGIAN HARTA PUSAKA
Dalam undang-undang pusaka
Islam terdapat tiga golongan waris yang berhak menerima dan mewarisi harta
peninggalan si mati, iaitu waris ashab al-furud, waris casabah
dan waris dhawi al-arham. Namun begitu, jumhur ulama telah
berselisih pendapat mengenai perwarisan dhawi al-arham.
Waris Ashab al-Furud
Ashab al-furud ialah gabungan
daripada dua perkataan yang bermaksud waris yang telah ditetapkan bahagiannya
di dalam Al-Qur’an, al-Sunnah dan Ijmak.
Di dalam Al-Qur’an Allah S.W.T telah
menetapkan secara jelas mengenai bahagian-bahagian tertentu untuk waris-waris
yang berhak menerima harta peninggalan si mati secara fardu, yang mana bahagian-bahagian tersebut
ada enam iaitu: 1/2, 1/4, 1/8, 2/3, 1/3 dan 1/6.
Waris al-cAsabah
Al-cAsabah adalah jamac
daripada perkataan casib yang bermaksud kaum kerabat lelaki di
sebelah bapa(Ibrahim Mustafa, 1972). Manakala al-casabah dari segi istilah ilmu pusaka pula
ialah waris yang tidak dinyatakan bahagian mereka daripada harta pusaka.
Namun begitu,
mereka mempunyai pertalian yang kuat dengan si mati kerana mereka di sebelah
pertalian bapa. Walau bagaimanapun, mereka kadangkala menerima semua harta
pusaka si mati sekiranya waris ashab al-furud tiada,
kadangkala juga mereka menerima baki dari harta pusaka tersebut setelah
dibahagikan kepada ashab al-furud dan kadangkala pula mereka tidak menerima sebarang harta, kerana
harta pusaka tersebut telah habis dibahagikan kepada ashab al-furud (al-Bahuti, Mansur ibn Yunus ibn Idris, 1982).
cAsabah terbahagi kepada dua bahagian
iaitu: cAsabah Sababiyah dan cAsabah Nasabiyah
(keturunan). Manakala cAsabahNasabiyah pula terbahagi kepadacAsabah
bi al-nafs ,cAsabah bi al-ghayr dan cAsabah maca al-ghayr.
Waris Dhawi al-Arham
Al-Arham
adalah jamac daripada perkataan al-rahim yang
bermaksud tempat terbentuknya janin di dalam perut ibunya. Firman Allah S.W.T
yang bermaksud:
“Dialah yang membentuk rupa kamu dalam rahim (ibu kamu) sebagaimana
yang dikehendakinya. Tiada tuhan (yang berhak di sembah) melainkan dia, yang
Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana.”
(Ali-cImran: 2:26)
Manakala dhawial-arham dari segi istilah ulama faraid
ialah waris yang mempunyai hubungan keluarga atau darah dengan si mati selain
dari waris ashab al-furud dan casabah samada lelaki
atau perempuan (Ibn cAbidin, Muhammad Amin
al-Shahir,1994). Contohnya, anak lelaki dan perempuan kepada anak
perempuan, anak lelaki dan perempuan kepada saudara-saudara perempuan, bapa
saudara sebelah ibu, ibu saudara sebelah ibu dan bapa, bapa kepada ibu dan
lain-lain.
KEDUDUKAN WARIS
DHAWI AL-ARHAM DALAM PENERIMAAN HARTA
PUSAKA
Sekiranya
waris dhawi al-arham dibenarkan menerima harta pusaka, mereka adalah
waris terakhir sekali yang akan menerimanya, iaitu setelah tiada lagi
waris-waris di kalangan ashab al-furud dan casabah selain
suami atau isteri, kerana mereka tidak boleh menghalang waris dhawi al-arham
dari menerima bahagian mereka.
Namun begitu,
disebabkan keadaan mereka yang terakhir dalam menerima pusaka tidak semestinya
mereka mempunyai hubungan yang jauh dengan si mati, malah ada di antara mereka
yang tergolong sebagai ahli keluarga yang dekat dengan si mati, seperti bapa
kepada ibu, anak kepada anak perempuan, anak perempuan kepada saudara lelaki
dan sebagainya.
Walau
bagaimanapun, para fuqaha telah berselisih pendapat dalam memberikan hak kepada
waris dhawi al-arham ini samada mereka berhak atau tidak. Perselisihan
tersebut boleh dibahagikan kepada dua golongan iaitu:
a) Imam Shafici (al-Nawawi, Abi Zakaria Yahya ibn Sharaf: t.th) dan
Malik (al-Dardir, Ahmad ibn Muhammad ibn Ahmad).
Mereka berpendapat bahawa waris dhawi al-arham tidak berhak menerima
harta pusaka sekiranya waris-waris ashabal-furud dan casabah
tidak ada, dan harta tersebut hendaklah diserahkan kepada baitulmal sama ada
baitulmal ditadbirkan dengan baik oleh pemerintah yang adil atau tidak.
b)
Imam
Abu Hanifah(Ibn cAbidin, Muhammad Amin
al-Shahir: 1994) dan Ahmad bin Hanbal (Ibn
Qudamah, Abu Muhammad cAbd Allah ibn Ahmad ibn Muhammad: 1969)
berpendapat bahawa waris dhawial-arham berhak mewarisi harta pusaka
sekiranya waris-waris ashab al-furud dan casabah tiada,
kecuali suami atau isteri.
SYARAT DAN CARA PEWARISAN WARIS DHAWI AL-ARHAM
Bagi golongan yang mengatakan bahawa waris dhawi
al-arham berhak menerima harta pusaka, telah menetapkan dua syarat yang
membolehkan mereka menerimanya iaitu:
a)
Waris
ashab al-furud tidak ada. Jika terdapat waris ashab al-furud
mereka akan mengambil bahagiannya secara fardu kemudian baki secara al-radd,
pengambilan baki secara al-radd didahulukan dari memberi harta pusaka
kepada waris dhawi al-arham.
b)
Waris
casabah tidak ada. Jika terdapat wariscasabah
keseluruhan harta pusaka akan diberikan kepada mereka, jika mereka bersendirian
iaitu tanpa waris ashab al-furud. Waris casabah akan
mengambil baki selepas waris ashab al-furud apabila mereka bersama.
Namun begitu, jika terdapat salah
seorang suami atau isteri, maka salah seorang daripada mereka akan mengambil
bahagian secara fardu dan baki harta tersebut akan diserahkan kepada
waris dhawi al-arham.
Di kalangan fuqaha’ yang membolehkan dhawi al-arham menerima
harta pusaka, mereka berbeza pendapat pula tentang cara pewarisannya seperti
berikut:
1)
Kaedah
Ahl al-Rahm-kaedah ini dikenali sebagai aliran al-taswiyah iaitu menyamaratakan
ahli waris-ahli waris dhawi al-arham dalam menerima harta pusaka. Oleh
itu tidak ada perbezaan di antara ahli waris yang dekat dan ahli waris yang
jauh dan antara lelaki dengan perempuan. Dasar pembahagian pusaka adalah secara
sama rata kerana pewarisan mereka semata-mata atas dasar hubungan kerabat
(rahim) dengan si mati (Musa,
t.th).
2)
Kaedah
Ahl al-Tanzil-kaedah ini dikenali sebagai kaedah penggantian kerana mereka
meletakkan anak keturunan si mati daripada golongan dhawi al-arham pada
tempat orang tua mereka yang menghubungkan mereka dengan si mati samada dari
kalangan ashab al-Furud atau casabah dan bahagian
mereka juga sama, samada secara fardu atau casabah serta
bahagian seorang lelaki dua kali ganda bahagian perempuan (al-Ramli, 2001).
3)
Kaedah
Ahl al-Qarabah-kaedah ini melihat kepada keakraban dan kekuatan hubungan antara
ahli waris dhawi al-arham dengan si mati samada dari segi jihat, darjat
atau kekuatan hubungan darah (qarabah) seperti mana yang berlaku dalam
pewarisan casabah bi al-nafs(Zahrah, t.th).
PENGAMALAN DI MALAYSIA
Mengikut pengamalan di Malaysia, sistem faraid
dilaksanakan mengikut pendapat mazhab Shafici iaitu menolak waris dhawi
al-arham dari menerima harta pusaka. Baki harta tidak berwaris diserahkan
kepada baitulmal, maka dalam hal ini jelaslah bahawa baitulmal berhak menerima
harta pusaka sekiranya ia ditadbir secara
teratur dan adil iaitu diuruskan oleh pentadbir atau penguasa yang adil (Nor Azlina Abd.Wahab, 2007).
Namun begitu sehingga kini, tidak timbul perdebatan
perundangan mengenai waris dhawi al-arham dalam pembahagian pusaka,
setelah Mahkamah Syariah negeri-negeri memutuskan untuk tidak memberikan hak
mewarisi kepada dhawi al-arham(Abidin, 2012).
Selain
itu, baitulmal juga turut memberi keizinan kepada waris-waris yang tidak berhak
(anak angkat, dhawi al-arham dan sebagainya) untuk menebus harta pusaka
miliknya, dengan syarat permohonan tersebut mestilah terlebihdahulu dipertimbangkan oleh Setiausaha Baitulmal dan Jawatankuasa
Baitulmal.
Dalam hal ini,
bermakna hak waris dhawi
al-arham terbela kerana mereka juga diberi kebenaran untuk menebus harta
pusaka tersebut.Sebagaimana yang telah diperuntukkan di dalam sek.7,
Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam Negeri Kedah No.9 Tahun 1962. Begitu juga
dengan sek. 81(4), Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003.
Justeru itu,
berdasarkan enakmen di atas menunjukkan bahawa bagi harta pusaka yang menjadi
milik baitulmal, dengan kebenaran Majilis Agama Islam Negeri (MAIN) waris-waris
si mati dibenarkan menebus kembali hartanah tersebut dengan harga semasa yang
telah dinilaikan oleh Pegawai Petempatan Pejabat Tanah Daerah, atau Pejabat
Penilaian yang berkaitan dengan berdasarkan kepada prosedur yang telah
ditetapkan. Selain itu juga, sekiranya harta pusaka milik baitulmal ini telah
didaftarkan di dalam Suratan Hakmilik, disebabkan tempoh tawaran penebusan telah
tamat, pihak waris yang berhak juga dibenarkan membuat penebusan, jika hartanah
tersebut tidak sesuai dan tidak berpotensi untuk dimajukan sendiri oleh pihak
baitulmal (Nor Azlina Abd. Wahab, 2007).
Namun begitu, sekalipun
fuqaha mutaakhir mazhab Maliki (Qalyubi, t.th) selepas kurun ketiga hijrah dan
fuqaha mutaakhirmazhab Shafici (al-ramli, t.th) kemudiannya membolehkan waris dhawi
al-arham menerima harta pusaka dengan syarat pentadbiran baitulmal tidak
teratur demi untuk menjaga kemaslahatan umat Islam. Akan tetapi tiada peruntukan
perundangan secara bertulis berkaitan faraid yang telah dilaksanakan di
Malaysia, berkaitan pewarisan waris dhawi al-arham. Walau pun pihak
baitulmal membenarkan mereka menebus harta pusaka yang menjadi miliknya, tetapi
dengan cara penebusan (membeli balik daripada baitulmal). Persoalannya adakah
waris dhawi al-arham ini mampu dari segi kewangan untuk berbuat
demikian.
Dalam hal ini
setelah membuat penilitian dan pemerhatian, segala keputusan yang dikeluarkan
Mahkamah Syariah berpandukan hukum fiqh mazhab Shafici, menunjukkan
bahawa undang-undang telah menyediakan ruang yang lebih terbuka untuk
membolehkan waris dhawi al-arham menerima pusaka menurut pandangan
mazhab-mazhab lain. Dengan adanya ruang dan peluang ini membolehkan pihak-pihak
berautoriti, seperti Mahkamah Syariah dan Jawatankuasa Fatwa Negeri-negeri
menggunakan keterbukaan tersebut, dan seterusnya mengesyorkan supaya kebebasan
menggunakan kepelbagaian mazhab dizahirkan dalam pembahagian harta pusaka (Abidin, 2012).
Dengan cara ini berkemugkinan hak-hak waris dhawi al-arham akan terbela,
dan masalah harta pusaka milik baitulmal yang berbentuk harta tak alih terbiar
tanpa diusahakan kerana tidak berpotensi untuk dimajukan oleh pihak baitulmal
tidak akan berlaku.
Kesimpulan
Islam juga
telah menyusun waris-waris yang berhak, untuk menerima harta pusaka si mati
kepada ashab al-furud, casabah dan dhawi al-arham,
serta ketetapan bahagian masing-masing di mana penentuan bahagian-bahagian
tersebut pula, akan dapat menghapus kemungkinan ketidakadilan dalam pembahagian
harta atau seumpamanya sehingga boleh membawa kepada perbalahan dan perpecahan
dalam keluarga. Walau bagaimanapun, tidak semua waris-waris mempunyai kedudukan
yang sama dalam mewarisi harta pusaka tersebut.
Sekalipun Islam
mengutamakan waris berdasarkan kedudukan kerabat dan darjatnya yang lebih
hampir dengan si mati, tetapi dalam masa yang sama waris-waris lain tidak
diabaikan termasuklah waris dhawi al-arham. Walaupun bahagian waris dhawi
al-arham tidak disebut secara jelas di dalam Al-Qur’an.
Dalam konteks
di Malaysia, berdasarkan kepada syarat-syarat dan prosedur yang telah
ditetapkan dan bersesuaian dengan statusnya sebagai unit yang bertanggungjawab
untuk memegang amanah umat Islam di negara ini, baitulmal berhak terhadap
keseluruhan harta pusaka si mati yang tidak mempunyai waris atau ada waris
tetapi terdapat lebihan setelah diberikan kepada waris mengikut bahagian
masing-masing. Walau bagaimanapun, dengan kebenaran majlis waris si mati yang berhak
boleh membeli balik harta pusaka yang menjadi milik baitulmal dengan mengikut
nilaian yang telah ditetapkan.
Bibliografi
Al-Quran
Abdul Rashid bin Abdul Latiff. 1997. Undang-undang pusaka dalam
Islam suatu kajian perbandingan. Ed.
Ke-3. Kuala Lumpur: Al-Hidayah Publishers.
al-Bahuti, Mansur ibn Yunus ibn Idris . 1402H/1982. Kashaf
al-qinaccan matn al-iqnac. Jil. 4. Beirut: Dar
al-Fikr.
al-Dardir, Ahmad ibn Muhammad ibn Ahmad. t.th. Sharh al-saghir.
Jil. 4. t.tp: Dar al-Macarif.
al-Kabir, al-Ramli. Abi al-cAbbas ibn Ahmad. 1422H/2001 Asna
al-matalib sharh Rawd al-talib. Jil.
6. Beirut: Dar al-Kutub al-cIlmiyyah.
al-Khin Mustafa, al-Bugha Mustafa &cAli al-Syarbaji
1421H/2000. Al-Fiqh al-manhaji cala madhhab al-Imam al-Shafici.
Ed. Ke-4. Jil. 2. Damsyiq: Dar-al-Qalam.
al-Muwassal, cAbd Allah ibn Mahmud ibn Mawdud ibn Mahmud
Abi al-Fadl Maj al-Din.1384H/1964. Al-Ikhtiyar
li al-taclil al-mukhtar. Jil. 5. al-Qahirah: Matbacah
al-Madani.
al-Nawawi, Abi Zakaria Yahya ibn Sharf. t.th. Minhaj al-talibin.
Jil. 4. t.tp:t.pt.
al-Ramli, Shams al-Din Muhammad ibn Abi al-cAbbas Ahmad
ibn Shihab al-Din. t.th. Nihayat al-muhtaj ila sharh al-minhaj. Juz. 6.
t.tp. al-Maktabah al-Islamiyyah.
al-Sabuni, Muhammad cAli. 1423H/2002. Al-Mawarith fi
al-sharicah al-Islamiyyah fi daw’ al-kitab wa al-sunnah. t.tp:
Dar al-Sabuni.
al-Sarakhsi, Shams al-Din. t.th. Al-Mabsut. Jil. 15. Juz.
30. Beirut: Dar al-Macrifah.
Amirudin Putera Bin Zainol Abidin. 2012. Kedudukan Dhawi
Al-Arhām Dalam Sistem Pembahagian Pusaka Islam: Satu Kajian Di Negeri Kedah
Darul Aman. Tesis diserahkan kepada UUM Collage Arts and Sciences bagi
memenuhi keperluan pengijazahan Ijazah Sarjana Sastera Universiti Utara
Malaysia.
Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003.
Ibn cAbidin, Muhamad Amin al-Shahir. 1415H/1994. Radd
al-muhtar cala al-dur al-mukhtar sharh tanwir al-absar. Jil. 6.
Beirut: Dar al-Kutub al-cIlmiyyah.
Ibn Qudamah, Abi Muhammad cAbd Allah ibn Ahmad.
1389H/1969. Al-Mughni. Jil. 6. Maktabah al-Qahirah.
Ibrahim Mustafa, Ahmad Hasan al-Ziyat, Hamid cAbd
al-Qadir & Muhammad cAli al-Najar. 1972. Mucjam
al-wasit. Jil. 2. Mesir: Dar al-Macarif.
Muhammad Abu Zuhrah. t.th. Ahkam al-tarikat wa al-mawarith.
t.tp: Dar al-Fikr al-cArabi.
Muhammad bin Basmih, cAbd Allah. 2002. Tafsir pimpinan
al-rahman kepada pengertian Al-Quran. Kuala Lumpur: Dar al-Fikr. Kuala
Lumpur: Bahagian Hal Ehwal Agama Islam, Jabatan Perdana Menteri.
Muhammad Yusuf Musa. t.th. Al-Tarikah wa al-mirath fi al- Islam.
Qahirah: Dar al-Macrifah.
Nor Azlina bini Abd. Wahab. 2007. Amalan Baitulmal dalam
Pengurusan Harta Pusaka Orang Islam di Selangor dan Kedah. Disertasi Yang
Dikemukakan Untuk Memenuhi sebahagian Daripada Syarat Memperolehi Ijazah
Sarjana Pengajian Islam, Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia.
Qalyubi, Shihab al-Din. t.th.cUmairah hashiyatayn
al-imamayn al-muhaqqiqayn. t.tp:t.pt.
Undang-Undang Pentadbiran Ugama Islam Negeri Kedah No. 9 Tahun
1962.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan