Pendahuluan
Tiada siapa dapat menafikan bahawa Andalusia bukan sahaja menjadi
bukti kepada keagungan tamadun silam umat Islam dalam aspek
kemajuan material, malah ia turut merangkumi aspek pemikiran dan
spiritual. Semenjak kemunculannya, ia unggul sebagai salah sebuah
kiblat ilmu terkemuka, bukan sahaja kepada umat Islam, bahkan juga
kepada umat manusia sejagat. Seperti yang dimaklumi, kegemilangan
umat Islam dalam bidang ilmu adalah bertitiktolak dari kefahaman
serta penghayatan tinggi mereka terhadap hidayah serta petunjuk yang
terkandung dalam dustur al-hayah (perlembagaan hidup) mereka, al-
Qur'an al-Karim. Justeru, kegemilangan sesebuah Tamadun Islam
dalam aspek pemikiran menerusi berbagai disiplin ilmu menjadi
petunjuk kepada kegemilangan mereka dalam ilmu tafsir yang menjadi
simbol kepada penghayatan mereka terhadap dustur al-hayah ini.
Menerusi kajian ini, penulis akan berusaha menyingkap kegemilangan
ilmu tafsir di Andalusia dengan mengemukakan beberapa tokoh penting
dari Andalusia yang telah meninggalkan jasa yang besar dalam sejarah
perkembangan ilmu ini di peringkat global.
Sejarah Perkembangan Ilmu Tafsir Di Andalusia
Seperti di wilayah Islam lain, pengajian tafsir di Andalusia bermula
semenjak cahaya Islam mula memasuki daerahnya dan sampai
kepada penghuninya. Sejarah membuktikan bahawa pembukaan Islam
terhadap wilayah-wilayah baru bukanlah untuk tujuan penaklukan
dan perampasan sumber kekayaan yang ada di wilayah berkenaan.
Sebaliknya pembukaan ini adalah semata-mata untuk membawa
petunjuk dan keadilan Islam yang tersurat dan tersirat dalam Kitab
Suci al-Qur'an al-Karim. Sejarah merakamkan kepada kita bahawa
ketika Musa bin Nusayr dipertanggungjawabkan untuk meluaskan
wilayah baru Islam di daerah barat yang seterusnya membawa kepada
pembukaan Andalusia, beliau telah memilih secara khusus berbelasbelas
ulama yang pakar dalam bidang al-Qur'an dan fiqh sebagai
sebahagian dari bala tenteranya untuk membimbing masyarakat di
daerah-daerah terbabit, mempelajari serta menghayati al-Qur'an dan
ajarannya.1
1 Al-Kanuniyy, 'Abd al-Salam Ahmad (1401H/1981), al-Madrasah al-
Qur'aniyyah fi al-Maghrib min al-Fath al-Islamiyy ila Ibn 'Atiyyah.
Rabat: Maktabah al-Ma'arif, h. 30-31.
Sejarah turut merakamkan kepada kita bahawa setiap kali tentera
Islam diutuskan untuk membuka daerah-daerah baru, mereka bukan
sahaja membawa bersama mereka kelengkapan perang dan keperluan
persenjataan, malah mereka turut membawa bersama mereka mushafmushaf
yang menjadi bahan bacaan dan perbincangan mereka di
waktu-waktu senggang. Dalam konteks pembukaan Andalusia juga,
sumber-sumber sejarah turut merakamkan fenomena yang sama. Antara
lain sumber-sumber ini menyebut bahawa setelah berjaya membuka
Andalusia, kapal-kapal bala tentera Islam berlepas pulang dengan
membawa rampasan perang (ghanimah) yang banyak. Tiba-tiba angin
kencang serta ribut kuat memukul kapal-kapal mereka sehingga saling
berlanggaran antara satu sama lain. Mereka lalu berdoa kepada Allah
s.w.t. sambil memegang mushaf masing-masing agar diselamatkan dari
sebarang musibah.2
Justeru, dapat ditegaskan di sini bahawa pengajian al-Qur'an dan
tafsir di Andalusia telah bermula semenjak cahaya Islam mula memasuki
wilayah-wilayahnya, sama seperti yang berlaku di wilayah-wilayah lain
yang dimasuki oleh tentera-tentera pembukaan Islam. Sumber-sumber
sejarah yang menyebut bahawa terdapat sebilangan sahabat Rasulullah
s.a.w. turut menyertai bala tentera pembukaan Andalusia, selain dari
para tabi'in terkenal menguatkan lagi fakta ini. Tokoh-tokoh sahabat
dan tabi'in terkenal inilah yang menjadi pengasas perkembangan ilmu
dan tamadun Andalusia. Mereka terus menjadi kebanggaan masyarakat
Islam Andalusia sehingga ke akhir usia tamadun ini.3 Merekalah yang
bertanggungjawab menyebar ilmu dan mendidik masyarakat Andalusia
seterusnya mengeluarkan mereka dari alam kegelapan, kezaliman dan
kejahilan kepada cahaya keadilan, keilmuan dan kegemilangan.4
Seperti yang dimaklumi, di peringkat ini, ilmu berkaitan pembacaan
al-Qur'an dan pemahaman isi kandungannya, diikuti dengan ilmu
hadith dan sunnah Rasulullah s.a.w. mendahului senarai ilmu yang
menjadi asas pengajaran dan dakwah mereka, diikuti dengan ilmu-ilmu
lain yang turut bersumberkan al-Qur'an dan al-Sunnah. Menurut Ibn
2 Ibid., h. 25-26.
3 Lihat: al-Mishniy, Mustafa Ibrahim (1406H/1986), Madrasat al-Tafsir fi
al-Andalus. Beirut: Mu'assasah al-Risalah, h. 39.
4 Ibid., h. 19-20.
Khaldun, sesuatu yang istimewa dalam pendekatan pengajaran yang
menjadi amalan masyarakat Islam Andalusia berbanding masyarakat
Islam di tempat lain ialah mereka memulakan proses pendidikan mereka
dengan mempelajari al-Qur'an terlebih dahulu, kemudian diikuti
dengan bahasa Arab, hadith dan fiqh sedangkan masyarakat Islam di
tempat lain memulakannya dengan mempelajari Bahasa Arab terlebih
dahulu, kemudian barulah diikuti dengan al-Qur'an dan ilmu-ilmu lain.
Kaedah ini menurut Ibn Khaldun menjamin para pelajar mempelajari
ilmu al-Qur'an berbanding kaedah kedua yang mungkin menyebabkan
sesetengah pelajar tidak sempat mempelajari al-Quran kerana terganggu
dengan berbagai urusan kehidupan sebelum sempat berbuat demikian.5
Mungkin hasil dari pendekatan ini, Andalusia telah muncul sebagai
salah sebuah kiblat ilmu Qira'at dan berjaya melahirkan ramai tokoh
terbilang dalam ilmu ini.6 Antaranya al-Imam Mujahid bin Mansur
al-'Amiriyy, salah seorang tokoh yang berjasa besar dalam menyebar
dan mengembangkan ilmu Qira'at, seperti yang ditegaskan oleh Ibn
Khaldun dalam Muqaddimahnya.7 Malah ramai dari kalangan ulama
Qira'at Andalusia turut muncul sebagai tokoh terkenal dalam ilmu
tafsir seperti Makkiyy bin Abi Talib8 dan Abu Hayyan al-Andalusiyy.9
Kesimpulannya, dapat ditegaskan bahawa ilmu tafsir telah bertapak
dan berkembang di bumi Andalusia semenjak awal kedatangan Islam
sebagai salah satu ilmu asasi untuk masyarakatnya mendalami dan
menghayati Islam bersama ilmu-ilmu fardu ain lain. Ia seterusnya
berkembang mengikut perkembangan pemikiran semasa ilmu
pengetahuan sehinggalah ke peringkat pengkhususan ilmu dengan ilmu
tafsir turut berkembang menjadi satu disiplin ilmu yang tersendiri.
Kegemilangan perkembangan pengajian dan penulisan tafsir bermula
pada kurun ketiga Hijrah dengan kemunculan seorang tokoh berwibawa
sehebat Ibn Jarir al-Tabariyy dalam ilmu ini, iaitu Baqiyy bin Makhlad
5 Ibid., h. 79-80, Ibn Khaldun, 'Abd al-Rahman bin Muhammad (1984), al-
Muqaddimah. Beirut: Dar al-Qalam, h. 539-540.
6 Ibid., h. 69-70.
7 Ibn Khaldun (1984), op.cit., h. 437.
8 al-Mishniy (1406H/1986), op.cit., h. 70-71.
9 Ibid., h. 104-106.
Pusat-pusat dan Sumber-sumber Penting Pengajian Tafsir di
Andalusia
Seperti ilmu-ilmu lain, pengajian tafsir di Andalusia berpusat di
masjid-masjid yang berfungsi sebagai pusat ilmu. Melalui sistem
halaqah, ilmu tafsir dan ilmu-ilmu lain berkembang pesat di setiap
masjid utama bandar-bandar besar Andalusia. Antara masjid terkenal
yang menjadi kiblat ilmu bukan sahaja kepada penduduk Andalusia,
malah menjadi tumpuan pencinta ilmu dari segenap pelusuk dunia ialah
masjid Qurtubah (Cordova). Peranan masjid sebagai satu-satunya pusat
perkembangan ilmu secara rasmi berterusan sehingga pertengahan
kurun keempat Hijrah.11
Setelah itu, peranan ini diambil sedikit demi sedikit oleh sekolahsekolah
yang mula diasaskan dan dikembangkan bagi menampung
keperluan masyarakat secara lebih bersistem. Di samping sekolah,
perkembangan seterusnya menyaksikan setiap bandar besar di
Andalusia makmur dengan penubuhan dan pembinaan berbagai institusi
keilmuan lain seperti kolej, universiti, perpustakaan dan sebagainya
yang menjadi satu-satunya pusat perkembangan ilmu dan penerokaan
akademik di benua Eropah untuk sekian lama. Walau bagaimanapun di
sebalik perkembangan pesat ini, masjid Qurtubah tetap unggul sebagai
universiti terulung di Andalusia.12 Di sinilah ramai para ulama tersohor
Andalusia dilahirkan. Antaranya tokoh tafsir terbilang al-Imam al-
Qurtubiyy.
Selain itu, hubungan keilmuan dengan pusat-pusat pengajian terkenal
dunia Islam seperti di Mekah, Madinah, Bayt al-Maqdis, Iraq, Qayrawan
dan lain-lain tetap terjalin erat menerusi rihlah 'ilmiyyah yang dilakukan
oleh para ilmuan yang saling berkunjungan antara satu sama lain dalam
meneruskan tradisi keilmuan para al-salaf al-salih. Dari sini, berbagai
10 Lihat: Ibid., h. 79-80.
11 Lihat: Ibid., h. 80-81.
12 Ibid.
sumber dan rujukan penting dalam bidang tafsir, qira'at, 'Ulum al-
Qur'an dan lain-lain telah dibawa masuk ke Andalusia sebagai asas
pengajian, terutama di peringkat awal perkembangannya sebagai pusat
ilmu. Dalam konteks ilmu tafsir, antara rujukan awal yang menjadi asas
pengajian dalam sejarah perkembangan ilmu ini di Andalusia ialah:
- al-Tafsir al-Mansub ila Ibn 'Abbas (m. 68H)
Naskhah awal tafsir ini melalui riwayat al-Kalbiy telah
sampai ke Andalusia sejak awal kurun ke-3 Hijrah. Kitabkitab
sejarah dan biografi ulama Andalusia banyak menyebut
bahawa ramai dari kalangan para ulama Andalusia yang
mempelajari seterusnya meriwayatkan kitab ini sepanjang
rihlah 'ilmiyyah mereka ke pusat-pusat pengajian Islam di luar
Andalusia. Mereka kemudiannya kembali dan mengajarkan
kitab ini kepada para pelajar dan warga Andalusia umumnya.
Antara mereka ialah Yahya bin Zakariyya' (m. 315H) dan
Muhammad bin Sa'dun (m. 347H). Kitab ini boleh didapati
dalam koleksi maktabah tafsir hari ini, hasil usaha seorang
tokoh ulama terkemuka Muhammad bin Ya'qub al-Fayruz
Abadiyy dengan nama Tanwir al-Miqbas min Tafsir Ibn
'Abbas.
2. al-Tafsir al-Mansub ila al-Hasan al-Basriyy (m. 110H)
Tafsir ini juga telah sampai dan dipelajari di Andalusia
pada awal kurun ke-3H melalui beberapa ulama yang telah
mempelajari dan meriwayatkan kitab ini dari guru-guru
mereka menerusi rihlah 'ilmiyyah mereka di pusat-pusat
pengajian Islam di sebelah timur ketika itu. Antara mereka
ialah Khalil bin 'Abd al-Malik dan Yahya bin Yahya (m.
237H), kedua-dua mereka berasal dari Qurtubah.
3. Tafsir 'Abd al-Rahman bin Zayd Aslam (m. 182H)
Telah dibawa masuk ke Andalusia oleh Yahya bin 'Abd
Allah al-Laythiyy (m. 234H), seorang ulama dari Qurtubah.
Beliau telah mengajarkan kitab ini kepada ramai pelajarnya
di Andalusia.
4. Tafsir 'Abd al-Razzaq al-San'aniyy (m. 211H)
Tafsir ini telah dipelajari di Andalusia melalui beberapa ulama
yang telah mempelajari dan meriwayatkannya dari ulama di
Gaza, Bayt al-Maqdis. Antara mereka ialah Tamam bin 'Abd
Allah al-Ma'afiriyy (m. 477H) dan Hisham bin Yahya al-
Batlimus (m. 380H).
5. Tafsir Abi 'Abd al-Qasim bin Sallam (m. 224H)
Tafsir ini juga dipercayai telah dipelajari secara meluas di
Andalusia pada kurun ke-3H dan ke-4H. Walaupun tiada fakta
jelas mengenai tokoh ulama yang membawa masuk kitab ini
ke Andalusia, namun kewujudan dua ringkasan dari tafsir ini
hasil karya dua tokoh ulama dari Andalusia membuktikan
kebenaran andaian ini. Dua ringkasan yang dimaksudkan itu
ialah Mukhtasar Tafsir Ibn Sallam oleh Muhammad bin 'Abd
Allah al-Qurtubiyy (m. 399H) dan Mukhtasar al-Qur'an li
Ibn Sallam oleh 'Abd al-Rahman al-Tanazughiyy (m. 310).
6. Tafsir Ibn Jarir al-Tabariyy (m. 310H)
Tafsir ini merupakan rujukan asas paling besar pengaruhnya
dalam sejarah perkembangan pengajian dan penulisan tafsir
di Andalusia. Kebanyakan ulama terkenal dalam bidang tafsir
dan 'ulum al-Qur'an mempelajari, meriwayat dan mengajar
kitab ini seperti yang dapat dilihat dalam biografi mereka.
Selain itu, kitab ini juga telah mendapat perhatian khusus para
ulama dalam menghasilkan karya penulisan mereka terutama
dalam bentuk ringkasan. Antara penulis yang meringkaskan
kitab ini ialah: Abu Bakr Ahmad bin 'Abd Allah (m. 333H)
dari Qurtubah, Muhammad bin Ahmad al-Nahwiyy (m. 490H)
dari Miryah dan Ibn Samadih al-Tajibiyy (m. 419H) dan lainlain.
Perbezaan hanya 22 tahun pada tarikh meninggal dunia
al-Tabariyy dan Abu Bakr yang meringkaskan tafsirnya
membuktikan betapa kitab ini telah mendapat perhatian yang
begitu awal di Andalusia. 13
13 Lihat: Al-Kanuniyy (1401H/1981), Al-Madrasah al-Qur'aniyyah fi al-
Maghrib min al-Fath al-Islamiyy ila Ibn 'Atiyyah. Rabat: Maktabah al-
Ma'arif, h. 129- 133.
Tokoh-tokoh Utama Ilmu Tafsir di Andalusia
Sejarah perkembangan ilmu tafsir membuktikan betapa tokoh ilmuan
dari Tamadun Andalusia yang hilang telah memainkan peranan penting
dan memberikan sumbangan besar yang tidak akan luput dari lipatan
sejarah kegemilangan Tamadun Islam umumnya. Antara tokoh terbilang
yang dapat diketengahkan melalui kertas kerja ringkas ini ialah:
1. Baqiyy bin Makhlad al-Qurtubiyy al-Andalusiyy (201-
276H)
Seorang ulama, imam dan mujtahid yang terkenal dengan
keluasan ilmunya dalam bidang tafsir dan hadith. Latar
belakang pendidikannya dipenuhi dengan banyak rihlah
'ilmiyyah. Antara pusat-pusat pengajian yang beliau lawati
untuk berguru dengan para ilmuan terkenal di zamannya
ialah Hijaz, Mesir, Damsyiq, Baghdad dan Kufah. Antara
tokoh terbilang yang tersenarai dalam barisan guru-gurunya
ialah al-Imam Ahmad bin Hanbal dan Abu Bakr bin Abi
Shaybah. Hasilnya beliau telah muncul sebagai salah seorang
tokoh ulama tersohor yang turut diperakui oleh para ulama
zamannya.14
Beliau telah menghasilkan banyak karya bermutu yang
menjadi rujukan para ilmuan dalam pengajian, pengajaran
dan penulisan mereka, semenjak hayatnya lagi. Walau
bagaimanapun kebanyakan kitabnya telah hilang dan lupus
setelah kematiannya. Namun, nukilan-nukilan dari karyanya
serta maklumat-maklumat mengenai kitab-kitab yang beliau
hasilkan masih kekal tercatat dalam berbagai sumber rujukan.
Antara kitab penting beliau yang sering mendapat sanjungan
dan ulasan para ulama selepasnya ialah kitab tafsir yang beliau
hasilkan. Ibn Hazm al-Zahiriyy berpendapat bahawa kitab
tafsir karangan Baqiyy bin Makhlad ini merupakan sebuah
kitab tafsir yang tidak pernah ditulis seumpamanya dalam
sejarah Islam. Tiada kitab tafsir lain yang boleh menandingi
14 Lihat biografi hidupnya dalam: al-Adnahwiyy, Ahmad bin Muhammad
(1997), Tabaqat al-Mufassirin. Tah. al-Khazziyy, Sulayman bin Salih. Al-
Madinah al-Munawwarah: Maktabah al-'Ulum wa al-Hikam, h. 36-38.
kehebatannya termasuk tafsir Ibn Jarir al-Tabariyy sendiri15
yang dianggap sebagai kitab tafsir terbaik oleh para ulama
tafsir.16 Justeru, tidak hairanlah jika beliau dianggap sebagai
pengasas ilmu tafsir dalam erti katanya yang sebenar di
Andalusia.17 Pendapat yang kuat mengatakan bahawa kitab ini
menggunakan metod riwayat dalam mentafsirkan ayat-ayat
al-Qur'an. Menurut fakta sejarah, kitab ini telah diringkaskan
oleh 'Abd Allah bin 'Abd al-Malik (m. 318H).18
2. Abu Bakr Muhammad bin 'Abd Allah al-Ma'afiriyy al-
Andalusiyy al-Ishbiliyy (468-543H)
Beliau turut dikenali sebagai Ibn al-'Arabiyy al-Malikiyy.
Dilahirkan di Ishbilia (Sevilla) dan mendapat pendidikan
awal di wilayahnya sehingga beliau pakar dalam ilmu Qira'at.
Seterusnya beliau berhijrah ke Qurtubah seterusnya ke pusatpusat
pengajian terkenal di sebelah timur dan berguru dengan
ramai tokoh ulama terkemuka di sana termasuk al-Imam al-
Ghazaliy. Beliau diakui sebagai salah seorang tokoh mujtahid
dan salah seorang yang mempunyai sanad yang tinggi dalam
periwayatan hadis di Andalusia. Setelah itu, beliau kembali
ke wilayah asalnya dan dilantik sebagai qadi dan seterusnya
beliau berpindah ke Qurtubah.19
Antara karya penting beliau dalam ilmu tafsir ialah Ahkam
al-Qur'an yang dianggap sebagai rujukan penting sehingga
ke hari ini dalam bidang pentafsiran ayat-ayat hukum
15 Lihat:al-Mishniy (1406H/1986), Madrasat al-Tafsir fi al-Andalus. Beirut:
Muassasah al-Risalah, h. 83-85.
16 Al-Suyutiyy, 'Abd al-Rahman bin Abu Bakr (1416H/1996), al-Itqan fi
'Ulum al-Qur'an, jil. 2, juz. 4. Beirut: Dar al-Fikr, h. 472.
17 Abu Sa'd, 'Abd al-Salam (1995), Rihlat al-Tafsir fi al-Andalus min al-
Fath al-Islamiyy ila 'Asr Ibn 'Atiyyah. Majallat Kulliyat al-Da'wah al-
Islamiyyah, bil. 12. Tripoli: Kulliyat al-Da'wah al-Islamiyyah, h. 175.
18 Lihat: Al-Kanuniyy (1401H/1981), Al-Madrasah al-Qur'aniyyah fi al-
Maghrib min al-Fath al-Islamiyy ila Ibn 'Atiyyah. Rabat: Maktabah al-
Ma'arif, h. 153.
19 Lihat biografi hidupnya dalam: al-Adnahwiyy (1997), op.cit., h. 180
dan al-Qanun fi al-Ta'wil yang merupakan sebuah kitab
dalam kategori Usul al-Tafsir.20 Tafsir Ahkam al-Qur'an ini
merupakan antara rujukan penting al-Imam al-Qurtubiyy
dalam tafsirnya al-Jami' li Ahkam al-Qur'an.21 Antara
keistimewaan kitab ini berbanding kitab-kitab tafsir ayat
hukum lain dalam kategorinya ialah Ibn al-'Arabiyy telah
memperluaskan skop ayat-ayat hukum daripada 500 ayat
seperti yang perakui oleh sebahagian besar ulama kepada
827 ayat. Perluasan skop ini menunjukkan keluasan ilmu
serta kemahiran tinggi Ibn al-'Arabiyy dalam selok belok
ilmu tafsir dan hukum hakam, sehingga membolehkan beliau
berijtihad mengeluarkan hukum daripada ayat-ayat yang pada
zahirnya berbentuk kisah tauladan, nasihat atau peringatan
dan lain-lain, tetapi tersirat di sebaliknya petunjuk-petunjuk
mengenai hukum.22
3. 'Abd al-Haqq bin Ghalib bin 'Atiyyah al-Andalusiyy al-
Gharnatiyy al-Malikiyy (480-546H)
Beliau dilahirkan di Gharnatah (Grenada) dan mendapat
pendidikan awal di sana terutama dari bapanya sendiri
yang merupakan seorang ulama bergelar al-Hafiz dan
bertugas sebagai qadi di wilayah tersebut. Ibn 'Atiyyah
telah menunjukkan kewibawaannya dalam menguasai ilmu
semenjak dari usia remajanya lagi.23 Satu keistimewaan
pada latar belakang pendidikan tokoh ini berbanding dengan
tokoh-tokoh lain ialah sumber ilmunya atau guru-gurunya
adalah terdiri dari kalangan ulama Andalusia. Semua rihlah
'ilmiyyahnya hanya berkisar dalam ruang lingkup wilayahwilayah
di bawah naungan Tamadun Andalusia. Tiada
20 al-Mishniy (1406H/1986), op.cit., h. 89-91.
21 al-Ja'far, Musa'id Muslim & al-Sarhan, Muhyi Hilal (1980), Manahij al-
Mufassirin. Baghdad: Kementerian Pengajian Tinggi dan Penyelidikan
Ilmiah, h. 152.
22 Ibid., h. 150.
23 Lihat biografi hidupnya dalam: al-Adnahwiyy (1997), Tabaqat al-
Mufassirin. al-Madinah al-Munawwarah: Maktabah al'Ulum wa al-
Hikam, h. 175-177.
sumber menunjukkan beliau telah keluar dari jajahan takluk
Andalusia.24 Sedangkan dalam masa yang sama maklumat
menunjukkan bahawa beliau adalah seorang ulama yang
pakar dalam berbagai bidang ilmu terutamanya dalam bidang
tafsir, hadith, bahasa Arab dan kesusasteraannya, fiqh dan
lain-lain.25 Fakta ini membuktikan kegemilangan Tamadun
Andalusia sebagai pusat kecemerlangan ilmu yang holistik
dan mampu melahirkan ilmuan terbilang secara tersendiri,
hasil jerit perih para ulama awalnya yang berkorban tenaga
dan usia demi untuk membawa masuk ilmu serta pengalaman
perjalanan pengurusan pusat-pusat kecemerlangan ilmu lain
dari segenap pelusuk wilayah Islam.
Dalam bidang tafsir, Abu Hayyan menyifatkan
Ibn 'Atiyyah sebagai seorang pengarang tafsir paling
berwibawa dan sebaik-baik tokoh yang berjaya membuat
penyaringan terhadap karya-karya tafsir.26 al-Suyutiyy pula
menyifatkannya sebagai seorang Imam Besar yang menjadi
ikutan para mufassir.27 Ibn Khaldun dalam Muqaddimahnya
menegaskan bahawa kitab tafsir terkenalnya al-Muharrar al-
Wajiz fi Tafsir al-Kitab al-'Aziz merupakan sebuah kitab tafsir
yang tinggi mutunya dikalangan ahli tafsir dan ia merupakan
sebuah ringkasan dari koleksi karya tafsir ulama terdahulu
yang telah disaring dengan penuh teliti dan kritis oleh
pengarangnya.28 Hakikat ini turut dipersetujui oleh al-Suyutiyy
yang menyifatkan tafsir ini sebagai saksi dan bukti kepada
kehebatan dan ketinggian ilmu Ibn 'Atiyyah yang seterusnya
24 Lihat: al-Mishniy (1406H/1986), Madrasat al-Tafsir fi al-Andalus. Beirut:
Muassasah al-Risalah, h. 92-94.
25 Al-Adnahwiyy (1997), op.cit, h. 175-177
26 Abu Hayyan, Muhammad bin Yusuf al-Andalusiyy (1413H/1993), Tafsir
al-Bahr al-Muhit. Tah. 'Adil Ahmad 'Abd al-Mawjud et al., jil. 1. Beirut:
Dar al-Kutub al-'Ilmiyyah, h. 112 dan 176.
27 al-Suyutiyy, 'Abd al-Rahman bin Abu Bakr (1396H), Tabaqat al-
Mufassirin. Tah. 'Aliyy Muhammad 'Umar. Kaherah: Maktabah Wahbah,
h. 60.
28 Lihat: Ibn Khaldun (1984), al-Muqaddimah. Beirut: Dar al-Qalam, h.
440.
melonjakkan beliau sebagai seorang tokoh terbilang dalam
ilmu tafsir dan bahasa Arab.29 Kehebatan tafsir ini menarik
perhatian pengkaji untuk membandingkannya dengan sebuah
tafsir besar lain dari sebelah timur wilayah Islam iaitu tafsir
al-Zamakhshariyy yang terkenal dengan kehalusan serta
ketinggian perbahasannya dalam aspek bahasa dan sastera.30
Hasil perbandingan mendapati kedua-dua tafsir ini
mempunyai kekuatan dan kehebatan yang tersendiri. Dalam
beberapa aspek Ibn 'Atiyyah lebih baik dari al-Zamakhshariyy
dan dalam beberapa aspek lain pula al-Zamakhshariyy
lebih baik dari Ibn 'Atiyyah.31 Ibn Taimiyyah adalah salah
seorang tokoh yang membandingkan kedua-dua tafsir ini
dan berpendapat bahawa tafsir Ibn 'Atiyyah lebih baik dari
sudut kesahihan riwayat yang dinukilkan serta perbahasan
yang dibentangkan berbanding tafsir al-Zamakhshariyy.32
Kesimpulan dari perbandingan-perbandingan yang dibuat
oleh para ulama tersebar dikalangan para ilmuan sejak
berkurun lama sehingga menjadi seolah-olah satu bidalan
kata-kata berikut: "Ibn 'Atiyyah Ajma' wa Akhlas, wa al-
Zamakhshariyy Alkhas wa Aghwas"33 (Ibn 'Atiyyah lebih
menyeluruh dari sudut riwayat dan lebih tepat dari sudut
perbahasan, manakala al-Zamakhshariyy pula lebih ringkas
perbahasannya dan lebih mendalam huraiannya.)
4. Muhammad bin Ahmad al-Ansariyy al-Khazrajiyy al-
Qurtubiyy (m. 671H)
Tiada fakta kukuh menunjukkan tarikh sebenar beliau
dilahirkan. Beliau merupakan salah seorang tokoh ulama
Andalusia yang terkenal dengan ketinggian ilmu serta
keluhuran budi dan akhlak. Beliau pakar dalam berbagai
29 al-Mishniy (1406H/1986), op.cit., h. 95.
30 Lihat: Ibn 'Ashur, Muhammad al-Fadil (1390H/1970), al-Tafsir wa
Rijaluh. Beirut: al-Maktabah al-'Asriyyah. h. 58-59.
31 Ibid., h. 60-64.
32 Lihat: al-Dhahabiyy, Muhammad Husayn (1416H/1995), al-Tafsir wa al-
Mufassirun, jil. 1. Kaherah: Maktabah Wahbah, h. 250.
33 Ibn 'Ashur (1390H/1970), op.cit., h. 58-59.
bidang ilmu termasuk tafsir, hadith, fiqh, akidah, akhlak dan
bahasa Arab.34
Antara karya ulung beliau yang sehingga kini menjadi
rujukan penting dalam bidangnya ialah kitab tafsir
bertajuk al-Jami' li Ahkam al-Qur'an wa al-Mubayyin lima
Tadammanah min al-Sunnah wa Ay al-Furqan. Kitab ini
merupakan antara kitab besar dan penting dalam ilmu tafsir
terutama sekali dalam konteks pentafsiran ayat-ayat hukum.
Antara keistimewaan tafsir ini yang menjadikannya sebagai
salah satu rujukan tertinggi dalam kategorinya sehingga ke
hari ini ialah ketidak taksuban pengarang kepada mazhab
yang dipegang, sebaliknya beliau mengkaji setiap hukum
dalam sesuatu ayat mengikut dalil dari al-Qur'an dan sunnah
serta kaedah ijtihad para ulama secara rasional dan bebas.
Malah seringkali beliau mempertahankan pendapat ulama
dari mazhab lain yang menjadi sasaran kritikan para ulama
Mazhab Maliki seperti Ibn al-'Arabiyy sendiri35 yang menjadi
salah satu rujukan pentingnya dalam tafsir ini.36
Justeru, tidak hairanlah ramai para ulama dan pengkaji yang
memuji kitab ini. Antaranya Ibn Farhun yang menyifatkan
tafsir ini sebagai antara kitab tafsir yang terbaik dan yang
paling besar faedahnya kepada umat Islam.37 Manakala al-
Dhahabiyy yang menukilkan pandangan Ibn Farhun turut
menyimpulkan ulasannya mengenai tafsir al-Qurtubiyy
dengan menyifatkan al-Qurtubiyy sebagai seorang yang
bebas dalam kajiannya, bersih dalam kritikannya, beradab
dalam perbahasan dan perdebatannya, mahir dalam segenap
aspek ilmu tafsir dan pakar dalam setiap bidang yang diulas
dalam tafsirannya.38
34 Lihat biografi hidupnya dalam: al-Adnahwiyy (1997), Tabaqat al-
Mufassirin. al-Madinah al-Munawwarah: Maktabah al'Ulum wa al-
Hikam, h. 246-247.
35 Lihat: al-Dhahabiyy (1416H/1995), al-Tafsir wa al-Mufassirun, jil. 2.
Kaherah: Maktabah Wahbah, h. 499-501.
36 Lihat: al-Mishniy (1406H/1986). Madrasat al-Tafsir fi al-Andalus. Beirut:
Muassasah al-al-Risalah, h. 98-101.
37 al-Dhahabiyy (1416H/1995), op.cit., h. 494.
5. Muhammad bin Yusuf Abu Hayyan al-Gharnatiyy al-
Andalusiyy (654-745H)
Beliau dilahirkan di wilayah Gharnatah (Grenada) dan
mendapat pendidikan awal dari para guru dan ulama di
sekitar wilayah ini. Beliau kemudiannya melakukan rihlah
'ilmiyyah ke pusat-pusat ilmu di al-Maghrib al-'Arabiyy iaitu
wilayah-wilayah Arab di Utara Benua Afrika. Seterusnya
beliau beralih ke Mesir dan berguru dengan para ulama di
sana sehingga beliau pakar dalam ilmu nahu. Selain itu,
beliau turut mempelajari ilmu hadith dari para ulama Mesir
di Kaherah dan Iskandariyyah.39
Para ulama sepakat menyatakan bahawa Abu Hayyan
merupakan seorang yang paling pakar di zamannya dalam
bidang nahu, tafsir, kesusasteraan Arab, hadith dan qiraat.40
Beliau terkenal dengan jolokan Shaykh al-Nuhat (penghulu
ahli nahu) dan Sibawayh al-Zaman kerana kepakarannya
dalam bahasa Arab terutama nahu.41 Beliau telah menghasilkan
berbagai karya penting dalam bidang kepakarannya. Dalam
bidang tafsir, kitabnya yang terkenal dan menjadi antara
rujukan utama ilmu ini sehingga ke hari ini ialah al-Bahr
al-Muhit fi Tafsir al-Qur'an al-Karim. Kitab ini terkenal
dengan keluasan serta ketelitian perbahasannya dalam hal
ehwal berkaitan nahu dan bahasa Arab. Beliau bukan sekadar
menghuraikan pandangannya mengenai kedudukan sesuatu
ayat atau kalimah al-Qur'an dari sudut nahu dan bahasa
Arab, malah turut menghuraikan perselisihan pendapat
berbagai mazhab ahli bahasa dan membuat perbandingan dan
pentarjihan dalam perbincangannya mengenai perkara ini,
sehinggakan al-Dhahabiyy menyatakan tafsir ini sebagai lebih
hampir kepada kitab nahu daripada kitab tafsir itu sendiri.
Walau bagaimanapun, perbahasan-perbahasan lain mengenai
38 Ibid., h. 501.
39 al-Adnahwiyy (1997), op.cit., h. 278-280.
40 al-Mishniy (1406H/1986), op.cit., h. 104.
41 al-Adnahwiyy (1997), op.cit., h. 279-280.
ayat tetap tidak diabaikan di dalam kitab ini termasuk
permasalahan-permasalahan berkaitan asbab al-nuzul,
qira'at, nasikh mansukh, hukum hakam dan sebagainya.42
Kitab al-Bahr al-Muhit fi Tafsir al-Qur'an al-Karim
merupakan sebuah karya tafsir yang istimewa kerana ia
mengadunkan pentafsiran ayat-ayat al-Qur'an dengan
ketinggian bahasa Arab, keindahan qiraat, kepelbagaian
cabang ilmu Islam, kebenaran fakta sejarah dan kisah-kisah
silam dalam al-Qur'an, kebesaran al-Qur'an dalam meneroka
ilmu-ilmu baru, serta keluasan pengalaman pengarangnya
dalam memahami serta menghayati ayat-ayat al-Qur'an.43
Pengaruh Tokoh-tokoh Tafsir Andalusia Dalam Penulisan Tafsir
Para mufassir Andalusia telah meninggalkan kesan yang besar dalam
sejarah perkembangan pengajian dan penulisan tafsir umumnya. Ramai
tokoh mufassir yang muncul semasa dan selepas era kegemilangan
Tamadun Andalusia telah menjadikan karya-karya para mufassir
Andalusia sebagai rujukan penting dalam penulisan dan pengajian
tafsir mereka. Antara tokoh besar ilmu tafsir yang banyak merujuk
kepada kitab-kitab tafsir dari Andalusia dalam karya agung mereka
ialah al-Imam Ibn Kathir (m. 774H) dalam kitabnya Tafsir al-Qur'an
al-'Azim yang banyak merujuk kepada tafsir al-Qurtubiyy, al-Imam
al-Alusiyy (m. 1270H) dalam kitabnya Ruh al-Ma'aniy fi Tafsir al-
Qur'an al-'Azim wa al-Sab' al-Mathaniy yang banyak merujuk kepada
tafsir Ibn 'Atiyyah dan Abu Hayyan.44 Walau bagaimanapun, pengaruh
tafsir Andalusia dalam karya kedua-dua tokoh terbilang ini kurang
terserlah berbanding rujukan-rujukan lain yang lebih menonjol dalam
kebanyakan perbahasan yang mereka kemukakan.
Namun, dalam sesetengah karya lain, pengaruh tafsir ulama
Andalusia amat jelas kelihatan berbanding pengaruh ulama tafsir dari
wilayah lain. Antaranya ialah dalam hasil karya tokoh-tokoh tafsir yang
42 al-Dhahabiyy (1416H/1995), op.cit., jil. 1. h. 326.
43 Lihat: Al Jaafar & al-Sarhan (1980), Manahij al-Mufassirin. Baghdad:
Kementerian Pengajian Tinggi dan Penyelidikan Ilmiah, h. 131-133.
44 ihat: al-Mishniy (1406H/1986), op.cit., h. 856.
muncul di era moden dan pra moden. Mereka menjadikan kitab-kitab
tafsir tersohor dari Andalusia sebagai rujukan utama dalam penulisan
tafsir. Antara mereka ialah:
- al-Shaykh Sulayman bin 'Umar al-'Ujayliyy (m. 1204H)
yang terkenal dengan gelaran al-Jamal menerusi tafsirnya
al-Futuhat al-Ilahiyyah bi Tawdih Tafsir al-Jalalayn li al-
Daqa'iq al-Khafiyyah. Beliau banyak merujuk kepada karyakarya
tafsir ulama Andalusia umumnya mengikut bidang
perbahasan yang beliau kemukakan dalam tafsirnya. Dalam
aspek pentafsiran ayat-ayat hukum beliau banyak merujuk
kepada Ahkam al-Qur'an karya Ibn al-'Arabiyy dan al-Jami'
li Ahkam al-Qur'an karangan al-Qurtubiyy. Dalam aspek
bahasa, beliau banyak merujuk kepada al-Muharrar al-
Wajiz karangan Ibn 'Atiyyah. Manakala dalam perbahasanperbahasan
berkaitan i'rab dan Ma'aniy (ilmu nahu dan
balaghah) dalam ayat-ayat al-Qur'an beliau banyak merujuk
kepada kepakaran Abu Hayyan menerusi kitabnya al-Bahr al-
Muhit.45
- al-Imam Muhammad bin 'Aliyy al-Shawkaniyy (m. 1250H)
menerusi tafsirnya Fath al-Qadir al-Jami' bayn Fannay al-
Riwayah wa al-Dirayah min 'Ilm al-Tafsir. Beliau banyak
merujuk kepada Ibn al-'Arabiyy ketika membincangkan
permasalahan-permasalahan berkaitan hukum dalam sesuatu
ayat. Dalam aspek-aspek berkaitan bahasa, al-Shawkaniyy
banyak merujuk dan menerima pakai pandangan-pandangan
yang dikemukakan oleh Ibn 'Atiyyah dalam al-Muharrar
al-Wajiz. Selain itu, al-Qurtubiyy merupakan tokoh mufassir
besar Andalusia yang paling banyak menjadi rujukan al-
Shawkaniyy dalam kebanyakan perbahasannya. Bermula
dari penentuan kedudukan sesuatu surah dari sudut Makkiyy
dan Madaniyynya, pemilihan makna sesuatu kalimah dari
sudut bahasa dan kesusateraan Arab, penjelasan riwayatriwayat
berkaitan tafsiran ayat, penilaian pendapat mengenai
hukum-hukum di dalam ayat sehinggalah kepada perbahasan- perbahasan lain berkaitan 'Ulum al-Qur'an dan sebagainya.46
45 Ibid., h. 857-862.
- Muhammad Jamal al-Din al-Qasimiyy (m. 1332H)
menerusi tafsir terkenalnya Mahasin al-Ta'wil. Al-Qasimiyy
banyak merujuk kepada Ibn al-'Arabiyy terutama dalam
perbahasan-perbahasan mengenai hukum lebih-lebih lagi
jika beliau ingin meninjau pandangan Mazhab Maliki dalam
sesuatu masalah hukum. Beliau juga banyak merujuk kepada
tafsir Ibn 'Atiyyah bukan sahaja dalam aspek perbahasan
makna kalimah dari sudut bahasa, bahkan juga dalam aspekaspek
lain seperti akidah dan fiqh. Seperti al-Shawkaniyy, al-
Qasimiyy turut menjadikan tafsir al-Qurtubiyy sebagai salah
satu rujukan penting beliau dalam tafsirnya. Beliau banyak
merujuk kepada al-Qurtubiyy dalam berbagai aspek terutama
sekali dalam perbahasan-perbahasan mengenai hukum,
huraian makna kalimah atau ayat dan sebagainya.47
- Muhammad bin al-Amin al-Shanqitiyy (m. 1395)
Menerusi kitabnya Adwa' al-Bayan fi Idah al-Qur'an bi al-Qur'an. Al-
Shanqitiyy telah menjadikan ramai tokoh tafsir Andalusia
sebagai sebahagian dari rujukan penting beliau dalam
tafsirnya. Antara tokoh-tokoh penting ini ialah Ibn al-'Arabiyy
dan al-Qurtubiyy dalam aspek-aspek berkaitan hukum dalam
ayat yang ditafsirkan. Beliau banyak menyokong pandangan
serta hujah yang dikemukakan oleh Ibn al-'Arabiyy dalam
membincangkan sesuatu hukum. Beliau turut menerima
dan menyokong pandangan-pandangan yang dikemukakan
oleh al-Qurtubiyy dalam tafsirnya. Selain itu, beliau turut
memberikan ulasan dan pandangan peribadinya terhadap apa
yang dinukilkan daripada ulama ini sama ada dalam aspek
hukum mahupun qira'at atau lain-lain perbahasan. Dalam
perbahasan-perbahasannya mengenai nahu, i'rab, saraf dan
lain-lain isu mengenai bahasa, beliau banyak merujuk kepada
Abu Hayyan yang terkenal dengan kepakarannya dalam
bidang ini.48
46 Lihat: Ibid. hlm. 862-867.
47 Lihat: Ibid. hlm. 868-872.
48 Lihat: Ibid. hlm. 872-879.
Penutup
Tamadun Andalusia bangkit hasil dari kesungguhan dan usaha
berpanjangan dari generasi awal umat Islam dalam menunaikan
tuntutan al-Qur'an dan al-Sunnah supaya cahaya hidayah dari Allah
s.w.t. yang terkandung di sebalik ayat-ayat al-Qur'an disebarluaskan
kepada seluruh makhluk Allah di muka bumi. Sesungguhnya mereka
telah menunaikan sebahagian dari tanggungjawab mereka sebagai
khalifah Allah yang sebenar. Mereka bukan hanya khusyuk di tikar
sembahyang, malah gagah meneroka alam agar semua makhluk tunduk
dan patuh kepada ajaran Allah yang satu.
Sebagaimana ketekunan mereka menunaikan tuntutan al-Qur'an
telah membawa mereka menjana kegemilangan Tamadun Andalusia,
begitulah sebaliknya kegemilangan tamadun yang mereka bina telah
menjulang pengajian al-Qur'an ke kemuncak persada dunia pendidikan
dan pemikiran. Andalusia muncul sebagai kiblat ilmu yang terkemuka
dalam berbagai bidang pengajian. Ia pernah menjadi pusat pengajian
ilmu qiraat bagi dunia Islam untuk sekian lama. Para ulamanya
memberikan sumbangan yang besar dalam perkembangan pengajian
dan penulisan tafsir. Karya tafsir tokoh mufassirnya adalah antara yang
terawal muncul dan mutunya pula setanding atau dari sesetengah sudut
lebih baik dari karya ulung bidang ini sendiri, seperti yang diakui oleh
para ilmuan.
Walaupun ramai tokoh mufassir Andalusia telah melakukan rihlah
'ilmiyyah ke sebelah timur wilayah Islam dan utara wilayah Islam di
benua Afrika untuk berguru dengan para ilmuan tersohornya, namun
kepakaran yang ada dalam Tamadun Andalusia sendiri sebenarnya
lebih dari mencukupi untuk melahirkan mufassir terbilang. Walau
bagaimanapun, rihlah 'ilmiyyah tetap penting dalam meneruskan
tradisi keilmuan generasi salaf. Selain itu, ia turut menyemarakkan lagi
gerakan penyebaran dan pengembangan ilmu ini di peringkat global
dan mewujudkan jaringan kepakaran dalam berbagai aspek berkaitan
yang kesannya dapat dirasai sehingga ke hari ini. Justeru, budaya rihlah
'ilmiyyah ini tetap subur dalam setiap tamadun yang dibina oleh umat
Islam dan ia terbukti menjadi sebahagian dari kriteria penting dalam
menilai kewibawaan seseorang ilmuan atau sesebuah institusi ilmu
sehingga ke hari ini.
Karya-karya tafsir sumbangan para mufassir Andalusia telah
meninggalkan kesan yang mendalam dalam sejarah perkambangan ilmu
ini. Hasilnya, sehingga ke hari ini karya-karya ini bukan sahaja menjadi
rujukan dan sandaran para pakar dalam bidang, malah turut menjadi
bahan kajian bagi meningkatkan tahap kepakaran dan keilmuan dalam
pengkhususan di institusi-institusi pengajian tinggi di seluruh dunia
hari ini. Selain itu, sumber-sumber ini turut menjadi rujukan penting
dalam bidang lain seperti bahasa Arab dan kesusasteraannya, fiqh,
akidah, akhlak dan sebagainya. Justeru, kehilangan Tamadun Andalusia
patut ditangisi oleh setiap pencinta ilmu dan pejuang kebenaran dan
kebebasan kerana kejatuhannya terbukti amat merugikan bukan sahaja
umat Islam malah alam jagat seluruhnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan