Sebelum pindaan Perlembagaan 1988
´
Sebelum
pindaan Perlembagaan 1988 dibuat, terdapat beberapa situasi dimana Mahkamah
Sivil membuat keputusan berkenaan isu
yang sepatutnya ditangani oleh Mahkamah Syariah.
´
Tidak ada
sebarang peruntukan jelas yang memisahkan kuasa antara Mahkamah Sivil dan
Syariah
´
Kes-kes
melibatkan Mahkamah Syariah kerap dan sering dibawa semula ke Mahkamah Sivil
untuk dibicarakan semula.
´
Ketua
Hakim Negara Tun Saleh Abas pernah berkata pada tahun 1982, Mahkamah Sivil
mesti menghormati mereka yang terdidik dalam bidang Syariah. Ini berdasarkan
Mahkamah Sivil tidak ada kepakaran dan pengetahuan bagi menangani masalah yang
sepatutnya dalam bidang kuasa Mahkamah Syariah.
Pindaan Perlembagaan 1988
´
Pada tahun 1988, satu pindaan terhadap perkara 121
di dalam Perlembagaan Persekutuan dibuat dengan memasukkan Artikel 121 (1A)
yang memisahkan bidang kuasa antara Mahkamah Syariah dan Mahkamah Sivil.
“Maka hendaklah ada dua Mahkamah Tinggi
yang selaras bidang kuasa dan tarafnya, iaitu:
(a)
Satu di
Negeri-negeri Tanah Melayu yang dinamakan Mahkamah Tinggi di Malaysia dan yang
mempunyai ibu pejabat pendaftarannya di Kuala Lumpur; dan
(b)
Satu di
Negeri-negeri Sabah dan Sarawak yang dinamakan Mahkamah Tinggi Borneo dan yang
mempunyai ibu pejabat pendaftaran di mana-mana tempat di Negeri-negeri Sabah
dan Sarawak sebagaimana yang ditetapkan oleh yang di-Pertuan Agong; dan di
mana-mana mahkamah bawahan sebagaimana yang diperuntukkan oleh undang-undang
persekutuan; dan hendaklah mempunyai apa-apa bidang kuasa dan kuasa sebagaimana
yang diberikan oleh atau di bawah undang-undang Persekutuan.
(1A) Mahkamah-mahkamah yang disebut
dalam Fasal (1) tidaklah boleh mempunyai bidang kuasa berkenaan dengan apa-apa
perkara dalam bidang kuasa Mahkamah Syariah.”
´
Melalui
Fasal (1A) ini bidang kuasa kedua-dua mahkamah telah ditetapkan. Mahkamah Sivil
mempunyai bidang kuasa untuk mendengar dan membicarakan kes-kes yang melibatkan
perkara-perkara yang dinyatakan dalam Senarai 1, Jadual Kesembilan.
´
Mahkamah
Syariah pula mendengar dan membicarakan kes-kes melibatkan perkara yang
dinyatakan dalam Butiran 1, Senarai II Jadual Kesembilan Perlembagaan
Persekutuan.
Kesan selepas pindaan Perlembagaan 1988
´
Pemisahan
bidang kuasa yang jelas antara kedua-dua Mahkamah. Sebarang kes yang terletak
di bawah bidang kuasa Mahkamah Syariah tidak boleh dibicarakan di dalam
mana-mana Mahkamah Sivil.
´
Menurut
Allahyarham Profesor Ahmad Ibrahim, salah satu kesan besar dari pindaan ialah mengeluarkan
kuasa Mahkamah Sivil dari mendengar kes-kes yang melibatkan bidang kuasa
Mahkamah Syariah dan mengelak percanggahan di masa hadapan terhadap kes-kes
yang diputuskan oleh Mahkamah Syariah.
´
Pindaan
terhadap Artikel 121 (tetap) tidak membolehkan Mahkamah Syariah di negara ini
untuk melangkaui bidang kuasa Mahkamah Sivil”
Tun Abdul Hamid
Mohamed , Mantan Ketua Hakim Negara
´
“Tiada
konflik – tidak akan berlaku konflik antara perundangan Sivil dengan Syariah
kerana artikel ini sudah cukup dan berdiri dengan sendiri di dalam meletakkan
Islam sebagai agama Persekutuan. Peruntukan perlembagaan 121 (1A) memaksudkan
bahawa undang-undang sivil tidak berhak campur tangan Pemisahan bidang kuasa
yang jelas antara kedua-dua Mahkamah. Sebarang kes yang terletak di bawah
bidang kuasa Mahkamah Syariah tidak boleh dibicarakan di dalam mana-mana
Mahkamah Sivil”
Prof Dr. Abdul
Aziz Bari, Mantan Pensyarah Undang-Undang Perlembagaan UIAM
´
Ini
menujukkan masih terdapat peruntukan undang-undang yang memberi justifikasi kes
menjadi sah sekiranya dibicarakan di Mahkamah Sivil berbanding Mahkamah
Syariah.
Mengapa masih berlaku pertindihan
bidangkuasa?
´
Pemakaian
Akta Kehakiman 1964 (Courts of Judicature Act 1964)
v
Kes
Shahamin Faizal Kung bin Abdullah lwn Asme bte Haji Junus [1991] 3 MLJ 327
v
Hakim
Edgar Joseph berpendapat bahawa Akta Kehakiman 1964 sama sekali tidak terhapus
walaupun Perlembagaan Persekutuan telah melalui pindaan pada tahun 1988 .
´
Tiada
peruntukan jelas di dalam Undang-Undang Syariah
v
Kes
Ng Wan Chan lwn Majlis Agama Islam 3 MLJ 174 dan 487
v
Mahkamah
Sivil menyatakan pendapat bahawa Mahkamah Sivil mempunyai bidang kuasa untuk
mendengar kes tersebut kerana Seksyen 45 (2) dan (3) Enakmen Pentadbiran
Undang-Undang Islam Selangor 1952 pada masa itu tidak memperuntukkan
undang-undang bertulis (kuasa secara tersirat) untuk memutuskan seseorang itu
beragama Islam atau tidak pada waktu kematiannya.
v
Kes
Lim Chan Seng lwn Pengarah Jabatan Agama Islam Pulau Pinang 3 CLJ 231
v
Hakim yang
membicarakan kes berpendapat kes tersebut seharusnya terletak di dalam bidang
kuasa Mahkamah Sivil kerana Enakmen Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam Pulau
Pinang 1993 tidak memperuntukkan kuasa Mahkamah Syariah dengan jelas termasuk
peruntukan keluar dari agama Islam.
v
Kes
Shaikh Zolkafly Shaikh Natar dll lwn Majlis Agama Islam Pulau Pinang 3 MLJ 381
v
“…sekiranya
ada pertikaian bidang kuasa di Mahkamah Tinggi Sivil, perkara pokok yang perlu
dilihat adalah bukannya Mahkamah Tinggi Sivil mempunyai kuasa atau tidak,
tetapi sama ada bidang kuasa itu terletak dalam Mahkamah Syariah...”
v
“…sekiranya
perundangan negeri tidak menganugerah bidang kuasa tersebut kepada Mahkamah
Syariah, maka dengan sendirinya bidang kuasa Mahkamah Syariah terkeluar dari
mengendalikan perkara tersebut, dan bidang kuasa tidak sama sekali diperolehi
secara ‘tersirat’”
ISU-ISU YANG MELIBATKAN PERTINDIHAN
BIDANGKUASA MAHKAMAH SYARIAH DAN MAHKAMAH SIVIL MENGENAI PERWARISAN,
PENTADBIRAN DAN PERTIKAIAN HARTA PUSAKA
´
Bidangkuasa
Mahkamah Syariah dalam pentadbiran harta pusaka orang Islam hanya boleh
membicarakan dan membuat keputusan terhadap semua tindakan dan prosiding yang
melibatkan orang beragama Islam sahaja.
´
Mahkamah
Syariah dalam pentadbiran harta pusaka umat Islam boleh mengesahkan benefisiari
(waris) yang berhak serta kadar bahagian bagi setiap waris.
´
Peruntukan
tersebut jelas menunjukkan bahawa bidangkuasa Mahkamah Syariah untuk beberapa
perkara tertentu semata-mata.
´
Sebaliknya,
Mahkamah Sivil mempunyai kuasa mutlak bagi perkara-perkara selainnya yang
menghalang pemakaian Enakmen Undang-Undang Islam di setiap negeri berdasarkan:
v
Akta
Probet dan Pentadbiran 1959
v
Akta
Pusaka Kecil (Pembahagian) 1955
´
Masalah
bidangkuasa Mahkamah Syariah dalam pentadbiran harta pusaka orang Islam telah
ditentukan dalam Perlembagaan Persekutuan setakat mana undang-undang Islam
dapat dilaksanakan di negeri-negeri Melayu.
´
Undang-undang
Islam yang dijalankan oleh Mahkamah Syariah dianggap sebagai undang-undang diri
(personal law).
´
Justeru
itu, kuasa Badan Perundangan Negeri adalah untuk menggubal perkara-perkara
mengenai undang-undang Islam sebagaimana yang diperuntukkan dalam Jadual
Sembilan, Senarai II.
´
Kes Majlis Ugama Islam Pulau Pinang dan
Seberang Perai lwn Shaik Zolkaffily Shaik Natar &Ors[2003] 3 CLJ 289
v
Diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan
v
Isu – sama ada "dalam menentukan persoalan
mengenai wasiat yang dibuat oleh seorang beragama Islam yang sudah meninggal
dunia, mahkamah sewajarnya yang mempunyai bidangkuasa untuk memutuskan hal
tersebut adalah Mahkamah Syariah“ (isu bidang kuasa)
v
Mahkamah Syariah mempunyai bidang kuasa melalui
S.48(2)(b)(v), (vii) & (ix) Enakmen Penang vis-a-vis hal perkara –
hal perkara yang berada di hadapan hakim yang bijaksana.
v
Oleh kerana hal perkara – hal perkara di
hadapan hakim yang bijaksana itu secara nyata, diletak di bawah bidang kuasa
Mahkamah Syariah oleh Enakmen Penang.
v
Abdul Kadir Sulaiman H dalam Md Hakim Lee v.
Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur, "fakta bahawa
Plaintif berkemungkinan tidak mempunyai remedi di Mahkamah Syariah tidak
bermakna bidang kuasa tentangnya boleh
dilaksanakan oleh MahkamahSivil".
(“When a
party may not have his remedy expressly stated in the state law pertaining to
Muslims, it is not for the courts to legislate and confer jurisdiction to the
civil courts but for the state legislature to provide the remedy”.)
´
Kekangan
Akta Probet dan Pentadbiran 1959 pula dapat dilihat didalam kes Jumaaton dan
Raja Delila lwn Raja Hizaruddin JH (1419) H Jld. XII Bhg II, 201.
v
Dalam kes
ini sungguh pun pertikaian melibatkan pihak-pihak beragama Islam, Pengerusi
Panel Rayuan Datuk Sheikh Ghazali menyatakan undang-undang mengenai Probet dan
Surat Kuasa Mentadbir dimasukkan dalam Senarai Persekutuan (Senarai 1, Jadual
9) dan bukannya Senarai Negeri (Senarai 2, Jadual 9)
v
Oleh yang
demikian Badan Perundangan Negeri dan Mahkamah Syariah tidak mempunyai kuasa
atau bidang kuasa dalam perkara probet dan surat mentadbir harta itu.
´
Keputusan
bidangkuasa Mahkamah Syariah dalam pertikaian harta melibatkan orang bukan
Islam pula dapat dilihat di dalam kes Eeswari Visuwalingam lwn Kerajaan
Malaysia [1990] 1 MLJ 86.
v
Dalam kes
ini Plaintif menuntut perwarisan harta pencen suaminya yang telah memeluk Islam
sebelum meninggal dunia. Seteleh dirujuk kepada Mufti Wilayah Persekutuan,
fatwa mufti mengatakan mengikut hukum syarak, seorang bukan Islam tidak boleh
mewarisi harta pusaka orang Islam.
v
Selanjutnya
Mahkamah Sivil memutuskan Plaintif berhak mendapat pencen kerana pencen adalah
satu hak di bawah statut. Oleh itu tidak timbul persoalan mewarisi harta pusaka
orang Islam atau bukan Islam.
SEMAKAN KEHAKIMAN
´
Mana-mana
pihak yang tidak berpuas hati dengan keputusan yang diperbuat di Mahkamah Syariah
atau pihak yang bukan beragama Islam boleh membuat permohonan semakan kehakiman
di Mahkamah Sivil.
´
Setiap
satu daripada kes-kes tersebut akan menggunakan mana-mana lohong peruntukan
undang-undang yang ada untuk memberi justifikasi mengapa kes tersebut sah untuk
disemak semula di Mahkamah Sivil.
´
Keadaan
ini adakalanya mencetuskan ketegangan dan rasa tidak puas hati oleh pihak yang
satu lagi serta masyarakat
´
Semakan
kehakiman oleh golongan transeksual di Negeri Sembilan
v
Dalam kes
ini telah diputuskan oleh Mahkamah Rayuan bahawa Seksyen 66 Enakmen Jenayah
Syariah (Negeri Sembilan) 1992 tidak sah di sisi Perlembagaan.
v
Perayu
dalam kes ini telah mendapat pengesahan daripada pakar perubatan merupakan
pengidap GID “Gender Identity Disorder”.
v
Seksyen 66
tersebut memperuntukkan mana-mana lelaki yang memakai pakaian perempuan atau
berlagak seperti perempuan di tempat awam adalah melakukan kesalahan dan
hendaklah apabila disabitkan didenda tidak melebihi satu ribu ringgit atau
penjara tidak lebih 6 bulan atau kedua-duanya.
v
Hakim
Datuk Hishamudin berkata Seksyen 66 tidak memberi pengecualian kepada pengidap
GID justeru telah meminggirkan mereka dan secara tidak adil membolehkan mereka
diambil tindakan undang-undang.
v
Panel juga
telah sebulat suara mengisytiharkan Seksyen 66 sebagai tidak sah di sisi
Perlembagaan Persekutuan kerana bertentangan dengan jaminan kebebasan dan hak
setiap rakyat Malaysia.
´
Semakan
kehakiman oleh peguam syarie bukan Islam
v
Kes Victoria
Jayaseele Martin lwn Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan & Anor [2013]
CLJ JT (6) merupakan rayuan peguam bukan Islam untuk bertindak di Mahkamah
Syariah Wilayah Persekutuan.
v
Perayu
dalam kes ini adalah pemegang Diploma dalam Undang-Undang dan Amalan Syariah
(Diploma Syariah Law Practice) daripada UIAM pada tahun 2004.
v
Persoalan
sama ada Peraturan 10 Peraturan-peraturan Peguam Syarie 1993 yang menetapkan
hanya orang Islam boleh diterima sebagai peguam syarie adalah ultra vires dengan
Akta Pentadbiran Undang-undang Islam (Wilayah Persekutuan) 1993.
v
Seksyen
59(1) Akta Pentadbiran Undang-undang 1993 menyebut:
“…tertakluk kepada sub-s (2), Majlis
boleh menerima masuk sesiapa yang mempunyai pengetahuan yang mencukupi
berkenaan undang-undang Islam sebagai Peguam Syarie”
v
Mahkamah
Rayuan memutuskan Peraturan 10 Peraturan-peraturan Peguam Syarie 1993 adalah ultra
vires dengan Akta Pentadbiran Undang-undang Islam (Wilayah Persekutuan)
1993.
ISU HAK PENJAGAAN ANAK-ANAK
´
Undang-Undang
Keluarga di Malaysia
v
Undang-Undang
Keluarga di Malaysia wujud dalam dua sistem perundangan, satu untuk penganut
Islam dan satu lagi untuk orang bukan Islam.
v
Sistem ini
boleh berjalan lancar dalam kes melibatkan pihak-pihak yang menganut agama yang
sama dan tidak ada pertelingkahan undang-undang.
v
Bagaimanapun,
apabila salah seorang beragama Islam dan yang satu lagi tidak lagi menganut
agama Islam, akan berlaku percanggahan antara Undang-Undang Syariah dan Sivil.
v
Dewasa ini
banyak kes cerai dan tuntutan penjagaan kanak-kanak telah menimbulkan perasaan
tidak puas hati di kalangan masyarakat baik umat Islam mahupun orang bukan
Islam.
v
Suatu
cadangan penambahbaikan untuk Akta Keluarga baru pernah dicadangkan oleh
Menteri Di Jabatan Perdana Menteri tetapi masih belum berjaya diterjemahkan
perlaksanaannya sehingga sekarang.
v
Bekas
Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad juga pernah menyuarakan cadangan
untuk mengharmonisasikan undang-undang sivil dan syariah bagi menyelesaikan
konflik antara kedua-dua mahkamah.
v
Konflik
antara keputusan Mahkamah Syariah dan Sivil dapat dilihat dalam kes Dr.
Sharmala A/P Sathiyasseelam lwn Dr. Jeyaganesh A/L C. Mogarajah [2003] 6 MLJ
515
v
Dalam kes
ini Mahkamah berpendapat perkahwinan mereka kekal walaupun si suami memeluk
Islam. Ini memberi alasan kuat kepada si isteri untuk menceraikan suaminya
dibawah undang-undang Law and Reform (Marriage and Divorce) Act 1976 .
v
Berikutan
keputusan tersebut juga, kedua-dua pihak berhak menjaga anak kerana pindaan
kepada LRA pada tahun 1999 menjamin hak sama rata ke atas anak dan kedua-dua
penjaga.
v
Undang-undang
sedemikian boleh membawa mudharat kepada kanak-kanak terbabit berkenaan yang
mana perlu diikuti memandangkan anutan agama ibubapanya kini berbeza.
v
Kes Izwan
Abdullah @ N. Viran lwn S.Deepa juga menunjukkan konflik antara keputusan
Mahkamah Syariah dan Sivil.
v
Dalam kes
ini si suami telah mendapat perintah hak penjagaan anak daripada Mahkamah
Syariah Seremban pada tahun 2013. Pada 7 April 2014, isterinya pula mendapat
hak penjagaan daripada Mahkamah Tinggi Seremban.
v
Selanjutnya,
Izwan bertindak mengambil anak lelakinya daripada jagaan isterinya sehari
selepas isterinya mendapat perintah tersebut.
v
Kes ini
yang pada asalnya menjadi kes polis menemui jalan buntu kerana pihak PDRM
enggan meneruskan siasatan kerana kedua-dua pihak mempunyai autoriti dalam
tindakan masing-masing.
v
Biarpun
pada masa sekarang Mahkamah Rayuan menolak permohonan Izwan untuk menangguhkan
keputusan Mahkamah Tinggi Seremban, kes ini menunjukkan kepentingan sifat
harmoni dan timbangtara antara kedua-dua mahkamah dalam menyelesaikan pertikaian
penjagaan anak antara pasangan berbeza agama.
MURTAD
´
Kes Lina Joy lwn Majlis Agama Islam
Wilayah Persekutuan & Yang Lain[2007] 3 CLJ 557
v
Diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan adalah munasabah bagi JPN mengenakan syarat supaya
pemohon mendapatkan perintah mahkamah syariah berkenaan perkara murtad ini
kerana ia adalah satu persoalan yang berkaitan dengan undang-undang Islam
seperti yang dikatakan oleh Mahkamah Agong dalam kes Dalip Kaur lwn Pegawai
Polis Daerah, Balai Polis Daerah, Bukit Mertajam & Anor bahawa jawapan
kepada persoalan sama ada seseorang itu adalah seorang Muslim atau telah keluar
dari agama Islam sebelum dia meninggal dunia adalah termasuk dalam dunia
undang-undang Syariah yang memerlukan pertimbangan-pertimbangan serius dan
tafsiran wajar atas undang-undang itu.
v
Tindakan JPN mengeluarkan KP dengan penambahan perkataan "Islam"
adalah sah di sisi undang-undang.
v
Apabila ketentuan-ketentuan agama Islam dipatuhi dan pihak berkuasa agama
Islam memperakukan kemurtadannya barulah perayu boleh menganuti agama Kristian.
Dengan kata lain, seseorang tidak boleh sesuka hatinya keluar dan masuk agama.
Tindakan JPN mengeluarkan KP dengan penambahan perkataan "Islam"
adalah sah di sisi undang-undang.
v
Adalah sejajar dengan logik untuk Mahkamah Syariah, yang telah dengan
jelasnya diberi bidangkuasa untuk mengadili perkara-perkara yang berkaitan
dengan pemelukan agama Islam, secara implikasi perlu, juga berbidangkuasa untuk
mengadili perkara-perkara yang berkaitan dengan keluarnya seorang Muslim dari agama
Islam.
v
Penghakiman majoriti akur bahawa Akta
Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah Persekutuan) 1993 (Akta 505) tidak
mengandungi sebarang peruntukan mengenai murtad.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan