Ø Muzakarah
Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali
Ke-33 yang bersidang pada 11 Oktober 1993 telah membincangkan isu berkaitan
amalan ilmu hitam dan sihir. Muzakarah telah memutuskan bahawa :
1) Perbuatan
sihir adalah dosa besar dan boleh membawa kepada syirik dan hukum
mempelajarinya adalah haram.
2) Pengamal
sihir yang mendatangkan mudharat kepada manusia adalah berdosa besar dan pelaku
jenayah, maka wajib dihukum qisas/ hudud.
3) Pihak
berkaitan hendaklah menyediakan peruntukan undang-undang bagi menghukum
pengamal-pengamal yang sabit melakukan sihir.
Keputusan yang dicapai ini menunjukkan
bahawa isu berkaitan ilmu dan amalan sihir ini perlu dipandang serius oleh
pihak berwajib. Malangnya, sehingga ke hari ini, peruntukan undang-undang yang
disyorkan oleh pihak Jawatankuasa Fatwa masih belum digubal oleh mana-mana
pihak berkuasa negeri. Justeru, ia menimbulkan pelbagai persoalan terutama
mengenai kuasa yang dimiliki oleh Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan dan
sejauh manakah pematuhan kepada keputusan yang dicapai pada tahun 1993 itu.
Oleh itu, masanya sudah tiba bagi pihak-pihak berwajib untuk merealisasikan
keputusan tersebut.
•
Resolusi yang
disepakati dalam beberapa muzakarah dan seminar berkaitan jenayah sihir
mendesak agar pihak berwajib mengambil tindakan segera bagi menggubal
undang-undang yang boleh menghukum pengamal sihir. Antara muzakarah tersebut
ialah :
1) Muzakarah
Pakar : Bentuk Sihir Pengasih dan Metodologi Diagnosis yang telah diadakan pada
17 Disember 2009;
2) Muzakarah
Pakar : Cabaran Pendakwaan Ahli Sihir di Mahkamah yang telah diadakan pada 21
Julai 2010;
3) Seminar
Undang-undang Jenayah Sihir yang telah diadakan pada 10 Oktober 2010;
4) Seminar
Isu-isu Semasa Mahkamah Syariah ke-12 yang telah diadakan pada 2 November 2011;
5) Persidangan Meja Bulat bagi mewujudkan Modul Istitabah
Baitul Iman yang telah diadakan pada 17-20 Januari 2012;
dan
6) Muzakarah bagi membincangkan undang-undang sihir yang telah diadakan pada 28-30 April 2013
Satu kajian telah dilakukan oleh William
Shaw tentang amalan sihir oleh masyarakat di Malaysia sekitar tahun 1975. Dalam
bukunya Aspects of Malaysian Magic yang diterbitkan oleh Muzium Negara,
beliau menyatakan bahawa hampir saban tahun, sebilangan masyarakat di Malaysia
percaya bahawa mereka telah menjadi mangsa sihir dan telah mendapatkan rawatan
dari pengamal perubatan tradisional di samping ‘menghantar balik’ sihir itu
kepada tuannya.
Pada tahun 2012, Pengarah Jabatan
Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Datuk Syed Ismail Syed Azizan menyatakan
bahawa kerugian akibat penipuan oleh pengamal perubatan tradisional pada tahun
2012 adalah sebanyak RM12.5 juta iaitu pertambahan sebanyak 63.4%.
Tinjauan yang dilakukan oleh Kementerian
Kesihatan Malaysia (KKM) pada tahun 2004 pula menunjukkan bahawa sebanyak 69.4%
rakyat Malaysia pernah menggunakan perkhidmatan perubatan tradisional dan
komplementari (PT&K) sekurang-kurangnya sekali semasa hayat mereka.
Justeru, bagi tujuan mengawal selia perkhidmatan pengamal PT&K di Malaysia,
Akta Perubatan Tradisional dan Komplementari 2013 telah diwartakan pada 7
Februari 2013.
Dari aspek perundangan, terdapat beberapa
kes yang mempunyai kaitan dengan penggunaan ilmu sihir telah dibicarakan di
Mahkamah Sivil dan Mahkamah Syariah. Antara kes-kes yang terkenal ialah :
1) Kes Pendakwa
Raya lwn. Mat Saad Mat Isa & 2 Lagi [2005] 1 AMR 29 dan Sabarudin
Bin Non & Ors v. PP [2005] 4 MLJ 37 yang menyebut secara
terang-terangan bahawa sihir berbentuk santau telah digunakan sebagai
salah satu cara untuk membunuh mangsa.
2) Kes Juraimi
Bin Husin v. PP dan Mohd Affandi b. Abdul Rahman & Anor v. PP
[1998] 1 MLJ 537 yang menyaksikan seorang pengamal ilmu hitam, Mona
Fandey, yang telah didakwa membunuh Allahyarham Dato’ Mazlan.
3) Kes Safura
Bte Ya'cob v. Saripah Raziah Bte Mustafa [2003] MLJU 9 (Malayan Unreported
Judgments) melibatkan defendan yang didakwa memfitnah plaintif mendapatkan
khidmat ahli sihir untuk menyihir beliau.
4) Kes Mustafa
Batcha lawan Habeeba Abd. Rahman [1410] JH 41 melibatkan dakwaan oleh suami
bahawa beliau melafazkan talaq dalam keadaan beliau tidak sedar kerana
dipengaruhi sihir.
Kes-kes di atas menunjukkan wujudnya
penggunaan ilmu sihir dalam kehidupan manusia. Walau bagaimanapun, disebabkan
ketiadaan peruntukan undang-undang, maka pengamal-pengamal sihir dan
individu-individu yang mendapatkan perkhidmatan mereka terlepas dari sebarang
tindakan undang-undang.
DEFINISI SIHIR
“Sihir” ertinya
mengucapkan atau menulis apa-apa perkataan yang disifatkan sebagai jampi,
mantera, atau mengamalkan apa-apa perbuatan tertentu dengan menggunakan bahan
atau peralatan tertentu, atau apa-apa cara lain, yang menyalahi hukum syarak,
sama ada untuk tujuan mendatangkan dharar kepada seseorang atau selainnya.
CADANGAN PERUNTUKAN KESALAHAN BERKAITAN
SIHIR (MASIH BELUM DILAKSANAKAN)
1. Kesalahan mengamalkan
sihir
•
Mana-mana orang
yang mengamalkan sihir adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan
hendaklah dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun dan disebat
tidak melebihi enam sebatan dan didenda tidak melebihi lima ribu ringgit.
•
MISALAN
Seseorang itu
dikatakan mengamalkan sihir dalam keadaan-keadaan berikut :
(i) A memakai tangkal yang diperbuat dari taring harimau yang telah dijampi dengan tujuan dipandang gerun oleh orang lain. A adalah mengamalkan sihir.
(ii) A, dengan bacaan jampi, membelah abdomen B dengan tangan kosong dan berjaya mengeluarkan batu karang dari abdomen B. A adalah mengamalkan sihir walaupun B sembuh dari penyakitnya itu.
2. Kesalahan
menggunakan sihir terhadap orang lain
•
Mana-mana orang
yang menggunakan amalan sihir terhadap orang lain adalah melakukan satu
kesalahan dan apabila disabitkan hendaklah dipenjarakan selama tempoh tidak
melebihi tiga tahun dan disebat tidak melebihi enam sebatan dan didenda tidak
melebihi lima ribu ringgit.
•
MISALAN
Seseorang itu
dikatakan menggunakan amalan sihir terhadap orang lain dalam keadaan-keadaan
berikut :
(i) A menaburkan pasir kubur yang telah dibacakan mantera di laluan masuk premis perniagaan B dengan niat menutup pandangan pelanggan yang datang ke premis B. A telah menggunakan amalan sihir terhadap B.
(ii) A, sambil membaca mantera, menikamkan pisau yang dibalut kain kuning ke bahagian abdomen patung yang dililit padanya gambar B dengan menggunakan benang tiga warna. A telah menggunakan amalan sihir terhadap B.
3. Kesalahan mendapatkan khidmat pengamal
sihir
•
Mana-mana orang
yang mendapatkan khidmat pengamal sihir untuk mencapai apa-apa tujuan adalah
melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan hendaklah dipenjarakan selama
tempoh tidak melebihi tiga tahun dan disebat tidak melebihi enam sebatan dan
didenda tidak melebihi lima ribu ringgit.
MISALAN
•
Seseorang itu
dikatakan mendapatkan khidmat pengamal sihir dalam keadaan-keadaan berikut :
(i) A mengupah B untuk memasang susuk ke mukanya supaya kelihatan cantik. B memasukkan susuk jarum emas yang telah dijampi ke muka A. A mendapatkan khidmat dari pengamal sihir iaitu B manakala B adalah mengamalkan sihir.
(ii) A meminta B, iaitu seorang bomoh, supaya menyebabkan C dan isterinya D, bercerai berai. B lalu membaca mantera terhadap tulang kucing dan tulang anjing yang dibalut bersama dengan nama C dan D, lalu ditanam di bawah rumah C dan D. B adalah melakukan sihir manakala A mendapatkan khidmat sihir dari B.
4. Kesalahan menyebabkan sesuatu sihir itu
diamalkan atau disebarkan
•
Mana-mana orang
yang menyebabkan sesuatu sihir itu diamalkan atau disebarkan adalah melakukan
suatu kesalahan dan apabila disabitkan hendaklah dipenjarakan selama tempoh
tidak melebihi tiga tahun dan disebat tidak melebihi enam sebatan dan didenda
tidak melebihi lima ribu ringgit.
•
MISALAN
•
Seseorang itu
dikatakan menyebabkan sesuatu sihir itu diamalkan atau disebarkan dalam
keadaan-keadaan berikut:
(i) A mengajarkan B ilmu santau bagi tujuan untuk membalas dendam terhadap C. B melakukan seperti yang diajar. A adalah melakukan kesalahan menyebarkan sihir manakala B adalah melakukan sihir.
(i) A mengajarkan B ilmu santau bagi tujuan untuk membalas dendam terhadap C. B melakukan seperti yang diajar. A adalah melakukan kesalahan menyebarkan sihir manakala B adalah melakukan sihir.
CADANGAN SIASATAN DAN PENGUATKUASAAN
1. ADUAN
Borang 5 Ujian Saringan
2. SIASATAN
Siasatan Lanjut
3. TANGKAPAN
S.O.P. Tangkapan Pengamal Sihir
4. GELEDAHAN
S.O.P.
Geledahan
5. SITAAN
Panduan Penyitaan Bahan Sihir
CADANGAN KEPAKARAN:
1. Pakar perubatan
2. Pakar Psikatrik
3.Pakar Perubatan Islam
4. Pakar Forensik
Y.A.A. PROF. DR. MAHMUD SAEDON dalam kes
MUSTAFA BATCHA lwn HABEBA ABD RAHMAN [1410] JH 41 ada menyatakan bahawa:
“Hakim Yang Arif tidak langsung
mencatatkan di dalam rekod perbicaraannya fakta kes tersebut dan juga beliau
telah tidak memanggil dukun yang mengubati Perayu untuk mendapatkan keterangan
untuk mempastikan sama ada Perayu benar-benar sakit kena buatan orang (sihir)
yang menyebabkan perceraian.”
Al-Khatib As-Syarbini dalam kitabnya, Mughni
Al Muhtaj ila Ma’rifat Ma’ani Alfaz al-Manhaj, juz. 4, hal. 1200 menyatakan
:
“...seorang yang
dahulunya terkenal sebagai ahli sihir, tetapi telah bertaubat dari mengamalkan
ilmu tersebut boleh dipanggil sebagai saksi bagi memberikan keterangan mengenai
selok belok ilmu sihir...”
FORENSIK SIHIR
Khadam
Sihir
|
Bahan
Sihir
|
Kaedah
Sihir
|
Perjanjian
dengan syaitan melalui :
Pemujaan
|
Bahan-bahan
sihir ini terdiri daripada :
Apa
sahaja yang berasal dari tubuh mangsa/ penyihir
|
Kaedah
penyihiran yang tertentu seperti :
Mencucuk/
Menikam
|
Pematuhan
Syarat
|
Bahan
yang mempunyai sifat tertentu
|
Membakar/
Melayur
|
METODOLOGI PERLAKSANAAN SIHIR
Kes : Pendakwa Raya lwn. Mr X & 2
Lagi
[2005] 1 AMR 29
Isteri bertemu bomoh untuk memulihkan
kasih suami kepadanya. Bomoh letakkan syarat berikut:
1. Air
mineral yang dijampi & dipuja bomoh (Khadam Sihir)
2. Tali
hidung kerbau & kuku jari manis kiri dan kanan kepunyaan isteri pertama (Bahan
Sihir)
3. Bahan
diatas dimasukkan ke dalam air mineral dan diberi suami minum (Kaedah Sihir)
Setelah suaminya minum air yang
dicampurkan bahan-bahan tersebut,
perhubungan mereka baik semula dan suaminya mula mengikut cakap
dan kasih padanya.
MENGENAL PASTI MENS REA PENYIHIR
MELALUI BAHAN SIHIR
1. MENENTUKAN NIAT PENJENAYAH
Jika seseorang menikam perut seseorang
yang lain dengan pisau sehingga menembusi usus dan tali perut,
tidak syak lagi bahawa dia mempunyai niat untuk mendatangkan kecederaan yang
biasanya boleh membawa kematian.
-Ratanlal & Dhirajlal’s Law of
Crimes, 25th ed., hlm. 1315-1316.
Seseorang tidak akan meletakkan pistol
yang dia tahu berisi peluru hidup ke kepala seseorang yang lain, dan
menarik picunya, kecuali dia ada niat untuk membunuhnya.
-Coleridge J. dalam kes Reg v.
Monkhouse (1849) 4 Cox CC 55 (C)
Untuk jadikan mangsa dibenci /
dipinggirkan, maka bahan-bahan kotor dan busuk digunakan:
1. DARAH
2.KAIN KAFAN
3. TENGKORAK
4. BANGKAI/ NAJIS
Untuk menyakiti organ dalaman dan
membunuh mangsa, bahan-bahan yang berbisa dan beracun akan digunakan:
1. AIR LIPAN BARA
2. BISA ULAR KAPAK & ULAR SENDUK
3. KATAK PURU BERTANDUK
4. BISA KALA JENGKING
5. BISA GETAH IPUH
Untuk menyakiti fizikal mangsa dan
membunuhnya, bahan-bahan yang tajam dan melukakan akan digunakan:
1. KACA, BERUS BESI, KAWAT
BESI
2. TALI SABUT
3. SENJATA TAJAM
4. KUKU HAIWAN LIAR
5. PAKU
Untuk menjadikan mangsa tidak keruan,
tidak rasional dan gila, bahan-bahan berbentuk simpulan akan digunakan:
1. TALI & BENANG
2. KAIN BERWARNA
3. RAMBUT MANGSA
4. BUNGKUSAN
Untuk menjadikan mangsa bingung, pening,
sentiasa tertanya-tanya, hilang fokus dan gila, bahan-bahan yang diambil dalam
keadaan tidak stabil akan digunakan:
1. Daun atau ranting yang
berpusing-pusing di tengah air sungai
2. Serangga yang tersangkut di sarang
labah-labah
3. Benda-benda bergantung yang sentiasa
berpusing ke kanan dan ke kiri
Untuk menguasai dan menundukkan mangsa,
bahan-bahan dari tubuh mangsa akan digunakan:
1. PAKAIAN MANGSA/ PENYIHIR
2. CECAIR TUBUH DARI MANGSA/
PENYIHIR
3. RAMBUT MANGSA/ PENYIHIR
4. KUKU MANGSA/ PENYIHIR
Untuk menyebabkan mangsa jadi bodoh, atau
jadi pemalu, atau dibenci atau digeruni orang, organ tertentu haiwan akan
digunakan:
1. TARING/ KUKU HARIMAU @
BABI HUTAN
2. TARING/ KULIT/ BULU ANJING HITAM
3. TULANG KONGKANG, HATI MAWAS PUTIH
4. HATI KURA-KURA @ TULANG DAGU KERA DUKU
Untuk menyebabkan mangsa menderita
kesakitan dan mati secara perlahan-lahan, patung dan gambar akan digunakan:
1. Patung dari tanah liat
dipuja, dicucuk duri nibung
2. Patung dibuat dari jerami
dipuja, dicucuk jarum
3. Gambar mangsa dipuja,
disalai dan dibakar
MENGENAL PASTI MENS REA PENYIHIR
MELALUI KAEDAH PENYIHIRAN
1. MEMBAKAR/ MEMANGGANG
•
Niat untuk menyakiti mangsa
•
Boleh jadi membunuh
2. MENGASAP/ MENIUP
•
Menguasai mangsa
•
Mengurung mangsa
3. MENIKAM/ MENCINCANG
•
Membunuh
•
Mencederakan
4. MENGIKAT/ MENYIMPUL
•
Menguasai tindak tanduk mangsa
•
Menyeksa dan mengurung
5. MENYIMPAN/ MENGURUNG
•
Menyekat dan menguasai pemikiran atau
tindakan mangsa
6. MENYAPU/ MENGOSOK
•
Menguasai mangsa
•
Mencederakan mangsa
ACTUS REUS & MENS REA JENAYAH SIHIR
Mens rea boleh dikenalpasti melalui dua cara :
1. Melalui
kaedah sihir yang digunakan
2. Melalui
bahan sihir yang digunakan
Actus Reus boleh dikenalpasti melalui pemakaian
konsep “kesan yang terhasil dari perbuatan”
ACTUS REUS : PERBUATAN @ KESAN PERBUATAN
Russel Heaton mentakrifkan actus reus sebagai
‘sebarang perbuatan’…dan ‘apa-apa akibat perbuatan’ yang diperlukan oleh
definisi tersebut.
J.C. Smith & Brian Hogan menyatakan
undang-undang hanya berminat dengan ‘akibat’ atau ‘kesan’, dan bukannya
kelakuan yang membawa kepada akibat itu.
ACTUS REUS JENAYAH SIHIR IALAH KESAN PERBUATAN
PENYIHIR
-Perbuatan sihir kelihatan tidak relevan
dengan kesan yang timbul.
-Tetapi akibat serta kesannya dapat
dilihat, dirasai atau dikenalpasti.
*Jenayah Siber sebagai
ANALOGI:
PELAKU :
•
Penjenayah menGGODAM akaun bank melalui
komputer
|
ALATAN :
•
KOMPUTER DAN TALIAN INTERNET YanG TIDAK
KELIHATAN
|
KESAN :
•
DUIT DALAM
AKAUN HILANG |
* Jika jenayah sihir sebagai praktikalnya
bagi actus reus ialah:
Pelaku:
TUKANG sihir menjalankan upacara sihir |
Alatan:
KHADAM SIHIR (toyol) Yang TIDAK KELIHATAN |
KESAN:
DUIT dalam simpanan HILANG |
KETERANGAN OLEH PAKAR FORENSIK
Menurut Hakim dalam kes Rv. Clarke
[1995] 2 Cr App R 425, terdapat 2 kategori barang yang boleh dikesan melalui
forensik
Biologi:
•
Cap jari
•
Cebisan Pakaian
•
Darah
•
Rambut
Non-Biologi:
•
Patung
•
Senjata
•
Minyak
•
Alatan sihir
CADANGAN KETERANGAN DAN PEMBUKTIAN
-Bentuk Keterangan
secara:
•
Lisan
(Agen Provokator)
•
Dokumen
•
Fizikal
•
Qarinah
•
Anggapan
•
Pakar
Tiada ulasan:
Catat Ulasan