1. Abstrak
Kertas kerja ini akan menyorot tentang penubuhan Pusat
Perlindungan Wanita Baitul Ehsan dan peranannya sebagai ganti kepada hukuman
terhadap pesalah jenayah syariah terutama di bawah Bahagian vi Enakmen Jenayah
Syariah Selangor 1995 selain daripada itu kertas ini juga gambaran tentang
pelaksanan program pemulihan yang dijalankan agar memenuhi maqasid syariah.
2. Pengenalan
Pusat Pelindungan Wanita Baitul Ehsan
diwujudkan oleh Majlis Agama Islam Selangor pada tahun 2001. Selaras dengan
kewajipan MAIS yang dinyatakan di
dalam seksyen 7 ,Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003 iaitu;
“Maka hendaklah menjadi kewajipan
majlis untuk menggalakkan ,mendorong,membantu dan mengusahakan kemajuan dan
kesejahteraan ekonomi dan sosial masyarakat Islam di dalam negeri Selangor
selaras dengan hukum syarak”
Justeru, Majlis Agama Islam
Selangor telah mewujudkan bahagian Al Riqab yang berperanan untuk membebas dan
membangunkan sahsiah asnaf al Riqab melalui kaedah merawat,memulih dan memberi
perlindungan secara menyeluruh dan berkesan berlandaskan Al Quran dan As Sunnah.
Dana zakat yang diperuntukkan dari asnaf riqab digunakan sepenuhnya untuk
memulihkan para pelatih yang telah terjebak dengan maksiat tegar. Justeru
peruntukan yang sedia ada member ruang untuk peruntukan ini dibelanjakan
apabila mahkamah syariah memperkenalkan
hukuman gentian dalam kes jenayah yang tertentu. Istilah ganti kepada hukuman
atau hukuman alternative bermasud hukuman selain daripada hukuman yang telah
ditetapkan di dalam undang-undang
SEJARAH
PENUBUHAN
Pusat
Perlindungan Wanita Baitul Ehsan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) telah
dibina di atas tanah lot no 51, 142 dan 143 dalam daerah Sabak Bernam, no pelan
SEL.SYIT 5D, yang meliputi keluasan 6 ekar tanah. Ia ditubuhkan dan di wartakan
secara resmi pada 1 Februari 2001 bagi
menjalankan kuasa yang diberi oleh seksyen 53 Enakmen Jenayah Syariah
(Selangor) 1995 iaitu :
“ Majlis boleh, melalui pemberitahuan dalam warta menetapkan
mana-mana tempat menjadi pusat pemulihan diluluskan atau rumah diluluskan bagi
maksud Enakmen ini”
Tapak asal Pusat perlindungan
Wanita Baitul Ehsan adalah merupakan bangunan Pusat Dakwah Selangor (PDS)
sebelum berpindah ke bangunan baru di Sg Lang yang di kenali sekarang sebagai
Institut Latihan Dan Dakwah Selangor.
Pada peringkat awal penubuhan
Pusat Perlindungan Wanita Baitul Ehsan adalah di letakkan dibawah pengurusan
Jabatan agama Islam Selangor (JAIS) sehingga pada tahun 2004. Pada tahun 2005
pengurusan Pusat Perlindungan Wanita Baitul Ehsan telah ambil alih oleh Majlis
Agama Islam Selangor sepenuhnya setelah berlakunya pemerkasaan Majlis Agama
Islam Selangor pada tahun 2005.
Pada tahun tersebut beberapa unit
dan bahagian di Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) telah berpindah ke Majlis
Agama Islam Selangor (MAIS) antaranya Unit Dakwah saudara Kita, Bahagian Dakwah
JAIS menjadi Bahagian Pembangunan Insan MAIS, Bahagian Pengurusan Baitulmal ,Pusat
Pemurnian Akidah Baitul Iman dan Pusat Perlindungan Wanita Baitul Ehsan.
Pada tahun 2010 berlaku perubahan
struktur organisasi di MAIS dengan kewujudan bahagian baru iaitu Bahagian Al
Riqab. Memandangkan Pusat Perlindungan wanita Baitul Ehsan dan Pusat Pemurnian
akidah Baitul Iman menggunakan peruntukan zakat dari asnaf al Riqab maka ke
dua-dua pusat ini telah di letakkan pengurusan dibawah bahagian yang baru ini.
4. PENGENALAN KEPADA
BAHAGIAN AL RIQAB
a. Al Riqab Menurut Al
Quran dan Hadis
Penjelasan
mengenai al Riqab di dalam al quran dinyatakan didalam surah at-Taubah ayat 60
Terjemahan:
“Sesungguhnya zakat-zakat itu
hanyalah untuk orang-orang fakir,orang miskin, orang yang bekerja untuk urusan
zakat,para mualaf yang dilembutkan hatinya,para hamba sahaya (yang ingin
merdeka dirinya),Orang-orang yang dibebani hutang,untuk (usaha perjuangan) di
jalan Allah dan untuk orang-orang yang dalam perjalanan.ia merupakan satu
ketetapan yang diwajibkan Allah, dan Allah maha mengetahui lagi Maha Bijaksana”
Manakala di
dalam hadis dinyatakan melalui riwayat
Bukhari dan Muslim, yang bermaksud :
“Barangsiapa
yang membebaskan Riqab (orang yang terhamba diri mereka), Allah akan
membebaskan bagi setiap sendi anggota dari api neraka neraka sehingga selamat
dia dengan keselamatanya”
b. Fatwa Negeri Selangor
Jawatankuasa
fatwa telah mendefinisikan riqab sebagai seseorang yang terbelenggu di bawah
satu kuasa yang menghalang kebebasan dirinya. Contohnya:
1. Penagih dadah yang
terbelenggu dengan dadah
2. Anak yang terbelenggu
dengan kisah ibubapa yang tidak islamik
3. Pelacur yang
membebaskan diri
4. Muslim yang
terbelenggu dengan cara hidup jahiliyah
Penggunaan
wang zakat Asnaf Riqab tersebut adalah berdasarkan mekanisme berikut:
(i) Kriteria
(a)
tiada sumber kewangan yang cukup dan/atau tidak mendapat bantuan daripada
sumber-sumber lain; dan
(b)
seorang yang telah disahkan ingin membebaskan dirinya dari belenggu yang
dihadapi.
(ii) Konsep Agihan
(a)
pembayaran adalah berasaskan permohonan dan siasatan dan pengesahan;
(b)
meringankan bebanan;
(c)
pembayaran hanya kepada individu yang bersedia untuk menjalani
pemulihan
dan pemantauan yang diaturkan untuk mereka;dan
(d)
usaha memulihkan akhlak dan akidah.
c. Enakmen Jenayah Syariah (Selangor)
Seksyen 54 (2)
Enakmen Jenayah Syariah (Selangor)1995 memperuntukkan:
“Jika mana-mana
Mahkamah telah mensabitkan mana-mana perempuan atas sesuatu kesalahan di bawah
Bahagian 1V , Mahkamah itu boleh sebagai ganti kepada hukuman yang
dinyatakan bagi kesalahan ke suatu rumah diluluskan selama tempoh yang tidak
melebihi enam bulan sebagaimana yang dinyatakan dalam perintah itu”
Hukuman dalam bahagian iv
(kesalahan yang berhubungan dengan kesusilaan) adalah seperti berikut;
Seksyen 22 : Perbuatan sumbang mahram
Seksyen 23 : Pelacuran
(1) Melacurkan diri
(2) Melacurkan isteri dan
anak
Seksyen 24 : Muncikari (ibu ayam)
Seksyen 25 : Persetubuhan luar nikah
Seksyen 26 :Perbuatan sebagai persediaan untuk
melakukan persetubuhan luar nikah
Seksyen 27 : Hubungan jenis antara orang yang
sama jantina
Seksyen 28 : Persetubuhan bertentangan dengan
hokum tabii
Seksyen 29 : Khalwat
Seksyen 31 : Perbuatan tidak sopan di tempat
awam
4. Kategori dan jumlah kemasukan Penghuni
Terdapat 3 kategori kemasukan ke
Pusat Pelindungan Wanita Baitul Ehsan iaitu kategori mahkamah,sukarela dan perlindungan
4.1 Perintah Mahkamah
Telah
diperintahkan atau dijatuhkan hukuman oleh mana-mana Mahkamah Syariah di negeri
Selangor bagi tujuan pemulihan, cubaan akhlak/suaimanfaat, tunggu bicara dan
lain-lain mengikut tempoh sebagaimana
yang terkandung dalam perintah tersebut;
1. Telah dijatuhkan
hukuman di bawah kesalahan bahagian 4 EJSS 1995 – Seksyen 22 hingga Sekyen 31.
2. Perintah pemulihan
sebagai ganti hukuman kesalahan Bahagian 4 EJSS 1995
Seksyen 54(2) EJSS 1995*
3. WaranTahanan
Sementara
Seksyen 22(5) ETJSS 2003
4. Perintah Cubaan
Akhlak (berkelakuan baik)
Seksyen 97(2)(b) ETJSS 2003*
Walaubagaimanapun
hukuman gentian ini hanya dalam tempoh 6 bulan sahaja. Perlanjutan tempoh adalah berdasarkan
permohonan pelatih atau waris dan kelulusan MAIS.
4.2
Sukarela
MAIS menerima permohonan dari waris atau pemohon untuk
memasuki pusat ini secara sukarela bagi mendapatkan perkhidmatan pelindung dan pemulihan berkaitan masalah sosial.
4.3
Perlindungan
MAIS menerima permohonan perlindungan dari pelbagai
ancaman dan masalah masalah seperti penderaan rumahtangga. Lazimnya pemohon
yang ingin mendapatkan perlindungan mestilah tidak terlibat dengan masalah
social dan jenayah. Pemohon dalam kategori ini digalakan agar lebih berdikari.
5. Jumlah kemasukan Pelatih dari tahun 2001
hingga 2011
BIL
|
KATEGORI
|
TAHUN
|
JUMLAH
|
||||||||||
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
|||
1
|
Perintah Mahkamah
|
-
|
1
|
4
|
12
|
17
|
8
|
5
|
12
|
29
|
33
|
28
|
149
|
2
|
Sukarela
|
18
|
38
|
19
|
35
|
11
|
29
|
56
|
69
|
88
|
119
|
69
|
551
|
3
|
Perlindungan
|
-
|
-
|
1
|
-
|
6
|
2
|
5
|
5
|
5
|
11
|
6
|
41
|
JUMLAH
|
18
|
39
|
24
|
47
|
34
|
39
|
66
|
86
|
122
|
163
|
103
|
741
|
Rajah
1 : Statistik bilangan pelatih
mengikut kategori dari tahun 2001-2011
Jadual
diatas menunjukkan jumlah pelatih mengikut kategori dari tahun 2001 hingga
2011. Bagi kategori perintah mahkamah jumlah pelatih dari tahun 2001 hingga 2011
seramai 149 orang iaitu sebanyak 20%. Bagi kategori sukarela, bilangan pelatih
sebanyak 551 orang iaitu sebanyak 74.4% daripada jumlah keseluruhan. Manakala
bagi kategori perlindungan mencatat jumlah sebanyak 41 orang iaitu 5.5% dari
tahun 2001 hingga 2011. Berdasarkan jumlah dan peratus pelatih mengikut
kategori dapat dilihat bilangan pelatih bagi kategori sukarela mencatat jumlah
yang tertinggi, seterusnya diikuti oleh
perintah mahkamah dan perlindungan. Ini menunjukkan bahawa jumlah kemasukan
bagi kategori perintah mahkamah kurang berbanding jumlah kes yang dicatatkan di
Selangor untuk setiap tahun.
Bil
|
Tahun/Umur
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
Jumlah
|
1
|
2001
|
-
|
-
|
1
|
3
|
2
|
1
|
2
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
4
|
18
|
2
|
2002
|
-
|
-
|
3
|
3
|
9
|
2
|
1
|
3
|
2
|
4
|
2
|
10
|
39
|
|
3
|
2003
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5
|
4
|
2
|
1
|
1
|
4
|
1
|
2
|
4
|
24
|
4
|
2004
|
-
|
-
|
3
|
2
|
5
|
7
|
6
|
4
|
3
|
3
|
3
|
2
|
9
|
47
|
5
|
2005
|
-
|
1
|
-
|
-
|
4
|
2
|
-
|
3
|
6
|
1
|
2
|
15
|
34
|
|
6
|
2006
|
-
|
-
|
-
|
1
|
3
|
9
|
3
|
-
|
4
|
3
|
2
|
1
|
13
|
39
|
7
|
2007
|
1
|
-
|
9
|
4
|
11
|
10
|
5
|
6
|
5
|
2
|
1
|
1
|
11
|
66
|
8
|
2008
|
-
|
1
|
8
|
14
|
12
|
5
|
7
|
5
|
6
|
2
|
8
|
3
|
15
|
86
|
9
|
2009
|
-
|
5
|
11
|
20
|
19
|
16
|
6
|
14
|
13
|
-
|
5
|
1
|
12
|
122
|
10
|
2010
|
1
|
5
|
16
|
17
|
34
|
17
|
11
|
11
|
12
|
9
|
8
|
2
|
20
|
163
|
11
|
2011
|
-
|
1
|
6
|
12
|
10
|
11
|
11
|
11
|
3
|
11
|
4
|
6
|
17
|
103
|
JUMLAH
KESELURUHAN
|
1
|
12
|
24
|
27
|
51
|
40
|
26
|
23
|
28
|
20
|
18
|
12
|
81
|
741
|
Rajah
2 : Statistik bilangan pelatih mengikut umur dari tahun 2001 - 2011[2]
Jadual di atas menunjukkan bilangan pelatih mengikut umur
dari tahun 2001 hingga 2011. Bagi pelatih berumur bawah 15 tahun mencatat
jumlah sebanyak 64 orang bagi tahun 2001 hingga 2011. Manakala pelatih berumur
lebih dari 15 tahun mencatat jumlah sebanyak 299 orang. Bagi pelatih berumur
bawah 15 tahun, mereka akan diletakkan dibawah bidang kuasa masalah juvana
kerana mereka masih dibawah umur.
5. Modul Pemulihan
Modul Tranformasi Ehsan 1.9.5.7 adalah
modul yang menjadi model dan panduan dalam proses pemulihan yang di jalankan di
Pusat Perlindungan wanita Baitul Ehsan. Modul ini dibangunkan atas semangat
untuk mentransformasikan pelatih daripada keadaan yang kurang baik kepada yang
lebih baik iaitu sehingga ke tahap Ihsan. Angka 1.9.5.7 membawa makna 1 itu
adalah DIRI iaitu pelatih yang akan di pulihkan. Angka 9 pula membawa makna
sembilan pendekatan dan juga falsafah yang di terapkan sepanjang menjalankan
modul ini. Sembilan pendekatan tersebut adalah seperti berikut;
1.
IMAN : Kepercayaan kepada
Allah
2.
MODEL : Model Terbaik Nabi
Muhammad sa.w
3.
UKHUWAH : Kasih sayang dan persaudaraan
4.
JATI DIRI : Mempunyai sumber dalaman
yang kuat untuk berubah
5.
PEDOMAN : Pedoman dan pengalaman
6.
IKHLAS : Keikhlasan dan kejujuran
7.
PRIHATIN : Perkongsian dan keprihatinan
8.
ILMU : Keilmuan dan
Penyampaian
9.
RELA & BAHAGIA :
Datang dengan kerelaan dan pulang dengan bahagia
Angka 5 pula merujuk kepada lima
konsep utama yang dikenali sebagai konsep Rabiatul Adawiyah. Lima konsep
tersebut adalah seperti berikut;
1. TAHU
: pengetahuan
yang benar
2. .PERCAYA :
keimanan, Pembuktian melalui kajian sains
3. TAAT : Peranan,
Syukur
4. JIHAD : Konsep
5. CINTA : Cintakan
Allah
Angka 7 pula membawa makna tujuh program
utama yang dijalankan iaitu proram kerohanian,program akademik,proram
kemahiran,program diplin,program kaunseling,program jasmani dan program hidup
bermasyarakat.
Selain daripada itu angka 1957 juga
membawa maksud kebebasan dan kemerdekaan daripada belenggu yang ada iaitu
sempena tarikh kemerdekaan Tanah Melayu dari penjajah. Dibawah ini adalah
gambaran model T.E 1957
6. TESTIMONI
Pelatih
bernama Aminah 26 tahun (bukan nama sebenar). Pelatih berasal daripada Kuala
Lumpur. Kelulusan Diploma, pelatih
sebelum ini pernah berkahwin dan bercerai Fasakh pada 1 Januari 2008. Pelatih
kini berstatus ibu tunggal dan mempunyai seorang anak perempuan berumur 10
tahun. Ibu dan ayah pelatih telah bercerai, kini pelatih dan anak tinggal
bersama ibu pelatih,
Kemasukan pelatih ke pusat ini
adalah atas Perintah Mahkamah oleh Mahkamah Rendah Syariah Daerah Hulu Langat,
Selangor atas kes khalwat pada 21 November 2012 dan dijatuhkan hukum selama 4
bulan di tahan di Pusat Perlindungan Wanita Baitul Ehsan. Pelatih telah
ditangkap di rumah sewa bersama seorang lelaki (teman lelaki rakan serumah)
tetapi mereka berlainan bilik. Dalam pada masa yang sama rakan sewa tiada di
rumah ketika kejadian tangkapan berlaku.
Pada
peringkat awal pelatih agak kurang selesa tinggaldi Baitul Ehsan namun setelah
sebulan menjalani proses pembelajaran di
pusat ini didapati perubahan positif pada diri . Pelatih memberikan kerjasama
dan komitmen dengan pelatih dan juga kakitangan dalam setiap program yang
dianjurkan. Kesedaran dalam diri pelatih mula timbul, pelatih juga sudah pandai
mengaji dan solat dengan baik. Anak pelatih juga turut serta dalam aktiviti
keagamaan yang dianjurkan dan secara tidak langsung ini memberikan kesan yang
positif kepada pembentukan sahsiah dan kerohanian anak pelatih.
7.Kesimpulan
Pembinaan
pusat pemulihan seperti Pusat Perlindungan Wanita Baitul Ehsan bukan semata-mata memenehi keperluan Enakman
Jenayah syariah 1995 dalam seksyen 54 (2) namun mempunyai tanggungjawab yang
besar untuk memulih,merawat dan melindung asnaf ar riqab dari belenggu yang
dihadapi.
Penubuhan
pusat pemulihan ini juga sebagai alternative kepada hukunman yang di kenakan keaada pelajku
jenayah syariah untuk memperbaiaki kesilapan yang lalu tanpa menjejaskan rekod
diri berbanding sekiranya pesalah tersebut dimasukkan ke penjara. Selain
daripada itu juga kebanyakan pelaku jenayah syariah adalah dikalangan remaja
dan kadangkala menjadi mangsa keadaan mewajarkan diberi peluang kedua kepada
mereka
Justeru langkah menubuhkan pusat
pemulihan adalah langkah yang baik sebagai salah satu langkah menangani
masalah-masalah sossial masa kini. Kewujudan pusat pemulihan seperti Baitul
Ehsan memberi peluang untuk merealisasikan agenda tarbiyah dan dakwah kepada
golongan sasaran.
Rujukan
1. Abdullah Bin Muhammad
Basmeh, 1994,Tafsir Pimpinan Ar Rahman, Bahagian Hal Ehwal Islam,
Jabatan Perdana Menteri, Kuala Lumpur
2. Enakmen Jenayah
Syariah (Selangor)1995, Enakmen No .9 Tahun 1995
3. Enakmen Pentadbiran
Agama Islam Negeri Selangor 2003
4. Perintah-Perintah
Tetap Pusat Perlindungan Wanita (Negeri Selangor) 2001, Majlis Agama Islam
Selangor
5. Zainuddin Hamidy
2009,Terjemahan Hadis Shahih Bukhari,Klang Book Centre, Kuala Lumpur
7. Irmawati Binti Basri
,2011, Jenayah Rogol: Satu Kajian Kes Di Pusat Perlindungan wanita Baitul
Ehsan Sabak Bernam, kajian ilmiah ,Universiti Kebangsaan Malaysia
8. Nurlia Binti Shaari,
2011, Senario Hamil Luar Nikah Dalam kalangan Remaja Islam: Kajian Di Pusat
Perlindungan Wanita Baitul Ehsan Sabak Bernam ,Selangor, kajian Ilmiah,
Universiti Kebangsaan Malaysia
1 ulasan:
Salam...saya mencari baby yg Bru lahir utk dijadikan anak angkat...xksh jantina baby..xkisah status baby...yg penting btul2 ikhlas nk bg...hubungi saya jika ada...0198234285
Catat Ulasan