Pengenalan
- Undang-undang urusniaga tanah bermula di
Selangor apabila Selangor Registration of Titles Regulation 1891
berkuatkuasa.
- Regulation tersebut bagi menghalang
pelbagai transaksi urusniaga yang merumitkan pentadbiran tanah.
- Regulation ini bersifat exclusive and
comprehensive dan mana- mana urusniaga di luar Regulation ini tidak sah
dan batal dan tidak berkesan.
- Peruntukan Regulation 1891 di sambung dalam sek 205
KTN
- Urusniaga yang
berupaya di kuatkuasakan di bawah Akta ini mengenai tanah berimilik dan
kepentingan di dalamnya hendaklah merupakan urusniaga-urusniaga yang di
nyatkan dalam Jadual Bahagian Empat Belas hingga Tujuh Belas dan tidak
yang lain-lainnya.
(The dealings capable of being effected under this Act with respect to
alienated lands and interests therein shall be those specified in Parts
Fourteen to Seventeen, and no others.)
Kuasa Membuat
Undang-undang
¢ Perkara 74
Perlembagaan Persekutuan:
Dinyatakan
dengan jelas bidang kuasa Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri mengikut
perkara-perkara yang disenaraikan dalam Jadual Ke 9. Contoh:-
•
Hal ehwal luar negeri
•
Pertahanan
•
Pelajaran
•
Kesihatan
•
Pengangkutan
Bidang kuasa Kerajaan
Negeri
•
Hal ehwal Ugama Islam
•
Perhutanan
•
Tanah
•
Pertanian
Undang-undang
berkaitan tanah dibuat oleh Dewan Perundangan Negeri
Kenapa Kanun Tanah
Negara (KTN) dibuat oleh Parlimen?
Perkara 76(4)
PP memberi kuasa kepada Parlimen untuk mengubal satu undang-undang yang
berkaitan dengan tanah bagi tujuan penyeragaman dari segi dasar.
•
KTN dibuat oleh
Parlimen, iaitu Akta Parlimen No. 56 Tahun 1965.
•
Perlembagaan Perkara 76(4): Parlimen boleh, hanya bagi maksud
memastikan keseragaman undang-undang dan dasar, membuat undang-undang
mengenai pemegangan tanah, perhubungan antara tuan tanah dengan penyewa,
pendaftaran hakmilik dan surat ikatan yang berhubungan dengan tanah, pindah
hakmilik tanah, gadai janji, pajakan dan gadaian berkenaan dengan tanah, isemen
dan hak dan kepentingan lain mengenai tanah, pengambilan tanah dengan paksa,
perkadaran dan penilaian tanah, dan kerajaan tempatan; dan Fasal (1)(b) dan (3)
tidaklah terpakai bagi mana-mana undang-undang yang berhubungan dengan
mana-mana perkara itu.
Kuatkuasa Kanun
Tanah Negara (KTN)
- Kuatkuasa mulai pada 1 Januari 1966, disemua
negeri Semenanjung Malaysia.
- kecuali Sabah dan Sarawak menggunakan undang-
undang tanah-nya sendiri.
- Dengan kuatkuasanya KTN, semua undang-undang
tanah yang terdahulu dimansuhkan, saperti dinyatakan dalam Jadual ke 11
KTN.
Undang-undang
Lain Yang Berkaitan
Undang-undang
lain yang berkaitan dengan tanah:-
- Akta Pengambilan Tanah 1960
- Akta Tanah (Kawasan Penempatan
Berkelompok) 1960
- Akta (Pembahagian) Pesaka Kecil 1955
- Akta Penanam Padi (Mengawal Sewa dan
Menjamin Pemegangan) 1967
- Akta Hakmilik Strata
- Enakmen Rizab Melayu
Kanun Tanah Negara
Tertakluk Kepada Undang- Undang Berikut
- Terengganu Settlement Enactment 1356
- Akta Penanam Padi (Mengawal Sewa Dan
Menjamin Pemegangan) 1967
- Ordinan Penyelesaian Tanah Kelantan 1955
- Akta Tanah (Kawasan Penempatan
Berkelompok) 1960
- Tanah Pemegangan Adat
- Tanah Rizab Melayu
- Tanah Lombong
- Tanah Kesultanan
- Tanah Wakaf Atau Baitulmal
Sistem Torrens
- Di perkenalkan di Negeri-negeri Melayu
pada 1890an dengan tujuan:
- Merangka dan membangun satu sistem
pengurusan yang lebih baik dan kemas.
- Mewujudkan rangka pengurusan rasmi
pentadbiran tanah berlandaskan kehendak perundangan.
- Mendaftar urusniaga tanah
Dua Prinsip
Kembar:
- Cermin- Daftar mencerminkan segala fakta
material berkenaan hakmilik (penting untuk kegunaan bekal pembeli atau
pemegang gadai),
- Tabir – Memadai bakal pembeli atau
pemegang gadai bergantung kepada maklumat dalam hakmilik dan tidak perlu
malahan tidak boleh melihat lebih jauh dari itu.
Tujuan Sistem
Torrens
- Kekebalan kepada pemilik daftar terhadap
tuntutan pihak- pihak lain
- Kemuktamadan dan ketentuan daftar
Kuasa
Pentadbiran Tanah
- Perlembagaan Persekutuan menyatakan segala
hal ehwal dengan pentadbiran tanah di dalam sesuatu negeri adalah di bawah
bidang kuasa Kerajaan Negeri berkenaan.
Perkara 74
Perlembagaan Persekutuan
- Di dalam KTN kuasa ini disebut sebagai ‘Pihak
Berkuasa Negeri’ (PBN).
Seksyen
5
Sistem
Pentadbiran Tanah
PBN boleh
melalui pemberitahuan di dalam warta kerajaan:-
- membahagikan negeri kepada daerah-daerah
- membahagikan mana-mana daerah kepada
daerah-daerah kecil
- membahagikan mana-mana daerah kepada
daerah-daerah kecil kepada mukim-mukim
- mengubah sempadan mana-mana daerah,daerah
kecil, mukim, bandar atau pekan
- mengisytiharkan mana-mana kawasan dalam
negeri sebagai suatu bandar atau pekan
Seksyen
11
Perlantikan
Pegawai
PBN boleh
melantik untuk negeri itu :-
- Seorang Pengarah Tanah dan Galian
- Seorang Pendaftar Hakmilik
- Seorang Pengarah Ukur
- Timbalan PTG
- Penolong PTG
- Timbalan Pendaftar Hakmilik
- Pentadbir Tanah
- Penolong PT
- Pegawai Ukur
- Pegawai Petempatan
- Lain-lain pegawai yang difikirkan perlu
bagi maksud KTN
Daftar Hakmilik
- Hakmilik Pejabat Pendaftaran
- Daftar Geran Negeri
- Daftar Pajakan Negeri
- Hakmilik Pejabat Tanah
- Daftar Mukim
- Daftar Pajakan Mukim
- Daftar pemilikan mengesahkan tanah kepada
orang atau badan pada ketika itu. Tetapi pengesahan tidak termasuk
hakmilik keluaran (kecuali carian rasmi).
Kesan
Pendaftaran
- Pendaftaran sebagai cara memberi kesan
pendaftaran urusniaga termasuk memberi kesan pemilikan tanah.
- Memindah hak dan kepentingan kepada
penerima termasuk nilai tanah.
- Hakmilik atau kepentingan tidak boleh
disangkal.
- Kesan kepada pendaftaran mengikut
keutamaan berhubung dengan kepentingan dalam hakmilik tersebut. Turut
memberi kesan nilaian kepentingan.
Hakmilik Atau
Kepentingan Tidak Boleh Disangkal (sek 340)
Kecuali:
- Penipuan atau salah nyata
- Pendaftaran melalui pemalsuan
- Hakmilik atau kepentingan diperolehi
secara tidak sah
- Suratcara tidak lengkap
- Suratcara terbatal
- Pemilikan tidak sah
- Pengecualian Ekuiti
- Pengecualian Adat (kes Kiah v Som)
- Harta Sepencarian (kes Robert v Ummi Kalsom)
Pengembalian
Tanah Kepada Kerajaan Negeri
- Pajakan telah tamat tempoh melainkan telah
diperbaharui
- Perlanggaran syarat atau gagal membayar
cukaisewa,
- Pemilik meninggal dunia tanpa waris
- Pemilik meninggal langsung tanah daripada
diusahakan
- Menyerah balik kepada Kerajaan Negeri.
Hakmilik Strata
Diakui
- Untuk bangunan berbilang tingkat
- Dikuatkuasa melalui Akta Hakmilk Strata
1985 mulai 1 Jun 1985
Klasifikasi
‘TANAH’
- Tanah yang lebih tinggi daripada pinggir
laut:
a. tanah bandar
b. tanah pekan
c. tanah desa
2. Persisiran
pantai dan dasar laut
Takrif ‘TANAH’
Tanah
ditakrifkan sebagai :
- Mukabumi dan semua benda yang menjadi
mukabumi itu
- Tanah yang dibawah mukabumi dan semua
benda yang terkandung di dalamnya
- Semua tumbuh-tumbuhan, sama ada semula
jadi atau di tanam, sama ada di atas atau di bawah mukabumi
- Semua benda yang terlekat pada mukabumi,
atau yang dilekatkan secara kekal pada apa-apa benda yang terlekat pada
mukabumi, sama ada di atas atau di bawah mukabumi itu
- Tanah yang diliputi oleh air.
Kumpulan
‘TANAH’
- Tanah Milik
- Tanah Rizab
- Tanah Lombong
- Tanah Rizab Hutan
- Tanah Kerajaan
Perolehan
Pemilikan Tanah
- Permohonan tanah Kerajaan
- Pindahmilik
- Turunmilik (pesaka)
- Letakhak (Perintah Mahkamah)
PENENTUAN
SEMASA KELULUSAN PEMBERIMILIKAN
- Keluasan tanah
- Tempoh pegangan tanah
- Jenis hakmilik
- Kadar cukai tahunan
- Kadar premium (jika dikenakan)
- Kategori penggunaan tanah(jika dikenakan)
- Syarat nyata dan sekatan kepentingan
URUSNIAGA
Keperluan:
- Urusan dibuat dengan cepat, murah dan
kepastian.
- Menyumbang kepada pembangunan ekonomi
negara.
- Melibatkan tanahmilik dan kepentingan
(pajakan, gadaian dan isemen) sahaja.
- Lien bukanlah satu urusan yang boleh
didaftarkan. Tetapi melibatkan tanah milik dan kepentingan diatas tanah.
Siapakah boleh
melaksanakan urusniaga:
- Mengikut sek 43 KTN dengan mengambilkira
Bah 33 (A)
- Dibenarkan oleh artikel penubuhannya.
sek 43 KTN
- Manusia selain remaja
- Perbadanan yang mempunyai kuasa di bawah
Perlembagaan mereka untuk memegang tanah.
- Raja- raja pemerintah, Kerajaan,
organisasi dll yang di beri kuasa untuk memegang tanah di bawah Ordinan
Keistimewaan Diplomatik dan Konsular.
- Badan-badan di beri kuasa secara nyata
untuk memegang tanah di bawah mana-mana undang-undang bertulis lain.
Bah 33 (A)
433B
(d) the Registrar may in respect of any land register any person or body
as "representative" or make a memorial in favour of any person or
body as "representative" if such person or body is a non-citizen or a
foreign company;
(e) the Registrar may endorse any memorial of transmission on the register document of title to any land in favour of a non-citizen or foreign company, but only after the prior approval of the State Authority has been obtained upon an application in writing to the State Authority by such non-citizen or foreign company.
(e) the Registrar may endorse any memorial of transmission on the register document of title to any land in favour of a non-citizen or foreign company, but only after the prior approval of the State Authority has been obtained upon an application in writing to the State Authority by such non-citizen or foreign company.
Penyempurnaan
suratcara
- Pihak berkenaan (penjual dan pembeli);
- Bertindak melalui Surat Kuasa Wakil yang
sah;
- Atas wibawa mana- mana undang- undang
bertulis; dan
- Perintah mana- mana Mahkmah.
Pelaksanaan
- Melalui tandatangan/ cop jari
- Jika perbadanan – mengikut
perlembagaannya;
- Jika syarikat , hendaklah dimeterai
syarikat dan kenyataan meterai di turunkan di hadapan setiausaha atau
pegawai tetap dan seorang ahli lembaga pengarah.
- Jika syarikat kerjasama – mengikut Akta
Koperasi 1993;
- Jika pertubuhan mengikut Akta Pertubuhan
1966:
- Jika dipegang oleh pemegang amanah – ditandatangani
oleh pemegang amanah.
- Jika tidak disempurnakan oleh 3 orang
pegawai pertubuhan itu yang disahkan dengan sijil oleh Pendaftar
Pertubuhan dan dimeterai dengan meterai pertubuhan itu.
Pengakusaksian
- Peyempurnaan suratcara oleh orang sebenar
dibuat oleh seorang pegawai seperti Jadual Kelima;
- Akusaksi suratcara oleh PTG, PH, PT dan
pegawai Mahkamah tidak perlu.
- Peruntukan dalam Jadual ke10 hendaklah
diberi perhatian.
- Akusaksi tanah dibawah sekatan ERM atau
Bah VIII Akta KTN (Melaka dan PP) dibuat oleh PT sahaja kecuali pemegang gadainya
telah dibenarkan utk tujuan itu.
Surat Kuasa
Wakil
- S. 309(1)(a) menyebut:
- Suatu salinan pejabat surat kuasa wakil
hendaklah disahkan oleh Pen. Kanan Pendaftar Mahkamah Tinggi, jika tidak
ianya tidak sah.
- Suatu surat kuasa wakil asal.
- Boleh jadi batal atau tidak batal.
- PH/PT boleh minta akuan bersumpah dari
pemberi dan penerima bahawa surat itu masih sah.
- Boleh batal dengan kematian, tidak siuman
atau bangkrap.
- Boleh ada peruntukan bahawa penerima boleh
melantik pengganti tetapi pengganti tidak boleh melantik pengganti
seterusnya.
- Tanah dalam kawasan ERM tidak boleh
dilantik bukan melayu sebagai penerima surat kuasa wakil.
Ada 4 jenis
urusniaga:
1. Pindahmilik
2. Pajakan
3. Isemen
4. Gadaian dan lien
Apa boleh
pindah milik - s 214?
1. Kesemua tetapi bukan sebahagian mana-
mana tanah beri milik,
2. Kesemua tetapi bukan sebahagian, mana-
mana bahagian tanah berimilik yang belum dibahagikan.
3. Mana- mana pajakan tanah berimilik
4. Mana- mana gadaian; dan
5. mana- mana sewaan bebas daftar
Tertakluk
kepada sekatan 214 (2)
- Apa- apa larangan atau batas dan KTN atau
undang- undang bertulis lain – ERM, GSA,
- Apa-apa sekatan kepentingan
- Tegahan & kaveat
- Tertakluk kepada
gadaian, pajakan dan sewaan bebas daftaran.
- pajakan dan gadaian
tidak boleh pindah milik kepda 2 org kecuali sebagai pemegang amanah
- Tertakluk kepada
Lembaga Tanah Ladang
- 40 H keatas termasuk
lot berdampingan
- PBN boleh mengubah
keputusan Lembaga.
- Sekatan tanah pertanian tidak kurang 2/5
h.
- Sekatan keatas warganegara asing.
Formaliti
1. Pindahmilik atau pajakan guna Borang
14A. (215, 217,218)
2. Pindahmilik mana-mana gadaian menggunakan Borang 14B. – 218(2).
3. Pindahmilik sewaan bebas daftaran boleh secara lisan atau bertulis.
4. Semua instrumen hendaklah didaftarkan. S206(1)(b).
Kesan
- Hakmilik keatas tanah dan segala manfaat
dan kepentingan berpindah sebaik sahaja selesai pendaftaran. 215, 217,219.
- Terikat dengan syarat nyata atau tersirat
seolah- olah pemilik baru adalah sebahagian daripadanya.
- Seorang pemegang gadaian tidak terikat
untuk menerangkan kepada mana-mana penerima pindahmilik/gadaian melainkan
diberitahu secara bertulis.
- Pindahmilik sewaan bebas daftaran
hendaklah tidak berlawanan dengan syarat- syarat sewaan itu.
Turun milik
- Di pohon untuk di daftar dalam Dokumen
Hakmilik oleh wakil atau wakil diri si mati yang di lantik oleh Mahkamah
Tinggi sivil dengan menyertakan geran probat atau Surat Pentadbiran.
- Pendaftar hendaklah memberi kuatkuasa
dengan menandatangani dan memeterai dokumen hakmilik.
- Hakmilik berkenaan mengaitkan semula
dengan simati tanpa menjejaskan kesahan apa-apa jua di lakukan oleh
pendulu mereka.
- Jika simati adalah seorang pemegang
amanah, maka penerima pemindaharta tertakluk kepada surat amanah.
Letakhak
(vesting)
- Satu Perintah Mahkamah meletak hak
mana=mana tanah berimilik, bahagian atau kepentingan kepada sesaorang atau
badan.
- Pendaftar atau Pentadbir Tanah hendaklah
mendaftar setelah mendapat salinan Perintah dari Mahkamah. Endosan juga hendaklah
di buat di atas dokumen hakmilik keluaran pendua pajakan atau gadaian.
- Notis hendaklah di sampaikan kepada orang atau badan yang mempunyai tuntutan di lindungi oleh kaveat. Rayuan oleh pengkaveat kepada Mahkamah Tinggi sivil.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan