DONATE

Selasa, 10 Mei 2022

Pembangunan Harta Orang Islam dari Perspektif Kanun Tanah Negara 1965

 


Dr. Hj Azmi Hj Harun

Jabatan Undang-Undang Sivil

Kulliyyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim

Universiti Islam Antarabangsa Malaysia

 

Pendahuluan

Kertas kerja ini membincangkan tentang pembangunan harta tanah kepunyaan orang Islam dari perspektif  Kanun Tanah Negara 1965 (KTN 1965).

Harta tanah dalam istilah Arab ialah ‘aqarat’, yang merupakan sebahagian daripada konsep mal secara umum. Harta tanah bermaksud harta tak alih atau harta kekal. Harta tanah adalah terdiri dari tanah itu sendiri, bangunan, dan elemen lekap mati yang terdapat pada tanah, yang menjadi sebahagian daripada tujuan sesuatu pembinaan.[1]

Pembangunan pula adalah suatu konsep yang amat luas. Secara literal, ia bermakna transformasi atau perubahan dari suatu keadaan yang tidak atau kurang berhasil kepada suatu keadaan yang lebih berhasil atau suatu kurang baik kepada suatu keadaan yang lebih baik. Pembangunan adalah suatu proses produktif, iaitu menghasilkan sesuatu yang berfaedah.[2]

Akta Perancang Bandar dan Wilayah 1976 mentakrifkan pembangunan harta tanah sebagai:

“…the carrying out of any building, engineering, mining, industrial or other similar operations in on, over or under land, or the making of any material change in the use of any buildings or other land, or the subdivision or amalgamation of lands.”

Pembangunan harta tanah melibatkan kepada perubahan fizikal yang nyata kepada tanah di antaranya mungkin melibatkan pecah sempadan atau penyatuan tanah, atau perubahan kepada syarat penggunaan tanah sebagai contoh daripada “pertanian” kepada “bangunan”.[3] Pembangunan juga melibatkan dengan aktiviti ekonomi yang lain seperti kerja-kerja pertanian, bangunan, industri dan perlombongan. Aktiviti ini melibatkan penggunaan tanah yang memberi nilai ekonomi dan pembangunannya akan menambah nilai yang sedia ada.

Pembangunan atau “development” pada asasnya bertujuan untuk menaikkan taraf kehidupan manusia. Daripada tanah hutan dibersihkan dan diusahakan sebagai kawasan pertanian, tanah yang tak digunakan  di bangunkan sebagai kawasan perumahan, komersial atau pun industri yang memberi nilai yang lebih tinggi. Konsep tanah dan pembangunan tanah atau harta tanah di tangani oleh Kanun Tanah Negara 1965 secara terperinci. Persoalan ini akan dibincangkan kemudian dalam kertas kerja ini dengan lebih luas lagi.

Konsep pembangunan harta tanah yang tidak berlandaskan kefahaman Islam adalah berbeza sama sekali. Jika dalam Islam apa saja dalam dunia ini pada hakikatnya adalah milik mutlak Allah sahaja. Ianya hanya diamanahkan kepada manusia yang diciptakan olehNya, untuk di jaga dan diusahakan untuk kebaikan dan faedah semua makhluk. Pembangunan sentiasa dikaitkan dengan pembangunan rohani yang sepatutnya mendekatkan manusia kepada penciptanya. Ianya hanyalah sekadar pinjaman dan perlu dijaga dan dibangunkan dengan peraturannya yang telah ditetapkan.

Golongan kapitalis sebagai contohnya meletakkan kuasa ekonomi kepada keupayaan individu tanpa merasakan perlu untuk bertanggungjawab kepada sesiapa apatah lagi kepada sesuatu yang dikatakan lebih berkuasa. Kuasa akal dan fizikal yang dipunyai oleh manusia tidak dikait sama sekali dengan pembangunan jiwa dan mental. Elemen kerohanian tiada mempunyai tempat dalam pembangunan yang dilakukan oleh golongan kapitalis dan golongan yang lain daripada Islam. Dalam Islam adalah jelas bahawa kemampuan mental dan fizikal adalah semata-mata anugerah dari Allah yang sepatutnya digunakan dengan sebaik mungkin untuk pembangunan dan kejayaan bukan sahaja di dunia bahkan kejayaan di akhirat kelak. Anugerah Allah tersebut juga semestinya digunakan untuk membina tamadun melalui pembangunan harta dan harta tanah umat Islam.

Mekanisma pembangunan fizikal di Malaysia telah lama diwujudkan dan terdapat pelbagai undang-undang yang gubal oleh Parlimen untuk membantu, menjadi panduan dan mengawal selia apa-apa kegiatan pembangunan harta tanah. Boleh disenaraikan beberapa undang-undang penting yang berkait langsung dengan pembangunan tanah iaitu:

         

Kanun Tanah Negara 1965

          Akta Pengambilan Balik Tanah 1960

          Akta Hakmilik Strata 1965

          Akta Perancang Bandar dan Desa 1976

          Akta Kerajaan Tempatan 1976

          Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dn Perlesenan) Pindaan 2007

          Akta Kualiti Alam Sekitar 1974

          Akta Pemuliharaan Tanah 1960

          Akta Penambakan Tanah dan Zon Pantai

          Akta Pembanguna Tanah Berkelompok…

 

Namun begitu fokus perbincangan di dalam kertas ini adalah merujuk kepada Kanun Tanah Negara 1965 sahaja dan rujukan juga akan dibuat kepada Akta Pengambilan Balik Tanah atas keperluan untuk memajukan tanah orang Islam yang ditinggalkan dan terbiar. Selain daripada itu pembangunan dari konteks harta orang Islam, peruntukkan undang-undang berkenaan tanah wakaf dan baitulmal yang digubal oleh pihak kerajaan negeri melalui enakmen-enakmen tersendiri.

Kanun Tanah Negara 1965 (KTN 1965) sebagai Pemangkin Ekonomi Negara

Konsep pembangunan harta tanah di Malaysia di kawal selia di antaranya ialah Kanun Tanah Negara 1965. Ianya amat penting kerana undang-undang dan peraturan yang dilaksanakan menerusi KTN ini memberi ruang yang luas kepada aktiviti ekonomi. KTN 1965 mula di laksanakan pada tahun 1966 dengan tujuan untuk menyelaras undang-undang dan juga polisi  pentadbiran tanah di semua negeri-negeri di Malaysia Barat. 

Adalah jelas dalam konteks Malaysia, pembangunan harta tanah banyak menyumbang kepada pembangunan ekonomi khasnya dan pembangunan negara amnya. Maka pemilikan tanah oleh orang Islam dan seterusnya dibangunkan adalah sejajar dengan kehendak pembangunan negara. Pembangunan bermula bila pihak berkuasa negeri memberi hak milik tanah kepada individu (alienation). Semasa memberi hak milik, pihak berkuasa negeri menentukan syarat penggunaan tanah dan juga syarat pemilikan. Seterusnya KTN 1965 memberi panduan dan syarat untuk melakukan pembangunan tanah yang antaranya melibatkan perkara-perkara seperti penukaran syarat (conversion), pecah lot (sub-division), pecah sempadan (partition), pencantuman (amalgamation), penyerahan (surrender) dan juga pemilikan semula (re-alienation) tanah. Peruntukan undang-undang di dalam KTN 1965 prosedur pembangunan tanah pada umumnya telah disusun dan dibukukan. Ianya jelas dan mudah difahami.[4]

Adakah konsep pembangunan harta tanah di negara ini selaras dengan pembangunan yang dituntut dalam Islam? Persoalan seterusnya ialah adakah polisi pemberi milikan tanah, ubah syarat, guna tanah, jual beli, pengambilan semula tanah bersesuaian dengan konsep pembangunan dalam Islam. Adakah undang-undang memastikan tiada pembaziran dalam pembangunan tanah seperti tanah terbiar dan tidak dimajukan. Adakah mereka yang berjaya “menghidupkan tanah mati (mawat) atau membangunkan tanah kerajaan diberi keutamaan dalam pengurniaan tanah. Bagaimana pula dengan tanah yang telah menerima milik yang tidak dibangunkan. Bolehkan tanah tanah yang tidak dibangunkan dirampas atas alasan pemilik telah melanggar syarat guna tanah. Dalam hal ini bolehkah berlaku di mana tanah yang telah dirampas di beri milik kepada orang lain yang berkemampuan untuk memajukan tanah tersebut.

Pendaftaran dan Pemilikan Tanah

Status pemilikan tanah adalah penting. Sekiranya status pemilikan tanah adalah jelas maka pemilik boleh memajukan tanahnya menurut apa yang dibolehkan oleh KTN 1965. Urusan (dealings) yang boleh dilakukan oleh pemilik terhadap tanahnya bagi tujuan pembangunan tanah ialah pindah milik (transfer), pajak (lease), cagar (charge). Tanah mempunyai nilai disebabkan oleh aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan “urusan” (dealings) seperti yang disebutkan tadi.

Di bawah KTN 1965, hak milik wajib didaftarkan. Jika tidak, hak milik tersebut boleh dipertikaikan atau dicabar. Seksyen 340 KTN 1965 memperuntukkan bahawa hak milik atau apa-apa kepentingan yang didaftarkan adalah dianggap sebagai hakmilik atau kepentingan yang tidak boleh disangkal (indefeasible).[5] Ini bermaksud apabila hak milik atau apa-apa kepentingan terhadap tanah itu didaftarkan maka hak milik tersebut adalah dijamin oleh pihak berkuasa dan ianya tidak boleh cabar atau dikalahkan oleh tuntutan orang lain yang tidak didaftarkan. Untuk tujuan pembangunan harta tanah, hak milik perlu dipastikan terlebih dahulu. Ini adalah untuk mengelakkan daripada berlakunya pertikaian di mana ada pihak yang menyatakan bahawa mereka mempunyai hak atau kepentingan terhadap tanah yang dibangunakan itu dan boleh mengambil tindakan undang-undang untuk memberhentikan apa sahaja projek yang dijalankan. Kemungkinan perkara seperti ini berlaku haruslah dielakkan kerana ianya akan mengakibatkan kesusahan dan kerugian kepada banyak pihak.

Harta Persendirian

Cabaran yang dihadapi dalam membangunkan harta tanah orang Islam ialah apabila hakmilik tidak dapat dipastikan. Contoh yang paling mudah ialah harta tanah yang ada kaitan dengan “harta pusaka”, “harta sepencarian” dan juga “hibah”.  Di dalam isu harta pusaka, masalah sering timbul dalam menentukan waris yang berhak dalam pembahagian harta pusaka tersebut. Samalah juga dalam isu harta sepencarian dan hibah apabila tiada instrumen atau dokumen yang menyatakan dengan jelas dan diakui sah oleh undang-undang terhadap hak dan kepentingan orang yang terlibat. Kes-kes yang melibatkan pertikaian, pembahagian akan ditangguhkan dan pihak yang menuntut diminta supaya membawa tuntutan wasiat, hibah atau tuntutan harta sepencarian ke Mahkamah Syariah.[6] Selagi isu tuntutan yang disebutkan tadi tidak diselesaikan maka pendaftaran hak milik seperti yang dikehendaki oleh KTN 1965 tidak boleh dilaksanakan. Ini mengakibatkan harta tanah yang sepatutnya tinggi nilainya terbengkalai dan terbiar disebabkan tidak ada siapa pun yang ingin melabur untuk membangunkannya kerana risiko yang tinggi akibat hakmilik yang tidak didaftar.

Harta Wakaf

Satu lagi isu yang penting adalah berkenaan dengan tanah yang di wakafkan. Hal-hal berkenaan tanah yang diwakafkan telah disebutkan di bawah Artikel 1, Jadual ke Sembilan senarai ke 2 iaitu senarai Negeri Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Mengikut Artikel 74(2) Perlembagaan Persekutuan, Dewan Perundangan Negeri mempunyai bidang kuasa untuk meluluskan undang-undang berkenaan wakaf.

Enakmen Pentadbiran Agama Islam negeri-negeri telah di kanunkan diantaranya merujuk kepada hal-hal berkenaan pentadbiran  wakaf. Enekmen-enekmen negeri ini memberi kuasa kepada Majlis Agama Islam negeri dalam pentadbiran dan pengurusan wakaf di mana Majlis Agama tersebut merupakan pemegang tunggal kepada semua harta wakaf di negeri masing-masing. Sebagai contoh di Selangor, seksyen 89, Enekmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003 menyatakan “Majlis menjadi pemegang amanah tunggal wakaf, nazar dan amanah”. Begitu juga di Pulau Pinang, di mana Enekmen Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam Negeri Pulau Pinang, 1993, seksyen 92 menyatakan bahawa Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang adalah sebagai pemegang amanah tunggal dan bertanggungjawab membangunkannya untuk kebaikan orang Islam. Seksyen 93 di bawah Enekmen yang sama telah memperuntukkan Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang hendaklah mengambil langkah-langkah dan meletak hak dan mendaftar kesemua tanah wakaf, amanah dan nazar am yang terkandung dalam seksyen 92 mengikut undang-undang yang berkaitan dengan tanah. Sehubungan dengan itu tanah-tanah yang diwakafkan haruslah juga didaftarkan di bawah KTN 1965 untuk mendapat pengiktirafan dan perlindungan undang-undang.

Disebabkan timbul banyak kekeliruan berkenaan pendaftaran harta Wakaf maka perlu diperjelaskan dengan lebih lanjut lagi. Di bawah KTN 1965 boleh didaftarkan mengikut tiga cara yang berlainan iaitu:

a.      Pindah milik (Transfer) mengikut Bahagian 14, KTN 1965

b.     Serahan (Surrender) mengikut Bahagian 12, KTN 1965

c.      Letakhak berkanun (Statutory Vesting) mengikut Bahagian 30, KTN 1965

Pindah milik (Transfer)

Mengikur seksyen 215 KTN 1965, orang yang membuat wakaf (wakif) hendaklah melengkapkan dan menyempurnakan borang 14A, KTN 1965. Maklumat pemilik tanah (wakif) dan persetujuan beliau untuk pindah milik tanah kepunyaannya kepada Majlis Agama Islam perlu disertakan bersama. Selain itu perlu disertakan bersama salinan asal geran tanah dan lain-lain dokumen yang berkenaan. Kesemua dokumen ini akan diserahkan kepada pejabat tanah untuk proses pendaftaran. Pentadbir Tanah akan mendaftarkan Majlis Agama Islam sebagai pemegang amanah kepada tanah tersebut dan ini akan tertera di dalam geran tanah. Dalam proses pindah milik ini, cukai setem akan dikenakan mengikut nilaian yang ditetapkan.[7] Untuk memudahkan proses pindah milik ini adalah di sarankan agar Majlis Agama Islam membayar cukai setem ini di mana pemilik tanah (wakif) mungkin keberatan untuk membayarnya.

Serahan (Surrender)

Pemilik tanah juga boleh memilih untuk menyerahkan semula tanahnya kepada kerajaan negeri.[8] Ini boleh dilakukan dengan menyempurnakan borang 12A atau 12B, KTN 1965.[9] Borang 12B digunakan jikalau pemilik hanya berniat untuk menyerahkan sebahagian sahaja tanah miliknya untuk tujuan wakaf. Permohonan mestilah disertakan dengan dokumen yang berkenaan dianataranya geran tanah, kebenaran bertulis oleh mereka yang berkepentingan terhadap tanah tersebut dan dikenakan bayaran fee. Apabila permohonan telah diluluskan, pihak Majlis Agama Islam haruslah memohon semula kepada pihak berkuasa negeri untuk pemberimilikan tanah. Dalam proses ini harus diingat bahawa pihak Berkuasa Negeri mempunyai budibicara untuk memberi milik mengikut peruntukkan seksyen 76 KTN 1965 atau pun menjadikannya tanah rizab (reserve land) untuk tujuan wakaf mengikut peruntukkan seksyen 62 di mana seorang pegawai akan dilantik untuk mengawalselia tanah tersebut. Seorang pegawai dari Majlis Agama Islam yang akan dilantik untuk tujuan ini.

Dalam hal penyerahan semula, perbincangan boleh dibuat di antara Majlis Agama Islam dengan pihak Berkuasa Negeri agar mekanisma yang akan diikut adalah dengan menggunakan peruntukkan seksyen 76. Ini disebabkan dengan menjadikan tanah tersebut sebagai tanah rezab adalah tidak sesuai untuk tujuan pembangunan kerana hak milik hakiki kepada tanah tersebut adalah kepunyaan kerajaan negeri. Di bawah seksyen 76(aa)(iii), pihak Berkuasa Negeri boleh memberi milik kepada sesiapa untuk tempoh berkekalan (in perpetuity) atau hak milik kekal apabila pihak Berkuasa Negeri berpendapat bahawa ada wujudnya sebab-sebab khas yang memerlukannya berbuat begitu. Proses pemberimilikan ditetapkan oleh Bab 2, KTN 1965 bermula dari seksyen 79 hingga 92. Berkenaan dengan kadar sewaan/cukai tanah dan pembayaran premium pihak Berkuasa Negeri mempunyai budibicara untuk menetapkannya pada kadar yang bersesuaian sekiranya pemberimilikan untuk tujuan keagamaan, pendidikan, kebajikan dan kegunaan awam.[10]

Letakhak berkanun (Statutory Vesting)

Penyerahan hak kepada Majlis Agama Islam akan kuasa mentadbir tanah-tanah wakaf boleh juga dilakukan melalui proses “letakhak berkanun”.  Majlis Agama Islam negeri-negeri yang telah diberi kuasa melalui peruntukan undang-undang[11] yang menyatakan bahawa “Majlis menjadi pemegang amanah tunggal wakaf, nazar dan amanah” boleh memohon kepada pihak Berkuasa Negeri letakhak berkanun dengan merujuk kepada seksyen 416C KTN 1965.

Prosedur yang perlu diikut ialah pihak Majlis Agama Islam menulis secara rasmi kepada Pendaftar menjelaskan akan hak Majlis terhadap sesuatu tanah yang hendak atau telah diwakafkan. Borang yang perlu digunakan untuk tujuan ini ialah Borang 30A dimana permohonan adalah untuk mendaftar kepentingan yang telah berdaftar (registered interest) dan Borang 30B pula perlu digunakan bila permohonan adalah untuk mendaftar kepenting yang boleh daftar (registrable interest). Di dalam kedua-dua borang ini Majlis sebagai pemohon haruslah menyatakan asas undang-undang yang diguna pakai untuk proses letakhak.[12]

Apabila Pendaftar berpuas hati bahawasanya ada asas letakhak berkanun, beliau akan membuat pengendorsan seperti apa yang dipohon di dalam geran tanah. Prosedur ini adalah prosedur yang paling mudah untuk memindah milik tanah wakaf daripada pemilik kepada Majlis Agama Islam. Nama pemilik terdahulu masih tertera di dalam geran tetapi ianya dengan sendirinya terbatal apabila penendorsan Majlis sebagai pemilik (pemegang amanah) yang baru. Telah dicadangkan agar satu instrument atau borang yang baru di dalam KTN 1965 khusus untuk tujuan permohonan pendaftaran letakhak berkanun. Ini adalah bertujuan untuk mengelakkan kekeliruan dalam proses permohonan dan pendaftarannya. Adalah lebih baik sekiranya instrumen tersebut akan membolehkan Pendaftar membuat pengendorsan secara jelas meletakhak tanah wakaf kepada Majlis Agama Islam dan nama Majlis dicatit sebagai pemegang amanah tunggal (sole trustee).[13]

Urusan (dealings) yang boleh dilakukan terhadap tanah Wakaf

Apa bila isu pemilikan tanah telah selesai maka perkara yang perlu dilihat sekarang ialah bagaimana hendak menggunakan tanah wakaf yang sedia ada sebagai aset orang Islam yang boleh dibangunkan untuk menjadi sumber ekonomi yang mampan dan berdaya maju. Mekanisma yang disediakan oleh KTN 1965 ialah sewaan (tenancy), pajakan (lease) dan cagaran (charge).[14] Mekanisma yang diwujudkan ini menyebabkan harta tanah di Malaysia mempunyai harga dan nilai yang tinggi. Pelaburan harta tanah yang melibatkan sewaan dan pajakan sebenarnya membawa pulangan yang lumayan kepada pemilik tanah. Jika tanah wakaf ditadbir dengan baik dan professional, ianya akan membawa banyak faedah kepada orang Islam di negara ini. Ini terbukti apabila beberapa inisiatif yang dibuat oleh beberapa negeri telah menghasilkan pulangan yang memberangsangkan.

Peranan wakaf dalam pembangunan ekonomi dan aplikasinya di Malaysia sekarang adalah jelas. Hasil pendapatan dari pelaburan harta wakaf dapat diagihkan untuk kebajikan dalam pelbagai bentuk. Contohnya seperti memberi bantuan pendidikan, perubatan dan kesihatan, bantuan kebajikan kepada orang yang memerlukan seperti fakir miskin, mereka yang ditimpa musibah dan kemalangan, anak-anak yatim, golongan orang istimewa, kegiatan dakwah dan meningkatkan syiar Islam dan macam-macam lagi termasuklah menambah bilangan usahawan Islam.

Tanah wakaf telah banyak dibangunkan untuk menggerakkan kegiatan ekonomi masyarakat melalui penyediaan pusat dan premis perniagaan. Pembinaan kompleks dan bangunan perniagaan di atas tanah wakaf telah dilaksanakan di beberapa negeri seperti Wilayah Persekutuan, Selangor, Pulau Pinang, Johor, Kedah dan lain-lain negeri. Sebagai contoh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) telah membangunkan sebidang tanah wakaf Lot CT 10181, Lot 168CT16941 dan Lot 169 yang terletak di Jalan Perak, Kuala Lumpur. Tanah-tanah ini digunakan untuk pembinaan Menara MAIWP setinggi 34 tingkat. Menara ini disewakan kepada Bank Islam Malaysia Bhd dan TH Technologies Sdn Bhd selama 25 tahun di mana sepanjang tempoh sewaan itu MAIWP akan mendapat pulangan dianggarkan sebanyak RM50 juta. Apa bila tamat tempoh sewaanswlama 25 tahun tersebut, MAIWP akan memndapat semula bangunan berkenaan dan pada ketika itu nilaian harta tanah tersebut dianggarkan RM600 juta.[15] Satu lagi contoh yang menarik ialah peranan wakaf di dalam bidang pertanian. Di Johor, Kerajaan negeri Johor telah mewujudkan apa yang dinamakan “wakaf irshod”.[16] Kerajaan negeri menerusi kelulusan Majlis Mesyuarat Kerajaan dalam tahun 1994 telah mewakafkan tanah seluas 3900 ekar di Mersing. Ia dinamakan sebagai “Ladang Wakaf Johor” dan dibangunkan dengan menggunakan dana dari saham wakaf dan ia merupakan projek usaha sama antara Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAI) dan Pertubuhan Peladang Negeri Johor (PPNJ). Tanah tersebut diusahakan menjadi ladang kelapa sawit.[17]

Mekanisma yang disebut di atas adalah seprti yang diperuntukkan di bawah KTN 1965 iaitu:

1.     Pajakan (seksyen 221hingga 240 KTN 1965)

2.     Sewaan (seksyen 213dan seksyen 316 KTN 1965)

3.     Cagaran(seksyen 241 hingga 280 KTN 1965)

 

Pajakan

Pajakan adalah salah satu urusan/dealing yang diiktiraf oleh KTN 1965. Pemilik berdaftar/pemberi pajak (lessor) boleh memajakkan tanahnya kepada penerima pajak (lessee) untuk tempoh tertentu dengan balasan mendapat bayaran sewaan. Di akhir tempoh pajakan, tanah tersebut akan kembali diserahkan kepada pemilik asal. Tanah yang telah diusahakan tersebut termasuklah bangunan dan apa-apa binaan atau tanaman akan jatuh ketangan pemilik asal. Ini berdasarkan kepada definisi tanah (land) di bawah seksyen 5, KTN 1965.[18] Pajakan di bawah KTN 1965 mestilah melebihi tempoh 3 tahun. Jika ianya untuk tempoh tiga tahun, ianya dikenali sebagai penyewaan (tenancy). Pajakan mestilah didaftarkan di Pejabat Tanah. Tempoh pajakan yang ditetapkan oleh KTN 1965 ialah:

1.     Pajakan keseluruhan tanah – tempoh maksima ialah 99 tahun

2.     Pajakan sebahagian dari tanah – tempoh maksima ialah 30 tahun[19]

Penerima pajak pula seterusnya boleh memajakkan tanah tersebut bagi tempoh yang sama seperti di atas tetapi tidak melebihi tempoh yang ada pada dirinya sendiri. Ini dinamakan sebagai (pajakan kecil) atau sub-lease.[20] Ini adalah satu mekanisma yang menarik dari sudut pembangunan tanah. Seandainya pemilik tanah tidak mampu atau berminat untuk memajukan tanahnya sendiri, beliau boleh memajakkan tanah tersebut kepada sesiapa yang mampu untuk mengusahakan aktiviti ekonomi padanya. Pada masa yang sama pemilik tanah mendapat hasil daripada pajakan yang dibuat. Seterusnya sekira penerima pajak, atas sebab-sebab tertentu juga tidak dapat menggunakan tanah yang dipajaknya, boleh membuat pajakan kecil (sub-lease) kepada orang lain yang mampu memajukan tanah tersebut.

Pajakan tanah dalam menjana ekonomi adalah satu yang praktikal. Ini disebabkan nilai pajakan tidak semahal atau setinggi harga yang perlu bayar sekira tanah tersebut dijual. Ramai yang mampu untuk mengusahakan dan memajukan tanah secara pajakan. Dalam perspektif tanah wakaf, pajakan adalah sesuatu yang dibenarkan. Ini disebabkan tiada isu pindah milik dalam pajakan tanah. Seperti yang disebutkan di atas pajakan hanya dibenarkan untuk tempoh tertentu. Kebaikan kepada pemilik tanah pula, apabila tamat tempoh pajakan, tanah tersebut boleh dipajakkan sekali lagi. Cuma perlu diperhatikan status tanah wakaf yang disewakan. Jika status tanah wakaf tersebut adalah hak milik kekal (freehold title) yang mana hak milik adalah untuk selama-lamanya (in perpetuity)[21], maka hak untuk memajak juga akan wujud selama mana wujudnya tanah tersebut. Tetapi sekiranya status tanah wakaf itu adalah hak milik pajakan (leasehold title) untuk tempoh asal selama 99 tahun maka hak untuk memajak adalah untuk baki yang masih belum digunakan.[22]

Sewaan

Sewaan di bawah KTN 1965 juga dikenali sebagai sewaan dikecualikan daripada pendaftaran (tenancy exam from registration – TER). Tempoh sewaan mestilah tidak melebihi 3 tahun. Ini bermakna sewaan adalah satu urusan/dealing yang mudah sehinggakan tidak diperlukan untuk didaftar di Pejabat Tanah. Ianya boleh diadakan dengan secara perjanjian bertulis atau perjanjian mulut sahaja.[23] Ia merujuk kepada sewaan harian, bulanan atau pun tahunan (tidak melebihi 3 tahun). Konsep pembangunan tanah wakaf yang sesuai dengan kemudahan sewaan ini adalah seperti pembinaan hotel atau servis apartment yang membenarkan penyewa untuk menyewa pada kadar yang singkat. Atau pun pembinaan premis untuk industri seperti “Industri Kecil dan Sederhana (SME)”. Sekali lagi apabila sesuatu perjanjian singkat ini tamat tempoh, perjanjian baru boleh dimetrai.

Walaupun sewaan jangka pendek ini tidak didaftarkan di bawah KTN 1965, tetapi hak penyewa tetap terpelihara sekiranya perjanjian sewaan diendorskan di Pejabat Tanah dibawah seksyen 316 KTN 1965. Penyewa hanya perlu membuat permohonan resmi, sebagai contoh menulis surat memohon pengendorsan tuntutan sebagai penyewa dan disertakan dengan salinan perjanjian sewaan. Juga perlu disertakan lakaran kepada pelan tanah, di bahagaian tanah manakah beliau menjadi penyewa sekiranya (menyewa sebahagian sahaja dari keseluruhan tanah). Pengendorsan tuntutan penyewa adalah penting supaya kepentingan penyewa terperlihara seandainya pemilik hendak menjual atau memajak (menyewakan) tanah yang sama kepada pihak ketiga. Begitu juga seandainya tanah yang disewa diambil semula oleh kerajaan di bawah Akta Pengambilan tanah 1960, penyewa yang diendors dalam geran tanah ada hak menuntut pampasan atau ganti rugi. Secara ringkasnya “sewaan” juga menjadi satu mekanisma pembangunan dan pelaburan yang praktikal dan mudah serta mampu membawa keuntungan sekiranya tanah wakaf digunakan.

 

 

Cagaran

Cagaran (charge) adalah satu urusan/dealing yang amat popular di bawah KTN 1965. Ini disebabkan tanah sebagai aset mempunyai nilai dan kegunaan yang amat besar dalam konteks perniagaan. Sekiranya seseorang atau institusi perniagaan memerlukan sokongan kewangan samada untuk memulakan perniagaan atau membesarkan lagi perniagaan, tanah adalah aset yang boleh dijadikan cagaran. Pihak bank memang mudah untuk memberikan pinjaman seandainya tanah dijadikan sebagai cagaran. Tanah adalah jaminan kepada pinjaman di mana sekiranya pemilik tanah yang juga peminjam gagal untuk membayar balik kepada bank, bank berhak untuk melelong tanah tersebut dan mendapatkan semula dana yang dipinjamkan daripada jumlah hasil lelongan tanah tersebut.[24]

Walau bagaimana pun konsep cagaran tidak boleh dilaksanakan dalam konteks tanah wakaf kerana tanah wakaf tidak boleh dijual. Maka bank tidak akan menerima tanah wakaf sebagai sekuriti untuk pinjaman yang dipohon. Ini disebabkan konsep asas cagaran tanah ialah tanah yang dicagarkan itu akan menjadi sekuriti kepada pinjaman yang diterima oleh pemilik tanah. Seandainya pemilik gagal untuk menjelaskan apa-apa bayaran yang dipersetujui di bawah perjanjian cagaran maka pihak bank boleh mendapat perintah untuk melelong tanah tersebut dan hasil jualan akan diambil oleh bank untuk melangsaikan pinjaman yang dibuat, Seandainya ada lebihan daripada jumlah hasil jualan, maka baki tersebut akan diberikan kepada pemilik tanah.

Peranan Kerajaan dalam pembangunan tanah milik orang Islam

1.     Menukar status atau syarat yang dikenakan kepada tanah-tanah wakaf

Seperkara lagi yang perlu dibincangkan dengan pihak Berkuasa Negeri ialah berkenaan dengan syarat penggunaan tanah[25], sekatan kepentingan (restriction in interest) dan syarat-syarat nyata (express condition).[26] Dalam peruntukkan seksyen 79(2) disebutkan dengan jelas bahawa pihak Berkuasa Negeri mempunyai kuasa budibicara dalam menentukan kadar sewaan (quit rent/cukai tanah)[27] dan premium.[28] Ianya juga merujuk kepada penentuan syarat penggunaan tanah[29] dan sekatan kepentingan serta syarat-syarat nyata.[30] Keputusan berkatan dengan semua perkara yang di sebut di sini haruslah memberi nilai optima kepada tanah yang diwakafkan. Sebagai contoh tanah yang diletak di bawah syarat penggunaan tanah “industri” mempunyai nilai tanah yang lebih tinggi daripada kegunaan untuk “pertanian” atau “bangunan”. Tanah yang tidak mempunyai sekatan kepentingan dan tiada syarat-syarat nyata adalah lebih tinggi nilainya berbanding dengan tanah yang tertakluk kepada sekatan dan syarat yang disebut tadi. Ini disebabkan tanah yang sebegini lebih bernilai tinggi dan mudah untuk dibangunkan. Pelabur akan lebih berminat untuk memajukan tanaf wakaf yang bersifat seperti ini kerana bernilai tinggi dan tiada kekangan terhadap bentuk projek harta tanah yang boleh dilaksanakan.

2.     Memudahkan proses kelulusan untuk permohonan membangunkan tanah wakaf.

Urusan pentadbiran dan pengurusan wakaf sentiasa dikemas kinikan. Kerajaan menubuhkan Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji (JAWHAR) pada tahun 2004. Ini adalah langkah yang terpuji kerana matlamat penubuhan JAWHAR ialah untuk mengawalselia pentadbiran harta wakaf, zakat mal dan haji di seluruh negara lebih sistematik, tersusun dan berkesan. Setiap negeri juga mempunyai unit atau jabatan wakaf yang menguruskan harta wakaf, membangun, meyenglenggara serta melabur harta wakaf supaya berkembang dan dapat dimanfaatkan oleh semua umat Islam.[31] Namun untuk tujuan pembangunan tanah wakaf khususnya adalah dicadangkan agar ditubuhkan satu jawatankuasa khas yang ahlinya terdiri dari wakil-wakil dari jabatan yang berkenaan seperti Pihak Berkuasa Negeri, Pihak Berkuasa Tempatan, Pejabat Tanah dan Galian, Jabatan Perancang Bandar dan Desa dan lain-lain jabatan yang mempunyai bidang kuasa dalam memproses dan meluluskan permohonan untuk memajukan tanah. 

Untuk langkah awal JAWHAR boleh memainkan peranan dengan mengeluarkan garis panduan dan juga terma rujukan bagaimana jawatankuasa ini bertindak dalam memastikan pembangunan tanah wakaf dapat dilaksanakan dengan cepat dan berkesan. Seterusnya garis panduan dan terma rujukan yang dihasilkan itu diguna pakai oleh setiap negeri bagi memastikan keseragaman dalam polisi dan perlaksanaan pembangunan tanah wakaf di seluruh negara. Satu lagi objektif jawatankuasa khas ini adalah mencari formula agar peraturan dan polisi berkenaan pentadbiran tanah dipermudah dan sentiasa memenuhi objektif pembangunan harta wakaf sebagai pemangkin ekonomi orang Islam.[32] Majlis Tanah Kebangsaan yang mana keahliannya terdiri dari Menteri Besar setiap negeri harus juga memainkan peranan di mana formula yang dipersetujui tadi dijadikan sebagai polisi yang perlu dipatuhi.[33]

3.     Variasi terhadap Syarat, Sekatan dan Kategori

Adalah diharapkan agar pihak Berkuasa Negeri lebih bersifat terbuka dalam menggunakan kuasa dalam permohonan yang diterima dari pemilik tanah untuk mengubah syarat, sekatan dan kategori penggunaan tanah seperti yang dikenakan dalam dokumen hakmilik. Apabila Majlis Agama Islam sebagai pemilik (pemegang amanah) untuk menukar syarat tanah wakaf sebagai contoh, daripada kategori penggunaan tanah – “pertanian” kepada “bangunan” ianya boleh dipertimbangkan oleh pihak Berkuasa Negeri dengan menggunakan peruntukkan seksyen 124 KTN 1960. Seperti yang dinyatakan di atas sekiranya tanah wakaf yang ditukar milik daripada pemilik berdaftar yang asal kepada Majlis Agama Negeri untuk tujuan mewakafkan tanah secara serahan (surrender)[34] pihak Berkuasa Negeri mempunyai kuasa penuh untuk membuat pemberimilikan (alienation) dan menetapkan “Syarat, Sekatan dan Kategori”, kuasa tersebut mestilah digunakan untuk membuat syarat yang memihak kepada penggunaan tanah yang lebih optima. Perkara yang sama adalah diharapkan dalam permohonan tukar syarat yang dibuat walaupun setelah pemberimilikan dibuat oleh pihak Berkuasa Negeri.

Dalam keadaan tertentu di mana pemilik hanya mewakafkan sebahagian daripada tanahnya. Keluasan tanahnya adalah 1 hektar dan kategori penggunaan tanah adalah “pertanian”. Beliau mahu mewakafkan empat per lima dari tanahnya dan baki satu per lima untuk dirinya sendiri. Kesukaran akan berlaku kerana permohonan untuk pecah lot (subdivision of land) tidak akan dibenarkan. Seksyen 136 KTN 1965 menyatakan bahawa permohonan pecah lot yang mana saiz akan berubah selepas itu menjadi lebih kecil daripada dua per lima hektar. Bila permohonan ini ditolak maka usaha untuk mendapatkankan hak milik berasingan juga tidak boleh diperolehi dan jika tanah tersebut hendak dimajukan kesukaran akan timbul kerana pelabur tidak berminat dengan tanah yang mempunyai ketuanpunyaan bersama (co-proprietorship). Jika berlaku pertelingkahan di antara mereka ianya boleh menyebabkan komplikasi undang-undang. Oleh yang demikian, adalah dicadangkan pihak Berkuasa Negeri menyelesaikan masalah ini dengan membenarkan pemilik menukar syarat kategori tanah daripada pertanian kepada bangunan. Kategori bangunan tidak mengenakan syarat yang sama seperti kategori pertanian, maka permohonan untuk mendapatkan hakmilik berasingan adalah cerah.[35]

4.     Mengambil tanah yang telah diberimilik tetapi tidak dibangunkan atau dimajukan atau terbengkalai.

Merujuk kepada persoalan yang ditimbul pada awal perbincangan - Adakah undang-undang memastikan tiada pembaziran dalam pembangunan tanah seperti tanah terbiar dan tidak dimajukan. Adakah mereka yang berjaya “menghidupkan tanah mati (mawat) atau membangunkan tanah diberi keutamaan dalam pengurniaan tanah. Bagaimana pula dengan tanah yang telah menerima milik yang tidak dibangunkan. Bolehkan tanah tanah yang tidak dibangunkan dirampas atas alasan pemilik telah melanggar syarat guna tanah. Dalam hal ini bolehkah berlaku di mana tanah yang telah dirampas di beri milik kepada orang lain yang berkemampuan untuk memajukan tanah tersebut.

Di Malaysia polisi perancangan penggunaan tanah diterajui oleh KTN 1965 melalui satu sistem kawalan menerusi pemberian hakmilik tanah bersyarat. Perundangan ini mengawal perubahan dalam penggunaan tanah dan juga penetapan syarat-syarat pemilikan tanah serta memperuntukkan prosedur yang jelas dalam pembangunan tanah di negara ini iaitu tukar syarat (conversion), pecah lot (sub-division), pecah sempadan tanah (partition), penggabungan (amalgamation), penyerahan (surrender) dan pemberimilikan semula (re-alienation). Seterusnya pihak Berkuasa Negeri mempunyai kuasa untuk melakukan pelucuthakan (forfeiture) terhadap pemilik tanah dalam dua keadaan iaitu – a) kegagalan pemilik tanah membayar sewaan mengikut peruntukkan seksyen 100 KTN 1965 dan b) pelucuthakan atas sebab pelanggaran syarat nyata atau syarat tidak nyata.[36] Sebagai contoh tanah yang di bawah kategori “pertanian” disyaratkan bahawa penanaman bermula dua belas bulan dari tarikh syarat tersebut dikenakan kepada tanah tesebut yang selalunya bermula dari tanah diberimilikan. Bagi tanah yang di bawah kategori “bangunan” disyarakat juga bahawa dalam tempoh dua tahun dari tarikh syarat dikenakan pembinaan sepatutnya telah disiapkan.[37] Perlanggaran terhadap syarat yang disebutkan memboleh pihak Berkuasa Negeri merampas semula tanah yang telah diberimilikan. Jika perlaksanaan undang-undang ini dibuat maka isu tanah terbengkalai tidak akan timbul.

Tetapi tidak jelas sama ada proses pemberimilikan semula selepas tanah diambil semula oleh pihak Berkuasa Negeri menepati konsep “ihya’ al mawat” yang bermaksud menghidupkan tanah yang mati. Pada peringkat awal kemerdekaan ramai yang terlibat dengan penerokaan tanah. Walaupun mereka dianggap sebagai penceroboh (trespasser) atau penduduk setinggan (squatters) yang tidak mempunyai apa-apa hak terhadap tanah yang diduduki[38] tetapi menjadi dasar dimana proses pemberimilikan tanah keutamaan diberi kepada golongan seperti ini.

Adalah menjadi hak yang boleh di putuskan oleh pihak Berkuasa Negeri untuk merampas tanah seperti yang disebutkan di atas dan dijadikan tanah wakaf yang akan memberi menafaat kepad masyarakat keseluruhannya.

Satu lagi cara yang boleh digunakan oleh pihak Berkuasa Negeri ialah merampas tanah yang tidak digunakan atau terbengkalai dengan menggunakan Akta Pengambilan Tanah 1960.[39] Cara ini adalah lebih munasabah dan tidak merugikan pemilik tanah. Sekurang-kurangnya pemilik tanah yang diambil tanahnya akan dibayar pampasan mengikut harga pasaran. Ini adalah jauh lebih baik jika pihak Berkuasa Negeri menggunakan kuasa mereka di bawah peruntukkan seksyen 100 kerana gagal membayar sewa kepada kerajaan negeri atau pun perlanggaran syarat tidak nyata iaitu seksyen 115, 116 dan 117 KTN 1965 yang mana pemilik tidak akan mendapat apa-apa walaupun tanah mereka di rampas. Terpulanglah kepada pihak Berkuasa Negeri untuk memberi hakmilik tanah yang dirampas kepada Majlis Agama Islam dan menjadikannya sebagai tanah wakaf. Pampasan yang dibayar kepada pemilik yang terdahulu adalah merupakan bantuan dan sumbangan kerajaan negeri dalam memperkasakan ekonomi orang Islam menerusi institusi wakaf.

 

5.     Alternatif kepada “Cagaran” sebagai sumber kewangan untuk membangunkan tanah wakaf.

Seperti yang disebutkan di atas bahawa tanah wakaf tidak boleh dicagarkan (charge) bagi tujuan mendapat sumber kewangan untuk membangunkan tanah wakaf.[40] Maka perlu ada alternatif kepada hanya bersandarkan kepada harta tanah untuk mendapat sumber kewangan bagi tujuan tersebut. Perkembangan baru dalam amalan wakaf ialah apabila diwujudkan harta wakaf kontemporai apa yang dinamakan sebagai wakaf saham, saham wakaf, wakaf tunai dan takaful wakaf. Saham wakaf bermaksud mewujudkan suatu wakaf  musytarak (berkelompok) melalui sumbangan yang diterima daripada masyarakat ke dalam satu tabung amanah wakaf yang mana akan ditukar kepada harta kekal yang dinamakan badal atau ganti wang. Penukaran ini dibuat dalam bentuk pembangunan harta tanah, pembangunan tanah wakaf yang sedia ada dan pelbagai aktiviti pembangunan sosioekonomi yang di rancang dari masa ke semasa bagi kebajikan dan kepentingan agama Islam.[41]

 

Kesimpulan

Sejarah membuktikan bahawa wakaf dan harta orang Islam memainkan peranan penting dalam pembangunan ekonomi sesebuah negara. Instrumen seperti wakaf telah menjadi alat untuk mengagihkan kekayaan masyarakat bagi tujuan pembangunan dan membela rakyat yag memerlukan bantuan. Harta tanah memang terbukti sebagai asset yang amat beharga kepada sesiapa yang memilikinya. Pemilik perseorang boleh membangunkan tanahnya sendiri. Kerajaan juga boleh memainkan peranan untuk memajukan tanaf yang diwakafkan. Majlis Agama Islam negeri-negeri telah diberikan mandat untuk menjaga, mengawal dan mengusahakan tanah wakaf. Peruntukan undang-undang yang sedia ada nampaknya membantu dalam usaha memajukan harta orang Islam terutamanya harta wakaf. Undang-undang pentadbiran tanah seperti yang terkandung dalam Kanun Tanah Negara 1965 tidak mengekang tanah wakaf daripada dimajukan. Yang perlu dilakukan sekarang ialah untuk memantapkan pengurusan tanah wakaf dengan mengadakan kerjasama dan penyelarasan diantara Majlis Agama Islam negeri-negeri sebagai pemilik/pemegang amanah harta wakaf dengan agensi-agensi yang mempunyai bidang kuasa dalam hal-hal tanah dan pembangunannya. Kesedaran di kedua-dua pihak dalam menjalankan peranan untuk memajukan ekonomi Islam akan membawa kepada perubahan yang signifikan dalam bentuk pengurusan dan pembagunan harta orang Islam dan harta wakaf.

 



[1] Prof Dr Sr Hj Miswan @ Abdul hakim b Mohammed, Prof Madya Abdul Hamid b Hj Mar Iman, Adibah Awang, Pembangunan Harta Tanah dan Pelestarian Alam, kertas kerja yang dibentang dalam Seminar Pembanagunan Harta Tanah Kebangsaan Menurut Perspektif Islam, IKIM, Kuala Lumpur, 2009, ms 1

[2] Op Cit., ms 2

[3] Di bawah Kanun Tanah Negara 1965 terdapat tiga syarat penggunaan tanah iaitu “pertanian”, “bangunan” dan “industri”. Nilaian harga tanah adalah bergantung kepada syarat penggunaan tanah. Tanah industri mempunyai nilai yang lebih tinggi daripada tanah pertanian.

[4] Untuk keterangan lanjut berkenaan syarat-syarat yang ditetapkan di dalam KTN 1965 untuk tujuan pembangunan sila rujuk Adibah Awang, Land Conversion, Subdivision and Amalgamation), Buletin Gioinformasi, Jilid 1 No 1, ms 37-44, April 1998.

[5]Pengecualian terhadap konsep “indefeasibility” ini adalah apabila hak milik atau kepentingan yang didaftar itu diperolehi melalui penipuan (fraud), salah nyata (misrepresentation), pemalsuan (forgery) dan lain-lain seperti yang diperuntukkan di bawah seksyen 340(2) KTN 1965.

[6] Keterangan lanjut boleh diperolehi dengan merujuk kepada kertas kerja yang bertajuk “Isu-isu Pembahagian Harta Pusaka  Orang Islam dalam Konteks Perundangan Malaysia” yang ditulis oleh Tuan Haji Wan Abdul Halim b Wan Harun, Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Negeri Perak.

[7] Akta Setem 1949

[8] Seksyen 195 KTN 1965 menyatakan bahawa pemilik tanah boleh menyerahkan tanahnya semula kepada kerajaan negeri dan ianya tertakluk kepada syarat yang ditetapkan dalam seksyen 196 KTN 1965 antara lain menyebut penyerahan tersebut haruslah tidak menimbul sebarang liability kepada kepada pihak berkuasa negeri, tanah tersebut tidak tertakluk kepada penahan penghakiman, kesemua yang berkepentingan terhadap tanah tersebut memberikan kebenaran dll.

[9] Seksyen 197 dan seksyen 200 KTN 1965

[10] Seksyen 80 KTN 1965

[11] Seksyen 89, Enekmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003; Enekmen Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam Negeri Pulau Pinang, 1993, seksyen 92, Bab VII Enekmen Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam Negeri Perak.

[12] Asas undang-undang adalah peruntukkan undang-undang yang disebut dalam nota kaki no. 11 di atas.

[13] Dr Siti Mashitah Mahamood, “Harmonisation of the Malaysian National Land Code 1965 and the Syariah Law of Wakaf: Recommendations for Amendments in the International Conference on Harmonisation of Shari’ah and Civil Law, Towards A Methodology of Harmonisation, Kuala Lumpur (2005).

[14] Satu lagi urusan/dealing yang diiktiraf oleh KTN 1965 ialah pindah milik (transfer). Tetapi tanah Wakaf tidak dipindah milik dalam konteks jual beli, maka ianya tidak dibincangkan sebagai satu mekanisma yang boleh digunakan untuk pembangunan dalam skop yang lebih luas.

[15] Di sebut dalam kertas kerja yang ditulis oleh Asmak Ab Rahman, Pensyarah Kanan, Jabatan Syariah dan Ekonomi, Akademi Islam, Universiti Malaya bertajuk “Peranan Wakaf Dalam Pembangunan Ekonomi Umat Islam dan Aplikasinya di Malaysia”, m.s. 140; http://www.maiwp.gov.my/index.php/option=com-content&view+article&id...

[16] Wakaf irshod juga dikenali sebagai wakaf pertubuhan atau rezab kerajaan.

[17] Asmak Ab Rahman, Pensyarah Kanan, Jabatan Syariah dan Ekonomi, Akademi Islam, Universiti Malaya bertajuk “Peranan Wakaf Dalam Pembangunan Ekonomi Umat Islam dan Aplikasinya di Malaysia”, m.s. 142

[18] Seksyen 5 KTN 1965 menyebut “land” merangkumi “d) all things attached to the earth or permanently fastened to any thing attached to the earth, whether on or below the surface…”

[19] Seksyen 221(3) KTN 1965

[20] Seksyen 222 KTN 1965

[21] Seksyen 76(aa) KTN 1965.

[22] Hak milik ini juga dikenali sebagai  hak milik “Pajakan Negeri” atau “State Lease”

[23] Seksyen 213(3) KTN 1965

[24] Seksyen 243 dan seksyen 253 KTN 1965

[25] Syarat penggunaan tanah (category of land use) dibahagikan kepada tiga, iaitu “pertanian”(seksyen 115), “bangunan” (seksyen 116) dan “industri” (seksyen 117)

[26]. Sekatan kepentingan dan syarat-syarat nyata disebut dalam  Bab 7 KTN 1965 terutama seksyen 1103, 109, 121 dan 122. Contoh “restriction in interest” adalah “…tanah yang diberi milik tidak boleh dipindah milik kepada sesiapa dalam tempoh 15 tahun ianya diberi milik oleh pihak Berkuasa Negeri”. Contoh syarat nyata yang berkaitan dengan tanah dibawah penggunaan “pertanian” ialah “Tanaman Kekal – Getah atau Kelapa Sawit”.

[27] Seksyen 79(2)(d) KTN 1965

[28] Seksyen 79(2)(e) KTN 1965

[29]Seksyen 79(2) (f) KTN 1965

[30] Seksyen 79(2) (g) KTN 1965

[31] Asmak Ab Rahman, op cit., p. 121

[32] Isu-isu yang disebutkan dalam perbincangan “Menukar status atau syarat yang dikenakan kepada tanah-tanah wakaf” di atas, harus dijadikan agenda yang memerlukan persetujuan terutamanya Pihak Berkuasa Negeri.

[33] Polisi yang diluluskan oleh Majlis Tanah Kebangsaan perlu dipatuhi oleh semua negeri-negeri dengan pengecualian di beri kepada Sabah dan Sarawak – Artikal 95E, Perlembagaan Persekutuan.

[34] Sila rujuk m.s. 7 dan 8

[35] Kadang kala ada keperluan untuk penggabungan (amalgamation) tanah yang bersebelahan tetapi mempunyai hakmilik berasingan bagi tujuan pembangunan berskala besar. Lazimnya sebidang tanah yang luas adalah lebih ekonomikal untuk di majukan jika dibandingkan dengan tanah yang keluasannya lebih kecil – rujuk seksyen 146 KTN 1965.

[36] Syarat nyata seperti apa yang tertera dalam dokumen hak milik dan syarat tidak nyata terdapat dalam seksyen 114, 115. 116 dan 117.

[37] Seksyen 115(1)(b) dan seksyen 116(1)(a)

[38] Seksyen 48 menyatakan dengan jelas bahawa “Tiada hakmilik kepada tanah Negeri diberi atas sebab pemilikan (possession), pendudukan tanpa sah atau pendudukan dibawah apa-apa lesen untuk apa-apa tempoh”

[39] Seksyen 3 Akta Pengambilan  Tanah 1960 memberi kuasa kepada kerajaan Negeri untuk mengambil tanah secara paksa bagi tujuan kegunaan awam atau pada pandangan kerajaan negeri untuk tujuan pembangunan ekonomi. Jadual A kepada Akta ini menerangkan cara pampasan dikira.

[40] Sila rujuk m.s. 13

[41] Asmak Ab Rahman, op cit., p. 123. Terdapat beberapa negeri yang memperkenalkan saham wakaf iaitu Selangor, Pulau Pinang, Melaka dan Pahang.

 

Tiada ulasan: